Suomen paras tiedonlähde Mustangisteille. Lue foorumin käyttöehdot OHJEET-osiosta Keskustelupalstan käyttöohjeen alta kohdasta "Tervetuloa FMOC-keskustelupalstalle". Muista, että olet vastuussa kirjoittamastasi sisällöstä.
Joo oon ollut tässä autopeltisepän apulaisena, tutustunut perinpohjin mustankin pistehitsi pisteisiin ja vähän muuhunkin,voisin melkein käyttää tota sun mottoa, että kyllä siitä vielä auto tulee On se, sen verran huonossa kunnossa, onpa siinä sitten autoa taas, kun valmiiksi tulee joskus
Nyt on kouru malli tehty, kun vaan saan taivutettuun muutaman parin, on kyllä aika mielen kiintoinen tehtävä. Ei onnistu normaalilla kantti koneella, pitää olla erikois leuat kun on niin pieniä kantteja, pitää viedä CNC metallille okuun, siellä teetin Alfa Romeoon erikoisia tiivistekouruja 50 metriä kun niitä menee niihin kohtuullisesti. Jos pystyvät tekeen nämä mussen kourut teetän niitä sitten reilusti myyntiin asti.
Ei oo kovin helppo homma ton kourun teko. Tein ittelle palan tollaista, tuli jokusen kokeilun jälkeen ihan hyvä. Varsinkin ulkosyrjä on tarkka tehtävä että kromilista pysyy kiinni. Kantit on helppo taivuttaa mutta sikkikoneeseen ei meinannu löytää oikeita rullia.
Kourun teko takkuaa kun tekijä joka teki minulle aiemmin erikois mittaista tavaraa, pyysi tähtitieteellisiä hintoja ja olis pitänyt tilata 30 metriä tavaraa, ennen kuin olis ruvennu tekeen cnc koneelle ohjelmaa taivutusta varten. Joten etsin uutta toimittajaa joka suostuisi pienemmän erän valmistukseen, saan tehtyä pienempiä pätkiä käsitöinä, minun pitää ruveta naputteleen tuohon 66HT Musseen noita kourun pätkiä varmaankin ensiviikolla. Voin naputella muutaman pätkän ylimääräisiä , kunhan eivät olle 20cm pitempiä sopivaa korvausta vastaan.
Ikivanhan aiheen nostin esille kun pitäisi uusia tai korjata sadevesikourua tuulilasin karmien kohdalta. Onko kouru pistehitsattu koko matkalta yhtenä kappaleena vai miten se on kiinni? Miten muut olette toimineet jos kourua on pitänyt uusia osan matkaa? Entä ikkunan karmi? Pitääkö varautua siihen, että karmikin on ruosteessa siitä kohtaa mistä kouru on ruosteessa? Projektikuvia aiheesta olisi kiva katsoa jos jollain on hyvää linkkiä antaa?
Valitettavasti kouruje tehtailu ei onnistunut, pikkuerät ei firmoja kiinnosta. Minä tein 67 ja 66 hthen suorasta millin pellistä a pilarin kourut ja c pilarin eli takakourut. Meni aikaa kohtuullisesti, mut ei erota onko alkuperäinen vai käsin tehty. En kylläkään rupea tekemään lisää, ainoastaan jos on minun projektina niin sitten onnistuu. A pilarin osalta on pisstehitsattu, katon osalta ja takaosa kourua rullahitsaus yhtä jöötiä. Joskus on ruostunut myös itse pilari, mut se on helppo korjata.
A-pilarin kohdalle koitin kattopeltisepän kanssa tehdä uuden kourun. Tuli siitä kohtuullinen mutta ei siihen varmaan listaa saa kiinni kuin jotenkin liimalla kikkailemalla eli uusiksi meni. Ei saatu niin terävää taivutusta siihen.
Onko vinkkejä pääkaupunkiseudella missä voisi sellaisen vääntää vai onko jollain jäänyt pätkä vanhaa tai uutta kourua?
Moi,olis kourujen korjaus edessä onks kukaan keksinyt konstia miten saisi tehtyä tarpeeksi terävät kulmat että listat sais hyvin paikalleen.Toinen pikku ongelma on A pilarin liitos kattoon onks se tehty alunperin aika karkeasti koska kummalakin puolella on koritinaa aika paljon joka on murtunut samalta kohti,kestääkö nyky kitit vain pitääkö tinata saumat?
Mustang 200 -65ht
Saab 9-3 cabrio
Opel Frontera 2.4 -92
Yamaha xj 900 -03
Yamaha Beluga 125 -99
Masa 65ht kirjoitti:Moi,olis kourujen korjaus edessä onks kukaan keksinyt konstia miten saisi tehtyä tarpeeksi terävät kulmat että listat sais hyvin paikalleen.Toinen pikku ongelma on A pilarin liitos kattoon onks se tehty alunperin aika karkeasti koska kummalakin puolella on koritinaa aika paljon joka on murtunut samalta kohti,kestääkö nyky kitit vain pitääkö tinata saumat?
Ketju on aika vanha, joten tilanne on hieman eri kuin säikeen aloituksen aikana. Eli 67-68 fastbackeihin tehdään nykyään reprokourua. Leikkaa/liimaa-tyylillä saanee helpoimmin korjauspaloja.
Mulla onnistui pilarin kohdalla ihan hyvin kun teki vaan saman levyisen kuin vanha. Toiselle sivulle kanttikoneella taivutus ja toinen sivu tasainen. Kromilista napsahti ihan hyvin paikalleen ja pysyi siinä.