Nokka-akselin asennus ja sisäänajo.
- Tahavo
- Mega-addikti
- Viestit: 773
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang HT 64½
- Paikkakunta: Tuusula
Aagh..nyt esitin kysymyksen väärin! Pitikin kysyä, että jos otan sisäjouset pois, niin voisinko jättää ne laittamatta takaisin, eli ajelisin menemään vaan päällimmäisillä jousilla. Mitkä olisivat hyödyt/haitat? Vai olisiko siitä muuta kuin haittaa? Sitten vielä nokkakortista. Nokkakortissa ilmeisesti pitäisi olla merkitty "suositus jousipaineet", mutta kuinka se on merkitty korttiin jos siellä merkintä on?
Sisäjouset pois sisäänajon ajaksi ja sitten takaisin kun sisäänajo on suoritettu. Nuo jouset on juuri sopivat tuolle nokka-akselille, mutta ovat liian löysät ilman sisäjousia.Tahavo kirjoitti:Aagh..nyt esitin kysymyksen väärin! Pitikin kysyä, että jos otan sisäjouset pois, niin voisinko jättää ne laittamatta takaisin, eli ajelisin menemään vaan päällimmäisillä jousilla. Mitkä olisivat hyödyt/haitat? Vai olisiko siitä muuta kuin haittaa? Sitten vielä nokkakortista. Nokkakortissa ilmeisesti pitäisi olla merkitty "suositus jousipaineet", mutta kuinka se on merkitty korttiin jos siellä merkintä on?
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
- Homer65
- Over The Top
- Viestit: 4857
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Tästähän on ollut puhetta aiemminkin, mutta mites se noin yleensäkin on ton synteettisen käyttö laahaavan nokan kanssa? Pitäiskö sitä oikeesti siirtyä johonkin muuhun ku rallivormulaan. Sanokaas ny mitä tommoseen "ankkuripainoon" pitäs laittaa?SamiM kirjoitti:Tuossahan tuota, itse kyllä allekirjoitan koko jutun sisällön.Crane Cams kirjoitti:
Kuten sanottua, emme suosittele synteettisiä öljyjä käytettäväksi laahaavien nokka-akselien kanssa, koska nostajat eivät pyöri kunnolla johtuen öljyn liukkaudesta. Lisäksi kun synteettisellä öljyllä varustettu moottori säilötään pitkäksi aikaa, synteettinen öljy valuu pois nokka-akselista ja n-akseli on kuiva moottoria jälleen käynnistettäessä. Suosittelemme vain tavallisia mineraaliöljyjä käytettäväksi ajoneuvoissa joita käytetään satunnaisesti tai jotka säilötään pitkiksi ajoiksi.
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Sanoisin näin, että mikäli käytettävän synteettisen öljyn ominaisuudet ovat riittävät, huomioiden viime aikoina puheena ollut sinkki/fosforisisältö, niin lähinnä venttiilikoneiston muut osat kuin nokka/nostaja-kosketuspinta ovat se paikka, mikä rajoittaa mielestäni synteettisen öljyn käyttöä. Mikäli moottorissa on alkuperäismallinen keinuvipujärjestely laahavalla keinuvivun laakeroinnilla (fulcrum), itse en synteettistä öljyä silloin käyttäisi. Vaan laadukasta mineraaliöljyä riittävällä viskositeetilla. Tuo laadukasta sana tuossa lauseessa tarkoittaa sitä, että yhdistelmät huono perusöljy +huonot lisäaineet, hyvä perusöljy +huonot lisäaineet sekä huono perusöljy +hyvät lisäaineet, eivät muodosta yhdessä laadukasta öljyä. Joka tarkoittaa sitä, että halvalla ei saa laadukasta öljyä. Joka perustelee edullisen tai halvan öljyn käyttöä nimenomaan hinnalla, ei ajattele kuinka pieni osa auton kuluista moottoriöljy loppujen lopuksi on. Toki ainahan voi käyttää sitä kalleinta ja siten "parasta" öljyä mutta sekään ei ole kuitenkaan järkevää, koska saatu hyöty ei vastaa aiheutuneita kustannuksia. Minusta synteettisen käyttö katuajossa olevassa harrasteautossa ei välttämättä ole tarpeellista juuri saavutettu hyöty verrattuna aiheutuneeseen panostustarpeeseen (hinta vs. hyöty).Homer65 kirjoitti:Tästähän on ollut puhetta aiemminkin, mutta mites se noin yleensäkin on ton synteettisen käyttö laahaavan nokan kanssa? Pitäiskö sitä oikeesti siirtyä johonkin muuhun ku rallivormulaan. Sanokaas ny mitä tommoseen "ankkuripainoon" pitäs laittaa?SamiM kirjoitti:Tuossahan tuota, itse kyllä allekirjoitan koko jutun sisällön.Crane Cams kirjoitti:
Kuten sanottua, emme suosittele synteettisiä öljyjä käytettäväksi laahaavien nokka-akselien kanssa, koska nostajat eivät pyöri kunnolla johtuen öljyn liukkaudesta. Lisäksi kun synteettisellä öljyllä varustettu moottori säilötään pitkäksi aikaa, synteettinen öljy valuu pois nokka-akselista ja n-akseli on kuiva moottoria jälleen käynnistettäessä. Suosittelemme vain tavallisia mineraaliöljyjä käytettäväksi ajoneuvoissa joita käytetään satunnaisesti tai jotka säilötään pitkiksi ajoiksi.
Mitä enemmän moottorilla on ajettu, sen tärkeämpää oikean öljyn ja oikean vaihtovälin käyttäminen ovat. Kun näillä autoilla ajetaan kuitenkin aika vähän per kesä, niin ei se laadukkaan mineraaliöljyn vs. synteettisen öljyn vastakkainasettelu mielestäni johda synteettisen voittoon. Synteettistä käyttäessä kalliin öljyn hyvät ominaisuudet ovat vielä käytettävissä kun öljyä ollaan jo vaihtamassa uuteen ajokauden päättyessä.
Synteettisen öljyn edut ovat kyllä kiistattomat, mutta käyttötarkoitus on harrastekäytössä kuitenkin se, joka kallistaa vaakakupin mielestäni mineraaliöljyn puolelle.
Jos olet kerran rallivormulaa jo käyttänyt, niin nyt kun moottori on sisältä hyvin pesty, voisit siirtyä hyvään mineraaliöljyyn.

Siinäpä hajatuksia, ois mukava kun joku muukin kommentoisi tätä aihetta, niin sais koottua ajatuksia ja näkulmia aiheesta. Tämä aihe tuntuu olevan aina esillä, joten ei kai haittaa jos sitä vielä puidaan, niin tulee asioista "pihalla" olevillekin jonkinlaista apua aiheeseen.
- Homer65
- Over The Top
- Viestit: 4857
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Tattista vaan
! Tossa oli kyllä pari pointtia, mitä ei itse ole tullut mietittyä. Nimenomaan lyhyt vaihtoväli. Kommentteja vois varsinkin ratamiehet laittaa, kun tarkotus käydä "raatoa" radallakin kiusaamassa, on sen verran hauskaa hommaa.




Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Ollos hyvä.Homer65 kirjoitti:Tattista vaan! Tossa oli kyllä pari pointtia, mitä ei itse ole tullut mietittyä. Nimenomaan lyhyt vaihtoväli. Kommentteja vois varsinkin ratamiehet laittaa, kun tarkotus käydä "raatoa" radallakin kiusaamassa, on sen verran hauskaa hommaa.
![]()
Tuli mieleen tuosta ratakäytöstä, että sinne ei kyllä vanhat öljyt moottorissa kannata mennä, sillä kulunut öljy ei kestä rata-ajon rasitusta yhtä hyvin kuin uudempi, vähemmän ajettu öljy. Eli jos on vaikka sanotaan 3/4 vaihtovälistä jo mennyt niin ottaisin ainakin iisimmin sen ratakurnaamisen. Ja rata-ajossa luulisin, koska ei ole kokemusta, joutuu öljyn kuumankesto-ominaisuudet lujille, joten kuuman pään viskositeettia olisi hyvä olla normaalia enemmän. Vai mitä ratakurnuuttajat

Vielä yleiskommentti, että itse en kasikoneeseen kesäajoon 10W-40:ä tai 15W-40:ä kuumasta päästä ohuempaa öljyä panisi. On ne nimittäin semmosia lämmönlähteitä nuo moottorit.
Vaikea vastata tuohon öljy kysymykseen.
Ensinnäkin käytössä oli aiemmin rullakone, joten synteettinen öljy oli käytössä. Yleensä käytin radalla; Castrol TWS Motorsport 10W-60 Täyssynteettinen moottoriöljy erityisesti kilpakäyttöön ja korkeaviritteisiin moottoreihin.
Kuitenkin öljyn vaihto joko jokaisen kisan jälkeen tai joka toisen. Ei millään lailla suositeltava normaaliin katu käyttöön vaikka joskus kävisikin radalla.
Nykyinen moottori on laahaavalla nokalla ja siinä on käytetty Mobilin Superia (mineraaliöljy) ei enää kaupan. Samoin öljynvaihto joka kisanjälkeen. Tässä koneessa on öljyn lauhdutin ja lisäksi öljytilavuus noin10 litraa. Näin "heikompilaatuinenkin" öljy kestää kisan rasituksen koska ei pääse lämpenemään liian kuumaksi.
Nyt kun tuota Superia ei enää saa niin en vielä ole löytänyt sopivaa korvaajaa, olen etsinyt tuolta dieseli puolelta mutta en vielä ole löytänyt sopivaa. Mahdollinen vaihtoehto on myös Valvoline VR1 Racing 20W-50 mineraalipohjainen moottoriöljy.
Ratakäyttö asettaa moottoriöljyn aivan toiseen tilanteeseen kuin satunnainen autolla räppääminen.
Harjoitus päivinä ajan noin 100 - 150 km radalla ja yleensä täysillä. Ajo tapahtuu noin 30 - 50 km pätkissä. Normaalisti vaihdan öljyt noin 2-3 kertaa kesässä.
Mustangi clubi voisi tehdä jotain tuon öljyasian eteen. Esimerkiksi tehdä selvityksen öljy-yhtiöiden kanssa vanhaan V8 moottoriin soveltuvan öljyn osalta. Tämän jälkeen vaikka hankia muutaman tynnyrin soveltuvaa öljyä varastolle, edelleen myytäväksi jäsenistölle.
Ensinnäkin käytössä oli aiemmin rullakone, joten synteettinen öljy oli käytössä. Yleensä käytin radalla; Castrol TWS Motorsport 10W-60 Täyssynteettinen moottoriöljy erityisesti kilpakäyttöön ja korkeaviritteisiin moottoreihin.
Kuitenkin öljyn vaihto joko jokaisen kisan jälkeen tai joka toisen. Ei millään lailla suositeltava normaaliin katu käyttöön vaikka joskus kävisikin radalla.
Nykyinen moottori on laahaavalla nokalla ja siinä on käytetty Mobilin Superia (mineraaliöljy) ei enää kaupan. Samoin öljynvaihto joka kisanjälkeen. Tässä koneessa on öljyn lauhdutin ja lisäksi öljytilavuus noin10 litraa. Näin "heikompilaatuinenkin" öljy kestää kisan rasituksen koska ei pääse lämpenemään liian kuumaksi.
Nyt kun tuota Superia ei enää saa niin en vielä ole löytänyt sopivaa korvaajaa, olen etsinyt tuolta dieseli puolelta mutta en vielä ole löytänyt sopivaa. Mahdollinen vaihtoehto on myös Valvoline VR1 Racing 20W-50 mineraalipohjainen moottoriöljy.
Ratakäyttö asettaa moottoriöljyn aivan toiseen tilanteeseen kuin satunnainen autolla räppääminen.
Harjoitus päivinä ajan noin 100 - 150 km radalla ja yleensä täysillä. Ajo tapahtuu noin 30 - 50 km pätkissä. Normaalisti vaihdan öljyt noin 2-3 kertaa kesässä.
Mustangi clubi voisi tehdä jotain tuon öljyasian eteen. Esimerkiksi tehdä selvityksen öljy-yhtiöiden kanssa vanhaan V8 moottoriin soveltuvan öljyn osalta. Tämän jälkeen vaikka hankia muutaman tynnyrin soveltuvaa öljyä varastolle, edelleen myytäväksi jäsenistölle.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Castrol mainostaa ainakin XL-sarjan öljyjään nimenomaan classic-autoille sopivana öljynä. Kumma kyllä nettisivuillaan ei ole kuin 10W-30. Sitä on saanut ainakin 30, 40, 50 ja 20W/50-viskositeeteissa. Esim. moottoripyöräliikkeissä olen nähnyt ainakin 30:stä.Mexico65 kirjoitti:Mustangi clubi voisi tehdä jotain tuon öljyasian eteen. Esimerkiksi tehdä selvityksen öljy-yhtiöiden kanssa vanhaan V8 moottoriin soveltuvan öljyn osalta. Tämän jälkeen vaikka hankia muutaman tynnyrin soveltuvaa öljyä varastolle, edelleen myytäväksi jäsenistölle.
Sittenhän on nämä jenkkimerkit Gulf, Pennzoil, Valvoline ja Kendall, löytyyköhän niiltä vanhempiin autoihin sopivia laatuja? Katselin nettisivuja mutta aika heikosti on tietoa soveltuvuudesta vanhempiin moottoreihin. Jenkkiosakauppiaat voisi tietää enemmän.
Gulfilla on Multi. Minkähän hintaista se on

Numeroina tuo Gulf näyttäisi ainakin todella sopivalta vanhempiin moottoreihin. Arvelisin kyllä, että hinta ei ole mikään halvimmasta päästä, mutta sitähän me emme käytä mittarina. Jos on varaa olla ostamatta sopivaa öljyä, on varaa pilata moottorinsaGulf kirjoitti:Gulf Multi G is passenger car motor oil designed for older gasoline powered passenger cars and naturally aspirated diesel engines of light duty vehicles.
It is developed to exceed the performance requirements of API (American Petroleum Institute) SF/CD and is available in four viscosity grades viz. SAE 15W-40, SAE 20W-40, SAE 20W-50 & SAE 20W-60.

Hyvä mittari soveltuvuudelle vanhempaan moottoriin on API-luokitus, sen tulisi olla korkeintaan SH. API-luokituksessa jälkimmäinen kirjain tarkoittaa "kehitysastetta", mitä edemmäs aakkosissa mennään, sen tiukemmat vaatimukset öljy täyttää. 1996 käyttöön otettu SJ-luokka sisältää jo vaatimuksen alhaisemmasta fosforipitoisuudesta, joka on turmiollista laahaavilla nokilla varustetuille vanhemmille autoille. Sitä ei siis kannattaisi panna vanhempaan moottoriin.