289 cid 350 hp, millä hiluilla?

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Itselle olisi viime kesänä varmaan päävittynyńyt retro-fit rulla nokkaan. mutta...

Kansi kun keväällä sylkäisi pakkaspropu pihalle, ja valmista piti tulla aika kiireellä, tuli budjetti vastaan...
Takatalvi olisi siis tuonut mustiin rulla nokan... heh
Vehje
Aktiivi
Viestit: 96
Liittynyt: 25 Kesä 2006, 20:48
Paikkakunta: Loppi-Lontoo-Läyliäinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vehje »

Mussemaan kirjoitti: Mulla on Jyrin kasaama 302 rollaattorikone- dynottu 385HP ja viitosella löytyy nykimätöntä vetoa alkaen 1000RPM... :shock: Taitais jäädä haaveeksi laahavalla. Toimii hienosti ylhäällä ja alhaalla...siitä huolimatta että olen "parannellut" jyrin jäljiltä sytkäennakoita astetta härevämmiksi ja ottanut vakuumisäädon käyttöön. :lol:

Samoin tuo laahaavan nokan sisäänajo on aina hiuksia harmaannuttavaa hommaa.
Koskaan ei voi olla ihan varma että tuleeko nostajat pyörimään oikein -> eli onko nokka hei-hei jo eka lämmityskäytöillä.
Eli mää äänestän kyllä rullakeppiä, vaikka kirpaiseehan se lompsassa.
Kärsiikös kysyä millä spekseillä toi mylly on tehty? Kannet, nokka, imusarja, kaasari, puristussuhde?
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Vehje kirjoitti:
Mussemaan kirjoitti: Mulla on Jyrin kasaama 302 rollaattorikone- dynottu 385HP ja viitosella löytyy nykimätöntä vetoa alkaen 1000RPM... :shock: Taitais jäädä haaveeksi laahavalla. Toimii hienosti ylhäällä ja alhaalla...siitä huolimatta että olen "parannellut" jyrin jäljiltä sytkäennakoita astetta härevämmiksi ja ottanut vakuumisäädon käyttöön. :lol:

Samoin tuo laahaavan nokan sisäänajo on aina hiuksia harmaannuttavaa hommaa.
Koskaan ei voi olla ihan varma että tuleeko nostajat pyörimään oikein -> eli onko nokka hei-hei jo eka lämmityskäytöillä.
Eli mää äänestän kyllä rullakeppiä, vaikka kirpaiseehan se lompsassa.
Kärsiikös kysyä millä spekseillä toi mylly on tehty? Kannet, nokka, imusarja, kaasari, puristussuhde?
Kannet: Ford 302 C9OE, portattu, venttiilit imu 1.85" pako 1.55" (351 W).
Nokka: Comp Cams retro fit custom. Asteita muistaakseni noin 288/288 ja nostoa lobe lift 0.347"/0.347", huom! imukeinuvipu 1.70 ja pako- 1.60.
Imusarja: Weiand Part #: 7515 X–CELerator Intake Manifold 221, 260, 289, 302 V8
Kaasari: Holley 650 DB + 1.5" speiceri.
Puristussuhde: Tarkka laskennallinen puristussuhde 10,019:1
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Mussemaan kirjoitti:Kohtuullisen tyhjentävä vastaus kysymykseen "kuinka rakennan 334HP koneen"... :hiki:

Mutta mitenkäs puristukset?
Ja mitä arvelet, paljonko tuo kombo olisi öhkäissyt ulos optimi-alukansilla?
Puristukset tarka 10,089:1
Optimi -alukansilla ehkä 350-360 hv.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Vehje kirjoitti:Kieltämättä tuossa oli aika perusteellinen vastaus, kiitos siitä. Mikäs on yleinen mielipide aiheeseen rullanokka, onko rahan väärti? Rullanokka kaikkine hiluineen (asennettuna vanhaan non-roller lohkoon) on aika paljon kalliimpi kuin laahaava nokka hiluineen, erotuksella saisi kantta jo aika lailla?
Rullanokka on aina rahan väärti, on se vaan niin paljon parempi. Toimii tasaisesti koko kierrosalueen läpi, mutta vaatii venttiilijousilta enemmän kuin laahaavat.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Ahti
Mega-addikti
Viestit: 563
Liittynyt: 06 Syys 2004, 13:45
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Täältä ääni myös rullanokalle. Mulla on omassa härskein hydr. rolleri mitä Comp Camsiltä löytyi ja silti aivan cruisailu moottori. Käy tyhjää 800r/min ja vetää melkosen mukavasti 2000-6000.

EDIT: niin toi mun nokka on muuten 351W tarkoitettu eli vaan sytkäjärjestys eri muuten sopii.
Mustang GT -96
Fairmont -79 302/C4 FOR SALE!
Chevy Business Coupe -41
Buick Century Riviera 322 -55
Softail Heritage Classic -88

http://www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Huollot, käytetyt trukit, vuokraus. Worksystem -autokalusteet.
Avatar
Mussemaan
Mega-addikti
Viestit: 657
Liittynyt: 01 Kesä 2004, 07:31
Paikkakunta: Keski-Pohojam´maa http://tinyurl.com/2m9yv3

Viesti Kirjoittaja Mussemaan »

Kappas kehveliä...hyvänä pidetyn Engine Analyzer Pro:n demoversio on lukittu niin että vain yhtä moottoria voi rakennella.....FORDIN 302 4V:tä! :jippii:

Kaverilla on tästä virallinen (=maksettu) versio, 351C:n suunnittelussa osoittautui sangen asialliseksi softaksi:

http://www.performancetrends.com/progra ... zer-32.exe (7.3MB)

Linkki sivuille:
http://www.performancetrends.com/download.htm#ea3

"Some specs are locked in for a stock 302 4V engine from a stock Mustang 5.0L, but you can change intake system, exhaust system, cam specs, operating conditions and more. Check out the hundreds of example heads, cams, superchargers, carbs, we've got preloaded, or use your own specs. Lots of new features"
Kuva
Vehje
Aktiivi
Viestit: 96
Liittynyt: 25 Kesä 2006, 20:48
Paikkakunta: Loppi-Lontoo-Läyliäinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vehje »

Nyt kun on taas yön synkkinä tunteina rakentanut päässään moottoreita jo vaikka kuinka monta, niin tulipa mieleen kysymys: Kuinkas pitkälle oikein päästään vakiosta kairatuilla kansilla + laahaavalla nokalla. Tollanen Hi-Po / Shelby-tyylinen viritys olisi noin aikakaudelle enemmän sopiva ja toisaalta ei oikein raaskis ostaa alsakansia + rullanokkaa, taitaa olla yli 2 tonnin potti heti.

Mitäs Hi-Po 289:n 271 heppaa ja Shelbyn 306 heppaa on oikein nykyrahassa? Eikös noissa ole mekaaniset nostajat, ovatko kulutustavaraa / säädettävä kerran viikossa?
Viimeksi muokannut Vehje, 07 Marras 2006, 09:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Make67
Aina äänessä
Viestit: 1128
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 1967
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja Make67 »

Vehje kirjoitti:Nyt kun on taas yön synkkinä tunteina rakentanut päässään moottoreita jo vaikka kuinka monta, niin tulipa mieleen kysymys: Kuinkas pitkälle oikein päästään vakiosta kairatuilla kansilla + laahaavalla nokalla. Tollanen Hi-Po / Shelby-tyylinen viritys olisi noin aikakaudelle enemmän sopiva ja toisaalta ei oikein raaskis ostaa alsakansia + rullanokkaa, taitaa olla yli 2 tonnin potti heti.
Menee reilusti yli 2k€....Ainakin itellä vaikka "kilpailuttaa" hintoja.
-Make-
Ford Mustang HT -67, pelastettu museoinnilta...
347 CID RE85, DART SHP(TUUMACID)
C4 ala Timo Suojanen(rakenteilla...)
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...

+ -66 HT
+ -94 avo GT
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Vehje kirjoitti: Mitäs Hi-Po 289:n 271 heppaa ja Shelbyn 306 heppaa on oikein nykyrahassa? Eikös noissa ole mekaaniset nostajat, ovatko kulutustavaraa / säädettävä kerran viikossa?
Noita Hi-Po 289 kuin Shelbyn 289 on penkitetty niin olaan päästy reippasi yli 200 hp, mutta ei yleensä lähellekkään 300 hp:tä.
Mutta tuolla periaaleella mitä esitit pystyy kyllä rakentamaan hyvinkin pirteitä 289 mootoreita. Nykyiset hydraalinokat rittää jo yli 300 hp ja mekaanisilla parhaimmillaan päästään tuonne 500 nurkille.

Ei ne mekaaniset nostajat sen enenpääkulu kuin hydraalisetkaan, mutta välyksiä joutuu säätää kerran tai kaksi kesässä.

FULL RACE SMALL BLOCK
Our small block Ford race engines are known around the world
for their reliability and performance.
With wins on almost every major continent we have developed
these engines to be the cutting edge of technology. We can
build you a class legal engine to conform with any vintage
racing rules. Each component is hand selected for your racing
needs then assembled to create a winning combination.
Featuring many uniquely designed items available only from
Cobra Automotive that are used in our engines such as
custom ground camshafts, hand made stainless steel Winston
Cup technology headers, special Aviaid oil pans, highly
modified Edelbrock manifolds, under drive race pulleys, 4 Bolt
main lightweight Motorsport blocks to mention a few. All
engines come equipped with their own Cobra Automotive
serialized identification tag for reference and safe record
keeping. Our 289 Cu. In. race engines can range from 400
–535 HP whether it is intended for F.I.A. European racing or an
all out domestic class of competition. Each engine is dyno
tested and tuned for optimum performance so that you rest
assured you will have that edge you need on the track.
This particular engine is sporting our stainless all out race
custom headers.
Prices can vary from $10,000.00-$25,000.00 depending on
your need for speed.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Vehje
Aktiivi
Viestit: 96
Liittynyt: 25 Kesä 2006, 20:48
Paikkakunta: Loppi-Lontoo-Läyliäinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vehje »

No noin vähän luulinkin, että on varmaan vähän yläkanttiin arvioitu Hi-Po ja Shelby-vehkeet, tai siis ainakin nykyrahassa yläkanttiin.

Mistäs löytyisi hyviä ohjeita noiden vakiokansien -66 289 2V porttaamiseen? Missäs hevosvoimalukemissa kulkee raja vakioventtiileillä? Entäs tämä lyijytön bensa, onko tämän ikäsissä jo kovat seetit vai pitääkö lisäillä myrkkyä bensan sekaan?

Paljonkos noista vakiokansista on varaa höylätä? Nykyisellään puristus on aikas lähellä vakiota (jotain luokkaa 9.3) ja varmaan olisi hyvä päästä ainakin lähemmäs kymppiä kuin ysiä. Minkä takia muuten melkein kaikki 300-350-heppaset crate-koneet näyttäis olevan vain 9-0 puristuksilla?

Pakko vetää vähän henkeä, tuli niin paljon kysymyksiä että rupeaa hengästyttämään :shock:
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

Vehje kirjoitti:Entäs tämä lyijytön bensa, onko tämän ikäsissä jo kovat seetit vai pitääkö lisäillä myrkkyä bensan sekaan?

Minkä takia muuten melkein kaikki 300-350-heppaset crate-koneet näyttäis olevan vain 9-0 puristuksilla?
Ei ole kovia seetejä. 70-luvulla kun lyijytön tuli jenkkeihin kansiin tehtiin induktiokarkaisu, eli niissä ei ole terässeetejeä tms. Tuo induktiokarkaisukin on jo saattanut kadota, jos kansille on tehty venttiilitöitä.

Jenkeissä ajavat 87 (Mon) oktaanisella, joka vastaa meidän jotain 91-92 oktaanista. Olisihan siellä myös meidän 98 vastaaviakin, mutta hintaero on iso heidän mielestä. Siellä bensat ovat myös ilmeisesti enemmän "bio" (eli maatalouspolitiikkaa on siellä hoidettu etanolibensoilla jo ennen meitä), joten ei kestä niin paljon kuin täkäläiset bensat.

Vastatkoon Jyri noihin porttauksiin.
Sillä välin, tuolta voi aloittaa
http://www.fordmuscle.com/archives/2000/07/homeporting/
maksaa, mutta on siellä paljon muutakin luettavaa.
Mustang -65 FB V8
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Scorppi -97, 2.3, piti päästä mummolaan, odottaa hoitoa
BMW 730 -95 3L V8 DOCH
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Arto65FB kirjoitti: Vastatkoon Jyri noihin porttauksiin.
Sillä välin, tuolta voi aloittaa
http://www.fordmuscle.com/archives/2000/07/homeporting/
maksaa, mutta on siellä paljon muutakin luettavaa.
Noita SBF rautakansia on jo tällä palstalla portattu niin monesti, että taitaa olla jo puhki.
No, katsotaan löytyykö niitä linkkejä.
Jos jollain on noita SBF rautakansien porttaus linkkejä niin tänne vaan.
Pitäisi varmaan perustaa oma keskustelualue näistä koneiden rakenteluista ja kansien portailusta. Ei pääsisi hukkumaan nii9n helpolla.

Yleistä kuitenkin SBF kansista:
Parhaat aihiot 60 luvun ja 70 luvun pienipalotilaiset n.54,5 cc 289, 302 kannet.
Toiseksi parhaat E7 kannet, tosin hieman iso palotila n.61.0 cc.
351W 69, 70, 71 kannet parhaat kaikista vakio kansista valmiiksi isot venttiilit ja kanavat, tosin isoilla palotiloilla n.60.0 cc.
Venttiilit kooltaan tietysti tuon 351W mukaan niin kannet tulee kestämään pitkään.
imu 1.85", pako 1.55". hyvät seetityöt ja riittävän jäykät venttiilijouset.
Ennen kuin lähdette höyläämään kansia niin työstäkää kansitasot kuntoon niin, että kaikki männät tulee vähintään dekkitason korkeudelle mieluimmin yli (0.010-0.015") tällä on suurempi merkitys kuin kansien höyläämisellä! Kansi pahvi on 0.04” paksu, niin kyllä tuo 0.015” riittää männän ja kannen väliin, vaikka mäntä vähä holkkaisi.
Viimeksi muokannut Mexico65, 09 Huhti 2008, 10:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Tässä muutamia esimerkkejä earlymustangien dynotuista hv luvuista.

HIPO 289 mekaanisella kyhmykepillä 176 hp/318 lb-ft renkaalta:
http://www.mustangandfords.com/techarti ... ndex1.html

HIPO 289 toinen 168 hp/278 lb-ft takarenkaalta:
http://www.mustangandfords.com/techarti ... ndex3.html

Shelby 289 236 hp/277 lb-ft renkailta:
http://www.mustangandfords.com/techarti ... ndex2.html
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Vehje
Aktiivi
Viestit: 96
Liittynyt: 25 Kesä 2006, 20:48
Paikkakunta: Loppi-Lontoo-Läyliäinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vehje »

Fastback kirjoitti:Tässä muutamia esimerkkejä earlymustangien dynotuista hv luvuista.

HIPO 289 mekaanisella kyhmykepillä 176 hp/318 lb-ft renkaalta:
http://www.mustangandfords.com/techarti ... ndex1.html

HIPO 289 toinen 168 hp/278 lb-ft takarenkaalta:
http://www.mustangandfords.com/techarti ... ndex3.html

Shelby 289 236 hp/277 lb-ft renkailta:
http://www.mustangandfords.com/techarti ... ndex2.html
No onpas ärjyjä HiPo-koneita :shock: Jos noi on HiPoja, niin paljonkos sitten vakio 2V tai 4V koneesta lähtee, 120 heppaa kampuralta?

Ja sitten lunta tupaan, kävin vähän katselemassa numeroita koneesta ja niin se "Juu, kyllä se on auton alkuperäinen kone" osoittautuikin pupuksi. Tällaisia löytyi:
Lohko: 4E5, jonka alla C4OE-6015F, 13579 ringissä osoitin kolmosessa
Toinen kansi: 289 65 4D24 C5AE B10, osoitin kolmosessa, venttiilit 45/37
Toinen kansi: 289 64 4D14 C5AE B16, osoitin kolmosessa, venttiilit 45/37

Pitäisikö päätellä niin, että lohko + toinen kansi on -64 ja taas toinen kansi on-65. Onko muuten kummankin puolen kansi samanlainen, en äkkiseltään keksinyt noissa kansissa mitään eroja? Entäs lohko, onko kaikki 289 lohkot samanlaisia?
Viimeksi muokannut Vehje, 07 Marras 2006, 21:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin