65HT kirjoitti:Mexico65 kirjoitti: Lähden lähestymään tuota asiaa näin 350 hp 6000 rpm.
-600 carter (ei käy) 650 cfm Holley tai vastaava (500€)
Miksi 600 carteri ei käy tuohon tavoitteeseen? Eikö riitä cfm, vai pitääkö olla DP vai miksi?
Holley on helpompi säätää ja näin ollen siitä saa toimivamman kuin Carterista tai Edelbrokista. Tietenkin olettaen, että käytettävä Holley on tehtävään sopivaa mallia.
Mutta jos tunnet Carterin sielunelämän ja omaat riitävästi muunto osia niin varmaankin Carterilla pääsee samaan lopputulokseen.
En tässä tapauksessa lähtisi puhumaan piikki tehosta vaan käytettävyydestä koneen koko käyttörekisterin alueella ja auton eri käyttö kohteissa. 1/4 mile niin Carter varmaan ihan ok mutta slalom tai Ahveniston rata niin ongelmia ilmenee.
Yleisesti voisin todeta, että noiden koneiden hinnat päätyy yleensä noin 5000€ tietämille mutta 1000€ ylimääräistä tarvitaan yleensä. Mutta voithan myös kysellä muutamasta paikasta mitä haluamasi koneen teettäminen maksaa Suomessa. Muutoinkin asioiminen omalla maalla ja kielellä on jotenkin jo maksamisen arvoista. Tiedän, että täältä löytyy riitävästi osaamista Fordin koneen rakentamiseen asiakkaan budjetin ja tavoitteen mukaisesti. Tosin jos budjetti on pieni niin ilman konetta jää täälläkin. Hinna ovat hyvin kilpailukykyisiä varsinkin laatuun nähden.
Edelleen yleisesti: Ilmeisesti kustannustehokkain lähtökohta on 5.0 rulla kone. Ja jos tavoite on 300-350hv, niin E7 kannet toimii ja vakio alakerta toimii (lohko, kampiakseli, kiertokanget, tyhjät kannet, nostajat, hämähäkki, työntötangot, öljypumppu, pic-up ja monet muut yksittäiset osat).
Lyhyesti:
Uudet flat top tai po-up männät niin, että ruttua tulee jotain 10-11 snautseria. Edellyttää yleensä dekin ajoa alas.
E7 kansista poistetaan pakokanavan pahkat ja asennetaan in 1.85" ja ex 1.55" venttiilit, ajetaan taso suoraksi, tarkastetaan ja tarvittaessa korjataan ohjurit, uudet venttiilijouset jotka noin 120% vastaa nokka valmistajan suositus asennuspainetta (esim. valmistajan ilmoitus asennuspaineeksi 100 lbs niin valitaan jouset joiden asennuspaine on 120 lbs), uudet retainerit ja lukot, vakio vipoilla pääsee alkuun.
Uusi nokka joka vastaa saavutettua puristussuhdetta tai toisinpäin sekä lisäksi pystyy tuottamaan tavoite tehot ja on venttiilijousiin sopiva ja nostoltaan sopiva mäntien venttiilitaskuihin . Uusi säädettävä jakopää niin, että nokka myös ajoitetaan noiden säätöjen avulla oikeaan asentoon. (jos nokkaa ei ajoiteta niin alkuperäinen jakopää toimii hienosti)
Lopu onkin vanhojen osien putsaamista, tiivisteitä ja tulppia vaille valmis.
Extrana voi hankia joitakin uusia pulteja ja muttereita.
Sitten vaan kone kasaan ja baanalle. Hyvin tehtynä tuommoinen kone hyvillä imusarjalla, kaasarilla, sytkävehkeillä ja pakosarjalla tuottaa tasaista vääntöä alhaalta ylös ja piiki teho nousee noin 300 hv +/- 50 tasolle tekijästä riippuen.
Tuommoisen koneen loppusumma jää selvästi alle 5000€ ehkä lähempänä 4000€.