Sivu 2/2

Re: Inertian vaikutus takapyöriltä mitattavan tehon määrään

Lähetetty: 24 Syys 2015, 20:21
Kirjoittaja aSSe
Sen verran oon saanut tietoa,että dyno tarvitsee tiedot
- rengaskoosta ja
- perävälityksestä
jotta tulokset ovat vertailukelpoisia.

Eli (otsikkoon viitaten) perävälityksellä on merkitystä tulokseen.
Esim.autossa, jota mitataan on tiheämpi välitys kuin dynolaitteen tiedossa, tuloksena pienempi HP kuin jos dyno-ohjelmaan syötetty auton todellinen perävälitys.

SS Motorsin mittauksessa kumpaakaan arvoa ei syötetty ohjelmaan.

Re: Inertian vaikutus takapyöriltä mitattavan tehon määrään

Lähetetty: 26 Syys 2015, 20:45
Kirjoittaja Mexico65
Jep. Tuo keventäminen on jo kauan ollut työn alla.
Mutta rajansa kaikella, ajettavuus alkaa pahasti kärsiä kun koneen inertiaenergia minimoidaan.
Auto ja kone toimii erinomaisesti reipaassa ajossa mutta kun tulaan alhaisille nopeksille niin meno muutuu mekoiseksi rynkyttämiseksi.
Minulla oli eräässä koneessa eritäin kevyt 7,25" kytkin jonka massa oli noin 9 kg vauhtipyörän kanssa. Samassa koneessa kevyt kampiakseli ja muutenkin kevyet kamat sisällä. Tuo systeemi toimi radalla erinomaisesti, herkkyyttä löytyi mutta muualla kokoonpano oli lähes käyttökelvoton.
Mutta kaikki mikä lisää hitaus momentia on hidaste.
- isot jarrut
- isot painavat vanteet
- isot ja painavat renkaat
- iso ja painava vauhtipyörä
- iso ja painava kytkin
- iso massainen vahdelaatikko
- iso ja painava krdaani akseli
- iso ja painava tasauspyrästö
- isot ja paksut vetoakselit
- iso massainen damber
- isot ja painavat hihnapyörät
- iso ja painava kampiakseli
- isot ja painavat kiertokanget
- isot ja painavat männät
- ja kaikki pyörivät tai edestakaiset massat joita koneen tule pyörittää
Kaikki edellämainittu hidastaa menoa mutta samalla myös rauhoittaa hidasta liikennöintiä.
Samalla kun edellä mainittujen asioiden massat lasketaan alas ja/tai pienelle kehälle meno muuttuu vauhdikkaaksi. Koneen reagointi muuttuu nopeaksi tai erittäin nopeaksi.
Vertaa esim. 427 sb massoja 427 bb massoihin.

Re: Inertian vaikutus takapyöriltä mitattavan tehon määrään

Lähetetty: 27 Syys 2015, 20:06
Kirjoittaja starsky
Kaaran kanssa juteltiin puhelimessa ja muutettu otsikko alkuperäisestä:

"Perävälityksen vaikutus dynotuloksiin" ->

"Inertian vaikutus takapyöriltä mitattavan tehon määrään"

Riittävän laaja otsikko olisi ollut esim.
"Inertian vaikutus takapyöriltä hyödynnettävissä olevan tehon määrään erilaisissa mittaus- ja käyttötilanteissa.",

mutta otsikon pituus ei riitä.

Kuvaisiko tämä otsikko nyt paremmin tätä ketjua?

Mielenkiintoista luettavaa on kyllä ollut.

Re: Inertian vaikutus takapyöriltä mitattavan tehon määrään

Lähetetty: 01 Loka 2015, 21:38
Kirjoittaja MONTTU
Autopenkeistä en mitään tiedä mutta prätkäpenkeistä jotain.
- Pääsääntöisesti inertiamallia
- Ehkä siksi että rissa voi olla kevyempi MP käytössä, penkkiä on helppo siirtää/kuljettaa.
- Tai siksi että pyöreäprofiilinen kapealta alalta ottava rengas on kovilla jo inertiajarrussa, välillä renkaita menee jarrussa pilalle. "polvilleen" jarruttaminen tuhonnee renkaan äkkiä.

Kuitenkin olen antanut itselleni kertoa että MP jarruissa on yleensä välityksen vaikututusta korjaava ohjelma. Eli jos on lyhyempi välitys ja vedetään 50kmh-150kmh kerroin softassa on eri kun 100kmh-250kmh vedossa. Tarkkuudesta en osaa sanoa paljoa, mutta samalla pyörällä nelosen, vitosen tai kutosen vetojen teholukemissa ei ole kummempaa eroa = softa pelaa melko hyvin. Luulisi että inertiatoimisissa autopenkeissä on sama ominaisuus = perävälityksen muuttaminen ei kummemmin numeroita muuta.

Re: Inertian vaikutus takapyöriltä mitattavan tehon määrään

Lähetetty: 02 Loka 2015, 10:10
Kirjoittaja Firebolt
Nyt kun mopojakin täällä vertaillaan nii oiskohan pyöräpenkis pyöritetty kolmosella parissa tonnissa hetki että sen saa kalubroitua. Mites kaara toi harrikan dynokäppyrä, onko siinä vaan laitettu isompaa pykälää vai kalibroitu aina välillä?

Re: Inertian vaikutus takapyöriltä mitattavan tehon määrään

Lähetetty: 15 Loka 2015, 11:30
Kirjoittaja aSSe
Tietoa "rampin" vaikutuksesta:

" Syitä lukemien eroon voisi olla muuttuneet kitkat välityksessä ja inertiadynon tapuksessa myös mittaustapahtuman keston muuttuminen. En tiedä minkälainen dyno tuolla SS Motors:ssa on. Pyörrevirtajarrulla kuten meillä vedon pituuden määrää "ramppi" eli se miten nopeasti dyno päästää kierrokset nousemaan. Tämä on siis säädettävissä ja yleensä käytän Dyno Dynamicsin antamia suosituksia eri moottorityypeille. Jos ollaan oikein tarkkoja pitäisi rampin pituus säätää samanlaiseksi kuin jos autolla ajettaisiin tiellä. Tällöin tilanne vastaisi mahdollisimman tarkasti oikeaa tilannetta (tehokkaampi auto -> lyhyempi aika kiihdytyksessä)."

Re: Inertian vaikutus takapyöriltä mitattavan tehon määrään

Lähetetty: 16 Loka 2015, 16:34
Kirjoittaja PaLa
Ehkä tyhmä kysymys, mutta mites noi penkit toimii lukottomalla perällä...?

Re: Inertian vaikutus takapyöriltä mitattavan tehon määrään

Lähetetty: 16 Loka 2015, 18:47
Kirjoittaja Firebolt
Ihan samoin, eiköhän se kiinteetä rullaa pyöritä ;)

Re: Inertian vaikutus takapyöriltä mitattavan tehon määrään

Lähetetty: 16 Loka 2015, 18:52
Kirjoittaja PaLa
No tarkemmin kun ajattelee, niin juu...
Pitäs miettii ennenku avaa suunsa.. :P :P

Re: Inertian vaikutus takapyöriltä mitattavan tehon määrään

Lähetetty: 16 Loka 2015, 20:48
Kirjoittaja Firebolt
Pitäähän se kysyä jos mietityttää. Jos kukaan ei kysyis niin täällä foorumilla olis pari kuvaa siitä kuinka hommat tehään ja se siitä ;)