Sivu 2/5

Re: V8 5.0 SN95 -koneen piristys?

Lähetetty: 14 Tammi 2016, 18:55
Kirjoittaja Firebolt
Niin menee, mutta ei se lämmitettävä lambda saa kattia lämpiämään nopeamapaa tai paremmin.

Re: V8 5.0 SN95 -koneen piristys?

Lähetetty: 14 Tammi 2016, 19:21
Kirjoittaja ToniH
Firebolt kirjoitti:Niin menee, mutta ei se lämmitettävä lambda saa kattia lämpiämään nopeamapaa tai paremmin.
Tarviiko sen lämmitä jotenkin paremmin, eikö riitä että se lämpiää tarpeeksi? En voi käsittää mikä Mussen koneessa on jos katti ei lämpiä tarpeeksi peltisarjoilla?? Vettessä katti on keskellä autoa ja lämpiää aina ihan tarpeeksi oli pakosarjat mitkä tahansa.

Re: V8 5.0 SN95 -koneen piristys?

Lähetetty: 14 Tammi 2016, 19:44
Kirjoittaja ToniH
Vettessä tehtaan jäljiltä pakosarjojen jälkeen pikkukatit per puoli ja keskellä autoa yksi iso. Käytännössä siis 2 kattia peräkkäin kattoo kummalta puolelta tahansa. Ei tommosia ongelmia. Outo juttu, Ford työntää siis vähemmän lämpöä ulos. Vette menee heittämällä läpi myös pelkällä keskikatilla.

Okei, täytyy ottaa tämä huomioon.

Re: V8 5.0 SN95 -koneen piristys?

Lähetetty: 14 Tammi 2016, 22:04
Kirjoittaja ToniH
Tuotahan vois kokeilla vetten kateilla. Puhutaankos me saman vuoden vetestä -91 - jotain.
Sen tiedän, että 10 asteen kiinteällä ennakolla saa lämpöjä nostettua kateille, mutta outoa jos nää motit tuottaa eritavalla pakolämpöä. Täytyykin laittaa tutkimuksiin, onko noissa kattien toimintalämpötiloissa eroja.
Joo, puhun 85-91 Vettestä (eli C4), jossa se perinteinen vanhan liiton 350 pikkulohko (L98) ja pitkärunnerinen ruisku. Nämä ovat muistaakseni kolmitoimikatteja mutta käsittääkseni ihan peruskamaa ja eroaa muista GM:n käyttämistä lähinnä vain röörin paksuuden ja laippojen osalta. Ne etukatit eivät ole edes vaihdettavia vaan ihan etummaisessa Y-putkessa kiinteästi. Jos ne menevät vaihtokuntoon niin koko Y-putki vaihdetaan kerralla. Näissä on siis 2-1-2 -putkisto eli se yhtyy tossa keskellä ja kaikki menee yhden ison katin läpi. Ei ole vielä koskaan tullut vastaan juttua, ettei katti lämpenisi tarpeeksi ja ko. auto ollut mulla 15v ja suht aktiivinen jenkkifoorumeilla. Niiden etukattien poisto on hyvin yleinen modi ja käytännössä tapahtuu aina jos mennään pitkiin peltisarjoihin. Itseasiassa Vettessä on vakionakin rosteriset shorty headersit. Uusi katti, jonka siihen hommasin taisi olla Magnaflown perus 3-toimipönttö.

Tulee mieleen, että jos ei Mustangissa meinaa lämmöt riittää peltisarjojen kanssa niin miten olisi sarjojen eristäminen? Joko joku keraaminen tai muu lämpöeristepinnoite tai jos ei muu auta niin nauhaa peliin vaan. Salettiin riittää lämpö katteihin.

Re: V8 5.0 SN95 -koneen viritys?

Lähetetty: 14 Tammi 2016, 22:06
Kirjoittaja starsky
ToniH kirjoitti:Katsoin läpi mutta eipä tuosta ketjusta ole tähän paljoa apua. Dynolappujen vertailua ja niiden spekulointia ja 95% autoista kaasarikoneellisia ja/tai jotain muuta kuin 5 litrasia. Yksi 302 ruiskukone(?) -kokoonpano (91 GT) ketjusta löytyi, jota voisi varmasti soveltaa minun tapaukseeni. Kirjoitukset eivät näköjään ole numeroitu, joten en osaa siihen linkittää.

Edit: edellisessä kirjoituksessa oli väliotsikko, johon pystyi linkittämään: voisiko tästä 91 GT:stä soveltaa 95:seen??
En ole itse huomannut noita kadonneita otsikkoja eikä kukaan ole tuosta aikaisemmin maininnut - kiitos. Lisäilin otsikot ja siivosin ketjusta tyhjät viestit - nyt on linkattavissa ja ilmeisesti aika lähelle tuo sinun laittama linkki nyt sattuukin kohdilleen.
ToniH kirjoitti: En ole vielä dynottanut. 112tkm ajettu täysvakio.

Joo, 95 eli vähäpäästöinen. Se vähän rajoittaa mutta ei liene fataalia. Aika paljon saa esim. '91 Vetteenkin tehdä ennen kuin päästöt tulevat ongelmaksi. Ja se tie onkin tuttu ja periaatteet aika selvät. Tarvitsen siis Ford 5.0 specifistä tietoa, jottei tule haaskattua rahoja turhiin kamoihin. Pelkän markkinointitiedon varassa moinen vaara on enempi kuin todellinen.

Jätin näköjään oman tavoitteeni kertomatta. Käyttötarkoitus: kesäkäyttöauto, työmatkoja, reissuja jne. Specsit kertovat, että autossa on vakiona aneeminen 215hp/386NM. Sanotaanko, että 50hp pitäisi saada lisää ja mielellään alaväännön pahemmin kärsimättä (mielummin toisinpäin). Enemmästäkään ei ole haittaa. Kaupunkiajon jouhevuus tärkeää (vääntö). Pysyn alkuunsa vakionokassa ja siten vältän vielä tässä vaiheessa saasteasioiden funtsimisen ja pysyy helppona bolt onina.
Virityksen onnistumisen toteamisen kannalta dynotus olisi varmaan ihan hyvä.

Re: V8 5.0 SN95 -koneen viritys?

Lähetetty: 14 Tammi 2016, 22:16
Kirjoittaja ToniH
starsky kirjoitti:Virityksen onnistumisen toteamisen kannalta dynotus olisi varmaan ihan hyvä.
Mutta, sehän voisi paljastaa karvaan totuuden ja mitä hauskaa siinä on? ;) Persdyno ja essonbaari rules :lol:

Ps. olen noita puuttuvia väliotsikoita huomannut aikaisemminkin. Mutta, sellaiset keskustelut, joista puuttuu kokonaan pääotsikko vasta ovatkin veikeitä. Niitä on tullut haulla pari kertaa vastaan ja vaatiikin pientä akrobatiaa päästä koko ketjuun sisään, kun ei ole sitä otsikkoa mitä klikata.

Re: V8 5.0 SN95 -koneen piristys?

Lähetetty: 14 Tammi 2016, 23:35
Kirjoittaja ToniH
Mun Mustang on ihan vakio eli varmaan siellä tommonen on. Niin harvoin käynyt alla, ettei mitään muistikuvaa mutta tiedän, ettei siihen ole putkia uusittu.

Vettessä ilmapumppu syöttää suoraan kattiin, tässä mun nykyinen katti, jossa näkyy ilmaputkikin:
Kuva

Jos se tosiaan jäähtyy noin voimakkaasti niin eikai siinä muuta voi yrittää kuin pakosarjan eristys. Tai sitten tosiaan katsastaa kone kunnolla kuumana. Eikai sillä nyt muuten ole niin väliä? Ei mun suht tuore japsipakettiautokaan mene hehkuttamatta läpi. Tarttee painaa kakkosella pari kilsaa kunnon kiekoilla ja suoraan mittaukseen. Jos ehtii jäähtyä ennen mittausta niin sitten pitää siinä mittarissa vetää kiekat puunaviivalle ja pitää pitkältä tuntuva hetki ja taas on päästöt ok ;)

Re: V8 5.0 SN95 -koneen piristys?

Lähetetty: 15 Tammi 2016, 00:33
Kirjoittaja Topias74
Musta jotenkin tuntuu että nämä aftermarket putkistot on jo vähän liian hengittäviä, jolloin tulee sama ilmiö kuin olisi suora putki, kuuma pakokaasu kerkee jäähtyä nopeammin kuin ei ole juurikaan vastusta! Vai meneekö arvaus ihan metsään? :roll:

Re: V8 5.0 SN95 -koneen piristys?

Lähetetty: 15 Tammi 2016, 10:22
Kirjoittaja ToniH
En tiedä paljoko Perkuleessa on tehoja mutta 1 5/8" primääreillä olevat pitkät sarjat ovat kyllä ihan nappiin ainakin tonne jonnekin 350+hp asti ja varsinkin "pienen" koneen, kuten 5 litrasen kanssa. Ja katuautossa varsinkin jos alavääntö on yhtään mieleen. Ne pitää virtausnopeuden vielä riittävänä, että sylinterit tyhjenee tehokkaasti. Vaikea kuvasta arvioida mutta toi kaikki niiden jälkeen näyttää aikamoiselta viemäriputkelta, tupla 3"+ ? Mun silmään, tietämättä arvoja, näyttää kuin pakosarjat ja muu putkisto olis koon puolesta vähän eri paria mutta voin olla väärässäkin.

EDIT: ai, sanoithan sä tossa, että ne on kolmetuumaiset. No, jos sulla on pakosarjoihin sopiva määrä tehoja niin sitten takaröörit on aika isot ja tappaa virtausnopeuden ja se voi aiheuttaa jäähtymisen. Jos taas sulla on enempi tehoja, esim. 400+ koneesta niin sitten ehkä 1 3/4" sarjat olis paikallaan. Mutta, tiedä sitten auttaisiko se mihinkään tuon jäähtymisen kanssa. Tommosia true dual 3" putkistoja Vette-Joet käyttää jossain 400-500rwhp -peleissä ja sarjat 1 3/4" primäärit tai porrastettu 1 3/4" - 1 7/8" primäärit.

En tiedä BBK:n ja muiden Musseissa yleisten merkkien pinnoitteiden laadusta mutta ainakin Hookerin pinnoite on suht avutonta, kyllä ruoste pysyy pois jonkin aikaa mutta siinä se sitten onkin. Lämpöeristepinnoitteita on irtokamanakin, ainakin Black satin ja varmaan muita tehokkaampiakin. Mä en ole wrappien fani, joten mielummin kokeilisin jotain tommosta.

Ps. mitäs jos happianturin siirtäisi kollektoriin ja ottaisi katit ettenpäin niin paljon kuin ne vaan mahtuu eli about noihin kollektoreihin kiinni? Siis lämpöprobleeman kannalta.

Re: V8 5.0 SN95 -koneen piristys?

Lähetetty: 15 Tammi 2016, 10:41
Kirjoittaja Mexico65
Eiköhän nuo pakokaasu lämmöt saa kohdilleen jos koneen piristyksessä pysytään kohtuudessa. Keraamisilla sarjoilla saisi lämpöä siirrettyä hieman pidemmälle putkistossa eikä konehuonekaan lämpiäisi niin paljoa. Ehkä lyhyet pinnoitetut pakosarjat olisi tässä tapauksessa se oikea valinta. Pitkät sarjat aiheuttanee erilaisia ongelmia varsinkin manuaalivaihteiston kanssa (vaijeri kytkin). FPA:lla olisi tuollaiset tri-Y sarjat 79 - 93 Mustangiin. Meneekö ne 95? http://www.fordpowertrain.com/fpaindex/Mustang1.htm

Tutkaili hieman noita top en sarjoja ja jotenkin hyvältä kokonaisuudelta vaikuttaisi tuo Trick Flow sarja.
Vanhalla kellarilla ja uusi ullakko. Varmaan jotain pientä tulee tehdä polttoaineen / ilman annostelu laitteiden / suutimien osalta, mutta muuten näyttää järkevältä sarjalta. Uskoisin tässä tapauksessa kysyjän jotain tietävän vinkkelikoneiden osalta.

Tuollainen sarja olisi jotenkin helppo kun lähes kaikki tulee yhdessä paketissa, ei tarvitse itse pohtia jokaista detalia erikseen. Kyllähän tuokin tuo tullessaan myös joitakin ylimääräisiä muutos tarpeita. Sarjalla on hintansa ja siihen päälle vielä muut muutokset ja jos homman tekee itse niin kustannukset asettunee jonnekin 3000 - 4000 € alueelle.

http://www.trickflow.com/parts/tfs-k514-350-370

Re: V8 5.0 SN95 -koneen piristys?

Lähetetty: 15 Tammi 2016, 10:58
Kirjoittaja ToniH
Mielenkiintoista 8) Aika kattava setti. Jonkun tb-mutka-adapterin vissiin vielä tarvitsee.

Mutta, onpas edullista ;) 4 tontun kohdalla tulee samantien mieleen, että mitäköhän maksaisi rapakon takana plug and play crate-moottori tarvittavilla tehoilla ja takuulla? Ei siksi, että rupeisin moiseen mutta luulen, että aika äkkiä tulee raja vastaan, että mikä kannattaa.

Kattelin itse myös noita yläkerran kamoja erilliskamana ja päädyin johonkin samanlaiseen tasoon hieman eri kokoonpanolla: ruisku (imukansi, plenum, TB, tb-adapteri) , cold air -kitti jos semmosen haluaa, kannet, keinarit ja vaikka 500€ hiluihin eli tiivisteet, studit, pultit jne. karkeasti 3000-3200€ + kulut eli samoissa ollaan. Ja varmasti tulee niitä "kun tämän jo avasin niin..." -juttuja ja pitihän se tukirautakin konehuoneesta vissiin vaihtaa noiden parempien imareiden kanssa.

Joten ei se halpaa ole mutta mikä olisi. Onneksi noi tosiaan voi tehdä vaiheissakin, jos vaan jaksaa pultata samoja paikkoja auki useampaan kertaan. Tommonen 3-4 tonnin kertainvestointi tällä hetkellä Mustangiin on isompi kuin mitä olen valmis tekemään.

Ja, kyllä itse asennan.

Ps. mahtuuko näissä. Compin ultra pro magnum tai ultra gold alu -keinarit vakio venakoppien alle?

Re: V8 5.0 SN95 -koneen piristys?

Lähetetty: 15 Tammi 2016, 11:26
Kirjoittaja ToniH
En ole jotenkin koskaan pitänyt shorty headerseja oikein minään, kun on tuntunut ettei niistä ole yhtään mitään hyötyä - siis tuolla toisella puolella. En tiedä kuinka ahdistavat 302:sen orkkisarjat ovat joten onko shortyistä 95:ssa jotain iloa vrt orkkikset?

Onhan esim. tämä kombinaatio ihan kivan näköinen ja varmaan hiton paljon helpompi asennettava kuin pitkät sarjat: shortyt ja niihin sopiva H-putki

No, ainakin tuo H-putki pudottaisi nuo precatit pois pelistä ja siten tod. näk. virtaa hieman paremmin.

Hmm... shortyjen tuotekuvaus sanoo, että minun fox-body kiihtyy paremmin jos asennan nuo 95:seeni. Mutta mulla ei ole fox-bodyä, meneekö rahani siis hukkaan? ;) :lol:

Re: V8 5.0 SN95 -koneen piristys?

Lähetetty: 15 Tammi 2016, 13:44
Kirjoittaja jyge
Hei, tää on hyvä threadi. Itelläkin tulenee ajankohtaiseksi tuon laiskiaisen kiusaaminen, kunhan nyt on alusta saatu parempaan kuosiin ensin..

Sikä mikäli oikein olen ymmärtänyt, niin (late) fox-koppasen ja sn95 vakiokiinnityksiin käyvien shortyjen ero on EGR-liitäntä. Eli jos et halua EGR-reikää, niin foxin sarjat käy. Ei o vielä oman käden kokemusta, mutta kuvien perusteella.

Toinen huomio sitten liittyen cold air intake sn95+302 paketissa, on se että suodattimen sijainti ei muutu mihinkään, eli ihan yhtä kylmää/kuumaa ilmaa kuin aiemminkin. Ainoa etu on se että putket suoristuu ja haitari poistuu (=parannus). MAF ja TB ovat mitä satut paikalleen laittamaan. Toki ulkonäkökin vähän muuttuu.

Tuo Trickflow:n setti näyttää silmään hyvältä. Se mitä mietin on se että mikä on käytännön ero imusarjoissa vrt vakio. Kun kovasti ovat äkkiseltään samaa näköä, mutta kun sisälle ei näe. Lisäksi voinee olettaa että TB:n saa vaihtaa isompaan (75mm) tuon ullakkosarjan kans? Jaa, eikö?

Re: V8 5.0 SN95 -koneen piristys?

Lähetetty: 15 Tammi 2016, 14:00
Kirjoittaja ToniH
kaara91 kirjoitti:Jos katoit oikein ton kuvan, niin putket on porrastus 1 5/8 ja 1 3/4 ennen ensimmäistä kollektoria. ... Joo 400-500rwhp ahdetussa nää on kiinni. Samoin aiemmin oli kattien jälkeen X mutta ton torque armin kiinnityksen takia siitäkin joutui luopumaan.
...snip...
En tiedä mainnostetaanko Vetten osia samalla tavalla kuin Fordin, mutta jos kaikki luvatut hepat olisi osista tulleet, niin siivet kait pitäs jo seuraavaks hankkia.
Ihan niin tarkka silmä ei ole, että olisin 9.5mm porrastuksen bongannut. Aha, okei ahdettu ja sopiva tehoalue, joten unohda mitä sanoin. Ahdetuissa pätee ihan eri jutut eikä ole oikein mun alaa. Paitsi, että sulla varmaan menis vieläkin isommilla primaareilla olevat sarjat (1 3/4" tai jopa isompi) ihan mainiosti virtausten puolesta - ahdin huolehtii alaväännöstä.

Mainostetaan kyllä: asenna tämä hilavitkutin niin saat 15hp, ja tämä 30hp ja tämä 25hp!! Noi voi jopa tuurilla pitää paikkansa jos vakioon asentaa 1 kerrallaan mutta hyödyt eivät olekaan juuri koskaan kumulatiivisia. 15+30+25 saattaakin olla yhteensä vain 30hp. Tai jonkun makeen pyörreimuhärpättimen tms. huuhaan kohdalla -10hp ;)
Ensimmäisen kerran muuten kuulen täällä foorumilla että putkisto on liian suurta. Taidetaan saada uutta verta joukkoon. Tervetuloa vaan porukkaan.
Joo, olen tässä näiden kanssa pelatessa oppinut, että isompi ei ole aina parempi, pätee ainakin kaasareihin, ruiskusuuttimiin, bensanpaineeseen ja putkiin. ;) Pakoputkista puheenollen minimi vastapaine ja maksimivirtausnopeus samanaikaisesti on se homman juju ja se ei aina olekaan ihan helppo nakki. Kompromissien maailmassa eletään.

Jos noi ruosteiset shortyt sun kuvissa on vakiopakosarjat niin joo, peltisarjathan noikin on. Ei usko, että tuntuu vaihto aftermarket shortyihin muualla kuin lompakossa. Ainoa mainitsemisen arvoinen etu voi tulla paremmin virtaavan H-putken takia mutta kai niitä vapaavirtaus H-putkia saa vakiopakosarjoihinkin?

Re: V8 5.0 SN95 -koneen piristys?

Lähetetty: 15 Tammi 2016, 14:22
Kirjoittaja ToniH
Jostain bongasin tommosenkin reseptin dynotuloksineen (tosin valmistajan sivulla...): AFR -kannet vakiossa ja miedosti viritetyssä