Sivu 2/5
Re: Ford Performance 363 crate engine
Lähetetty: 13 Maalis 2021, 11:07
Kirjoittaja ranger
Säilyvyys siinä on kuulemma hyvä. Kaveri huoltaa perämoottoreita ja talvisäilytykseen 4 tahti koneet "ajetaan" pienkone bensalla.
Re: Ford Performance 363 crate engine
Lähetetty: 13 Maalis 2021, 11:14
Kirjoittaja ranger
Siinä olis dynottu 347 Holley Sniper EFIllä 7000 taalaa. Overdriven puolella jopa kehuttu Blueprint Engines firmaa.
Plug and play.
https://blueprintengines.com/products/3 ... -bp3474ctf.
Re: Ford Performance 363 crate engine
Lähetetty: 13 Maalis 2021, 11:24
Kirjoittaja ToniH
ranger kirjoitti: ↑13 Maalis 2021, 11:07Säilyvyys siinä on kuulemma hyvä. Kaveri huoltaa perämoottoreita ja talvisäilytykseen 4 tahti koneet "ajetaan" pienkone bensalla.
Joo, ei mene vanhaksi eikä tervaannu. Ja etanolivapaata 104-oktaanista.

Käytän kaikissa pienkoneissa sekä mopoissa. Neste myy 4T pk-bensaa pumpuista joillain asemillaan ja hinta pari euroa litra (vrt. kanisterikama). Tietämäni minua lähin asema, josta sitä saa pumpusta, on Matinkylän Neste. Tulee välillä ohi ajaessa haettua kanisteri käyteen.
Olen saanut sillä elvytettyä vuosia seisseitä pienkoneita, jotka eivät ole lähteneet käyntiin. Siis ilman kaasarin purkua ja ultrapesua. PK-bensa sisään ja pumppausta ja vetelyä niin, että varmasti on tavaraa kaasarissa. Sitten takas varaston hyllylle ja uusi yritys myöhemmin, kun pk-bensa on liuottanut vahat tervat. Ja vaikka jotain konetta tulisi ajettua 98:lla siksi, etten ole ehtinyt hakemaan pk-bensaa, niin vuoden viimeiset ajot aina pk:lla niin vehje on taas tikissään kesän tullen.
En ole vielä kokeillut miten auto toimisi tuolla mutta en keksi miksei toimisi. Meinaan, että jos tästä vielä normibensan verot vähän nousee niin alkaa olla halvempaa ajaa pk-bensalla.
Tuli tuosta ekasta crate-koneesta mieleen, että mainostehot on tod. näk. ajettu kaasarilla. Siihen ruisku päälle niin tod. näk. ihan samoihin tehoihin ei päästä - ainakaan Foxin tai SN95:n pitkärunnerisen ruiskun kanssa (edes Edelbrock tms. aftermarket-version kanssa). Ja saasteystävällisempi nokka vielä niin sekin laskenee hieman tehoja. Luulisin kuitenkin, että joku 400+hp olisi mahdollinen mukavana katuversiona? Luulis silläkin kulkevan.
Ja Blueprintin koneesta: mikäköhän lohko tossa on? Onko toi joku perinteinen? Paree kuin Foxeissa/SN95:ssa?
Re: Ford Performance 363 crate engine
Lähetetty: 13 Maalis 2021, 12:12
Kirjoittaja Pappacosworth
Mä oon rakentanut uusiksi yhden bluprintin stroker-koneen, se oli ainakin päin peetä tehty. Rullalohko jossa laahurinokka ja nostimet, 3000 mailia ja nokan laakerit raudalla. Kovanostoinen nokka ja hirmuiset venttiillinjouset. Blueprint performance kannet = vakio gt kansi jossa cnc:llä tehty yksinkertainen poraus imukanavaan pari senttiä istukasta sisäänpäin. Koneessa niin paljon roskia sisällä että piti hoonata ja laakeroida.
Hyvä siitä tuli kumminkin oikeilla osilla.
Re: Ford Performance 363 crate engine
Lähetetty: 13 Maalis 2021, 13:30
Kirjoittaja ToniH
Kaverit ovat kertoneet, että jenkkicratet kantsisi ennen asennusta ottaa auki ja tarkistaa osat, välykset jne. Jos kone on hyvin kasattu niin menee tiivistesarjan ja työn hinta mutta tuurilla voi säästää pitkän pennin ja paljon päänsärkyä.
Vaikka monille crateille saa takuun niin voi olla paha rasti sitä täältä enää takas lähettämään takuukäsittelyyn, jonka tulos on epävarma.
Joitain vuosia sitten yksi saksalainen foorumituttu tilasi letukkaansa Golenilta koneen hyvien jenkkiarvostelujen perusteella. Kun se saapui se oli persiilleen kasattu, muistaakseni laakeripukit oli halvemmat kuin tilatut ja kone ruosteessa niin päältä kuin sisältä. En muista saiko hän sitä koskaan setvittyä jenkkipään kanssa vai menikö omaan piikkiin mutta taisi olla ainakin vuoden prokkis ennen kuin auto oli takas liikenteessä.
Jos ite ostaisin crate-koneen niin varmaan suosisin autonvalmistajan omaa tuotantoa, ne on ainakin standardoitu osiltaan eli sisältävät mitä pitääkin. Kasaus tod.näk. ko. valmistajan normaalia laatua. No, ehkä joku Edelbrock voisi olla turvallinen valinta myös (?). Jos kyseessä olisi kympin pläjäys niin tasan tarkistuttaisin kuitenkin sen täällä kotomaassa.
Re: Ford Performance 363 crate engine
Lähetetty: 13 Maalis 2021, 13:52
Kirjoittaja PeteP
Re: Ford Performance 363 crate engine
Lähetetty: 13 Maalis 2021, 14:25
Kirjoittaja ranger
Tää olis helppo vaihtoehto ja periatteessa mulle riittävä tollasenaan ilman mitään ahtoja. Hakis vaan Roihupellosta ja heittäs rahat silmille. Puoltuntia edestakaisin.

Noita näyttää olevan tasaiseen tahtiin hyllyssäkin.
Re: Ford Performance 363 crate engine
Lähetetty: 13 Maalis 2021, 16:54
Kirjoittaja Kankkis
Onkos joku jo laskenut paljonko tehoa uudet rakennussäännöt sallivat foxiin pistää.
Re: Ford Performance 363 crate engine
Lähetetty: 13 Maalis 2021, 17:13
Kirjoittaja ToniH
Se vaan että suomen bensalle liian alhaiset puristukset. Jos siinä on 9 staattiset, niin E nokalla jää dynaamiset alemmas mitä vakio koneessa.9,7-10:1 rutuilla kone laulaa ihan eri malliin...
Tossa just mietiskelin, että mahtaisiko tosta koneesta tulla joku 260+hp tjsp, jos siihen päälle länttää Foxin ruiskun? Tai vaikka olisi aftermarketti orkkistyylinen niin mahtaako 300hp mennä puhki?
Puristusten nosto takuun säilyttäen ei varmaan oikein onnaa. Uudet männät tai kansien sheivaus salettiin hukkaa takuun. Palotilat 64cc, joten tarttis hattuarviona varmaan johonkin 60cc ellei jopa alle saada jotta saisi 10:1 tjsp. aikaiseksi? Jos nokalla saisi kompensoitua niin se ei välttämättä sotkisi takuuasioita? Siis jos jostain valmistajan takuista välittää.
Saiskohan tota konetta shorttina eli ilman kansia? Siihen sitten jotku pienemmillä palotiloilla olevat alukannet päälle tyyliin AFR 165 tai 185 tai ehkä jotain Edelbrockilta tjsp.
Mulla on itellä tämä jälkimmäinen strategia toisenmerkkisessä. Katsomani long block maksaa $7950 ja short block $4450. Olen jo hommannut Edelbrockin kannet, Compin Ultra Pro magnum -keinarit, Weiandin imusarjan ja Edelin bensa- ja vesipumput ja sytkäkin löytyy. Hmm... nyt kun mietin niin dampperi multa taitaa vielä uupua. Periaatteessa ei tarttis enää tilata kuin se short block ja ruveta kasaamaan. No, tokihan tuohon vielä menee kaikenmoista hilua mutta tuurilla jää alle long blockin ja lisäosat on itse itselleni valitsemat. Niin ja kustannus on ajallisesti hajautettu eli ei kirpaise kerralla niin paljoa.
Re: Ford Performance 363 crate engine
Lähetetty: 13 Maalis 2021, 17:47
Kirjoittaja Kankkis
kaara91 kirjoitti: ↑13 Maalis 2021, 16:57
Eikös se vanhakin rakennussääntö riitä..Niin paljon kuin perse kestää rahoittaa..

Onkos ne jotenkin muuttuneet..Joko pannaan kimppakojoottititilaus menemään...
Onhan ne muuttuneet 1.3 alkaen, esim alitehoseen taunukseen saa nyky säännöillä laittaa max 200kw tekniikan. Siittä laskemaan vaan josko sais ihan vakiona tehokkaan tekniikan pellin alle.
Tokihan vanhat säännöt sait vanhaa virittää niin paljon kun halusit kun sitä tehoa tarvinnut vuosi katsastuksessa todistaa, uusissa säännöissä poistu tilavuus rajoitus ja teho määräytyy omamassasta laskettavan teho/paino suhteen mukaan
Re: Ford Performance 363 crate engine
Lähetetty: 13 Maalis 2021, 19:09
Kirjoittaja ToniH
Joo, tämä olisi mielenkiintoista. Mites nykyään koneenvaihdot eri merkkien välillä?
Re: Ford Performance 363 crate engine
Lähetetty: 13 Maalis 2021, 19:13
Kirjoittaja Kankkis
https://www.traficom.fi/fi/ajankohtaist ... uuttaminen.
Lisäksi OD:lla pitkä ketju missä hyvää faktaa kun vaan jaksaa epäoleellisen joukosta kahlata
Teho ainoa mikä ratkaisee, merkillä ei väliä
Re: Ford Performance 363 crate engine
Lähetetty: 13 Maalis 2021, 19:21
Kirjoittaja ToniH
Kankkis kirjoitti: ↑13 Maalis 2021, 19:13Teho ainoa mikä ratkaisee, merkillä ei väliä
Oujee!
Nimimerkillä: '66 Land Roveriin USFord V6? Tehopainosuhde vakiona 15.28 eli saa laskea 10:een. Se ei mahdollista kuin 117hp. Mutta poikkeusehdon 3.8.2 mukaan tehopainosuhteesta ei tarvitse välittää, jos erillisrunko ja silloin saa laittaa 100KW (136hp) koneen.Tehonlisäys 77%! SN95 V6 peruskone 145hp. Täytyypä tutustua Fox V6:siin, sieltä löytyy varmaan sopivampi vaihtoehto. Näitä luulis olevan tallien nurkat täynnä eikä maksa paljon mittää.
Re: Ford Performance 363 crate engine
Lähetetty: 13 Maalis 2021, 22:38
Kirjoittaja 302TT
Uudet rakentelusäädökset on hyvät, kun mk1 Capriin vois nyt laittaa vaikkapa 6.8l Triton V10:n

(kun vaan akselimassat ei ylity)
Re: Ford Performance 363 crate engine
Lähetetty: 13 Maalis 2021, 22:47
Kirjoittaja Kankkis
Early mustang vähän auki mut ilmeisesti kaikki earlyt (64-72) luetaan samaksi mallisarjaksi niin avaa kanssa kivasti vaihtoehtoja