Sivu 2/2
Lähetetty: 14 Syys 2004, 21:23
Kirjoittaja timo
ei se kaliforniasta uitettu auto takaa ruosteettomuutta,sieltä on tullut aikojensaatossa sellaisia ruosttekasoja mistä ei kyllä autoa saa tekemälläkään.mitä tohon Shelby GT500:seen.taida olla ihan halvimpi
edes projekti konnossa
Lähetetty: 14 Syys 2004, 22:00
Kirjoittaja Ahti
Tuota noin...jos oikeesti meinaa laittaa auton atomeiksi niin kannattaa kyllä harkita todella tarkkaan, muuten voi tosiaan käydä niin että siitä tulee ikuisuusprojekti, jota siirrellään tallista toiseen. Ehdottamia vaatimuksia on ainakin:
-kunnon talli suht lähellä pitkällä vuokralla tai omana
-työkaluja ja laitteita (mig, kompura ym maksaa yllättävän paljon)
-tietoa ja taitoa ja rahaa tai sitten NIIN paljon rahaa että voi teettää
-aikaa, talvessa ei loppujen lopuksi hirveesti saa aikaseksi jos meinaa töissä käydä ja harraastaa muutakin kun tallissa oloa
Itse olen joskus jannuna yhden Impalan rakentanut niin että oli osina ja koppa pois rungolta jne., runko kuumasinkattiin ja maalattiin, kaikki alustaan uutta, kaikki puhallettiin mitä vaan voi, loota oli auki jne. Kyllä siitä jonkinlaiset traumat jäi, ekana talvena menin duunista suoraan tallille ja sieltä puoliltaöin nukkumaan, tätä jatku päivästä päivään...
Loppujen lopuksi auto ei kuitenkaan valmistuttuaan ollut se malli mikä viehätti

ja myydessä sai ehkä 1/3 siitä mitä se vessa oli tullut maksamaan.
Nykyisellään puran autoa vain niin paljon että saan sen varmasti seuraavaksi kesäksi radalle. Esim. kone yhtenä vuonna ja loppu voimalinja seuraavana jne.
Ja sitten kun laittaa jotain ei niin arvostettua mallia niin voi olla että joutuu myydessä myymään kopan ja tekniikan erikseen..ainakin jos on laittanut pirusti rahaa tekniikkaan.
Lähetetty: 14 Syys 2004, 22:02
Kirjoittaja Fastback
timo kirjoitti:ei se kaliforniasta uitettu auto takaa ruosteettomuutta,sieltä on tullut aikojensaatossa sellaisia ruosttekasoja mistä ei kyllä autoa saa tekemälläkään.
Eihän se takaa ruosteettomuutta, mutta omien kokemusten perusteella californiasta uitettuun '65 fb:n pohjaan hitsattiin yksi kämmenen kokoinen paikka. Floridasta uitettuun '72 Machiin kummatkin lattiat uusittiin täysimittaisilla kaukaloilla, takaluukun pohja men uusiksi, takavalopaneelin pelt, takaikkunan reunat hitsattiini ja kummatkin takahelmat tulevat vielä uudet. Ensimmäinen ja viimeinen Florida auto mikä tulee meikäläisen talouteen.
Timon kanssa tuossa höpöteltiinkin ja todettiin yhteenmieheen, että kyllä ne kalavornia autotkin ruostuvat jos tulevat meren ääreltä. Jos löytää auton kuivasta keskitexasista niin sitten voidaan puhua mahdollisesti hyvästä aihiosta. Eivätkä jenkit ole niin tyhmiä mitä suomipojat luulevat, ehkä sielläkin mädät Florida autot myydään Californiaan, josta ne myydään ruosteettomina Calafornia autoina etiäpäin.
Toiseksi jos autolla on ikää yli 30 vuotta, niin onhan se jo pienoinen ihme ellei sieltä löydy ensimmäistäkään ruostepeikkoa.
Lähetetty: 14 Syys 2004, 23:00
Kirjoittaja JaniC
Sinkittää koko korin. Se pitää aika hyvin ruosteet poissa autosta. Ainakin niin oon kuullu.
Lähetetty: 14 Syys 2004, 23:14
Kirjoittaja Vieras
djcombo kirjoitti:Sinkittää koko korin. Se pitää aika hyvin ruosteet poissa autosta. Ainakin niin oon kuullu.
Jos raha puristele, niin Fordilta löytyy kaikki peltimuotit varastoistaan ja toisinaan niitä kaivetaane esiin ja uusia osia stanssataan kun asiakas levittä tarpeeksi taatelia tiskiin. Elikkäs, miljoona taalaa rahaa ja koko koppa&peltiosat alumiinista... Ai ei vai?
Lähetetty: 15 Syys 2004, 09:23
Kirjoittaja Make67
Taidanpa heittää oman lyhennetyn tarinani tähän kohtaan.
Näitä ruosteettomuus-tarinoita on monia ja monennäköisiä. Ruosteetontahan ei ole olemassakaan, kannattaisi puhua ns. mädästä. Eli onko totaalisesti puhki vai karmeessa pintaruosteessa joka ei ole juurikaan syövyttänyt peltejä.
Tämä kalivornia-juttu ainakin omalla kohdalla piti aikas hyvin kutinsa sen mädän kanssa. Keväällä 2001 lähti oma -67 HT kohti Suomee ja saapui syyskuussa just sopivasti ennen kun tornit luhistu....Kuvat ja tiedot autosta antoivat odottaa kohtuullisen karmeennäköistä mutta tekniikaltaan kunnossaolevaa yksilöä.
Kuvat oli aikalailla kauniimpia kuin todellisuus! Mutta kun purin auton kokonaan maalaria varten, yllätyksiä ei ollut muuta kuin se, että miten auto voi olla vuosien saatossa säilynyt täysin tervepeltisenä kokonaisuudessaan. Hitsatuksi tuli apukuskin puolelta takaposken sisäpintaan n. 10x10cm:n lappu. Siinä kaikki! Eikä maalarikaan tai peltiseppä muuta löytänyt. Kittiä kylläkin jolla oli "bondoja" korjattu!
Nyt on auto ensimmäisen "kokonaisen" kesän ollut käytössä ja mukava on ollut ajella.
Rahasta ei oikein uskalla puhua mitään...Kaikki menee mitä tulee....Eikä loppua näy!
Aikaa tosiaan kuluu todella paljon, en ole laskenut. Enkä laske.
Mustang on minun mielestäni kaiken vaivan arvoinen, uskallan sen sanoa jopa näin jälkeenkinpäin!
Lähetetty: 15 Syys 2004, 09:35
Kirjoittaja Ahti
djcombo kirjoitti:Sinkittää koko korin. Se pitää aika hyvin ruosteet poissa autosta. Ainakin niin oon kuullu.
Ei onnistu ainakaan kuumasinkityksellä. Kuumasinkityksessä osa upotetaan kuumaan sinkkiin ja soveltuu lähinnä etupalkkien, runkojen ja muiden vastaavien osien pinnoittamiseen. Jos korin osia kuumasinkkaa, saa takuuvarmasti pilalle vääntyneitä osia.
Lisäksi kuumasinkattu pinta on aika hankala maalattava, helposti käy niin että maali irtoaa pinnasta liuskoina. Itse käytin aikoinaan Dupontin epoksipohjaa ja polyuretaanipintaa.
Lähetetty: 15 Syys 2004, 14:03
Kirjoittaja Kristo
djcombo kirjoitti:Unohtui, että jos löydän aidon Shelby GT500:sen vm.1967 ja Fastbackin niin se on tietysti kunnostamisessa ykkösenä, mutta jos ei sitä löydy niin sitten tulee 67' Fastback vasta.
Jani
Eip taida ihan 15000e riittää Aitoon Asiaan kun tavallisetkin fastbackit ovat hyväkuntoisena 15000e autoja. Tietty jos lotossa onnistaisi niin shelbyhän se olla pitäisi pyhäautoksi ja tavallinen vauhtiperä arkiautoksi kesällä. Kloonia en itse lähtisi tekemään (vielä vähemmän Eleanoria, pidetään lasikuitu corvetessa ja veneissä) mutta sehän on ihan jokaisen oma asia mitä autolleen tekee (ei siis herneitä nenään kitoos

)
Lähetetty: 15 Syys 2004, 14:23
Kirjoittaja Vieras
Kristo kirjoitti:Kloonia en itse lähtisi tekemään (vielä vähemmän Eleanoria, pidetään lasikuitu corvetessa ja veneissä) mutta sehän on ihan jokaisen oma asia mitä autolleen tekee (ei siis herneitä nenään kitoos

)
Lasikuitua siinä GT500:ssakin on jo ihan Shelbyn linjalta lähteissä

Lähetetty: 15 Syys 2004, 14:24
Kirjoittaja Fastback
Anonymous kirjoitti:Kristo kirjoitti:Kloonia en itse lähtisi tekemään (vielä vähemmän Eleanoria, pidetään lasikuitu corvetessa ja veneissä) mutta sehän on ihan jokaisen oma asia mitä autolleen tekee (ei siis herneitä nenään kitoos

)
Lasikuitua siinä GT500:ssakin on jo ihan Shelbyn linjalta lähteissä

Tuosta voi kohdistaa antipatiat tähän suuntaan. Olin ihan varma että olin loggautunut....

Lähetetty: 15 Syys 2004, 15:59
Kirjoittaja Mussemaan
Juu, olen myös sitä mieltä että mikäli ei ole todella ruostunut, niin totaalipurkamista ei kannata ihan ensimmäisenä harkita.
Siis tarkoitan tällä sitä että jos koko korin joutuisi ensin hiekkapuhatamaan.
Aikaa menee askaroidessa yllättävän paljon, riippuen tietenkin kunnostettavien osien kunnosta, mutta paljon joka tapauksessa.
Omat kokemukseni:
joulukuussa auto päreiksi niin että ovet irti, ja senjälkeen kaikki siitä eteenpäin. (poislukien tuulilasi ja eturipustukset).
Hitsasin itse kaiken muun paitsi ovet, ne teki kaveri kun aika ei riittänyt.
Lämppärikotelon kunnostukseen pelkästään meni 2 täyttä päivää, pakoputkistoon viikko.
Pohja on putsattu ja maalattu lähes kokonaan.
Sähköt keulassa menivät lähes uusiksi, ml mittariston, valokytkimen, vilkkukutkimen lämppärinmoottorin, johtojen msd:n jnejne entraus.
Jarrut tein putkineen koko autoon, samoin koneen vaihdoin ja tein uusiksi.
Laatikon ja perän teki ylös suojasen timo.
Mielestäni tämä alkaa olla lähellä maksimia mitä yhdessä talvessa ehtii tehdä, vaikkakin varsinaisesti kasaus alkoi vasta helmikuun alussa. Auto oli "valmis" kesäkuun alussa.
niimpä
Lähetetty: 15 Syys 2004, 20:44
Kirjoittaja mustang cs
viikko sitten aloitin auton purkamisen hiekka puhallusta varten .tavoitteeni on noin 2vuotta,auto on tuotu usasta jostain californian ylä puolellta .ruostetta ainakin on, apu miehen lattiassa on iso reikä.akun alapuolinen runko on aika pahassa kunnossa ja takalasin alakulmat täytyy korjata myös.että kyllä ruostetta lyöytyy varmaan kaikialta maailmasta .joskus näkee kun on huonosti korjattuja peltejä niin vaikuttaa että se on vain pahentanut asiaa
Lähetetty: 20 Syys 2004, 01:37
Kirjoittaja JaniC
Täytyypä aloittaa projekti tuossa talven aikana. Tekniikan taidan käydä ensimmäiseksi läpi, koska mitä tekee päältäpäin hienolla autolla, jos se ei liikahdakaan tekniikan pettämisen takia. Kiitoksia tähän asti olevista vinkeistä.
Jani
Lähetetty: 27 Syys 2004, 03:33
Kirjoittaja JaniC
Taitaa tuo projekti jäädä jollekin muulle jos autoon haluaa esim. lisää tehoa ja vääntöä nimittäin hommasin just uuden Mustangin alle ja siinä ei kyllä vielä vähään aikaan tarvitse harkita kunnostusta.
Jani
95' GT
