Sivu 2/2
Lähetetty: 29 Heinä 2004, 18:31
Kirjoittaja Sami95GT
457 kirjoitti:Rengas vertailuksihan se menee, mutta kuitenkin päädytään kompromissiin. GoodYear F1 varmasti erittäin hyvä rengas mutta kun minulla ne suli alle, vähän samanlaisia kokemuksia muillakin mutkarataa kiertäneillä, samoin rengas tuntui hieman löysältä, eli ei hyvät minun käyttötarkoitukseen. Good Yearin Eagle F1-D3 ilmeisesti parempikuin edltäjänsä.
Rengas tulee valita haluttuun käyttötarkoitukseen eikä merkin ja mielikuvan perusteella. Mytta yleisesti euro renkaat sovetuvat paremmin meidän tiestöön ja ilmastoon.
Jep. Eagle F1:n kahta ekaa generaatiota on tosiaan haukuttu melkoisesti kuivalla kelillä allesulamisesta rata-ajoa harrastavien puolesta. D3 pitäisi kuitenkin olla jo parempi fillari kuivallekin kelille, ovat kokonaan eri laitoksessa ja eri porukan suunnittelemat. (ennen jenkkilässä, nykyään euroopassa). Mutta hieman löysiltä nuo D3:tkin tuntuu ainakin mun mielestä. Onneksi kuitenkin leveyttä on kohtuullisesti ja profiilia vähän niin ei välttämättä ole niin hirveän iso haitta. No, mukavat ne on ainakin, ja edulliset tossa luokassa.
Tosin minun ContiEcot repsahtivat pinnoiltaan Pöykyn pätkällä, joku oli nakertanut paloja pois pinnasta.
Kas, en siis ollut ainoa jolle kävi noin.

Lähetetty: 29 Heinä 2004, 19:57
Kirjoittaja GTS
American iron sarjassa mustangeissa käytetään 17" pyöriä ja 275/40 renkaita ja isompia ei sääntöjen mukaan saakaan käyttää.
Tuossa kun suunnittelin omaan -96 SN95 musseeni uusia pyöriä avuttoman pieniltä näyttävien ja kapeiden 225-16" tilalle, huomasin Steedan ja Saleenin tulleen siihen tulokseen, että 265/35-18 rengas 8-9" vanteilla olisi paras pyörä SN95:een. Muitakin leveyksiä tarjottiin optiona. Ford oli taas 2000Cobra R mallissa päätynyt varsin perusteellisten kokeilujen jälkeen 265/40-18 renkaisiin 9,5" leveillä vanteilla.
Luotin siis Fordin testeihin ja kun Ford Racing2000 Cobra R vanteet ovat vielä erityisen vahvat rakenteeltansa, niin ne Autokivitilasta hommattiin. Useimmat leveät vanteet kun menevät tosi helposti montuissa kieroiksi. 18" vanteet antavat vielä tilaa 14" jarruillekin, vaikka 13" levyilläkin jo pärjää ja ne mahtuisivat jo 17" vanteisiin. Näissä vanteissa on vielä 10mm ulospäin tuova ofsetti.
Rengastutkimukset puhuivat erittäin selvästi Bridgestonen S-03:n puolesta, mutta sattuma puuttui peliin kun noita 265/40-18 renkaita ei täältä saanut mistään ja rahti ameriikasta olisi ollut kohtuuton niin alla onkin nyt Nokian NRZi 265/35-18 kummitukset. Luulin että Nokia ei osaa tehdä kuin talvirenkaita, mutta väärässä olin. Pito osoittautui kuivalla ja märällä lähinnä älyttömäksi ja jarrutuksissa kokee voimia joita ei ennen ole voinut kuvitella. Urissa vetelyä on vähemmän kuin 225/50-16 BFG:llä ja monella ajamillani 245/45-17 kumeissa. Nokian muuten ilmoittaa mainoksissaan ottaneensa uraiset tiemme huomioon. Nyt niillä on ajettu n. 20tkm ja niistä on kulunut vasta 2-3mm siivut ja radallakin on ajettu jonkinverran. Meluahan näin leveä pitää. Saleenin tähän kokoon testaamat paineet 2,8bar on ollut sopiva. Melu olisi 2,6 paineilla kyllä ratkaisevasti pienempi. Very good, paitsi tuuninkimiehille nämä on liian pienet.
Urakäyttäytymiseen Foxissa ja SN95:ssä vaikuttaa ratkaisevasti renkaan rakenteen lisäksi etualatukivarsien puslien kunto ja ne tulisikin leveitä renkaita käytettäessä vaihtaa polyuretaanisiin. Vakiot kun on kunnossaollessaankin uskomattoman vetelät ja antavat pyöränkulmien muuttua urien mukaan aivan holtittomasti. Kokeilkaa vaikka ruuvata alatukivarsi puslasta viilapenkkiin...
Ei enää paluuta 17 ja muihin pikkupyöriin, paitsi tossa Taunuksessa.
Että näin minä sen koen...
Lähetetty: 29 Heinä 2004, 20:19
Kirjoittaja Mosse
Itselläni ei myöskään pahaa sanaa noista Nokialaisen NRZ 225-50-16.. Niissäkin pito loistava ja sadetta tuskin huomasi.
Lähetetty: 30 Heinä 2004, 00:23
Kirjoittaja Sami95GT
GTS kirjoitti:Ei enää paluuta 17 ja muihin pikkupyöriin, paitsi tossa Taunuksessa.
Että näin minä sen koen...
Itselleni ei nyt ole tullut aivan selväksi se 18-tuumaisien ylivertaisuus 17-tuumaisiin verrattuna. Varsinkin kun otetaan huomioon 18-tuumaisten vanteiden ja renkaiden puolitoistakertainen hinta verrattuna tuuman pienempiin samassa leveysluokassa. Mukavuus- ja hintaetu 17-tuumaiseen on melko selvä, joten mikä niin erityisesti puoltaa 18-tuumaisen valintaa?
Lähetetty: 30 Heinä 2004, 14:04
Kirjoittaja Mosse
Pimp-factor

Lähetetty: 30 Heinä 2004, 20:39
Kirjoittaja GTS
Muistelisin, että hintaeroa olisi ollut noin neljännes, mikä sekin on tässä hintaluokassa aika paljon, mutta myös sillätavalla paljon että ajattelin säästää vielä yhden vuoden ja hankkia kasitoistaset kun se kerran kumminkin kirpaisee kunnolla. Menee jokatapauksessa sillä yhdellä ja samalla vaimon mökötyksellä.
Makuasia on että kun 17 näyttää Foxin pienissä pyöränaukoissa tosi isoilta niin SN95:ssä ne ei enää näytä ihan yhtä extremeltä niin kuin 18.
265-18 antaa n.0,5g:tä enemmän sivuttaiskiihtyvyyttä kuin 245-17 ja paremman jarrutuspidon. Lisäksi 18 antaa enemmän ilmatilaa jarrujen ympärille jäähdytystävarten. Toki tämä pieni tekninen paremmuus ei kovinkaan monen mustangnistin ajotottumuksissa pääse esiintymään.
Yllättäen mukaavuudessa ei ollut paljonkaan eroa aikaisempiin 225/50-16 renkaisiin vakioalustalla. Nyt kun alustassa on uretaaani ja metallipuslaa, jäykät iskarit ja subrameconnectorit niin mukavuuskeskustelu tuntuu lähinnä teoreettiselta. Mutta jämptisti menee nyt eikä natinoita kuulu ja tyylihän on aina tärkeää?
Halukkaat pääsevät kokeilemaan kun kohdalle satutaan.
Lähetetty: 30 Heinä 2004, 20:41
Kirjoittaja Jukka
GTS kirjoitti:
Halukkaat pääsevät kokeilemaan kun kohdalle satutaan.
Mä voisin istahtaa kierrokseksi kyytiin Botniaringillä?
Lähetetty: 19 Elo 2004, 17:31
Kirjoittaja harmi80_
235 km/h @ 195/65-15. Tosin eurooppalaisella autolla ja kainuun pitkillä suorilla, mutta kyllä pienemmilläkin renkailla tiellä pysyy

Lähetetty: 19 Elo 2004, 22:34
Kirjoittaja Jukka
harmi80 kirjoitti:235 km/h @ 195/65-15. Tosin eurooppalaisella autolla ja kainuun pitkillä suorilla, mutta kyllä pienemmilläkin renkailla tiellä pysyy

Millä hinattiin???
Eikös Minitkin kulkenu aikanaan aika kovaa 10" pyörillä?
Lähetetty: 20 Elo 2004, 09:49
Kirjoittaja Kimi
Käytin eilen jäsenetua hyväkseni ja hankin autoomme Euromaster -merkkiset 175/70-13 suvikumit. Kyllä niilläkin kuulkaas korttinsa polttaa Suomessa - tiellä kuin tiellä.
Että tämmöinen asiattomuus tällä kertaa.
Lähetetty: 24 Elo 2004, 19:04
Kirjoittaja Sami95GT
Kimi kirjoitti:Käytin eilen jäsenetua hyväkseni ja hankin autoomme Euromaster -merkkiset 175/70-13 suvikumit. Kyllä niilläkin kuulkaas korttinsa polttaa Suomessa - tiellä kuin tiellä.
Tuntuipa tuo Euromasterin "Jäsenetu" jäävän aika teoreettiselle tasolle ainakin espoon suomenojalla, kun olin uusia renkaita ja vanteita katselemassa. Vai koskiko se vaan Euromaster-merkkisiä renkaita? Minä sain nimittäin Rengasmaailmasta samoista renkaista ja vanteista poikkeuksetta halvempia tarjouksia kuin mitä Euromasterilla oli tarjota "valmiiksi etulaskettuun hintaan".
Lähetetty: 08 Syys 2004, 13:39
Kirjoittaja TH
Moi, palatakseni vannekeskusteluun kysyisin: onko tiedossa 17" vanteita jotka löytyis suoraan kotimaasta ja istuvat nätisti niin ulkonäöltään kuin teknisestikin madallettuun '95 GT Musseen? Etsin tossa alkukesästä faijalle moisia mutta ei ollut oikein menestystä joten hän päätti ajaa 16" kesäkumit loppuun, kierrättää vanteet talvikäyttöön ja vaihtaa sitten kesäsatsin. Eli, ennen kuin tilataan meren takaa niin vinkkejä otetaan kiitollisena vastaan.
Noista "jäseneduista" tms: lasketaan yleensä ohjehinnasta josta ne pyytämällä laskettavat -50% tms. alennuksetkin lasketaan. Yleensä yhtä tyhjän kanssa ja kauppias vaan säästyy tinkaamiselta kun on jo hyvä virtuaalialennus laskettuna.
Kiitos.
TH
Vette L98 Coupe '91
Lähetetty: 08 Syys 2004, 21:45
Kirjoittaja Kimi
Noista "jäseneduista" tms: lasketaan yleensä ohjehinnasta josta ne pyytämällä laskettavat -50% tms. alennuksetkin lasketaan. Yleensä yhtä tyhjän kanssa ja kauppias vaan säästyy tinkaamiselta kun on jo hyvä virtuaalialennus laskettuna.
Niin, toisaalta jos on kovin arka tinkaamaan, niin on kiva, että voi urahtaa tervehdyksensä, köhäistä asiansa ja lätkäistä alennuskorttinsa pöytään.
Eli ujommalle harrastajalle kiva juttu.
Lähetetty: 09 Syys 2004, 14:20
Kirjoittaja Mexico65
Joku taisi puhua Potnia ringin tapahtumista. Sieltä minulle jäi hieman hapanmaku kun rata on lievästi ovaali eli mutkia pääsääntöisesti vain oikealle. Joten rata tuntuu kuluttavan vasemmanpuoleisia renkaita ja minun tapauksessa enemmän eturengasta. Hauskaa oli kuitenkin. Muuten tuntui taas siltä että 225/50-16 S-03 toimii kunhan lämmöt ja paineet sai haettua kohdalleen, vauhtiakin taisi olla välillä ihan hyvin, pitkänsuoran pääsää 4:lla noin 5500-6000 RPM. Mutta ihan varmasti pito olisi ollut enemmän jos renkaat olisi leveämmät 245 tai leveämpi eikä 45 tai 40 profiili olisi pahitteeksi. Mutta noin roadsport säännöt, ei ihan vastaa American Iron sääntöjä ainakaan renkaiden osalta. Mutta hyvä näin näillä roadsport renkailla saadaan pidettyä vauhdit jollainlailla kohtuullisina ja autojen rakentajat joutuu keskittymään enemmän ajo-ominaisuuksien kehittämiseen, sekä ajolinjojen ja jarrutus paikkojen opetteluun.
Lähetetty: 14 Loka 2004, 09:56
Kirjoittaja akiiskin
Minulla on nyt ContiSportit edessä 245/40 - 18 ja takana 275/35 - 18 , edessä 8.5 tuuman vanteilla ja takana 10 tuuman vanteilla. Mukavuus on ihan jees, ei tärskyttele. Vetelee kyllä urissa aikalailla.
Mutta laittaisin silti samanlaiset alle uudestaankin. Mutta 18sta isompaan en menisi vaikka menee musseen alle 20:tkin.
Arto
1999 GT, Eibach, Bilstein