Sivu 2/4
Lähetetty: 11 Kesä 2004, 03:57
Kirjoittaja Cakke
Kappas vaan, olipa hyvät kuvat sivuillasi.
Täytyy nyt kysyä, kun aiheeseen liittyvä guru on ilmoittautunut
Mistä ostit nuo valmiit pellit? Paljonko maksoivat? Löytyivätkö "suoraan hyllystä"
Lähetetty: 11 Kesä 2004, 21:43
Kirjoittaja ak72
No kyllä siihen saa pari kolme päivää varata, riipuen tietysti monta tuntia päivässä jaksaa tehdä. Aika kova homma se on, varsinkin tuon "ritilä" pellin irrottaminen. Pellit ostin Peter Nymanilta Pietarsaaresta, ei taida olla hyllytavaraa mutta parin viikon toimitusajalla varmaan onnistuu. Lasin irrottaminen voi olla suht hankala homma, luultavasti joudut irottaan väkivalloin tiivisteen, tai siis leikkaamaan sen, muuten lasi pitäisi tulla ehyenä pois.
Mullakin ois etu ja takalasin irrotus tässä vielä edessä, kun meinaa sataa sisään, tuli hieman väärällä tekniikalla laitettua lasi viimeksi paikalleen, unohtui parista kriittisestä paikasta tiivistesilikoni pois

Eli tuulilasin tiivistämiseen tarkoitettu silikoni pitää laittaa tiivisteen molempiin uriin ja sitten laittaa paikalleen, muuteen tulee taatusti vuotava lasi.
Lähetetty: 12 Kesä 2004, 21:16
Kirjoittaja Kristo
ak72 kirjoitti:No kyllä siihen saa pari kolme päivää varata, riipuen tietysti monta tuntia päivässä jaksaa tehdä. Aika kova homma se on, varsinkin tuon "ritilä" pellin irrottaminen. Pellit ostin Peter Nymanilta Pietarsaaresta, ei taida olla hyllytavaraa mutta parin viikon toimitusajalla varmaan onnistuu. Lasin irrottaminen voi olla suht hankala homma, luultavasti joudut irottaan väkivalloin tiivisteen, tai siis leikkaamaan sen, muuten lasi pitäisi tulla ehyenä pois.
Mullakin ois etu ja takalasin irrotus tässä vielä edessä, kun meinaa sataa sisään, tuli hieman väärällä tekniikalla laitettua lasi viimeksi paikalleen, unohtui parista kriittisestä paikasta tiivistesilikoni pois

Eli tuulilasin tiivistämiseen tarkoitettu silikoni pitää laittaa tiivisteen molempiin uriin ja sitten laittaa paikalleen, muuteen tulee taatusti vuotava lasi.
Laitoitko ensin tiivisteen lasiin ja sit lasin paikalleen vaiko ensin tiiviste koriin ja sitten lasin siihen narujen kanssa? Mitä silikonia laitoit, kai oli sellaista missä ei ole happoa (ei syö peltiä) ?
Ja siistit oli kuvat, helpottaa kummasti ku alkaa itekin hommaan.
Lähetetty: 13 Kesä 2004, 09:20
Kirjoittaja ak72
Juu laitoin ensin tiivisteen lasiin ja sitten tiivisteen uraan köyden jonka avulla lasi meni suht helposti paikalleen. Tuossa vaiheessa en älynnyt vielä käyttää tiivistysmassaa ja tulos oli sen mukainen. Tiivistesilikoni on muistaakseni Wurthin semmoista mustaa mönjää joka on ostettu tuulilaseja asentavasta liikkeestä, en valitettavasti muista mitä purkissa lukee. Mutta se on varmaa ettei kannata mitään tavallisia silikoneja sinne alkaa laittaan vaan ostaa kunnon ainetta.
Lähetetty: 13 Kesä 2004, 15:59
Kirjoittaja Tahavo
"Sika-lasintiiviste" on varmaan myös sopivaa. Tahnaa saa laittaa paljon. Minä kerran vaihdatin tuulilasin, niin piti viedä liikkeeseen takaisin kun vesi tuli solkenaan sisään. Senkin jälkeen kun oli tiivistetty lisää, niin vuoti kuin ifk:n puolustus Pakolan ja Immosen aikaan.
Enää en vienyt liikkeeseen vaan laitoin kirkasta silikonia kromilistan ja korin väliseen aukkoon(virhe), mutta kyllä se on vettä pitänyt jo vuosia.
Lähetetty: 13 Kesä 2004, 22:59
Kirjoittaja Kristo
BW-364 kirjoitti:"Sika-lasintiiviste" on varmaan myös sopivaa. Tahnaa saa laittaa paljon. Minä kerran vaihdatin tuulilasin, niin piti viedä liikkeeseen takaisin kun vesi tuli solkenaan sisään. Senkin jälkeen kun oli tiivistetty lisää, niin vuoti kuin ifk:n puolustus Pakolan ja Immosen aikaan.
Enää en vienyt liikkeeseen vaan laitoin kirkasta silikonia kromilistan ja korin väliseen aukkoon(virhe), mutta kyllä se on vettä pitänyt jo vuosia.
Jep, omassakin tuulilasi ja takalasi vuotivat kuin seula (sai äyskäröidä aina sateen jälkeen takaluukusta vedet kauhalla

) mutta sain onneksi kummatkin tiivistettyä bilteman tuulilasimömmöllä (piti tosin ottaa listat ensin irti että pääsi kunnolla spruuttaamaan). Kun auto menee maalaamoon vuoden parin sisään niin otan kyllä kummatkin lasit irti ja korjaan mahdolliset ruostevauriot ennen maalausta...
Lähetetty: 13 Kesä 2004, 23:19
Kirjoittaja Tahavo
Minulla tulee myös tavarasäiliöön vettä sateella.
Huomasin että kun laittaa korin ja listan väliin sitä sika-mömmöä, niin se kuivuu ja kutistuu ja halkeilee, eli on ilmeisesti tarkoitettu nimenomaan listan sisään näkymättömiin. Kirkas silikoni kyllä kestää pitkään, mutta sen kanssa töhrääminen on hankalaa.
Tiedä sitten tuleeko vesi listan ja korin välistä, vai voiko vesi tulla myös listan ja lasin puolelta?
Pitäisi tosiaan ottaa listat irti ja tunkea mössöä niin paljon että pursuaa kilotolkulla yli, niin voi luottaa että pitää vettä. Sekin on stressaavaa jos mömmöä on sen verran ettei vesi tule sisään, mutta vesi jää kuitenkin muhimaan listan sisään ruostuttamaan.
Lähetetty: 14 Kesä 2004, 16:07
Kirjoittaja Kristo
BW-364 kirjoitti:Minulla tulee myös tavarasäiliöön vettä sateella.
Huomasin että kun laittaa korin ja listan väliin sitä sika-mömmöä, niin se kuivuu ja kutistuu ja halkeilee, eli on ilmeisesti tarkoitettu nimenomaan listan sisään näkymättömiin. Kirkas silikoni kyllä kestää pitkään, mutta sen kanssa töhrääminen on hankalaa.
Tiedä sitten tuleeko vesi listan ja korin välistä, vai voiko vesi tulla myös listan ja lasin puolelta?
Pitäisi tosiaan ottaa listat irti ja tunkea mössöä niin paljon että pursuaa kilotolkulla yli, niin voi luottaa että pitää vettä. Sekin on stressaavaa jos mömmöä on sen verran ettei vesi tule sisään, mutta vesi jää kuitenkin muhimaan listan sisään ruostuttamaan.
Periaatteessa vesi voi tulla kummasta tahansa, tiiviste-kori välistä tai tiiviste-lasi välistä. Siksi just otin listat pois ja mömmöt sekä lasin ja tiivisteen että tiivisteen ja korin väliin. Ton jälkeen listat takas paikalleen ja sitten vielä tilkittiin takaa lasin ja listan väli ettei varmasti pääse sieltäkään enää vettä. Edestä tilkittiin listan ja korin välinen sauma ettei tuulilasikaan vuoda. Nyt jää takana vesi seisomaan nätisti tuohon lasin alareunaan listan eteen (Fastbackin takalasi ku on aika kalteva) eli näyttäis patentti pitävän...
On vaan hirveetä hommaa tuo mömmön kanssa leikkiminen ettei sotke koko autoa siihen mustaan pikeen. Kannattaa käyttää maalarinteippiä rajauksessa, tulee siistit reunatkin...
Kun oli listat poissa ja vanhat (aika olemattomat sellaset

) tiivistemömmöt raapi pois niin pääsi vähän kurkkimaan peltiäkin sieltä tiivisteen välistä ja kyllähän siellä ruostetta oli jo päässy syntymään, eli kannattaa ottaa auki ja korjata kunnolla jos ei vedet pysy auton ulkona ja tiivistemössöä alkaa mennä tonnitolkulla.
Lähetetty: 14 Kesä 2004, 21:44
Kirjoittaja Tahavo
Vielä takalasista. Minä ruostekammoisena menin ja heti katsoin mitä vesi on syönyt ja otin lasin ja tiivisteen irti. Tiivisteen vaihdoin n.6v sitten. Eipä tuo pahemmin ollut lisää ruostunut(ruostetta on molemmissa alakulmissa), vaikka alaosa oli vieläkin märkä.
Nyt mietin mikä olisi paras vaihtoehto toimia, jottei vesi tule takakonttiin, eikä reunat ruostuisi enempää?
Kun reunat on hyvin putsattu, laittaisiko sormella ohuen kerroksen "sikamössöä" kauttaaltaan peltireunoille. Sitten lasi tiivisteineen ja mössöä niin paljon kuin menee. Listat paikoilleen, jolloin ylimääräiset mössöt pursuaa ulos. Lopuksi vielä mössöä korin ja listan väliin, sekä listan ja lasin väliin.
Vai pruuttaisiko täyteen vaikka vaseliinia ja laittaisi viimeiseksi sikamäskit vain listan ja korin väliin?
Tuntuisi että parempi vaihtoehto noin yleensä on, että vaikka johonkin koloon pääsee vettä, niin ei se haittaa kunhan vesi pääsee myös pois.
Jos taas luulee saaneensa jonkun kohdan tiiviiksi, niin kuiteskin sinne aina jostain vettä pääsee, eikä pääse pois ja jää muhimaan ja ruostuttaa. Tuntuisi takakontin kannalta olevan parempi tiivis takalasi, mutta lasin aukon reunojen kannalta, saattaisi olla parempi, ettei olisi mitään mössöjä vaan hyvä maali. Vesi tulisi ja menisi, muttei jäisi muhimaan.
Hmmm...jos ei laittaisi mitään mössöjä, vaan takakontin puolelle virittelisi syöksytorvet sun muut rännisysteemit?

no joo
Tarvitsen myös muutaman listankiinnikkeen, että jos jollain on ylimääräiseksi jäänyt, niin ostan pois. Vai ovatkohan ne ihan varaosaliike tavaraa?
Lähetetty: 31 Heinä 2004, 17:10
Kirjoittaja Tahavo

...nyt se sitten tapahtui: sateella tulee vettä sisään myös jostain ilmanottokaukalon uumenista.
Mitähän jos virittäisi ritilän päälle vaikka matalan scoobin(vai miten se kirjoitetaan). Ei sataisi suoraan vesi kaukaloon, mutta saisi kuitenkin ilmaa ohjaamoon.
Lähetetty: 01 Elo 2004, 12:32
Kirjoittaja Cakke
Ideana varmaan ihan hyvä.
Lähetetty: 01 Elo 2004, 15:08
Kirjoittaja Kristo
BW-364 kirjoitti:
...nyt se sitten tapahtui: sateella tulee vettä sisään myös jostain ilmanottokaukalon uumenista.
Mitähän jos virittäisi ritilän päälle vaikka matalan scoobin(vai miten se kirjoitetaan). Ei sataisi suoraan vesi kaukaloon, mutta saisi kuitenkin ilmaa ohjaamoon.
Taitaa olla se pleksi kaikkein varmin, tosin tyhmän näköinen.
Itselläni on tuo pleksi ja kyllä sieltä ilmaa tulee (luultavasti sen verran imee vedenpoistorei'istä) ettei kabiiniin kuole. Ja kauniina kesäpäivänähän ajetaan ikkuna auki/katto alhaalla..

Lähetetty: 02 Elo 2004, 20:02
Kirjoittaja Vieras
Kuvia ja vähän muutakin asiaan liittyvää löytyy myös täältä:
http://www.cardomain.com/memberpage/488852/1
Kovasti on ruoste puraissut.
Lähetetty: 02 Elo 2004, 22:01
Kirjoittaja Tahavo
Sisäpuolelta kun kurkkii, niin kaukalo näyttää ihan ruosteettomalta eikä reikiä näy. Taitaa vesi tulla niitteen ilmaröörien "alta". Näkisi edes reiän, niin voisi hätäapuna painaa sisäpuolelta kitillä kyllästetyn pellinpalan reiän päälle.
Pitänee varmaan seuraavalla vesisateella kurkkia fikkarin kanssa mistä se vesi oikein tulee, ei sitä paljon tule, lähinnä pitenpään jatkuvan sateen aikana.
Lähetetty: 02 Elo 2004, 22:13
Kirjoittaja MarkkuJ
Oletkos varma ettei valu ikkunan tiivisteen välistä ja sit sieltä tiputtele nilkalle? Ainakin mulla tiivisteen välistä tulee vettä.