Kaasuttimen säätö seosmittarin avulla
- 65HT
- Mega-addikti
- Viestit: 766
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Ongelma poistunut! Syy tosin jäi vähän epäselväksi.
Löin motin tulille, ei meinannut pysyä millään käynnissä, laihalla oli reilusti ja kierroksia n. 500 rpm välillä allekin, alipaineet 5-10 mmHg. Ruuvasin tyhjäkäynnin +1500 rpm, edelleen rankasti laihalla. Ruuvasin tyhjäkäyntiseosten säätöruuveja monta kierrosta auki, pikkaisen rikastui seokset mutta edelleen laihalla. Peruutin tallista ulos ja ajattelin että kokeillaan mitä se sanoo. Peruutettuani ulos näytti seosmittari rikasta!!! Ruuvailin tyhjäkäynnin noin 1000 rpm, edelleen rikkaalta ja kuullostikin taas entiseltä, tallissa moottorin äänestä tuli mieleen jokin vanha zetori. Ajoin lähimmälle levikkeelle ja aloin ruuvailla seoksia pienemmälle, nyt ne ovat reilun kierroksen molemmat auki, jätin tyhjäkäyntiseokset hiukan rikkaalle. Taas kone käy "kaunista" 700 rpm tyhjäkäyntiä ja toimii kuten ennenkin. Ihmeellinen maailma, mutta pääasia että toimii. Olisiko ollut jokin roska tyhjäkäyntipiirissä?
ps. Seosmittarista on tullu viime viikkojen aikana minulle uusi paras kaveri. Tuntuu että miten sitä ilman sitä tuli toimeen. Ei minun nenäni ainakaan aisti mitkä seokset siellä jyllää. Pystyy ainakin ongelmatilanteissa toteamaan/poissulkemaan yhden osatekijän pois.
Löin motin tulille, ei meinannut pysyä millään käynnissä, laihalla oli reilusti ja kierroksia n. 500 rpm välillä allekin, alipaineet 5-10 mmHg. Ruuvasin tyhjäkäynnin +1500 rpm, edelleen rankasti laihalla. Ruuvasin tyhjäkäyntiseosten säätöruuveja monta kierrosta auki, pikkaisen rikastui seokset mutta edelleen laihalla. Peruutin tallista ulos ja ajattelin että kokeillaan mitä se sanoo. Peruutettuani ulos näytti seosmittari rikasta!!! Ruuvailin tyhjäkäynnin noin 1000 rpm, edelleen rikkaalta ja kuullostikin taas entiseltä, tallissa moottorin äänestä tuli mieleen jokin vanha zetori. Ajoin lähimmälle levikkeelle ja aloin ruuvailla seoksia pienemmälle, nyt ne ovat reilun kierroksen molemmat auki, jätin tyhjäkäyntiseokset hiukan rikkaalle. Taas kone käy "kaunista" 700 rpm tyhjäkäyntiä ja toimii kuten ennenkin. Ihmeellinen maailma, mutta pääasia että toimii. Olisiko ollut jokin roska tyhjäkäyntipiirissä?
ps. Seosmittarista on tullu viime viikkojen aikana minulle uusi paras kaveri. Tuntuu että miten sitä ilman sitä tuli toimeen. Ei minun nenäni ainakaan aisti mitkä seokset siellä jyllää. Pystyy ainakin ongelmatilanteissa toteamaan/poissulkemaan yhden osatekijän pois.
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002
"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Chrysler Sebring 2.7 2002
"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Mulla kävi prätkän kaasarin säädössä vähän aikaa sitten ihan sama juttu. Kaverilta oli lainassa laajakaistalambda ja mittari. Perhana siihen jäi koukkuun. Nyt ei uskalla enää koskea kaasariin, edes tyhjäkäyntiin, kun "eihän sitä tiedä, mitä säädöt sitten on". Joutui todella toteamaan, ettei perstuntumalla säädellä yhtään mitään! Lienee myös jokin insinöörimäinen piirre, että kaikesta tekemästään täytyy saada faktat ylös ja tiedot exceliin talteen...65HT kirjoitti:Seosmittarista on tullu viime viikkojen aikana minulle uusi paras kaveri. Tuntuu että miten sitä ilman sitä tuli toimeen. Ei minun nenäni ainakaan aisti mitkä seokset siellä jyllää. Pystyy ainakin ongelmatilanteissa toteamaan/poissulkemaan yhden osatekijän pois.

Sori offtopic...

Tomi
Suzuki DR 650 RSE -93
- munmummu69
- Addikti
- Viestit: 362
- Liittynyt: 17 Tammi 2007, 12:03
- Paikkakunta: Hyvinkää
Vieläkös tyhjäkäyntiseokset vaikutaa noilla tyhjäkäynneillä? Tuosta kun tyhjäkäyntiä pudottaa niin muuttunee samalla rikkaammalle. (Ei kyllä itse ongelmaa muuta).65HT kirjoitti:Ruuvasin tyhjäkäynnin +1500 rpm, edelleen rankasti laihalla. Ruuvasin tyhjäkäyntiseosten säätöruuveja monta kierrosta auki, pikkaisen rikastui seokset mutta edelleen laihalla.
Mustang -69 SR
- 65HT
- Mega-addikti
- Viestit: 766
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Käsittääkseni tyhjäkäyntipiiri ei putoa pois pelistä korkeammillakaan kierroksilla, pelii vaan astuu mukaan ensiöpiiri ja toisiopiiri.munmummu69 kirjoitti:
Vieläkös tyhjäkäyntiseokset vaikutaa noilla tyhjäkäynneillä? Tuosta kun tyhjäkäyntiä pudottaa niin muuttunee samalla rikkaammalle. (Ei kyllä itse ongelmaa muuta).
Ruuvasin tyhjäkäyntiseoksia rikkaammalle reilusti jo ennen kuin nostin tyhjäkäyntiä, ei auttanut. Jatkoin ruuvaamista sitten kun olin nostanut tyhjäkäyntiä jotta voin ruuvata niitä koneen pysyessä käynnissä.
No, pääasia että ongelma poistui.

(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002
"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Chrysler Sebring 2.7 2002
"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
- 65HT
- Mega-addikti
- Viestit: 766
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Letku on uusi ja mittari on uusi. Liitokset on tiukkoja. En usko että olisi tuo syyllinen.SamiM kirjoitti:Oisko tuossa (osa-)syy ongelmaan? Johonkin jäi paikka joka voi vuotaa sopivan tilanteen tullen ilmaa kaasariin. Löysä liitos etc.
65HT kirjoitti:Lisäksi yhdistin pitkällä letkulla alipainemittarin kaasarin jatkuvaan alipaineeseen.
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002
"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Chrysler Sebring 2.7 2002
"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
- 65HT
- Mega-addikti
- Viestit: 766
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Rikas seos haissee sellaiselle kitkerälle?
Seosmittarin mukaan ei pitäisi olla pahasti rikkaalla, vähän tosin. Laihemmalle jos säätää alkaa empimään. Vaihdoin anturinkin toiseen pakosarjaan, siellä kun oli paikka valmiina, samalla lailla näyttää siitä. Pultti joka oli tulppana anturinpaikassa oli aivan pikimusta, kun taas anturi joka oli toisen puolen pakosarjassa oli sellainen vaalean maitokahvin värinen. Mitähän tästä voisi päätellä.
Sitä vaan että voiko tuohon hajuun miten luottaa kun on aika ikävä haju, varsinkin kun ikkunat auki ajelee tulee kabiiniin tuo kitkerä haju ja kaikki vaatteet lemuaa sitten sille. Samoin jos auto on käynnissä ja siinä lähellä puuhailee jotain on haju taas vaatteissa. Eli paanko vaan laihemmalle, vai mikäs tässä nyt..?
Seosmittarin mukaan ei pitäisi olla pahasti rikkaalla, vähän tosin. Laihemmalle jos säätää alkaa empimään. Vaihdoin anturinkin toiseen pakosarjaan, siellä kun oli paikka valmiina, samalla lailla näyttää siitä. Pultti joka oli tulppana anturinpaikassa oli aivan pikimusta, kun taas anturi joka oli toisen puolen pakosarjassa oli sellainen vaalean maitokahvin värinen. Mitähän tästä voisi päätellä.
Sitä vaan että voiko tuohon hajuun miten luottaa kun on aika ikävä haju, varsinkin kun ikkunat auki ajelee tulee kabiiniin tuo kitkerä haju ja kaikki vaatteet lemuaa sitten sille. Samoin jos auto on käynnissä ja siinä lähellä puuhailee jotain on haju taas vaatteissa. Eli paanko vaan laihemmalle, vai mikäs tässä nyt..?

(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002
"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Chrysler Sebring 2.7 2002
"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Jos sulla haisee kabiiniin ajaessa ja vaatteetkin lemuaa niin ei taida olla seoksista kiinni. Jos kone toimii hyvin eikä huohota ja pakopuolella kaikki on tiivistä niin ei siellä kabiinissa mikään käryä.
Väljä kone, männänrenkaat entiset, pakosarjan tiivisteet vuotavat tms. ?
Rikkaasta seoksesta; viime aikojen havaintojen perusteella sellaiset koneet, joissa tuntuu tyhjäkäyntiruuvit vaativan reipasta avaamista käydäkseen kohtuullisesti ja sitten käyvät rikkaalla puolella, niin niissä on ollut nokkaan nähden liian vähän puristuksia. Hmmmm....tiedä sitten onko yhteyttä mutta näin olen bongannut.
Väljä kone, männänrenkaat entiset, pakosarjan tiivisteet vuotavat tms. ?
Rikkaasta seoksesta; viime aikojen havaintojen perusteella sellaiset koneet, joissa tuntuu tyhjäkäyntiruuvit vaativan reipasta avaamista käydäkseen kohtuullisesti ja sitten käyvät rikkaalla puolella, niin niissä on ollut nokkaan nähden liian vähän puristuksia. Hmmmm....tiedä sitten onko yhteyttä mutta näin olen bongannut.
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
- 65HT
- Mega-addikti
- Viestit: 766
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Väljä kone epäilyt, en ihan lähtisi kyllä niihinkään. Ei syö öljyä, ei savuta putkista ja muutenkin toimii ok. Putkiston liitokset kyllä jonkinverran fuskaa ja takakontin tiivisteet on aivan murusina, joku tuossa epäili että voisi sieltä vetää hajua kabiiniin.
Minkästakia se virinokka estää seosten säädön tyhjäkäynnille? Mittari ainakin välittömästi reagoi kun seosruuveja kääntelee. Tällä hetkellä molemmat auki 1 1/4. 1/8 kierroksen vääntö näkyy jo mittarissa.
Minkästakia se virinokka estää seosten säädön tyhjäkäynnille? Mittari ainakin välittömästi reagoi kun seosruuveja kääntelee. Tällä hetkellä molemmat auki 1 1/4. 1/8 kierroksen vääntö näkyy jo mittarissa.
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002
"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Chrysler Sebring 2.7 2002
"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
-
- Mega-addikti
- Viestit: 803
- Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
- Auto: Galaxie -61
- Paikkakunta: huitsin nevada
sitä tarkotin että jos nokka on tiukka ja säädät mittarin mukaan seokset kohdalleen niin ei pysy enää auto käynnissä , kun ei bensa riitä käynnissä pysymiseen.65HT kirjoitti:Väljä kone epäilyt, en ihan lähtisi kyllä niihinkään. Ei syö öljyä, ei savuta putkista ja muutenkin toimii ok. Putkiston liitokset kyllä jonkinverran fuskaa ja takakontin tiivisteet on aivan murusina, joku tuossa epäili että voisi sieltä vetää hajua kabiiniin.
Minkästakia se virinokka estää seosten säädön tyhjäkäynnille? Mittari ainakin välittömästi reagoi kun seosruuveja kääntelee. Tällä hetkellä molemmat auki 1 1/4. 1/8 kierroksen vääntö näkyy jo mittarissa.
kerran yksi kaveri halusi seokset ko, tapauksessa paikalleen ja ajoi auton entiselle työpaikalleni (korjaamolle) , letku pakoputkeen ja säätämään , no ei siitä mitään tullu kun laite oli pakko pitää rikkaalla että edes käynnissä pysyi .
- Homer65
- Over The Top
- Viestit: 4857
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Ite olen epäillyt, että haju tulis ehkä huohottimesta. Mullakin tulee hiukan hajua jos on sopivasti ikkuna auki. En ole kylläkään huomannut vaatteiden haisevan.65HT kirjoitti:Rikas seos haissee sellaiselle kitkerälle?
Seosmittarin mukaan ei pitäisi olla pahasti rikkaalla, vähän tosin. Laihemmalle jos säätää alkaa empimään. Vaihdoin anturinkin toiseen pakosarjaan, siellä kun oli paikka valmiina, samalla lailla näyttää siitä. Pultti joka oli tulppana anturinpaikassa oli aivan pikimusta, kun taas anturi joka oli toisen puolen pakosarjassa oli sellainen vaalean maitokahvin värinen. Mitähän tästä voisi päätellä.
Sitä vaan että voiko tuohon hajuun miten luottaa kun on aika ikävä haju, varsinkin kun ikkunat auki ajelee tulee kabiiniin tuo kitkerä haju ja kaikki vaatteet lemuaa sitten sille. Samoin jos auto on käynnissä ja siinä lähellä puuhailee jotain on haju taas vaatteissa. Eli paanko vaan laihemmalle, vai mikäs tässä nyt..?
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Mietokin moottori pitää säätää seosmittarin mukaan rikkaalle tyhjäkäynnillä, jotta se toimii ollenkaan. Eli seosmittarissa parhaan tehon alue.Galaxie61 kirjoitti:sitä tarkotin että jos nokka on tiukka ja säädät mittarin mukaan seokset kohdalleen niin ei pysy enää auto käynnissä , kun ei bensa riitä käynnissä pysymiseen.65HT kirjoitti:Väljä kone epäilyt, en ihan lähtisi kyllä niihinkään. Ei syö öljyä, ei savuta putkista ja muutenkin toimii ok. Putkiston liitokset kyllä jonkinverran fuskaa ja takakontin tiivisteet on aivan murusina, joku tuossa epäili että voisi sieltä vetää hajua kabiiniin.
Minkästakia se virinokka estää seosten säädön tyhjäkäynnille? Mittari ainakin välittömästi reagoi kun seosruuveja kääntelee. Tällä hetkellä molemmat auki 1 1/4. 1/8 kierroksen vääntö näkyy jo mittarissa.
kerran yksi kaveri halusi seokset ko, tapauksessa paikalleen ja ajoi auton entiselle työpaikalleni (korjaamolle) , letku pakoputkeen ja säätämään , no ei siitä mitään tullu kun laite oli pakko pitää rikkaalla että edes käynnissä pysyi .
Pitääkö virivirivirimoottori sitten säätää sikarikkaalle

- 65HT
- Mega-addikti
- Viestit: 766
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Perusteluja odottelen mielenkiinnolla. Ei sillä että olisin erimieltä, kiinnostaa vaan muuten.SamiM kirjoitti:
Mietokin moottori pitää säätää seosmittarin mukaan rikkaalle tyhjäkäynnillä, jotta se toimii ollenkaan. Eli seosmittarissa parhaan tehon alue.

(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002
"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Chrysler Sebring 2.7 2002
"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
En oo seosmittarilla vielä tyhjäkäyntiä säädellyt, vain dynossa olen kaasarin säätänyt niin että WOT seokset on kohdallaan koko kierrosalueen läpi.
Tyhjäkäynnin olen sen sijaan säätänyt alipaine mittarin avulla niin, että mittariin saa korkeimman alipaine arvon ja sen jälkeen noin 1/16 - 1/8 seosruuvista rikkaammalle. Ei oo kone haisut sen enempää kuin vaatteetkaan.
Tosin en yleensä pyöritä konetta pitkiä aikoja tyhjäkäynnillä enkä muutenkaan alhaisilla kierroksilla alle 2000 rpm. Sitä varten mulla on diesel auto.
Tyhjäkäynnin olen sen sijaan säätänyt alipaine mittarin avulla niin, että mittariin saa korkeimman alipaine arvon ja sen jälkeen noin 1/16 - 1/8 seosruuvista rikkaammalle. Ei oo kone haisut sen enempää kuin vaatteetkaan.
Tosin en yleensä pyöritä konetta pitkiä aikoja tyhjäkäynnillä enkä muutenkaan alhaisilla kierroksilla alle 2000 rpm. Sitä varten mulla on diesel auto.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.