Sivu 2/3
Lähetetty: 26 Touko 2007, 10:04
Kirjoittaja Make67
Mexico65 kirjoitti:Introduction
RHS™ strongly urges you to check the piston to valve clearance on the larger street cams and all race cams.
The easiest and most accurate way to check this is to place strips of modeling clay on top of one piston, and
then rotate the engine over by hand with the cylinder head bolted in place and all of the valve train components
adjusted. If there is any resistance during rotation of the crankshaft, STOP! The piston has probably hit the
valve. Then you must decide whether to fly cut the piston, or exchange the cam for a profile that will fit into
your engine. Note: Minimum piston to valve clearance is .080” on the intake and .100” on the exhaust
valves. If aluminum connecting rods are being used, add a minimum of .030” to these suggested
clearance figures. Aluminum rods will stretch and expand more than steel rods.
Checking Piston to Valve Clearance
Note: Be sure to check piston to valve clearance after the cam has been degreed. The positioning of
the cam in the engine will greatly affect the piston to valve clearance.
Step 1: With the camshaft installed, remove the cylinder head from the block. Clean the combustion chamber
and the top of the piston and valve reliefs. The cleaner the piston, the better the clay will stick to it.
Step 2: Apply a strip of model clay 3/8” to ½” wide approximately ¼” thick to the pistons. The clay strip should
be long enough to run across both the intake and exhaust valve reliefs. Applying a small amount of oil to the
clay will prevent it from sticking to the valves as they press into it.
Step 3: Reinstall the cylinder head with the head gasket that is going to be used. It will not be necessary to
torque the head yet. All head gasket manufacturers can tell you what the compressed thickness of their gasket
will be. Measure the gasket before you install it permanently and add the difference to the piston to valve
clearance. Install a sufficient number of head bolts to secure the head in place while you are rotating the
engine. Install the pushrods, lifters and rocker arms on the cylinder you have prepared for the clearance check.
Step 4: Adjust the rocker arms to their suggested clearance. If the camshaft you are checking uses hydraulic
lifters, you must temporarily use solid lifters in their place. Hydraulic lifters bleed down and will provide a false
measurement. Once the hydraulic lifters are replaced with solid lifters, adjust the lash to “zero.” Be sure not to
pre-load the valve spring. Be sure to reinstall the hydraulic lifters before starting the engine.
Step 5: Now turn the engine over by hand in the normal direction of rotation. Be sure to rotate the engine over
two times. This will be one complete revolution of the camshaft and assure you of an accurate reading on both
the intake and exhaust. Remove the cylinder head from the block. Do this gently, so the clay is not disturbed.
It may be stuck to the valves or combustion chamber, so be careful.
Step 6: With a razor or sharp knife, slice the clay cleanly -lengthwise through the depression, and peel half of it
off the piston. The clay’s thickness in the thinnest area will represent the minimum piston to valve clearance.
Step 7: To accurately check the thickness, use a set of dial calipers. The clay can also be measured close
enough with a thin steel rule.
Tein kyllä homman juuri näin ennenkuin kannet ja nokka lopullisesti asennettiin. Tulokseksi saatiin että noin 1,5 mm olisi jäänyt vielä tilaa ennen mäntää. No se tuloshan oli siis väärä. Parasta olisi siis uskoa ettei "ylisuuria" venttiilejä kannata käyttää ollenkaan jos aikoo alakerran jättää "vakioksi". Tai sitten suosiolla kairaa riittävän suuret taskut mäntiin puristuksienkin kustannuksella. Näin ainakin minä joudun nyt tekemään. No, täytyy ottaa opiksi omista virheistä ja luuloista. Ei kai sitä muullatavoin tässä asiassa voi edetäkään jos meinaa vielä tänäkesänä ajella...?
Lähetetty: 26 Touko 2007, 13:16
Kirjoittaja 65HT
Make67 kirjoitti:
Pyörittelin minäkin konetta kansien ja nokanvaihdon jälkeen...Ei tuntunut osuvan. Otin nyt kannet pois kun ei oikeen pelitä...männissä oikein kunnolliset osumat!!!
Voisitko kertoa millainen kokoonpanosi on? Jospa siitä jollekin opiksi ettei sellainen ainakaan toimi. Ikävä tosin sinulle.

Lähetetty: 26 Touko 2007, 13:29
Kirjoittaja Make67
No tässä tätä listaa;
Vakio 289 alakerta(D1ZM-6015-AA), vakio(halvat) dish-männät joissa pienet venttiilitaskut. Compin XE282RF-rullanokka+-nostajat, AFR185-kannet, Weiand Stealth imusarja, Ford MotorSport rullajakopää, Fel-Pro #1011-2 kansipahvit, Fel-Pro #1262 imarin tiivisteet ja kait jotain vielä mitä ei nyt muista.
Nyt täytyy viedä kannet ainakin venttiilien vaihtoon ja tarkastettavaksi. Sitten "kaivuu-duunin" aloitus jotta joskus sais ees vielä tän kokooonpanon kasaan ja toimimaan?
Lähetetty: 26 Touko 2007, 23:07
Kirjoittaja Tahavo
Onko tuo Make67:n haaveri ihan tuore tapaus? Voin kuvitella tunteen kun on talven ährännyt moottorin kimpussa ja sitten käy noin

Liekkö tässä itsekään uskaltaa lähteä enempi ajelemaan ennen kuin nostaa kannen pois ja kurkkaa mäntiä? Vai pystyiskö tulpan reiästä tihrustamaan?
Lähetetty: 27 Touko 2007, 08:55
Kirjoittaja Make67
Arto65FB kirjoitti:
Vaan noi dish-männät ei kuulosta hyvältä, oletko laskenut puristussuhteen. AFR:n pienin tilavuus on 58cc, jolla tulee jo helposti matalahko puristussuhde.
Venttiilitaskujen leikkaamiseen on myös työkalu, joka laitetaan venan tilalle ja se kaivaa mäntään sopivan taskun.
No juu, liikaa on joo, mutta tarkoitus oli ensiks hankkia yläkerta ja sitte kunnollinen alakerta. Kun rahat ei riitä molempiin yhtäaikaa. Vaikka tulihan tästäkin "kokeilusta" aika hintava.
OLIS pitäny vaan säästää ja
TEETTÄÄ kerralla kunnollista eikä aloittaa itteopiskelua tässäkohtaa!!! Voipi jäädä ajokausi väliin...?

Lähetetty: 27 Touko 2007, 08:59
Kirjoittaja Make67
Tahavo kirjoitti:Onko tuo Make67:n haaveri ihan tuore tapaus? Voin kuvitella tunteen kun on talven ährännyt moottorin kimpussa ja sitten käy noin

Liekkö tässä itsekään uskaltaa lähteä enempi ajelemaan ennen kuin nostaa kannen pois ja kurkkaa mäntiä? Vai pystyiskö tulpan reiästä tihrustamaan?
Tuorehan tämä, tältä keväältä, tarkemmin viime perjantailta! Ny se on TAAS purettu yläkerran osalta ja oottaa seuraavaa insp....eiku HULLUUS-kohtausta, että sais jotain tehtyä!
Lähetetty: 27 Touko 2007, 09:16
Kirjoittaja Fastback
Ostahan make tuosta kone.
http://www.racingjunk.com/post/848258/F ... ngine.html Myyjän mukaan yksi 9:1 motti myös, joka toiminee pumppugasolla.
Lähetetty: 27 Touko 2007, 10:57
Kirjoittaja Antti66HT
Off topic... Onko ne isot 289:n? (vai puuttuiko hymiö...)
Jaa-a. Olen kyllä nähnyt sellaisiakin testejä joissa 302,(vakio iskulla) antoi vertailussa 165/185 AFR, antoi paremmat ala väännöt 185cc. Kyseessä oli melko vakio rullanokka 302, 400hv kammen päästä, ja ameriikassa...
Lähetetty: 27 Touko 2007, 21:09
Kirjoittaja Mexico65
Myytävää konetta ei ainakaan ole hinnalla pilattu. Mutta kallishan tuo silti on.
Eikö 12,5 to 1 alumiinikantinen kone toimisi pumppu bensalla?
Jos näin, heitinkö kirveen kaivoon? Vai pitäisikö männät sorvata alas?
En pelkää, vaan jatkan 12,5:1 linjalla ja koneeseen tullaan syöttämään pumppu bensaa.
Pahalta tuntuu aina kun jollakin on sattunut jokin haaveri harrasteauton kanssa. Ehkä tähän harras-tukseen kuuluu mukaan nuo takaiskut. Tälläkään palstalla ei pysty tai ei huomaa varottaa tulevista ongelmista mitkä vaanii harrastajia koneen rakentamisessa. Minä ehkä ajattelen liikaa kokonaisuute-na konetta enkä pysty aina varoittamaan tulevista ongelmista kun ollaan tekemässä vaiheittain konet-ta. Ymmärrän niitä jotka aloittavat virityksen kunnossa olevaan koneeseen yläkerrasta ja nokka-akselista. Mutta jotenkin toivoisin, että koneen alakerta rakennettaisiin ensin riittävän vahvaksi ja vas-taavaksi, vastaamaan tulevia yläkerran muutoksia.
Voin vain kauhulla ajatella tilannetta kun venttiilit mäjähtää mäntään. Männällä on joku nopeus Nuo tällit välittävät törmäysvoiman edelleen eteenpäin. Alaspäin mentäessä mäntä, kiertokanki, kierokan-gen laakeri, kampiakseli, kapiakselin laakerit ja lopulta runkopukit, mikä näistä säilyy ehjänä? Ylös-päin mentäessä venttiili, venttiilin ohjuri, keinuvipu, keinuvivun sudi, työntötanko, nostaja, nokka-akseli ja nokka-akselin laakerit, mikä näistä antaa periksi, vai hajoaako kaikki. Saattaisiko tällainen tilanne aiheuttaa jonkinlaisia hiusmurtumia laajemmallekin alueelle? Voi olla, ettei lohkokaan täysin selviä rysäyksestä.
Toivottavasti en käännä pahasti puukkoa haavassa. Onhan mahdollista, ettei suuria vaurioita ole olenkaan syntynyt, toivon ainakin niin.
Lähetetty: 28 Touko 2007, 05:41
Kirjoittaja Fastback
Mexico65 kirjoitti:
Myytävää konetta ei ainakaan ole hinnalla pilattu. Mutta kallishan tuo silti on.
Eikö 12,5 to 1 alumiinikantinen kone toimisi pumppu bensalla?
Jos näin, heitinkö kirveen kaivoon? Vai pitäisikö männät sorvata alas?
En pelkää, vaan jatkan 12,5:1 linjalla ja koneeseen tullaan syöttämään pumppu bensaa.
Katos joo, multa jäi tuo 12,5 ruttu lukematta, luulin täydeksi race motiksi ja sillä kerroin tuosta 9:1 versiosta. Juu kirves lensi kaivoon, mä voin hakea koko moottorin pois kuljeksimasta ettei tarvitse metallinkeräykseen viedä.
Tästä huolimatta ei mekaaninen puristussuhde ole ratkaisevassa asemassa vaikka ilmoituksessa olisi 13,5:1, dynaaminen puristussuhde on mikä ratkaisee. Jos se jää alle 8,5 vai mikäs se nyt olikaan niin toimii pumppugasolla. Mitä lähemmäksi rajaa kolkutellaan niin riskit nousevat, osaamista pitää löytyä jotta kone pysyy 100% iskussa&vireessä jottei käy haveria. Pienikin heitto jossain mikä ei ns. smog 9:1 koneessa edes tunnu ja jota tavallinen tauno tasalatva (minä mukaanlukien) edes huomaisi, niin saattaa vaikeuttaa asioita rajoille viedyssa kombinaatiossa. Toiseksi tosi tiukka puristussuhde koettelee voimalinjaa moottorijarrutuksissa, iskua tulee kun kaasusta irroitetaan. Menneinä päivinä mm. nascarissa radoilla joilla ei ollut moottorijarrutuksia ajettiin peräti 16:1 puristussuhteilla ja lyhyillä radoilla joilla moottorijarrutuksia tarvittiin niin vain 9,5:1 rutulla ja tämä vain ja ainoastaan vaihteisto, nivelet, perä säästämiseksi.
Konerikko aina kaikissa muodoissaan on perin ikävää. Mutta siitäkin löytyy positiivisia puolia. 1) ehkä osat olivatkin rikki - eli ne pitikin uusia ja ei syntynyt suurempaa vauriota (tää on hyvä perustelu vaimolle) 2) nyt vihelletään peli poikki ja suunnitellaan mitä oikeasti autolta halutaan - satsataanko 289 kombinaatioon enää laisinkaan vai siirrytäänkö suoraan ylemmälle tasolle
Mehikoselepyn sanoin räjäyttäisin alakerran osiin, ei mulla ainakaan ole varaa rikkoa noita vehkeitä yhtään enempää mitä on pakko.
Lähetetty: 28 Touko 2007, 08:19
Kirjoittaja Make67
Mexico65 kirjoitti:
Myytävää konetta ei ainakaan ole hinnalla pilattu. Mutta kallishan tuo silti on.
Eikö 12,5 to 1 alumiinikantinen kone toimisi pumppu bensalla?
Jos näin, heitinkö kirveen kaivoon? Vai pitäisikö männät sorvata alas?
En pelkää, vaan jatkan 12,5:1 linjalla ja koneeseen tullaan syöttämään pumppu bensaa.
Pahalta tuntuu aina kun jollakin on sattunut jokin haaveri harrasteauton kanssa. Ehkä tähän harras-tukseen kuuluu mukaan nuo takaiskut. Tälläkään palstalla ei pysty tai ei huomaa varottaa tulevista ongelmista mitkä vaanii harrastajia koneen rakentamisessa. Minä ehkä ajattelen liikaa kokonaisuute-na konetta enkä pysty aina varoittamaan tulevista ongelmista kun ollaan tekemässä vaiheittain konet-ta. Ymmärrän niitä jotka aloittavat virityksen kunnossa olevaan koneeseen yläkerrasta ja nokka-akselista. Mutta jotenkin toivoisin, että koneen alakerta rakennettaisiin ensin riittävän vahvaksi ja vas-taavaksi, vastaamaan tulevia yläkerran muutoksia.
Voin vain kauhulla ajatella tilannetta kun venttiilit mäjähtää mäntään. Männällä on joku nopeus Nuo tällit välittävät törmäysvoiman edelleen eteenpäin. Alaspäin mentäessä mäntä, kiertokanki, kierokan-gen laakeri, kampiakseli, kapiakselin laakerit ja lopulta runkopukit, mikä näistä säilyy ehjänä? Ylös-päin mentäessä venttiili, venttiilin ohjuri, keinuvipu, keinuvivun sudi, työntötanko, nostaja, nokka-akseli ja nokka-akselin laakerit, mikä näistä antaa periksi, vai hajoaako kaikki. Saattaisiko tällainen tilanne aiheuttaa jonkinlaisia hiusmurtumia laajemmallekin alueelle? Voi olla, ettei lohkokaan täysin selviä rysäyksestä.
Toivottavasti en käännä pahasti puukkoa haavassa. Onhan mahdollista, ettei suuria vaurioita ole olenkaan syntynyt, toivon ainakin niin.
Se asia täytyy nyt heti tehdä selväksi, että ne jotka kysyttäessä tai kysymättä neuvoja/tietoja antavat,
EIVÄT ole milläänlailla vastuussa tämän minun moottorin haverin syntymisessä. Kyllä tässä pelkästään syyllinen löytyy peilistä jonka edessä itse seison!
Näinhän asia on kuten tässä ketjussa moni on jo sanonutkin; alakerta vastaamaan yläkerran vaatimuksia! Kuvittelin itse ajelevani tämän kesän pelkällä yläkerran vaihdolla ja panostaa enstalvena suunnitelmissa olevaan 331-projektiin. Näin oli tarkoitus tehdä. Tämä nykyinen lohko on jo nyt porattu 0.060-ylikokoon joten se on jokatapauksessa ulkona tulevista suunnitelmista. Eli siis alakerta menee uusiksi jokatapauksessa.
Nyt kuitenkin 185:t lähtee jonnekkin? tarkastettavaksi/osien vaihtoon. Olisko jollakulla ehdotuksia?
Laitan nämä ns. viriosat nyt hyllylle odottamaan enstalvee tai seuraavaa ja yritän mahdollisesti kasata tämän nykyisen koneen vakiokansilla ja kepillä ja kokeilen sitten, toimiiko mitenkään vai hajooko käsiin.
Lähetetty: 28 Touko 2007, 10:21
Kirjoittaja Mexico65
Make67 kirjoitti:
Näinhän asia on kuten tässä ketjussa moni on jo sanonutkin; alakerta vastaamaan yläkerran vaatimuksia! Kuvittelin itse ajelevani tämän kesän pelkällä yläkerran vaihdolla ja panostaa enstalvena suunnitelmissa olevaan 331-projektiin. Näin oli tarkoitus tehdä. Tämä nykyinen lohko on jo nyt porattu 0.060-ylikokoon joten se on jokatapauksessa ulkona tulevista suunnitelmista. Eli siis alakerta menee uusiksi jokatapauksessa.
Nyt kuitenkin 185:t lähtee jonnekkin? tarkastettavaksi/osien vaihtoon. Olisko jollakulla ehdotuksia?
Laitan nämä ns. viriosat nyt hyllylle odottamaan enstalvee tai seuraavaa ja yritän mahdollisesti kasata tämän nykyisen koneen vakiokansilla ja kepillä ja kokeilen sitten, toimiiko mitenkään vai hajooko käsiin.
Ok,
Kannet veisin tarkastettavaksi Hi-Car ky (
http://www.hicar.fi ). Tässä asiassa voin olla apuna.
Tuo 0.060” ylikoko ei käy viritykseen. Eli etsittäväksi tulee tyhjä 289 – 302 lohko mielellään std koossa.
Lähetetty: 28 Touko 2007, 14:19
Kirjoittaja Aku_81
Mexico65 kirjoitti:Make67 kirjoitti:
Näinhän asia on kuten tässä ketjussa moni on jo sanonutkin; alakerta vastaamaan yläkerran vaatimuksia! Kuvittelin itse ajelevani tämän kesän pelkällä yläkerran vaihdolla ja panostaa enstalvena suunnitelmissa olevaan 331-projektiin. Näin oli tarkoitus tehdä. Tämä nykyinen lohko on jo nyt porattu 0.060-ylikokoon joten se on jokatapauksessa ulkona tulevista suunnitelmista. Eli siis alakerta menee uusiksi jokatapauksessa.
Nyt kuitenkin 185:t lähtee jonnekkin? tarkastettavaksi/osien vaihtoon. Olisko jollakulla ehdotuksia?
Laitan nämä ns. viriosat nyt hyllylle odottamaan enstalvee tai seuraavaa ja yritän mahdollisesti kasata tämän nykyisen koneen vakiokansilla ja kepillä ja kokeilen sitten, toimiiko mitenkään vai hajooko käsiin.
Ok,
Kannet veisin tarkastettavaksi Hi-Car ky (
http://www.hicar.fi ). Tässä asiassa voin olla apuna.
Tuo 0.060” ylikoko ei käy viritykseen. Eli etsittäväksi tulee tyhjä 289 – 302 lohko mielellään std koossa.
Ja noitahan kuulemma liedosta löytyy useita samasta paikasta josta raijattiin pois y-lohkokamoja

Lähetetty: 28 Touko 2007, 14:53
Kirjoittaja Make67
Aku_81 kirjoitti:Mexico65 kirjoitti:Make67 kirjoitti:
Näinhän asia on kuten tässä ketjussa moni on jo sanonutkin; alakerta vastaamaan yläkerran vaatimuksia! Kuvittelin itse ajelevani tämän kesän pelkällä yläkerran vaihdolla ja panostaa enstalvena suunnitelmissa olevaan 331-projektiin. Näin oli tarkoitus tehdä. Tämä nykyinen lohko on jo nyt porattu 0.060-ylikokoon joten se on jokatapauksessa ulkona tulevista suunnitelmista. Eli siis alakerta menee uusiksi jokatapauksessa.
Nyt kuitenkin 185:t lähtee jonnekkin? tarkastettavaksi/osien vaihtoon. Olisko jollakulla ehdotuksia?
Laitan nämä ns. viriosat nyt hyllylle odottamaan enstalvee tai seuraavaa ja yritän mahdollisesti kasata tämän nykyisen koneen vakiokansilla ja kepillä ja kokeilen sitten, toimiiko mitenkään vai hajooko käsiin.
Ok,
Kannet veisin tarkastettavaksi Hi-Car ky (
http://www.hicar.fi ). Tässä asiassa voin olla apuna.
Tuo 0.060” ylikoko ei käy viritykseen. Eli etsittäväksi tulee tyhjä 289 – 302 lohko mielellään std koossa.
Ja noitahan kuulemma liedosta löytyy useita samasta paikasta josta raijattiin pois y-lohkokamoja

Jaa että mitä löytyy useita

Lähetetty: 28 Touko 2007, 15:36
Kirjoittaja Mexico65
Aku_81 kirjoitti:Mexico65 kirjoitti: Eli etsittäväksi tulee tyhjä 289 – 302 lohko mielellään std koossa.
Ja noitahan kuulemma liedosta löytyy useita samasta paikasta josta raijattiin pois y-lohkokamoja

Aku laita tietoa tulemaan mistä löytyy 289, 302 stannu (std) lohkoja, myös hyvät 0.020-0.030" ylikokoiset huomioidaan.