Sivu 2/4

Lähetetty: 31 Elo 2006, 23:10
Kirjoittaja lake
mites tuon vastapaineen kanssa, jos kerran ilman putkia tulis eniten tehoa niin vastapaineethan pitäisi saada minimiin, eli isoa putkea.

Mulle suositteli eräs kansiguru melkoisen pientä putkea kollektorien jälkeen, samoin sanoi että putket tulisi vetää yhteen 3" 500mm pitkään putkeen ja haaroittaa sitten taas kahteen, joilla vetää loppuun asti.
Oli jonkun rataketun ohjeita, mene ja tiedä...Noilla haettiin kyl vissiin kasvanutta vääntöä ennemminkin kuin huippu tehoa...

omaani teen kuitenkin jouhevat kollektorit 3"->60mm ja siitä 60mm putkella X-kappaleeseen ja siitä loppuputkisto 2x2.5"yksillä läpivirtaus vaimentimilla.

Lähetetty: 01 Syys 2006, 09:49
Kirjoittaja Arto65FB
lake kirjoitti:Eikö kasikone tarvitse vastapainetta, ja jos näin on niin miksi?
Mikään nelitahtikone ei tarvitse vastapainetta. Jos joku toimii paremmin vastapaineella, se kertoo vain siitä, että se ei ole optimaalisesti rakennettu. Vastapaine pakoputkistossa estää "väärin" rakennettuja koneita menemästä liian laihalle. Vastapaine pois ja lisää suutinta, niin paremmin hyökkää.

Lähetetty: 01 Syys 2006, 12:26
Kirjoittaja lake
Arto65FB kirjoitti:
lake kirjoitti:Eikö kasikone tarvitse vastapainetta, ja jos näin on niin miksi?
Mikään nelitahtikone ei tarvitse vastapainetta. Jos joku toimii paremmin vastapaineella, se kertoo vain siitä, että se ei ole optimaalisesti rakennettu. Vastapaine pakoputkistossa estää "väärin" rakennettuja koneita menemästä liian laihalle. Vastapaine pois ja lisää suutinta, niin paremmin hyökkää.

tuon suhteen olen kyllä pikkasen erimieltä, tai sitten ralliukot ei tiedä mistään mitään...

Lähetetty: 01 Syys 2006, 13:09
Kirjoittaja Tapsa
tuleehan siitä moottorille vastapainetta kun on
sarjat paikallaan , muut putket ja vaimentimet ?
EI ole vastapainetta kun ajetaan varsinkin pelkillä kansilla ja täyttöaste huononee ratkaisevasti
varsinkin vaparilla , kun osa seoksesta "karkaa pakopuolelta ulos"
Ahdetut nitromotit taas täyttöaste yli100%
kun ahdetaan enemmän kuin ehtii polttaa/ hitaampi palaminen
siksi liekit putkista täyskaasulla .
Sopivien/mittaisten primäärien toinen virka on tasoittaa pakopulssia
ja vetää toista pulssia mukanaan
Davis ainakin tekee Stokkeihin muuttuvalla halkaisijalla olevia
putkia jotta saadaan venturi ilmiö lisäämään virtauksia
jokainen stokkeri on ainakin tällä hetkellä suorilla on
putkilla ja rankalla nokalla ja "vakio" puristuksilla jotta saataisiin tehoa/hyötysuhde kohtuuliseksi, tehopiikkihän näissä on kapea.. 8)

Lähetetty: 01 Syys 2006, 13:24
Kirjoittaja Fastback
Jos putkisto olisi autuaaksi tekevä asia niin jokainen kiihdytys&kilpatiimi käyttäisivät sellaisia. Melu on toinen seikka, miksi putkisto & vaimentaja ovat suosittuja. Carcraftissa oli taannoin juttua aiheesta. Siinä 302 mustakankista penkitettiin seuraavia lukuja:

Kuva

Tässä tulee huomioda se, että X-putkisto tehtiin Magnaflow Performance Exhaust’s research and development centerillä, eli se ei ole mikä tahansa kyläsepän turaus. Tuossa on käytetty juurikin Tapsan mainitsemaa muuttuvaa putkikokoa jolla virtaus saadaan pidettyä yllä.

http://www.carcraft.com/techarticles/ex ... index.html

Samassa artikkelissa on juttua myös putkikoosta. Kohtuu miedossa koneessa isomman halkaisijan omaava putki häviää alaväännössä pienempää nähden pääsee elementtiinsä vasta korkeammalla tehoalueella.

Lähetetty: 01 Syys 2006, 13:33
Kirjoittaja lake
Fastback kirjoitti:Jos putkisto olisi autuaaksi tekevä asia niin jokainen kiihdytys&kilpatiimi käyttäisivät sellaisia. Melu on toinen seikka, miksi putkisto & vaimentaja ovat suosittuja. Carcraftissa oli taannoin juttua aiheesta. Siinä 302 mustakankista penkitettiin seuraavia lukuja:

Kuva

Tässä tulee huomioda se, että X-putkisto tehtiin Magnaflow Performance Exhaust’s research and development centerillä, eli se ei ole mikä tahansa kyläsepän turaus. Tuossa on käytetty juurikin Tapsan mainitsemaa muuttuvaa putkikokoa jolla virtaus saadaan pidettyä yllä.

http://www.carcraft.com/techarticles/ex ... index.html

Samassa artikkelissa on juttua myös putkikoosta. Kohtuu miedossa koneessa isomman halkaisijan omaava putki häviää alaväännössä pienempää nähden pääsee elementtiinsä vasta korkeammalla tehoalueella.
monessako tapauksessa putkien irroituksella säästetään painoa n.30kg ja sen myötä saadaan puuttuvia kymmenyksiä ajasta pois... :roll:
Kyläsepätkin saattaa olla pätevämpiä kuin moni uskookaan...
Tuntuu vaan siltä että näissä vehkeissä on kaikilla putkistot ihan mitä sattuu, sen kummempia suunnittelematta, 60-luvun "sääntöjen" mukaan...

Lähetetty: 01 Syys 2006, 13:35
Kirjoittaja Arto65FB
lake kirjoitti:
Arto65FB kirjoitti:
lake kirjoitti:Eikö kasikone tarvitse vastapainetta, ja jos näin on niin miksi?
Mikään nelitahtikone ei tarvitse vastapainetta. Jos joku toimii paremmin vastapaineella, se kertoo vain siitä, että se ei ole optimaalisesti rakennettu. Vastapaine pakoputkistossa estää "väärin" rakennettuja koneita menemästä liian laihalle. Vastapaine pois ja lisää suutinta, niin paremmin hyökkää.

tuon suhteen olen kyllä pikkasen erimieltä, tai sitten ralliukot ei tiedä mistään mitään...
Pyydä niitä selittämään, mikä siinä vastapaineessa on hyvä asia ja miten se lisää vääntöä? EDIT: tarkennetaan, että ainahan pakopulssissa on ylipainetta ja alipainetta. Vastapaineella tarkoitetaan yleensä sitä, että putkistossa on painetta jatkuvasti, eli se ahistaa.

On sitä meidänkin "tiimissä" pudotettu pakoputki kiveen ja Eskon kulku heikentyi, kun Weberien suuttimet tarjoilivat soppaa kuten ennenkin mutta pakopuolen virtaukset muuttuivat. Kysehän on pakopulssin virittämisestä imemään sylintereitä tyhjäksi pakokaasuista. Vähän sama kuin, että kasiin joutuu laittamaan H- tai X-putken asennuksen jälkeen vähän isompaa suutinta.

Ei ne ralliukot ole väärässä siinä, että joku paketti voi toimia kierrosalueen läpi paremmin pienellä vastapaineella kuin ilman sitä. Se ei tarkoita sitä, etteikö kone voisi toimia vielä paremmin ilman vastapainetta, kunhan konetta muutetaan vastaamaan sitä. Tähän ei välttämättä kuitenkaan ole mahdollisuuksia, kun pitää olla putkisto ja vaimennin. Joskus pakovirtauksia ei saada soviteltua optimaalisiksi läpi kierrosalueen tms. ja silloin pienen pakovastuksen olemassaolosta ei ole haittaa.

Lähetetty: 01 Syys 2006, 14:04
Kirjoittaja Fastback
lake kirjoitti:monessako tapauksessa putkien irroituksella säästetään painoa n.30kg ja sen myötä saadaan puuttuvia kymmenyksiä ajasta pois... :roll:
Kyllä näin on. Putkien laitolla ei saavuteta hv lisäystä joka vastaisi 30 kg painon lisäystä, joten onhan se vähintääkin järkevää ajaa ilman jos se on luvallista & mahdollista.

Nyt tais Tapsalta tulla isolohkomiehen kommentti noiden primäärien pituuksista :D Onko pikkulohkoille yli 31" primääreitä omaavia satseja? Nimimerkillä onko 37" liikaa?

Lähetetty: 01 Syys 2006, 14:55
Kirjoittaja Ahti
lake kirjoitti:
Fastback kirjoitti:Jos putkisto olisi autuaaksi tekevä asia niin jokainen kiihdytys&kilpatiimi käyttäisivät sellaisia. Melu on toinen seikka, miksi putkisto & vaimentaja ovat suosittuja. Carcraftissa oli taannoin juttua aiheesta. Siinä 302 mustakankista penkitettiin seuraavia lukuja:

Kuva

Tässä tulee huomioda se, että X-putkisto tehtiin Magnaflow Performance Exhaust’s research and development centerillä, eli se ei ole mikä tahansa kyläsepän turaus. Tuossa on käytetty juurikin Tapsan mainitsemaa muuttuvaa putkikokoa jolla virtaus saadaan pidettyä yllä.

http://www.carcraft.com/techarticles/ex ... index.html

Samassa artikkelissa on juttua myös putkikoosta. Kohtuu miedossa koneessa isomman halkaisijan omaava putki häviää alaväännössä pienempää nähden pääsee elementtiinsä vasta korkeammalla tehoalueella.
monessako tapauksessa putkien irroituksella säästetään painoa n.30kg ja sen myötä saadaan puuttuvia kymmenyksiä ajasta pois... :roll:
Kyläsepätkin saattaa olla pätevämpiä kuin moni uskookaan...
Tuntuu vaan siltä että näissä vehkeissä on kaikilla putkistot ihan mitä sattuu, sen kummempia suunnittelematta, 60-luvun "sääntöjen" mukaan...
Tota, mun tapauksessa putket roikkui edelleen alla, ainoastaan laipat irrotettu toisistaan eli ei paino muuttunu (no okei laippojen tiivisteiden verran, ehkä 50grammaa). Toisaalta putket ei paina kuin ehkä max. 15 kg = ei vaikutusta loppunopeuteen.

Lähetetty: 01 Syys 2006, 17:59
Kirjoittaja Fastback
Täytyy vielä sanoa, että jos peltisarjoja katselee niin pysyttäytyisin kyllä erossa FlowTechin satseisa. Mulle tuli FlowTechin Exhaust Cutouts "Race Readies" eli putkeen hitsattavat pätkät joista tulee lähtö ulospäin ja sen päässä siipimuttereilla irroitettavissa oleva levy. Työn jälki oli todella rujoa en vieläkään käsitä millä ihmeellä putkeen oli saatu niin kamala, rikkonainen ja epämuodostunut reikä josta kaasujen olisi pitänyt virrata sivuputkeen ja päätyä ulos. Olivat niin kamalat että möin ne :lol: FlowTechista kannattaa pysyä erossa. Hookerin SuperCompeista ei mitään huonoa sanottavaa laadun kannalta.

Lähetetty: 02 Syys 2006, 10:42
Kirjoittaja Galaxie61
lake kirjoitti:
Arto65FB kirjoitti:
lake kirjoitti:Eikö kasikone tarvitse vastapainetta, ja jos näin on niin miksi?
Mikään nelitahtikone ei tarvitse vastapainetta. Jos joku toimii paremmin vastapaineella, se kertoo vain siitä, että se ei ole optimaalisesti rakennettu. Vastapaine pakoputkistossa estää "väärin" rakennettuja koneita menemästä liian laihalle. Vastapaine pois ja lisää suutinta, niin paremmin hyökkää.

tuon suhteen olen kyllä pikkasen erimieltä, tai sitten ralliukot ei tiedä mistään mitään...

valmista sitten 1 kpl noita optimaalisia koneita , kun ei ole f1 tallitkaan onnistunu :lol:

Lähetetty: 02 Syys 2006, 19:43
Kirjoittaja Make67
Fastback kirjoitti: Hookerin SuperCompeista ei mitään huonoa sanottavaa laadun kannalta.
Samaa voisin väittää ittekkin...varsinkin pinnoitetuista. Pysyy meinaan sarjat kirkkaana. Vielä kun sais oikeen MOOTTORIN niitten ympärille :lol: :lol: :lol:

pakosarjat

Lähetetty: 02 Syys 2006, 21:02
Kirjoittaja ROKI
Nuo sarjathan voi rakentaa itsekkin jos on taitoa ja vehkeet tehdä, sillon kun ostin tuon oman musseni 82 vuotta taisi olla, niin sottailin putkesta tehtyjä pakosarjoja. sainkin apuja yhdeltä insinööriltä joka itse rakenteli menstyksellisesti turbo autoja 80 luvulla kaveri laski kaavat joiden mukaan tein mussen 6koneeseen 3-2:teen satsit, valmiita käyriä hyväksi käyttäen, ylätys ne pelasi ja äänetkin oli kuin 8 koneesa kuunaan, veti hyvin . Meinasinkin tehdä sarjat tulevaan uuteen koneeseen itse saa ainakin käyvät ja jos jaksaa niitä virittää niin myös toimivat, pitää taas turvautua sen insinöörin apuun kun ei itellä nuo kaavat oikein taivu, muu tekeminen kylläkin. Enkä tee mistään läkki putkesta vaan oikeasta putkesta seinämävahvuus minimi 2mm ei säkätä sitten niin kuin nää kaupan sarjat, ja pysyvät kasassa ilman repeilyä. Tigillä kun hitsaa saumat tulee siisti eikä sisäpuolelle tule mällejä.

Lähetetty: 03 Syys 2006, 13:49
Kirjoittaja Antti66HT
Juu, kun sen 2mm seinämän saat vielä taipumaan noihin mutkiin... 8)

Lähetetty: 03 Syys 2006, 18:27
Kirjoittaja Fastback
Antti66HT kirjoitti:Juu, kun sen 2mm seinämän saat vielä taipumaan noihin mutkiin... 8)
Eihän tuo ole ongelma kun on vehkeet. Mulle tuli aikoinaan kasa 2" mutkaa 2mm seinämällä ja ei ryppyjä missään kun on kunnon pelit.