Kaasuttimen säätö seosmittarin avulla

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Ongelma poistunut! Syy tosin jäi vähän epäselväksi.
Löin motin tulille, ei meinannut pysyä millään käynnissä, laihalla oli reilusti ja kierroksia n. 500 rpm välillä allekin, alipaineet 5-10 mmHg. Ruuvasin tyhjäkäynnin +1500 rpm, edelleen rankasti laihalla. Ruuvasin tyhjäkäyntiseosten säätöruuveja monta kierrosta auki, pikkaisen rikastui seokset mutta edelleen laihalla. Peruutin tallista ulos ja ajattelin että kokeillaan mitä se sanoo. Peruutettuani ulos näytti seosmittari rikasta!!! Ruuvailin tyhjäkäynnin noin 1000 rpm, edelleen rikkaalta ja kuullostikin taas entiseltä, tallissa moottorin äänestä tuli mieleen jokin vanha zetori. Ajoin lähimmälle levikkeelle ja aloin ruuvailla seoksia pienemmälle, nyt ne ovat reilun kierroksen molemmat auki, jätin tyhjäkäyntiseokset hiukan rikkaalle. Taas kone käy "kaunista" 700 rpm tyhjäkäyntiä ja toimii kuten ennenkin. Ihmeellinen maailma, mutta pääasia että toimii. Olisiko ollut jokin roska tyhjäkäyntipiirissä?

ps. Seosmittarista on tullu viime viikkojen aikana minulle uusi paras kaveri. Tuntuu että miten sitä ilman sitä tuli toimeen. Ei minun nenäni ainakaan aisti mitkä seokset siellä jyllää. Pystyy ainakin ongelmatilanteissa toteamaan/poissulkemaan yhden osatekijän pois.
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Avatar
TomiKoo
Aktiivi
Viestit: 143
Liittynyt: 30 Touko 2004, 23:42
Paikkakunta: Lohja / Lieksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TomiKoo »

65HT kirjoitti:Seosmittarista on tullu viime viikkojen aikana minulle uusi paras kaveri. Tuntuu että miten sitä ilman sitä tuli toimeen. Ei minun nenäni ainakaan aisti mitkä seokset siellä jyllää. Pystyy ainakin ongelmatilanteissa toteamaan/poissulkemaan yhden osatekijän pois.
Mulla kävi prätkän kaasarin säädössä vähän aikaa sitten ihan sama juttu. Kaverilta oli lainassa laajakaistalambda ja mittari. Perhana siihen jäi koukkuun. Nyt ei uskalla enää koskea kaasariin, edes tyhjäkäyntiin, kun "eihän sitä tiedä, mitä säädöt sitten on". Joutui todella toteamaan, ettei perstuntumalla säädellä yhtään mitään! Lienee myös jokin insinöörimäinen piirre, että kaikesta tekemästään täytyy saada faktat ylös ja tiedot exceliin talteen... :twisted:

Sori offtopic... 8)

Tomi
Suzuki DR 650 RSE -93
Avatar
SamiM
Aina äänessä
Viestit: 1519
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Leppävesi

Viesti Kirjoittaja SamiM »

Oisko tuossa (osa-)syy ongelmaan? Johonkin jäi paikka joka voi vuotaa sopivan tilanteen tullen ilmaa kaasariin. Löysä liitos etc.
65HT kirjoitti:Lisäksi yhdistin pitkällä letkulla alipainemittarin kaasarin jatkuvaan alipaineeseen.
Avatar
munmummu69
Addikti
Viestit: 362
Liittynyt: 17 Tammi 2007, 12:03
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja munmummu69 »

65HT kirjoitti:Ruuvasin tyhjäkäynnin +1500 rpm, edelleen rankasti laihalla. Ruuvasin tyhjäkäyntiseosten säätöruuveja monta kierrosta auki, pikkaisen rikastui seokset mutta edelleen laihalla.
Vieläkös tyhjäkäyntiseokset vaikutaa noilla tyhjäkäynneillä? Tuosta kun tyhjäkäyntiä pudottaa niin muuttunee samalla rikkaammalle. (Ei kyllä itse ongelmaa muuta).
Mustang -69 SR
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 65HT »

munmummu69 kirjoitti:
Vieläkös tyhjäkäyntiseokset vaikutaa noilla tyhjäkäynneillä? Tuosta kun tyhjäkäyntiä pudottaa niin muuttunee samalla rikkaammalle. (Ei kyllä itse ongelmaa muuta).
Käsittääkseni tyhjäkäyntipiiri ei putoa pois pelistä korkeammillakaan kierroksilla, pelii vaan astuu mukaan ensiöpiiri ja toisiopiiri.

Ruuvasin tyhjäkäyntiseoksia rikkaammalle reilusti jo ennen kuin nostin tyhjäkäyntiä, ei auttanut. Jatkoin ruuvaamista sitten kun olin nostanut tyhjäkäyntiä jotta voin ruuvata niitä koneen pysyessä käynnissä.

No, pääasia että ongelma poistui. :D
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 65HT »

SamiM kirjoitti:Oisko tuossa (osa-)syy ongelmaan? Johonkin jäi paikka joka voi vuotaa sopivan tilanteen tullen ilmaa kaasariin. Löysä liitos etc.
65HT kirjoitti:Lisäksi yhdistin pitkällä letkulla alipainemittarin kaasarin jatkuvaan alipaineeseen.
Letku on uusi ja mittari on uusi. Liitokset on tiukkoja. En usko että olisi tuo syyllinen.
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Rikas seos haissee sellaiselle kitkerälle?

Seosmittarin mukaan ei pitäisi olla pahasti rikkaalla, vähän tosin. Laihemmalle jos säätää alkaa empimään. Vaihdoin anturinkin toiseen pakosarjaan, siellä kun oli paikka valmiina, samalla lailla näyttää siitä. Pultti joka oli tulppana anturinpaikassa oli aivan pikimusta, kun taas anturi joka oli toisen puolen pakosarjassa oli sellainen vaalean maitokahvin värinen. Mitähän tästä voisi päätellä.

Sitä vaan että voiko tuohon hajuun miten luottaa kun on aika ikävä haju, varsinkin kun ikkunat auki ajelee tulee kabiiniin tuo kitkerä haju ja kaikki vaatteet lemuaa sitten sille. Samoin jos auto on käynnissä ja siinä lähellä puuhailee jotain on haju taas vaatteissa. Eli paanko vaan laihemmalle, vai mikäs tässä nyt..? :roll:
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Avatar
GT-350
Superpölöttäjä
Viestit: 2151
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 22:33
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja GT-350 »

Jos sulla haisee kabiiniin ajaessa ja vaatteetkin lemuaa niin ei taida olla seoksista kiinni. Jos kone toimii hyvin eikä huohota ja pakopuolella kaikki on tiivistä niin ei siellä kabiinissa mikään käryä.

Väljä kone, männänrenkaat entiset, pakosarjan tiivisteet vuotavat tms. ?

Rikkaasta seoksesta; viime aikojen havaintojen perusteella sellaiset koneet, joissa tuntuu tyhjäkäyntiruuvit vaativan reipasta avaamista käydäkseen kohtuullisesti ja sitten käyvät rikkaalla puolella, niin niissä on ollut nokkaan nähden liian vähän puristuksia. Hmmmm....tiedä sitten onko yhteyttä mutta näin olen bongannut.
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Galaxie61
Mega-addikti
Viestit: 803
Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
Auto: Galaxie -61
Paikkakunta: huitsin nevada

Viesti Kirjoittaja Galaxie61 »

kun moottorissa on jonkinlainen virinokka niin ko, mittarilla ei kannata edes etsiä tyhjäkäynnille "oikeaa" seosta , harvemmin onnistuu . itselläni on vastaava mittari ja ainut melko luotettava tieto mitä sillä saa on se kun tasakaasulla ajelee maantiellä :!:
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Väljä kone epäilyt, en ihan lähtisi kyllä niihinkään. Ei syö öljyä, ei savuta putkista ja muutenkin toimii ok. Putkiston liitokset kyllä jonkinverran fuskaa ja takakontin tiivisteet on aivan murusina, joku tuossa epäili että voisi sieltä vetää hajua kabiiniin.

Minkästakia se virinokka estää seosten säädön tyhjäkäynnille? Mittari ainakin välittömästi reagoi kun seosruuveja kääntelee. Tällä hetkellä molemmat auki 1 1/4. 1/8 kierroksen vääntö näkyy jo mittarissa.
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Galaxie61
Mega-addikti
Viestit: 803
Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
Auto: Galaxie -61
Paikkakunta: huitsin nevada

Viesti Kirjoittaja Galaxie61 »

65HT kirjoitti:Väljä kone epäilyt, en ihan lähtisi kyllä niihinkään. Ei syö öljyä, ei savuta putkista ja muutenkin toimii ok. Putkiston liitokset kyllä jonkinverran fuskaa ja takakontin tiivisteet on aivan murusina, joku tuossa epäili että voisi sieltä vetää hajua kabiiniin.

Minkästakia se virinokka estää seosten säädön tyhjäkäynnille? Mittari ainakin välittömästi reagoi kun seosruuveja kääntelee. Tällä hetkellä molemmat auki 1 1/4. 1/8 kierroksen vääntö näkyy jo mittarissa.
sitä tarkotin että jos nokka on tiukka ja säädät mittarin mukaan seokset kohdalleen niin ei pysy enää auto käynnissä , kun ei bensa riitä käynnissä pysymiseen.

kerran yksi kaveri halusi seokset ko, tapauksessa paikalleen ja ajoi auton entiselle työpaikalleni (korjaamolle) , letku pakoputkeen ja säätämään , no ei siitä mitään tullu kun laite oli pakko pitää rikkaalla että edes käynnissä pysyi .
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

65HT kirjoitti:Rikas seos haissee sellaiselle kitkerälle?

Seosmittarin mukaan ei pitäisi olla pahasti rikkaalla, vähän tosin. Laihemmalle jos säätää alkaa empimään. Vaihdoin anturinkin toiseen pakosarjaan, siellä kun oli paikka valmiina, samalla lailla näyttää siitä. Pultti joka oli tulppana anturinpaikassa oli aivan pikimusta, kun taas anturi joka oli toisen puolen pakosarjassa oli sellainen vaalean maitokahvin värinen. Mitähän tästä voisi päätellä.

Sitä vaan että voiko tuohon hajuun miten luottaa kun on aika ikävä haju, varsinkin kun ikkunat auki ajelee tulee kabiiniin tuo kitkerä haju ja kaikki vaatteet lemuaa sitten sille. Samoin jos auto on käynnissä ja siinä lähellä puuhailee jotain on haju taas vaatteissa. Eli paanko vaan laihemmalle, vai mikäs tässä nyt..? :roll:
Ite olen epäillyt, että haju tulis ehkä huohottimesta. Mullakin tulee hiukan hajua jos on sopivasti ikkuna auki. En ole kylläkään huomannut vaatteiden haisevan.
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Avatar
SamiM
Aina äänessä
Viestit: 1519
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Leppävesi

Viesti Kirjoittaja SamiM »

Galaxie61 kirjoitti:
65HT kirjoitti:Väljä kone epäilyt, en ihan lähtisi kyllä niihinkään. Ei syö öljyä, ei savuta putkista ja muutenkin toimii ok. Putkiston liitokset kyllä jonkinverran fuskaa ja takakontin tiivisteet on aivan murusina, joku tuossa epäili että voisi sieltä vetää hajua kabiiniin.

Minkästakia se virinokka estää seosten säädön tyhjäkäynnille? Mittari ainakin välittömästi reagoi kun seosruuveja kääntelee. Tällä hetkellä molemmat auki 1 1/4. 1/8 kierroksen vääntö näkyy jo mittarissa.
sitä tarkotin että jos nokka on tiukka ja säädät mittarin mukaan seokset kohdalleen niin ei pysy enää auto käynnissä , kun ei bensa riitä käynnissä pysymiseen.

kerran yksi kaveri halusi seokset ko, tapauksessa paikalleen ja ajoi auton entiselle työpaikalleni (korjaamolle) , letku pakoputkeen ja säätämään , no ei siitä mitään tullu kun laite oli pakko pitää rikkaalla että edes käynnissä pysyi .
Mietokin moottori pitää säätää seosmittarin mukaan rikkaalle tyhjäkäynnillä, jotta se toimii ollenkaan. Eli seosmittarissa parhaan tehon alue.

Pitääkö virivirivirimoottori sitten säätää sikarikkaalle :?:
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 65HT »

SamiM kirjoitti:
Mietokin moottori pitää säätää seosmittarin mukaan rikkaalle tyhjäkäynnillä, jotta se toimii ollenkaan. Eli seosmittarissa parhaan tehon alue.
Perusteluja odottelen mielenkiinnolla. Ei sillä että olisin erimieltä, kiinnostaa vaan muuten. :D
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

En oo seosmittarilla vielä tyhjäkäyntiä säädellyt, vain dynossa olen kaasarin säätänyt niin että WOT seokset on kohdallaan koko kierrosalueen läpi.

Tyhjäkäynnin olen sen sijaan säätänyt alipaine mittarin avulla niin, että mittariin saa korkeimman alipaine arvon ja sen jälkeen noin 1/16 - 1/8 seosruuvista rikkaammalle. Ei oo kone haisut sen enempää kuin vaatteetkaan.
Tosin en yleensä pyöritä konetta pitkiä aikoja tyhjäkäynnillä enkä muutenkaan alhaisilla kierroksilla alle 2000 rpm. Sitä varten mulla on diesel auto.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Vastaa Viestiin