Sivu 2/2

Re: Fog Light 65/66

Lähetetty: 18 Joulu 2016, 14:40
Kirjoittaja starsky
Sanoisin harrastustoiminnan puitteissa, että laita vaan ja konttorilla tuskin puututaan. Löysin pari viestiketjua foorumilta ja uskoisin, että ongelmia ei ole tiedossa jos valot asennat.

Museorekisteröity 65 ja sumuvalot
65 GT_lisävalojen laillisuus?

edit: Yhdistinkin kaikki viestiketjut yhdeksi samalla.

Re: 65 GT_lisävalojen laillisuus?

Lähetetty: 30 Joulu 2016, 18:28
Kirjoittaja Tarkkailija
Yritin lukea ylijumalaa lähimpänä olevan tahon (omaa sukua Trafi) verkkosivustolta mutta en löytänyt tietoa,
että joutuuko Aarnion kaveriksi koppiin jos laittaa ne keltaiset polttimot?
Ei viitsisi ryhtyä jokaisen ratsaavan mustamaijan silmätikuksi, mutta keltainen lamppu sopisi ulkonäöllisesti oman auton värimaailmaan.
Ohjeissa sanotaan että sumarin tulisi antaa valkoista valoa, ainakin uudemmissa autoissa, mutta miten on näissä vanhoissa laitteissa?

Re: 65 GT_lisävalojen laillisuus?

Lähetetty: 30 Joulu 2016, 21:32
Kirjoittaja Late
Eikös vanhoissa ranskalaisissa ole ajan hengen mukaisia keltaisia valoja ihan Suomenkin liikenteessä, kai tämä menee samaan kategoriaan? Harva katsastaja enää vanhojen harrasteautojen tällaisiin juttuihin puuttuu. Varsinkin kun et itse sano mitään. Ja jos sattuu kysymään niin toteat että tällaiset ne on aina olleet tehtaalta saakka. Toisaalta jos puuttuu niin laita leiman ajaksi valkoiset polttimot ja vaihda sitten takaisin keltaisiin. Tien päällä poliisia ei tuollainen asia kiinnosta. Näin olen itse varman päälle pelannut oranssin alkuperäisten parkkivalojen kanssa vuosikaudet. Edes ylinopeuspysäytyksen yhteydessä ei ole poliisia oranssit parkit tai punaiset sivuvalot kiinnostaneet

Re: 65 GT_lisävalojen laillisuus?

Lähetetty: 31 Joulu 2016, 01:00
Kirjoittaja Pertti
Ei taida keulalla olla valon värillä väliä kuin se, ettei eteenpäin saa näkyä punaista.
Keltainen ei ainakaan ole kielletty.
Minusta GT-valojen pitää olla keltaiset....

Re: 65 GT_lisävalojen laillisuus?

Lähetetty: 31 Joulu 2016, 14:50
Kirjoittaja Tarkkailija
Uudemmissa taitaa olla jokin pykälä valkoisesta valosta?
Jostain syystä Suomessa yksinkertaisemmatkin laki- ja asetustekstit pitää tehdä mahdollisimman epäselviksi, että sitten löytyy tulkinnanvaraa kieltoihin jos kansalainen joskus harrastaa luovaa ajattelua.

Saako muuten keltaiset parkit palaa lähi,- kauko- ja sumuvalojen kanssa 65' valmistetuissa autoissa?

Nimim. "Trafin sivustoja kyllästymiseen asti selannut"

Re: 65 GT_lisävalojen laillisuus?

Lähetetty: 31 Joulu 2016, 16:40
Kirjoittaja Firebolt
Google kertoi tällaista, hakusanalla keltainen ajovalo.

"Ajovalojen tulee antaa valkoista valoa, mutta ennen 1.10.1994 käyttöönotetuissa autoissa sallitaan myös kellertävät ajovalot."

Toisaalta myöhemmin mainitaan sumuvaloista näin:

"Etusumuvalot ovat vapaaehtoiset moottoriajoneuvoissa. Etusumuvaloja tulee olla kaksi ja niiden on lähetettävä valkoista valoa. Sumuvalaisimen etäisyys auton uloimmasta ulkoreunasta saa olla enintään 400 mm. Sumuvalojen tulee sijaita vähintään 250 mm maanpinnan yläpuolella eikä mikään valaisevan pinnan piste saa olla korkeammalla kuin lähivalaisimen valaisevan pinnan korkein piste. Etusumuvalaisimet on suunnattava eteenpäin siten, että ne eivät häikäise tai häiritse muita tienkäyttäjiä. Etusumuvalaisimen näkyvän pinnan on näyttävä vaakatasosta 5° ylös- ja alaspäin sekä vaakatasossa 45° ulos- ja 10° sisäänpäin valaisimen vertailuakseliin verrattuna. Merkkivalo on vapaaehtoinen mutta suotava."

http://www.trafi.fi/filebank/a/13251471 ... ayksia.pdf

Tuo on vuodelta 2004 ja siinä sanotaan että etuvalaisimien (parkit) on oltava valkoiset. Tämä on saattanut muuttua tai sitten ei.

Re: 65 GT_lisävalojen laillisuus?

Lähetetty: 31 Joulu 2016, 17:25
Kirjoittaja Pertti
Määräyksissä sovelletaan käyttöönottopäivän mukaisia juttuja.
Tuossa on jotakin, vuosimalli ei ehkä ole aivan viimeinen.
http://84.234.73.214/wiki/images/4/43/K ... o20-1-.pdf

Re: 65 GT_lisävalojen laillisuus?

Lähetetty: 31 Joulu 2016, 17:51
Kirjoittaja Tarkkailija
Joo, törmäsin Trafin sivuilla useampaan toisistaan poikkeaviin tekstimuotoihin.
Sanoma mitä lukemalla pystyi ymmärtämään oli lähinnä jotain "toisaalta kyllä mutta toisaalta ei" diibadaabaa.
Eivät ilmeisesti Trafissa osaa päättää mitä haluavat kun syöttävät ristiriitaista tietoa tai oleellinen jää teksteistä mainitsematta. Asia monimutkaistuu edelleen kun on kyseessä vanhempi ajoneuvo kuin ennen 1.7.1967 tyypitetty, silloin näyttää tulleen suurempi uudistus.
Suomi-nimisessä ajoneuvokulttuurin edelläkävijämaassa (kaikki huomavat varmaankin väittämän sisältämän ironian) mennään periaatteella että se mikä ei ole erikseen sallittu, on lähtökohtaisesti kielletty, joten tästä syystä pitäisi saada se kiveen hakattu tieto.

Aika usein myös päiväsaikaan ajelu Corvetella aiheuttaa närää virkavallan piirissä. Niissä kun on noi kääntyvät lamput. Ei ehdi kissaa sanoa, niin piipaa vilkuttaa sinipunaista taustapeilissä.
Vielä kun löytäisi maininnan milloin keltaiset parkit saa palaa edessä, niin pääsee kytkemään valoja Fastbackiin.

Iso kiitos tähän saakka vastanneille.

Re: 65 GT_lisävalojen laillisuus?

Lähetetty: 31 Joulu 2016, 18:51
Kirjoittaja 3913
Itse kyselin muutama vuosi kanssa näitä sumari asioita. Kävin katsastusasemalla kysymässä kuinka valojen tulisi palaa. En saanut oikein selvää vastausta, eikä kyllä asia tuntunut hirveästi katsuria kiinnostavan. Kahdesti olen auton katsastanut näillä valoilla, kertaakaan niitä ei ole koitettu päälle, ei kysytty mistä ne syttyy. Eli oman käsitykseni mukaan niihin ei hirveästi katsastusmiesten toimesta kiinnitetä huomiota. Itsellänikin lähinnä koristeena ne on. Omat valoni ovat kirkkaat.

Re: 65 GT_lisävalojen laillisuus?

Lähetetty: 01 Tammi 2017, 14:09
Kirjoittaja Pertti
3913 kirjoitti:Itse kyselin muutama vuosi kanssa näitä sumari asioita. Kävin katsastusasemalla kysymässä kuinka valojen tulisi palaa. En saanut oikein selvää vastausta, eikä kyllä asia tuntunut hirveästi katsuria kiinnostavan. Kahdesti olen auton katsastanut näillä valoilla, kertaakaan niitä ei ole koitettu päälle, ei kysytty mistä ne syttyy. Eli oman käsitykseni mukaan niihin ei hirveästi katsastusmiesten toimesta kiinnitetä huomiota. Itsellänikin lähinnä koristeena ne on. Omat valoni ovat kirkkaat.
Olen samaa mieltä.
Jos vanha auto on vähänkin alkuperäisen oloinen, eikä mikään ota silmään tai korvaan, katsastus on lähinnä taputtelua.
Tottakai alusta väännellään ja hallintalaitteet koetellaan, mutta aika varovaisesti ja opastavalla asenteella sekin.
Asiakkaan asennen tietysti ratkaisee jonkin verran....

Re: 65 GT_lisävalojen laillisuus?

Lähetetty: 01 Tammi 2017, 14:44
Kirjoittaja Tarkkailija
Pertti kirjoitti: Asiakkaan asennen tietysti ratkaisee jonkin verran....
Harvemmin on katsastuksessa ollut ongelmia. Jos jotain on joskus sanottu niin ihan aiheesta.
Toki on 35 vuoden aikana sattunut pari juhlavaa k**ipäätä kohdalle, mutta ne ongelmat on eliminoitu konttoria vaihtamalla.
Nyt pitäisi saada kytkennät kohdilleen ennen johtosarjojen käärimistä.

Re: 65 GT_lisävalojen laillisuus?

Lähetetty: 23 Tammi 2017, 14:02
Kirjoittaja tomeri
Tarkkailija kirjoitti: Vielä kun löytäisi maininnan milloin keltaiset parkit saa palaa edessä, niin pääsee kytkemään valoja Fastbackiin.

Iso kiitos tähän saakka vastanneille.
Alkuperäinen kytkentä lienee, että keltaiset parkit palavat, kun valokytkin on parkkivaloasennossa. Kun vetää valokytkimestä toisen pykälän, niin ajovalot syttyvät ja parkit sammuvat.

-Tomppa

Re: 65 GT_lisävalojen laillisuus?

Lähetetty: 23 Tammi 2017, 18:12
Kirjoittaja Tarkkailija
tomeri kirjoitti:
Tarkkailija kirjoitti: Vielä kun löytäisi maininnan milloin keltaiset parkit saa palaa edessä, niin pääsee kytkemään valoja Fastbackiin.

Iso kiitos tähän saakka vastanneille.
Alkuperäinen kytkentä lienee, että keltaiset parkit palavat, kun valokytkin on parkkivaloasennossa. Kun vetää valokytkimestä toisen pykälän, niin ajovalot syttyvät ja parkit sammuvat.

-Tomppa
Tämä on alkuperäinen kytkentä, mutta epäselväksi jäi, saako keltaiset parkit palaa puolivalojen palaessa kuten nykyautojen "valkoiset" parkit.

Re: 65 GT_lisävalojen laillisuus?

Lähetetty: 24 Tammi 2017, 11:23
Kirjoittaja Pertti
Katsastajan käsikirja:
01.12.1957 voimassa määräys, jonka mukaisesti
- linja-, kuorma- ja erikoisautossa kaksi takavaloa, muussa autossa ainakin yksi takavalo. Jos
yksi valo, sen on sijaittava keskiviivalla tai vasemmalla.
- perävaunussa tulee olla kaksi takavaloa.
- takavalojen tulee olla punaiseksi värjättyä kirkasta särmikästä lasia tai vastaavaa kovaa
muovia. MaA Tpp 8 ja 39 §, 392/57
- autossa tulee olla ainakin yksi jarruvalo.
- milloin jarruvalo ei ole täysin erillään takavalosta ja ajoneuvossa on kaksi takavaloa
tulee jarruvaloja myös olla kaksi.
- kahta useampaa taka- ja jarruvaloa ei saa asentaa.
- jarruvalojen väri punainen, ruskean- tai punakeltainen.
- jarruvalon teho vähintään kolme kertaa takavalon teho.
- - mikäli vetoauton jarruvalot ovat selvästi näkyvissä, ei perävaunussa tarvitse olla
jarruvaloja. MaA Tpp 9 ja 39 §, 392/57
- autossa tulee olla suuntavalot tai suuntaviitat.
- suuntavalon väri: eteenpäin valkoinen, keltainen tai ruskeankeltainen, taakse ruskean- tai
punakeltainen tahi punainen.
- suuntaviitan tulee olla varustettu valolla.
- milloin suuntavalo sijoitettu samaan valaisimeen seisonta- tai takavalon kanssa, tehon oltava
vähintään kolme kertaa ko. valon teho.
7.0 Valot ja varusteet
7.2 Taka-. jarru-, suunta- ja etuvalot Ajoneuvoluokat: autot ja perävaunut
56 © Ajoneuvohallintokeskus 2008
- mikäli vetoauton suuntavalot tai -viitat ovat selvästi näkyvissä, ei perävaunua tarvitse
varustaa suuntavaloilla. MaA Tpp 13 ja 39 §, 392/57
- autossa tulee olla edessä kaksi valkoista tai keltaista seisontavaloa.
- milloin lähivalojen etäisyys auton uloimpaan reunaan ylittää 40 cm, tulee seisontavalojen
toimia myös lähivaloja käytettäessä.
- lamppujen teho saa olla enintään 10 W. MaA Tpp 7 §, 392/57
01.07.1967 tai sen jälkeen käyttöön otetuissa ajoneuvoissa tulee olla
- vähintään kaksi jarruvaloa (parillinen määrä), väri punainen tai ruskeankeltainen.
- mikäli vetoauton jarruvalot ovat selvästi näkyvissä, ei niitä tarvitse asentaa
perävaunuun. MaA Tpp 9 §, 39 §, 3

Tuon mukaan parkkien väri määrättiin valkoiseksi vasta 1.1.1968 jolloin tuli seuraava muutos
Linkki koko kirjaan http://84.234.73.214/wiki/images/4/43/K ... o20-1-.pdf

Re: 65 GT_lisävalojen laillisuus?

Lähetetty: 24 Tammi 2017, 12:38
Kirjoittaja Tarkkailija
Pertti kirjoitti: - milloin lähivalojen etäisyys auton uloimpaan reunaan ylittää 40 cm, tulee seisontavalojen
toimia myös lähivaloja käytettäessä.
Tämä on ainoa maininta jonka olen löytänyt koko aiheesta. Tulkitsen sen niin, että jos etäisyys uloimpaan reunaan ylittää tuon 40 cm, molemmat valot tulee palaa, mutta jos on alle 40 cm, se on valintainen vaihtoehto. Tällä tulkinnalla lähivalot ja seisontavalot saa palaa yhtäaikaa '65 -mallissa vaikka valo olisi keltainen.
Tätä kieltävää kirjoitusmuotoa en ole löytänyt mistään.