Sivu 2/3

Lähetetty: 09 Elo 2005, 21:22
Kirjoittaja Fastback
Ahti kirjoitti:Olenkos minä ainoa kaistapää kerholaisissa joka on rakentanut tälläsen epäkelvon savukoneen?
Jotenkin epäilen, että suurimmat savut taitavat tulla kuitenkin takarenkaista?

Lähetetty: 10 Elo 2005, 09:10
Kirjoittaja ac5
Ahti kirjoitti:Olenkos minä ainoa kaistapää kerholaisissa joka on rakentanut tälläsen epäkelvon savukoneen?
Olisi mukava kuulla näin jälkikäteen käyttäjäkokemuksia...
joopa joo täällä ollaan.taitaapi olla 347:n ominaisuus toi kulutus.
n.8000km ajettu,n,7dl/1000km sekaajossa. pölläyttää starttaessa pikemminkin.penkissä työnsi ainakin vähemmän kuin kaverin nissani,okei kaverilla on edes ahtoja käytössä(n.2bar..+400hp/500nm,1.8L kone) 8)
takana tulleilta pitäis vissii kysyä,pysyykö lasit auki :wink:
itsekin aattelin et kannet kusis läpi.ku puristuspaineet on kuiteskin ok pytyissä.tietysti isommat välykset myösvaikuttaa.ventt.kopanloiskelevyn puuttuminen ja huohotukset ei kierrossa ,myös väh.vaikuttaa.
itsellä JE:n männät molyrenkailla.joku väitti ettei olis niin tiiviit kuin rauta renkulat?joku oikeesti tietävä vois vastata tähän!myös jälkiviisaana toi
tekokkaampi ö-pumppu ei välttämättä ollut hyvä ratkaisu :?: muuten kone toimii hyvin,että jos toi jää ainoaksi murheeksi,ei mielestäni sen takia kannata jättää tekemättä.PS:öljy on näissä se halvin elementti :idea:

Lähetetty: 10 Elo 2005, 09:14
Kirjoittaja Tarkkailija
457 kirjoitti:
rtm kirjoitti:Alkuperäiseen aiheeseen palatakseni, olen ainakin henk. koht. ollut skeptinen öljyrenkaan sijainnista 347 männässä. Tämä on osaltaan jarruttanut meikäläisen intoa lähteä stroukkaamaan 302 moottoria.
En voi kiistää etteikö öljyrenkaan ja männän tapin päälekkäisellä sijainnilla olisi merkitystä öljyrenkaan toimintaan. Mutta tämä käytäntö on kovin yleinen muissakin strokeri koneissa. Mäntien valmistajilla on erilaisia keinoja poistaa ko. ongelma. On halvenpia ratkaisuja - > "halpa" mäntä ja kaliinpia ratkaisuja - > "kallis" mäntä. Jos täydellinen 347 strokeri sarja maksaa alle 500 $ ja kustom mäntäsarja esim. 334 strokeriin noin 1200 $ sarja (männäntappi ja öljyrenkaat päälekkäin) niinjommassa kummassa jostain kai on jouduttu tinkimääm.
Rahalla saa ja hevosella pääsee, kuuluu sanonta. En väitä, ettei tätä ongelmaa voisi välttää, mutta kuten mainitset, kaikki maksaa. Ajetaanhan myös pitkiä kilpailuja kyseisellä ratkaisulla, joten kyllä osat saa kestämään. Kilpakäytössä ei ole niin väliksi, vaikka pikkuisen savua pöllähtää.
Paljon rakennetaan 347 motteja rakennussarjoista, joten kai ne on OK. En vaan kuulu tämän ratkaisun puolestapuhujiin.

Lähetetty: 10 Elo 2005, 09:46
Kirjoittaja Ahti
ac5 kirjoitti:
Ahti kirjoitti:Olenkos minä ainoa kaistapää kerholaisissa joka on rakentanut tälläsen epäkelvon savukoneen?
Olisi mukava kuulla näin jälkikäteen käyttäjäkokemuksia...
myös jälkiviisaana toi
tekokkaampi ö-pumppu ei välttämättä ollut hyvä ratkaisu :?: muuten kone toimii hyvin,että jos toi jää ainoaksi murheeksi,ei mielestäni sen takia kannata jättää tekemättä.PS:öljy on näissä se halvin elementti :idea:
Mulla oli toi öljypumppu 289:ssä jo valmiina niin siksi tohon tuli se. Muuten en ehkä olisi laittanu HV pumppua. Öljynkulutuksesta en näillä kilsoilla osaa sanoa vielä mitään. Täytyy nyt vaan koitttaa ajaella ja seurata hommaa, ei jaksais nyt alkaa repimään aukikaan.

Lähetetty: 10 Elo 2005, 11:16
Kirjoittaja Aku_81
Hiukan ot minkälaiset veivit ja kampiakselin ja tietenkin männät vaatii 331? Siis tietenkin verrattuna 347:aan

Lähetetty: 10 Elo 2005, 11:28
Kirjoittaja Ahti
Ahti kirjoitti:Lämpöongelmia ei ole mutta flekti lähtee päälle vasta 205-210F. Onkohan liian korkea arvo??
Onkos mielipiteitä oikeasta lämmöstä? Ajossa lämmmöt huitelee siinä 180-190 paikkeilla.

Lähetetty: 10 Elo 2005, 13:25
Kirjoittaja ac5
tolla tehokkaamalla ö-pumpulla tarkoitin lähinnä oman koneeni ratkaisua.paineet nousi n.viivan välin mitä vakiopumpulla.en tiedä paljon se tossa kulutuksessa sit oikeesti näyttelee,tuskin paljoakaan.eipä luulis ainakaan kiinni leikkaavan.eikös volvo aikoinaan sanonut 1L/1000km
ihan nor.kulutus :wink:

Lähetetty: 10 Elo 2005, 13:43
Kirjoittaja Mexico65
Ahti kirjoitti:
Ahti kirjoitti:Lämpöongelmia ei ole mutta flekti lähtee päälle vasta 205-210F. Onkohan liian korkea arvo??
Onkos mielipiteitä oikeasta lämmöstä? Ajossa lämmmöt huitelee siinä 180-190 paikkeilla.
Kyllä noilla lämmöillä pärjäilee. Ei ole liian korkea.
Noin 160 -170 F olisi maksimitehon kannalta paras mutta kulutuksen kannalta 180 - 200 F ehkä parempi.

Lähetetty: 10 Elo 2005, 14:01
Kirjoittaja Arto65FB
Aku_81 kirjoitti:Hiukan ot minkälaiset veivit ja kampiakselin ja tietenkin männät vaatii 331? Siis tietenkin verrattuna 347:aan
Tyypillinen 331 tehdään 0.03" ylikoossa 3.25" kammella, useimmiten myös 5.4" veiveillä, jolloin männäntapin korkeus on luokkaa 1.17 ja öljyrenkaan ura on silloinkin auki esim. KB355 tai KB178 (Chevy 366 mäntä).

Toinen vaihtoehto sekä 347 että 331 olisi 5.315" veivi, joita löytyy esim. Probelta. Tosin paikat jää auki myös KB:n männillä, jotka ovat Chevyn männäntapilla (.927") eikä Fordin (.912"). Ilmeisesti ainakin Proben 331 paketti 5.315" veiveillä pitäisi pitää öljyrengas pois männäntapin alueelta.

331 voi tehdä myös 289:n veiveillä ja Windsorin 383 (KB322) tai Chevyn 383 männillä. Veikkaanpa, että pikkuhiljaa moni peruskunnostukseen joutuva 289 syntyy uudelleen 331:nä. Kustannuksiltaan voi ajatella, että stroukkikustannus on 3.25" kampi - vanhan alikokohionta + veivin yläpesän muokkaus Chevyn tapille + KB:n mäntä - tavisylikoko 289 mäntä. Tiedän ainakin yhden, jolle tämä tulee tapahtumaan.

Lähetetty: 10 Elo 2005, 17:24
Kirjoittaja Tapsa
Männänrenkaiden asennukseen ja niiden sisään
ajossa olen käyttänyt normaalia mineraali öljyä 10-30w tai 10-40w
en syntikkaa koska hioutuminen tapahtuu nopeammin i
ei ole ihmeemmin ollut savutus ongelmia sen puolesta
ohjurit/ tiivisteet /sopivuus voi olla yksi syy miksi "pölläyttelee"
onko savuttelu kokoaikaista , startatessa vai kaasuttelussa
en ensimmäiseksi epäilisi männäntapin korkeutta
moottoripyörissähän on sama systeemi? :wink:
muuten vaan kovaa ajoa että paikat hakeutuu
jos käry ei vähene sitten hoonailuks ja uus rumba...

Lähetetty: 10 Elo 2005, 21:11
Kirjoittaja 1969
Onhan imusarja jälkikiristetty. Oma kone pölläytteli kun imaisi ölkkiä imukanavaan.

Janne

Lähetetty: 11 Elo 2005, 07:49
Kirjoittaja Tarkkailija
Ei muuta kuin Chrysler 340 ylikokoon porattuna, silloin on 347, ilman pätkittyä öljyspooria. Veivitkin on 6.123". :D :idea:

Lähetetty: 11 Elo 2005, 08:27
Kirjoittaja Tapsa
Eipä ole ensimmäinen kerta kun musseen on ajateltu
muuta tekniikkaa.. :wink:
ei kai nyt sentään moppen kierroskonetta... :roll:

Lähetetty: 11 Elo 2005, 08:31
Kirjoittaja Ahti
1969 kirjoitti:Onhan imusarja jälkikiristetty. Oma kone pölläytteli kun imaisi ölkkiä imukanavaan.

Janne
On ja jopa sylinterikannetkin :?

Lähetetty: 11 Elo 2005, 08:37
Kirjoittaja Ahti
Tapsa kirjoitti: onko savuttelu kokoaikaista , startatessa vai kaasuttelussa
en ensimmäiseksi epäilisi männäntapin korkeutta
moottoripyörissähän on sama systeemi? :wink:
muuten vaan kovaa ajoa että paikat hakeutuu
jos käry ei vähene sitten hoonailuks ja uus rumba...
Tyhjäkäynnillä ainakin sauhua tulee ihan tarpeeksi, ajon aikana savutuksesta en tiedä kun en ole vielä uskaltanu antaa tota kellekään kokeiltavaksi :twisted:
Mutta nyt ei jaksa tutkia eikä ihmetellä enempää, haluan nyt vaan jonkinlaisen aikakortin tolle vessalle. Sitten jos aika näyttää odotuksien mukaiselta niin jatkan koneen kanssa hieromista jos ei niin laitan siihen mersun dieselin :twisted: :shock: