Sivu 2/2
Lähetetty: 21 Syys 2004, 22:31
Kirjoittaja NoNeed4Boost
Missä muuten ootte onnistuneet punnitsemaan noita painojakaumia ja niistä jopa ristipainoja

Mulla kun ei tuu mieleen muuta kuin lähimmän kaatopaikan jätteen punnitusvaaka ja siinähän ei tarkkuus oo mikään kovin hyvä.
Ensi kesänä olis kiva mittailla kun vois ehkä toteutua tuo 50/50 painojakauma..
Lähetetty: 21 Syys 2004, 23:42
Kirjoittaja veekoo
Eikös poliisilla ainakin ole sellaisia rekan renkaiden alle laitettavia vaakoja, näyttävät lähinnä Isoilta kylppärin henkilövaaoilta? Taitavat vaan olla liian karkeita, kun äkkiä päissään laskien yksi vehje näyttää ainakin 5-10t asti. Vai voiko niitä pinota..?

Lisäksi mistä niitä saisi lainaan, tuskin löytyy ihan joka pajalta?

Muuten voisivat olla käteviä punnitsemiseen.
Lähetetty: 22 Syys 2004, 00:14
Kirjoittaja Fastback
Fhra:n kisoissa vaakoja näkee, myös kiihdytyspäivillä, en tosin tiedä mitä lukuja vaaka antaa. Kokonaispaino nyt kuitenkin, miksei rengaskohtaisia painojakin?
Lähetetty: 22 Syys 2004, 10:23
Kirjoittaja Arto65FB
Ahti kirjoitti:Jos näin niin eihän sinne 15" vanteen sisälle mahdu isoja jarruja.
Viimeksi olin Ahvenistolla katsomassa ja kyllä siellä näkyi kuinka OSA amerikanautoista meni renkaat taittuneena alle. Kun on painoa niin pitäisi olla leveä (ja matala) kumi ettei se heti antaudu. Sitten osa vehkeistä puski älyttömästi kun taas esim. Falconit meni nätissä pienessä sladissa ja näin ohjaavat eivät sulaneet alle.
Näin siis katsojan näkökulmasta katsottuna, itse olen rataa kiertänyt vain euroautolla enkä silloinkaan kilpailutilanteessa.
Nascarit ajavat 15" vanteilla ja ajavat yli tuumaa isommilla levyille kuin "normaalit" lelut. Nascarin satulat ovat erittäin matalaa mallia. Sen sijaan 15 tuuman vanne rajoittaa Nascarin knucklen, eli mikä se nyt suomeksi on se iso kikkare, johon kiinnittyy sekä pyörä, jarrusatula ja pallonivelet, sijoittamista. Se menee liian kauas renkaan keskikohdasta ja siksi ns. scrub radius on pahimmasta päästä proffessional racingissa. Tuo scrub vaatii myös ohjaustehostimen käytön Nascariin. Kun katselette niitä körmyniskoja, niin ei luulisi tehostimelle olevan vauhdissa tarvetta, mutta niin vain on.
Menevätkö Historic-Falconit vielä Roadsportia heikompien renkaidensa takia kuitenkin nelipyöräluisussa sillain vanhanaikaisesti?
Ensi kesänä klubilla on taas ratapäiviä, sinne vaan hauskaa pitämään.
Mahdollisesti ratapäivillä voisi yrittää saada pyörävaa'at.
Lähetetty: 22 Syys 2004, 11:29
Kirjoittaja Mexico65
Ahti kirjoitti:Hmm..nyt ei jaksa muistaa mutta olikos niin että vannekokokin oli rajoitettu? Jos näin niin eihän sinne 15" vanteen sisälle mahdu isoja jarruja.
Viimeksi olin Ahvenistolla katsomassa ja kyllä siellä näkyi kuinka OSA amerikanautoista meni renkaat taittuneena alle. Kun on painoa niin pitäisi olla leveä (ja matala) kumi ettei se heti antaudu. Sitten osa vehkeistä puski älyttömästi kun taas esim. Falconit meni nätissä pienessä sladissa ja näin ohjaavat eivät sulaneet alle.
Näin siis katsojan näkökulmasta katsottuna, itse olen rataa kiertänyt vain euroautolla enkä silloinkaan kilpailutilanteessa.
Roadsport V8 renkaista ja vanteista: Renkaat rengaslistan mukaan ja vanteet auton painon mukaan vain leveys rajoite 7", 8" ja 10".
http://www.historicrace.fi/RoadsportRules03.pdf
Vanteen halkaisija ei näissä tapauksissa todellakaan ole ongelma jarrujen suhteen, oli vanteen halkaisija sitten 13 tai 17 tuumaa. Aina löytyy riittävän tehokkaat jarrut jos vain rahaa riittää.
Ahvenistolla näit kuinka huonosti roadsport V8 autojen alustat on säädetty, rakennettu tai jätetty rakentamatta autot aliojaa tai yliohjaa ja renkaat taittuu alle. Tämä ei ole renkaiden vika vaan auton alustan.
Historic autot ajavat historic slikseillä, ja nämä Falconit on kyllä säädetty ja rakennettu paremmin ja huolellisemmin kuin monet roadsport V8 autot, ne ovat ihan oikeita kilpa-autoja.
http://www.akk-motorsport.fi/saannot/Historic.htm
Ei radalle tarvitse mennä kilpailemaan oppiakseen tuntemaan autonsa käytöksen eri tilanteissa. Kutsuisi sitä lähinnä harjoitteluksi tai testaukseksi. Tosin että tietäisi miten auto käyttäytyy ääritilanteissa olisi ajettava hieman normaalia kovempaa.
Lähetetty: 22 Syys 2004, 11:48
Kirjoittaja Ahti
[quote="Arto65FBSen sijaan 15 tuuman vanne rajoittaa Nascarin knucklen, eli mikä se nyt suomeksi on se iso kikkare, johon kiinnittyy sekä pyörä, jarrusatula ja pallonivelet, sijoittamista. Se menee liian kauas renkaan keskikohdasta ja siksi ns. scrub radius on pahimmasta päästä proffessional racingissa. Tuo scrub vaatii myös ohjaustehostimen käytön Nascariin. Kun katselette niitä körmyniskoja, niin ei luulisi tehostimelle olevan vauhdissa tarvetta, mutta niin vain on.
Menevätkö Historic-Falconit vielä Roadsportia heikompien renkaidensa takia kuitenkin nelipyöräluisussa sillain vanhanaikaisesti?
Ensi kesänä klubilla on taas ratapäiviä, sinne vaan hauskaa pitämään.
Mahdollisesti ratapäivillä voisi yrittää saada pyörävaa'at.[/quote]
Olisiko knuckle = olka-akseli?
Niin no ei ne Falconit mun mielestä niinkään nelipyöräluisussa mene, vaan niin että takapää "liiraa" hieman mutkissa, jolloin auto kääntyy helpommin ja etupyörät säästyy>ohjattavuus säilyy. Tähän olisi kiva saada joltain Falcon kuskilta kommenttia...
Ratapäiville olisi kiva osallistua mutta nykyinen Falcon on aivan karmea vietävä, korkea alusta ja rummut ympäriinsä ym. enkä aio sitä mutka-ajoon jalostaakaan. Todennäköisesti tuo käyttis (dieselmese) olisi nopeampi..

Lähetetty: 26 Syys 2004, 11:51
Kirjoittaja Vieras
Painaako FB enemmän kuin HT, kun muistan lukeneeni 65 HT:n painavan 1150 kg?
Lähetetty: 29 Syys 2004, 00:03
Kirjoittaja GT-350
Painaiskin HT 1150. Rekkariotteessa taitaa lukea 1320...
Lähetetty: 10 Loka 2004, 20:51
Kirjoittaja jari
Palatakseni alkuperäiseen puheenaiheeseen, niin innostuinpa lepopäivän ratoksi pelleilemään vaa-an kanssa itsekin. Suoritettuna vaimokkeen komerosta lainatulla vaa-alla, itse väsätyllä pikku telineellä sekä kasalla kakkosnelosia tarkkuus oli mitä oli, mutta jotain suuntaa antanee kuitenkin. Auto on '90 LX ja bensaa oli tankissa ehkä parikymmentä litraa.
Kokonaispaino ilman kuskia 1460 kg, kuskin kanssa 1600 kg (tosin kuski EI paina 140 kiloa, vetoan tässä kohtaa ylläolevaan toimituksen tarkkuutta koskevaan kommenttiini...).
Kuskin kanssa:
- etu/taka 55/45
- vasen/oikea 51/49
- oe,vt/ve,ot 50/50
Johtopäätökset:
- kuski joka tapauksessa dieetille
- tahtoo alukannet
- akun siirtäminen edestä vasemmalta taakse oikealle tosiaan olisi hyvä idea, mutta onnistuu vasta siinä vaiheessa kun lastenvaunut on myyty kirpparilla
Lähetetty: 29 Kesä 2007, 17:22
Kirjoittaja Tahavo
Etuakseli 715kg
Takaakseli 550kg yht:1265kg. Alukannet/imusarja, akku takana ja tankki tyhjänä.
etu vasen 355kg taka vasen 265kg
etu oikea 360kg taka oikea 285kg (akku)