Sivu 2/4

Lähetetty: 08 Joulu 2005, 21:28
Kirjoittaja kariboy
Paljon riippuu autosta ja sen ajo-ominaisuuksista miten rengas pitää. Ja painosta.
Kevyt takavetoinen, kova-alustainen, painava moottori keulalla, eihän siinä mikään rengas pidä kesälläkään, varsinkin jos voimaa on.
Pehmeäjoustoinen auto siirtää painopistettä sinne pitävälle päälle, jarrutettaessa keulaan ja kiihdyttäessä perään.
Kitkat oli nelikkomondeossa ja siihen ne oli käypäset, hiljaiset ja mukavat, myös pitävät.
Erinäköisisten takavetoFordien alla nastarenkaillakin on ollut liukasta.
Liukkaalla jäällä Escort ei edes uusilla nokialaisilla meinannut päästä tasaisella liikkeelle :oops:
NelikkoSierra kärsi huonoista nastarenkaista puskemalla risteykset ja mutkat suoraan, käytös parani huomattavasti uusilla nastarenkailla.
Samoin teki Explorer M+S kumeilla, suoraan vaan oli menossa, jos oli vähänkään liikaa vauhtia risteyksessä tai mutkassa.
Nastarenkailla mennään ihan mukavasti nyt.

Repivällä ja riuhtovalla ajotyylillä ei mikään rengas pidä.
Renkaan pito riippuu niin monesta tekijästä.
Ääni molemmille tai ei kummallekkaan.
(olipas ympäripyöreää)

Lähetetty: 09 Joulu 2005, 22:33
Kirjoittaja mustangveera
nastat 8)

Lähetetty: 12 Joulu 2005, 19:02
Kirjoittaja Eagle
Nastat, on kaksi talvea tullu hepalla ajeltua ja hyvin menee nastoolla

Lähetetty: 12 Joulu 2005, 19:14
Kirjoittaja Fastback
Pony kirjoitti:Motarilla ei vastaantulevasta kauheasti lentele. Tällä kertaa väittäisin että tuli ohi menevästä autosta, meikäläisestä kun kaikki tykkää mennä ohi enkä siitä välitä vaan ajelen rauhassa "kananmuna kengän alla".
No olipas huono tuuri, monesti näkee sitä kun hiillostetaan metrin päässä ja kaikki suolasta ja oravista etiäpäin tulee päin näköä. Hienoa, että joku uskaltaa tunnustaa ajavansa "kananmuna kengän alla".

Voihan sitä tuulilasiin tulla lähes mitä vaan. Nimimerkille Timppa taisi tulla lankun kappale tuulilasista lävitse tässä taannoin :shock:

Re: Nasta vs. kitka

Lähetetty: 23 Loka 2013, 23:11
Kirjoittaja GT-350
2005 revisited!

Porukka tuntuu olevan lievästi sotajalalla sopivasti ennen syyskokousta, jossa voi äänensä tuoda kerhon kapinoihin julki ja päästä asioihin vaikuttamaan ihan konkreettisestikin. Vajaan parin viikon päästä kuka tahansa voi pyrkiä johtokuntaan ja koittaa sitten määrätä vaikka kerhon jäsenyydelle ehdoksi tietyntyyppisen moottorin autoon.

Tapellaan/tapelkaa nyt sitten taas vaikka tästäkin asiasta. Viimeisi ollut pinnalla vain n. 8 vuotta sitten. Tuore kommenttini:

Edelleen olen jyrkästi kitkojen kannalla. Prkl kun on tullut ostettua letukkaa sun muuta ruottintraktoria, joissa on mukana tullut nastarenkaita. Onneksi Volvo Tractorin nastakumit on jo niin huonot pidoltaan ja ulisevaiset, että kohta joutuu korvaamaan ne....ah...niin ihanilla nastattomilla renkailla. Letukassa on niin hyvät ettei vielä tänä talvena vaihdeta, mutta ei sillä kauheasti ajetakaan.

Re: Nasta vs. kitka

Lähetetty: 23 Loka 2013, 23:40
Kirjoittaja CFR-759
Kyllä ääni tulee minulta nastarenkaille. Juurikin 1 vko sitten alle vaihdettu Nokian 8:t ja nyt vain odotellaan
järvien jäätymistä ja Oriveden jäärata-ajoja :D Onhan nuo vähän äänekkäät mutta jos yhtään miettii tonne
jäälle menoa on nastat ainoa vaihtoehto. (Mun mielestä)

Vesa

Re: Nasta vs. kitka

Lähetetty: 23 Loka 2013, 23:45
Kirjoittaja GT-350
Tuohon aikaan kun tämän topikin aloitin, ajoin 1980 Mustangilla Riihimäki-Helsinki -väliä kesät talvet, 130km per päivä. Talvella kitkarenkailla ja ilman mitään lisäpainoja takapaksissa, eikä mitään ongelmia renkaiden tai pidon suhteen talvikäytössä. Ne kitkarenkaat autoon ostin käytettyinä (en tiedä montako vuotta oli ajetut, pari talvea varmaankin) ja itse ajoin niillä usean vuoden vielä perään, ja taisin myydä ne edelleen täysin käyttökelpoisina...

Lukkoperä oli autossa, ja hienosti pääsi valoista eteenpäin kun muut uudemmat jäi paikalleen sutimaan. Talvikäytössä foksi-Mustang oli oiva peli siinä kuin monet muutkin autot. Joku taas tähän aikaan vuodesta saattaa kysellä, että voiko näillä ajella talvella. Ainakin foksista ylöspäin on ihan helppoa kitkarenkaillakin, lämpö riittää jos vermeet on kunnossa/ei isompia reikiä ilmanottokaukalossa jne. :LMAO:

Re: Nasta vs. kitka

Lähetetty: 24 Loka 2013, 00:14
Kirjoittaja Ville K
Itse olen myös kitkarenkaan kannalla, normaalissa käyttöautossa ihan ehdottomat. Yhden ainoan kerran on 17 vuoden autoilu-uran aikana osunut kitkoilla sellaiset olosuhteet että ongelmia oli, vaikka oli neliveto alla, pitoa sai vaan tien reunoista kummaltakin puolelta. Tosin siinä kelissä ongelmissa olis ollut nastoillakin.. nastoilla tuntuu tänäpäivänä olevan lähinnä psykologinen vaikutus; kun ropisee alla niin on pitoa ja turvallinen olo..? Ostin viimeviikolla uudet Continental contiviking 5 kitkat emännän hondaan, ekat kitkarenkaat rouvalle ja itselle kolmannet uudet. Rengastekniikka mennyt hurjasti eteenpäin kitkarenkaissa kymmenen vuoden sisään, samalla kun nastojen kokoa ja määrää halutaan rajoittaa. Kitkat voi myös vaihtaa aiemmin alle ja ajaa niillä keväällä pidemmälle. Hiljaisemmat ja mukavammat kuin kesärenkaat, tosin runko on löysä jolloin nopeat kaistanvaihdot ym. väistöt tuntuu nuljahteluna.

Re: Nasta vs. kitka

Lähetetty: 24 Loka 2013, 00:16
Kirjoittaja hannu
Kitkarenkaita minäkin menin maanantaina ostamaan, mutta tänään kun gummikorjaamolle vanteita vein, niin nastarenkaathan siellä odotti ;) . Ei kuitenkaan vielä alle tarvinnut laittaa, auton mukana kun tuli ns. talvirenkaat, juu onne joskus ollut, nyt kylläkin niistä oli irroitettu nastat ja ne on nyt ns. "kitkarenkaat". Eli mitä mainioimmat välikelin renkaat näin syksyllä kuin tulevana keväänäkin.

Niin, ja nää EI tule mustangiin ;) !!!!! .

Re: Nasta vs. kitka

Lähetetty: 24 Loka 2013, 10:57
Kirjoittaja Fastback
Nasta ja kitkarenkaat tarvitsevat toisiansa. Jos kaikki ajaisivat kitkarenkailla niin pantattu luminen pinta kiillottuisi. Nastaregas rouhii jäistä pintaa tehden siitä karheamman. Tämä karheus tukee kitkarenkaan toimintaa. Hiljaisempi ajettava kitkarengas on kyllä. Eli jokainen tekee valintansa.

Re: Nasta vs. kitka

Lähetetty: 24 Loka 2013, 15:25
Kirjoittaja mutkanen
Monen talven kokemuksella voin sanoa että ainakin Reinossa nastat pelaa parhaiten antaen ne vähäisetkin pidon lisäykset sitten kun on oikeasti liukasta, ei ABS herkkuja, ja kyllä olen molempia kokeillut. Nyt on misukan nastat alla eikä ainakaan Reinon sisälle kuulu yhtään ropina.
Noissa uudemmissa autoissa oon kyllä pitänyt kitkoja ja hyvin pärjänny, tosin tuntuu että monissa uudemmissa autoissa toi rengasmetelikin on huomattavasti kovempi.

Re: Nasta vs. kitka

Lähetetty: 24 Loka 2013, 16:32
Kirjoittaja Ville K
Ihmetyttää vaan se, kun rengasvalmistajat väittää, että lakimuutos minkätakia nastojen painoa, muotoa ja määrää renkaissa joudutaan vähentämään, ei muka vaikuta renkaan pito-ominaisuuksiin?
Pakkohan sen on, jos kerran se vaikuttaa tien kulumiseen, silloinhan se vaikuttaa myös siihen nastojen jääpintaa karheuttavaankin vaikutukseen, ollaanko me kitkarenkasmiehet nyt sitten vaikeuksissa :lol:
Vai onko kuitenkin niin, että se nastarengaskin pitää ihan muista syistä kuin nastojen takia, nykyäänhän nastarenkaankin kuvio ja seos on hyvin lähellä kitkarengasta.
Kyllä tästäkin vielä saadaan kunnon mylly aikaiseksi tällä foorumilla :lol:
Ja heitetään nyt vettä myllyyn lisää, väitän että ne jotka kitkarengasta eniten väheksyvät, ovat niitä jotka eivät ole koskaan edes kokeilleet ajaa kitkarenkaalla..
Niin se meidän isäukkokin 45 vuoden autoilukokemuksella väitti vuosia ettei kitkarenkaalla tee mitään, kunnes viimetalvena yllätti ja osti ihan pränikät kitkarenkaat, tosin vielä hankookit ettei edes mitkään ihan testivoittajat, autossa ei ollut edes mitään ajonvakautusta tms. ja niin vaan alkoi yhtäkkiä vannoutunut nastamies kehumaan kuinka ei enää koskaan osta nastarenkaita kun kitkat on niin hyvät :wink:

Re: Nasta vs. kitka

Lähetetty: 27 Loka 2013, 07:51
Kirjoittaja kariboy
Joskus oli nelikko Mondeo ja sillä ajelin kitkoilla talvet, ei mitään ongelmaa kun asennoituu että alla on kitkat. Nollakeli pahinta ja vesisade lumen päälle. Pakkaskelillähän hyvä kitkarengas toimii loistavasti. Muuten nastoilla on talvet ropisteltu. Kyllä se rapina tietysti suututtaa jos samoja raiteita ajaa kuin muut. Mun mielestä se riippuu paljon siitä missä ja millä ajaa.

Re: Nasta vs. kitka

Lähetetty: 27 Loka 2013, 08:42
Kirjoittaja ak72
Kitkoilla ajoin useemman vuoden ST Focuksella ja hyvät oli. Viime lopputalvesta sitten piti uudet hakea niin ei tahtonut paikkakunnalta saada mistään kunnon kitkoja tuohon (225/40/18) niin piti tyytyä nastoihin :( Pito on kyllä parempi mutta kyllä tympäsee hiljasten kitkojen jälkeen nastoilla rapistelu. Seuraavat kumit on kyllä ehottomasti kitkat taas, mun ajolla ne ovat parhaat vaihtoehdot. Jos maakunnissa pitäis pikkuteitä ajella ja muutenki paljon jäisissä olosuhteissa niin sitten nastat.

Re: Nasta vs. kitka

Lähetetty: 27 Loka 2013, 19:47
Kirjoittaja FFreak
Toinen tykkää tyttärestä toinen äidistä. Mun mielestä kukin saa ajaa millä tykkää. Kitkoja kokeilin (kun tuli mukana) 3v ja kyllä niillä pärjäsi, kun muisti varoa. Mondeossa oli hyvä, kun siinä oli ajonvakautus järjestelmä. Valo vilkutti aina, kun mentiin pidon rajoilla. Tätä kokeilin välillä tarkoituksella, jotta oppii tuntemaan miten auto käyttäytyy. Volvossa ei vakautusta ole niin sillä mennään perstuntumalla. Ja näitä testejä en tee silloin, kun on muita liikenteessä. Ei ainakaan mulla ole kitkoihin samanlaista luottoa kuin nastoihin. Täällä päin ei ole niin paljaat tiet kuin etelässä. Nastojen rapina ei ole ikänää haitannut. Radiocity kuuluu yleensä sen verran kovalla. Ja jos lehtien testeihin voi luottaa niin niin nastathan ovat niissä aikahyvin pärjänneet. Toki jossain osa-alueilla kitka on parempi, mutta talviliukkailla ääritilanteissa luotan nastoihin. Yleensäkin ajan siten, että tiedän auton olevan hallinnassa. Tällöin joskus liukkailla (Homer hiljaa :lol: ) mennään alle suurimman sallitun nopeuden.