Moottorin tehonmittaus Suomessa / huonot paikat

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
ToniH
Mega-addikti
Viestit: 772
Liittynyt: 26 Loka 2005, 20:34
Auto: Mustang GT 5.0 1995

Re: Moottorin tehonmittaus Suomessa / huonot paikat

Viesti Kirjoittaja ToniH »

kaara91 kirjoitti: 01 Syys 2017, 20:52Pannaas tähän saman tein kysely. Kuinka monella toi vartin kaava näyttää LIIKAA TEHOJA? Aika tiukka kaava vai onko?
Mulla on varmaan krapula, kun en tajua tota kaavaa. Mä saan tuloksiksi jotain satojamiljoonia. Ehkä laskentajärjestys jotenkin mättää ja tulee höpöhöpötulos?

Mutta (Chevy):
Tehtaan tehoilmoitus: 250hp (sen jälkeen rullakeinarit, venojen koneistus, kansien plaanaus ja lievää imarin porttausta + jotain muuta halpaa/ilmaista)
Paino 1460kg, kuskin kanssa 1550kg
Perävälitys: 3.07:1
Loota: tomaatti (700R4)
Loppunopeus: 165.xx kmh (mitattu Hyvinkään street & slidessa lentokentällä useammin kuin kerran)
Nettilaskurit, esim. http://www.wallaceracing.com/et-hp-mph.php antavat arvioksi luokkaa 283-287 hp

Mainittakoon, että sama vehe meni 154-156kmh ennen em. yläkerran remppaa samassa paikassa mitattuna.

EDIT: lisätty välitys ja loota jne.
Viimeksi muokannut ToniH, 03 Syys 2017, 16:37. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Avatar
ToniH
Mega-addikti
Viestit: 772
Liittynyt: 26 Loka 2005, 20:34
Auto: Mustang GT 5.0 1995

Re: Moottorin tehonmittaus Suomessa / huonot paikat

Viesti Kirjoittaja ToniH »

Hyvä, kiitos. Mun virhe oli laskea tuo potenssilasku ihan vikaksi. Ajattelinkin, ettei voi olla joku 333 miljoonaa heppaa... :lol:

Eli mun tapauksessa kaava antaa 286hp eli vissiin ihan sama laskenta kuin nettilaskureissa.
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
porttari
Addikti
Viestit: 306
Liittynyt: 10 Syys 2014, 15:06

Re: Moottorin tehonmittaus Suomessa / huonot paikat

Viesti Kirjoittaja porttari »

Tässä ois sitten vielä se ns. mies maihin kaava: esimerkkinä omalla autolla ajettu vartinveto 2015 natikoissa. Loppunopeus 191,3km/h ja auton paino 1450 kuskin kanssa.

191,3 x 0,002643= 0,5056. Eli 0,5056 x 0,5056 x 0,5056= 0,12924722 x 2,205 x auton kokonaispaino kuskin kanssa= 413, 235 kampiakseli hp.

Tässä vaiheessa ennakkoa oli hieman liikaa, sekä ensiöpuolen powervalve ei auennut. Eli nyt mitatut tehot 469hp, mutta maalipään kierrokset 6300 rpm. Mittauspaperissa noilla samoilla kiekoilla lki 440 hp. Eli nyt menisi vähän paremmin samalla ( 3,8:1) välityksellä.
Anti -Histamiini 65
Avatar
ToniH
Mega-addikti
Viestit: 772
Liittynyt: 26 Loka 2005, 20:34
Auto: Mustang GT 5.0 1995

Re: Moottorin tehonmittaus Suomessa / huonot paikat

Viesti Kirjoittaja ToniH »

kaara91 kirjoitti: 03 Syys 2017, 15:20Vaikka vaan kaverin palauttamiseksi takaisin maan pinnalle............
"Nojoo, mutta mulla on mun alasinkokoelma tuolla takalootassa ja avain hukassa eli ainakin 300kg painavampi tää on kuin tossa laskelmassa" :wink:
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Avatar
musseGT
Addikti
Viestit: 346
Liittynyt: 13 Syys 2013, 23:44
Auto: Shelby GT500 vm 2009 Tube: https://www.youtube.com/channel/UCudyXE ... Llc8cKZ2YQ
Paikkakunta: Vaasa

Re: Moottorin tehonmittaus Suomessa / huonot paikat

Viesti Kirjoittaja musseGT »

Mielwnkiintoista keskustelua. Itse olen kaksi kertaa käynyt Vaasassa vn-dynossa joka mielestäni ei anna "liikaa" tehoja niin kuin dynon omista sanoi, ettei tämä ole "asiakasystävällisin" dyno ja pettymyksiä/yllätyksiä on tullut monelle. Ensi kesänä uudella tulevalla pirssillä aion käydä mittaamassa samassa paikassa, saa nähdä mitä lukea näyttää. Eräs jenkkiautoharrastaja totesi, että tehoja on pakko olla enwnmmän mitä mittari näyttää, kun kuuli ajettuja aikoja. Noh vähimmäisteho lienee sitten mitä parerille on piirtynyt :)

Lähetetty minun PLK-L01 laitteesta Tapatalkilla

Avatar
GT-350
Superpölöttäjä
Viestit: 2151
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 22:33
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Re: Moottorin tehonmittaus Suomessa / huonot paikat

Viesti Kirjoittaja GT-350 »

Summa summarum, eli huonoja paikkoja ei taida tiedossa olla eli kaikki dynot näyttävät oikein.

Nyt taisi mennä kaikilta dynoyrittäjiltä työt, kun kaikki vaan laskee kaavalla mitä siitä moottorista oikeasti tulee ulos. Tosin se vaatii rykäisyn varttimaililla, eli onko sittenkin niin, että järjestään kaikki dynot ovatkin väärässä ja tarkasti kalibroitu asfalttipinta lentokentillä ym. on oikeassa?
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Avatar
Pappacosworth
Aina äänessä
Viestit: 1368
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 10:13
Auto: Focus ST250/Honda Africa Twin CRF1000D
Paikkakunta: Koskenkorva
Viesti:

Re: Moottorin tehonmittaus Suomessa / huonot paikat

Viesti Kirjoittaja Pappacosworth »

Mä kun oon taas menossa dynoon huomenna, niin mä haluaisin dynosta kunnon dokumentin eikä vaan 2 käyrää. Eli että siitä olisi säädön kannalta mitään hyötyä niin esim. taulukot jossa on rpm vaikka 100 välein ja siihen vääntömomentti ja teho. Tosi vaikea arvioida näiden nykyisten kanssa pelkän käyrän perusteella viivoittimella. Jaa mihin tartten: vaihteiston linjapaineen säätöön, kuormituksen skaalaukseen ym. Tietenkin paras olis kun sais nuo arvot suoraan samaan lokitiedostoon kuin säätööhjelma. Aikaakin säästyisi - 5 vetoa, 1 alkuperäinen 2 rikas 5% 3 laiha 5% 4 ennakko +5% ennakko -5% ja sitten vois ottaa pois rullilta ja lokitiedostoista koota herkkukohdat yhteen ohjelmaan.
#ECU tuning Ford 1987-2019#
https://texelectric.webnode.fi/
ikk
Aktiivi
Viestit: 81
Liittynyt: 15 Heinä 2008, 10:49
Paikkakunta: Kotka

Re: Moottorin tehonmittaus Suomessa / huonot paikat

Viesti Kirjoittaja ikk »

Pappacosworth kirjoitti: 05 Syys 2017, 09:15 Mä kun oon taas menossa dynoon huomenna, niin mä haluaisin dynosta kunnon dokumentin eikä vaan 2 käyrää. Eli että siitä olisi säädön kannalta mitään hyötyä niin esim. taulukot jossa on rpm vaikka 100 välein ja siihen vääntömomentti ja teho. Tosi vaikea arvioida näiden nykyisten kanssa pelkän käyrän perusteella viivoittimella. Jaa mihin tartten: vaihteiston linjapaineen säätöön, kuormituksen skaalaukseen ym. Tietenkin paras olis kun sais nuo arvot suoraan samaan lokitiedostoon kuin säätööhjelma. Aikaakin säästyisi - 5 vetoa, 1 alkuperäinen 2 rikas 5% 3 laiha 5% 4 ennakko +5% ennakko -5% ja sitten vois ottaa pois rullilta ja lokitiedostoista koota herkkukohdat yhteen ohjelmaan.
Tällaisiakin dynoja on, esim. meillä Kotkassa on sellainen :D

Tässä esimerkki taulukosta:
snapshot.JPG
Avatar
Pappacosworth
Aina äänessä
Viestit: 1368
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 10:13
Auto: Focus ST250/Honda Africa Twin CRF1000D
Paikkakunta: Koskenkorva
Viesti:

Re: Moottorin tehonmittaus Suomessa / huonot paikat

Viesti Kirjoittaja Pappacosworth »

Sain mäkin paikalliselta excel-taulukon. Kukaan ei vaan ennemmin ollut pyytänyt sellaista :huikallo:
#ECU tuning Ford 1987-2019#
https://texelectric.webnode.fi/
Vastaa Viestiin