Sivu 2/2
Lähetetty: 20 Kesä 2006, 21:58
Kirjoittaja GT-350
Kerran tärinöitä tuskailtu (ISO tärinä) ja loppuviimein syy oli vanteiden keskitys. Double check that...
Tehtiin nailonista timmit rinkulat väliin ja jo loppui tärinä.
Lähetetty: 21 Kesä 2006, 17:12
Kirjoittaja Mussemaan
Värisi se toisilla kumeilla+vanteillakin.
Tänään auto nosturiin ja klemmarit kädessä auton alle.
Kokeilin että onko kardaani edes kiinni kun oireet sen kun pahenee.
Eturistikossa reilusti väljää...
Ristikothan tarkistin ekana (pimeässä, kiireellä, auto pukeilla) eikä silloin näkynyt mitään kummallista.
Sen siitä saa kun kiireessä tupeltaa...voi "#%#&#¤&. ja #"#"%&%/.
Sekoitti pakkaa tuo löystynyt pinionin mutterikin sopivasti.
Noh, onpahan nyt peräkin tutkittu.
P.S.

Lähetetty: 21 Kesä 2006, 22:56
Kirjoittaja ROKI
Joo ettepä ole ainoat joiden kotterot tutissee ja tärisee, on meinaan tärissyt niin pitkään kuin muistan, elikkä aikas pitkään. Nää on sellasia paskoja nämä ajokit että eipä kannata ottaa paniikkia , antaa vain täristä pysyypähän paremmin hereillä. Pitemmilläkin matkoilla, josko uskaltaa yleensä lähteä ettei tarvii tulla hinurin kyydissä takas sitten, vaikkakin omani on kyllä toiminut yllättävän varmasti. Noh tulihan siihen tuhlattua 65 tonnia vanhoja mummon markkoja pitäshän sen sit kulkeakkin suht varmasti mut mistä näitä tiätää. Perä perkele vonkuu kuin sirkkeli ,vuan viäännän popikonetta suuremmalle sitämukaa kuin vonkuna kovenee, ja sitten korvatulpat seuraavaksi. Silti hyviä ajonautintoja kanssa autoilijoille tärinöistä ja vonkunoista välittämättä nythän on KESÄ

.
Lähetetty: 27 Kesä 2006, 17:23
Kirjoittaja Mussemaan
Hoh hoijaa.
Nyt on uudet ristikot paikoillaan sekä edessä että takana.
Edestä slip yoken laakeripesät, sekä takaa toinen olivat menneet hieman horoiksi ilmeisesti tärinän takia.
Laakerikupit saa liikkumaan sivuttais suunnassa paljain käsin.
Noh, laakeriliimaa väliin, lyhyt rukous ja kardaani paikoilleen.
2h kuivattelua ja koeajolle:
Värinä alkaa 80-85km/h nopeudessa ja kasvaa tasaisesti nopeuden mukaan.
120-130km/h alkaa tuntua erittäin vahvasti siltä että nyt tekisi mieli löysätä.
Ilmiön havaitsee jo jostain 70km/h alkaen vaikka silloin ei varsinaisesti vielä värinää olekaan.
Ei kait siinä, seuraavaksi tasapainotellaan kardaania.
Kokeilen myös tiputtaa pinionia alemmaksi, näytti silmään kulma olevan enemmän kuin "mitattu" 2.4ast.
P.S.
Mistäs niitä Mark Williamsseja ym on saatavilla?
Vissiin Laakkosella ainakin.
Nyt saa suositella viri-kardaania jossa hinta-laatu on kohdallaan.
Sais ny prkl tämän kesän ketkuteltua jotenkin tuolla vanhalla.
Lähetetty: 27 Kesä 2006, 19:17
Kirjoittaja mussette
Omassa oli samaa ongelmaa alkaen 100km/h ja jyrisi tappiin asti.
Hommasin Nymannin kautta uuden alumiini kardaanin joka on alkuperäistä järeämpi ristikoiden ympäriltä ja valmiiksi tasapainoitettu. Valmistajaa en muista. Ei ole tänä kesänä jyrissyt muu kuin moottori.

Lähetetty: 27 Kesä 2006, 21:52
Kirjoittaja Make_O
Omassa ex- 64 puolikkaassa jyrisi kans kardaani silleen pruuumm pruuumm aaltoilevalla resonanssilla... jos nyt näin voi netissä imitoida

no mutta kuitenkin, laitoin uudet ristikot ja Espoossa olevalle Ko-Met:ille tasapainoitukseen niin siihen loppui tärinät... samalla tasapainotin etu-jarru rummut.. oli abaut 60 grammaa/ kpl epätasapainossa

Lähetetty: 27 Kesä 2006, 22:21
Kirjoittaja ROKI
Joo peter tarjotteli mulle sellasta alukankea, jolla takuu 600hp asti hintaan 530e. Tärisee minunkin kotteto aika vahvasti, ja perä huutaa nyt niin perkeleen kovasti, alkaapi pikkuhiljaa kypsyttää. Vetolaitteen merkin vaihto alkaa kypsyä pikku hiljaa, toisaalta jos en olis laittanut tuohon kotteroon niin pirun paljon rahaa kiinni, räjäyttäisin koko paskan taivaan tuuliin. Olishan noita muunkin merkkisiä kesä kotteroita joissa ei perät huuda ja on pellin alla hepoja riittämiin ilman virutteluakin, sori tämä palopuhe taas.
Lähetetty: 28 Kesä 2006, 17:20
Kirjoittaja Mussemaan
Osataan sitä näemmä tyriä suomessakin:
Kardaanissa oikeat painot, mutta molemmat puntit 180ast väärässä kohtaa. Kivakiva.
Muuten kyllä priimasti lyhennetty, suora jne.
On erään helsingon alueella toimivan firman teos.
Nyt vasta oikein pääsee pruuvaamaan niitä pinionkulmia kohdilleen.
135mph asti ei värise veto päällä, mutta edelleen on pientä värinää kaasun noston jälkeen. Tosin oireet tulevat vasta jossain 70-80mph jälkeen. Uretaanityyny lootan hännän alla ei varmaankaan ainakaan vähennä niitä.
Koettelee vaan ei hylkää herra.
Lähetetty: 28 Kesä 2006, 21:27
Kirjoittaja petska
Käytitkö jossain painotuksilla kardaanin...?
Lähetetty: 28 Kesä 2006, 22:58
Kirjoittaja Tahavo
Make_O kirjoitti:Omassa ex- 64 puolikkaassa jyrisi kans kardaani silleen pruuumm pruuumm aaltoilevalla resonanssilla... jos nyt näin voi netissä imitoida

no mutta kuitenkin, laitoin uudet ristikot ja Espoossa olevalle Ko-Met:ille tasapainoitukseen niin siihen loppui tärinät... samalla tasapainotin etu-jarru rummut.. oli abaut 60 grammaa/ kpl epätasapainossa

No samanlaista jyrinää minun auto on pitänyt 10 vuotta+ edellisen omistajan ajan! Perää on korjailtu, kardaania tasapainotettu, vanteita vaihdettu, perää nostettu ja laskettu ja ties mitä. Olen jo nostanut kädet pystyyn jyrinän suhteen. Tosin kun ajaa vähintään 80mailia/tunnissa, niin jyrinä on kaikista vähäisintä. Pahinta 60-70 mailia/tunnissa. Itse epäilen moottorin täristävän kun tuntuu paikallaan kaasutellen samat jyrinät...ehkä, ja moottorijarrutus ei aiheuta tuplajyrinöitä.
No minä olen jo tottunut jyrinöihin. Mutta jyrinä on juuri samanlainen kuin tuossa Make kuvaili.
lisäys: nyt vasta huomasin tuon jarrurumpujutun! Voisiko epätasapainoiset jarrurummut aiheuttaa tuollaisen jyrinän? Niin ja nuo kardaanin ristikot voisi vielä vaihtaa. Kellään jäänyt uusia ylimääräisiä varastoon?
Lähetetty: 02 Heinä 2006, 12:19
Kirjoittaja ac5
Foxissa inhoittava vapina katosi yllätten etupyörien kulmien säädöllä.Olin
täysin varma,että vika olisi takapään suunnalla?Tulipa haukuttua jo uudet
vanteetkin painokelvottomin sanoin

Onneksi ei julkisesti.Tiesin ettei
etukulmat ole aivan kohillaan,söi aavistuksen apparin puolen sisäreunaa
enempi ja veti ojaan päin.Ilmeisesti jäykempi alusta resonoi "perstuntumaan" todellisen syyn vikapaikkaan, renkaan kuluessa vähitellen poskelleen.
Lähetetty: 05 Heinä 2006, 20:40
Kirjoittaja Homer65
Sitä rupesin miettimään, kun itellänikin on noita jyrinöitä. Käydessäni kulmien säädössä viime kesänä, kaveri sanoi taka-akselin olevan vinossa.
Sitä ei kuulemma ajossa huomaa ja siksipä asia unohtui. Jyrinöitä miettiessäni, tuumin sen varmasti niitäkin aiheuttavan.
Pohdinta aiheutti seuraavan kysymyksen, mistä vinouden voi mitata luotettavasti? Toinen pää on tietysti taka-akseli mutta mistä toisen pään mittapiste?
Alustavasti mittailin, vähän sieltä ja täältä, ja näyttäisi akseli olevan noin puoli senttiä vinossa. Oletteko muut mittailleet, varsinkin jyrinöistä kärsivät.
Lähetetty: 08 Heinä 2006, 21:17
Kirjoittaja Homer65
Lähetetty: 09 Heinä 2006, 13:39
Kirjoittaja Mussemaan
petska kirjoitti:Käytitkö jossain painotuksilla kardaanin...?
Joo, kokkolassa painotin. Mikä se nyt olikaan, kokkolan moottorikoneistamo, hiomo tjsp.
Lähetetty: 09 Heinä 2006, 14:37
Kirjoittaja petska
Mussemaan kirjoitti:petska kirjoitti:Käytitkö jossain painotuksilla kardaanin...?
Joo, kokkolassa painotin. Mikä se nyt olikaan, kokkolan moottorikoneistamo, hiomo tjsp.
no eilenhän kysyin ihan naamatusten kun kun kuskattiin janin avolla...