Sivu 2/5
Re: Minkälainen ilmanputsari 500hp katukoneen päälle
Lähetetty: 11 Helmi 2015, 20:37
Kirjoittaja Jukka
Kaara hei...
Jos alkaa konehuoneesta tila loppumaan, niin mulla on neljän tuuman korotuksella oleva kuitupeitto Foxiin jonka voisin vaihtaa vastaavaan matalampaan.

Re: Minkälainen ilmanputsari 500hp katukoneen päälle
Lähetetty: 11 Helmi 2015, 21:00
Kirjoittaja Jukka
kaara91 kirjoitti:Olisit sanonut ton kuukausi sitten. Mulle on jo tulossa semmonen. Tavallinen ehjä ylimääräinen peltinen kyllä löytyy.
Oisit kysynyt.
Peltinen löytyy multakin tuon kuupan lisäksi.
Re: Minkälainen ilmanputsari 500hp katukoneen päälle
Lähetetty: 11 Helmi 2015, 22:05
Kirjoittaja Jukka
Re: Minkälainen ilmanputsari 500hp katukoneen päälle
Lähetetty: 11 Helmi 2015, 22:48
Kirjoittaja MONTTU
Olen miettinyt että jos tämmönen mysteeri ja isot thyyninki tötteröt päihin. Saattais olla viileempääkin??
http://www.spectreperformance.com/cat/a ... rsal-other
Re: Minkälainen ilmanputsari 500hp katukoneen päälle
Lähetetty: 22 Helmi 2015, 22:59
Kirjoittaja Firebolt
Tästä keskusteltiin kaaran kanssa puhelimessa, voishan siitä tännekkin tarinoida. Ei oikeen oo tullu tuota oman auton ilmanputsarivalintaa vielä tehtyä, kun ei toi kutonen ihmeitä tartte, mutta suunnittelua silti tapahtuu. Nascar mallin kotelotyyppi näyttää fiksulta vaihtoeholta, siihen tulee sopiva imu suoraan tuulilasin alta eikä vaparissa tartte vedellä noita ylimääräsiä putkia ynnämuita hässäköitä. Lisäks se ilma on paljon puhtaampaa kun pyöränkotelosta imettynä, jolloin huollontarve vähenee. V koneen päällä tosi yksinkertanen rakenne ja kaasarin kanssa ei oikeen muut putsarin paikat oo vaihtoehtona. Mutta ruiskulla tossa tulee pientä ongelmaa, kaasuläppä ei ookkaan enää pystyssä vaan sivulle sojottamassa eikä siihen kannata tollasta perinteistä pyöreetä sovittaa, joutuu soveltaan kaikenlaisia erikoisratkasuja.
Tossa aikasemmin kirjotin noista K&N suodattimista etteivät ole performance tuotteita, korjataan nyt sen verran että kyllähän ne niitäkin myy, mutta niillä ei sit ajetakkaan sitä miljoonaa mailia mitä toisaalla mainostavat. Katuautokäyttöön kun olis kiva olla sellanen suodatin joka myös suodattaa ja päästää läpi tarvittavan määrän ilmaa.
Oli puhetta myös siitä että pelkkä suodatin ei oo avain onneen, vaan myös sillä on väliä miten se imetään suodattimelle ja kuinka siitä taas eteenpäin. Ei niitä kiihytyssuppiloita turhaan oo kaasareihin laitettu iät ja ajat, pyöreellä ulkoreunalla oleva imee paremmin kun terävä, suoraan putkesta katkastu saman paksunen ja muutenkin identtinen imutorvi. Tällasia pyöreitä muotoja pitäs olla joka paikassa jossa imuputkessa tulee "kuristus". Noitahan vois tehä vaikka ja mistä materiaaleista, itelle tuli ekana mieleen valmiit refleksiputket joita myydään kaupoissa bassokoteloihin tai mihinlie. Motonetissä 100 mm halkasijalla oleva n. 300mm pitkä putki jossa olis kaks pyöristettyä päätyä maksaa alle 15€.
Onkos raadilla kokemusta esim. Pipercross- tyyppisistä suodattimista?
http://www.pipercross.net/
Noita ainakin käytetään paljon motocrossissa yms. lajeissa joissa tarvitaan hyvä suodatuskyky aika rajulla viritysasteella oleville koneille.
Re: Minkälainen ilmanputsari 500hp katukoneen päälle
Lähetetty: 11 Maalis 2015, 21:18
Kirjoittaja Fastback
Verkoista kun oli puhetta, niin en tarkoittanut mitään rapumertaluokkaa vaan hieman tiheäsilmäisempää. Nämä ovat kuin metallisukkahousua, todella tiheää ja kaunista katsella. Näitä käytetään mm. suodattimissa. Näitä aion testata tulevaisuudessa. Tätähän voi testata, kuinka verkon öljyäminen toimii, jos haluaa tai siltä tuntuu. Läpäisykykyä voidaan nostaa kasvattamalla pinta-alaa, esim. painamalla verkko pallomaiseksi. Kiinnitys sitten käyttötarpeen mukaan, minulle röttöseen kiinnitys on jo ratkaistu.
Tämä on tiheämpi versio, jossa silmäkoko on 0,047 mm x 0,047 mm. Materiaaliana rosterilanka.
Tässä on hieman horompi versio, silmäkoko 0,154 mm x 0,154 mm ja rosterista (verkon alla näkyy tuo tiheämpi verkko osittain).

Re: Minkälainen ilmanputsari 500hp katukoneen päälle
Lähetetty: 11 Maalis 2015, 23:50
Kirjoittaja Firebolt
Joissain moottorikelkoissa muuten tais olla jotain ton kaltasta verkkoa/kangasta suodattimena, samoin mönkkäreissä esisuodattimena on kankainen sukka putsarin päällä. On muuten paljon mukavampi putsata ja autokäytössä normaali paperisuodattimen elinikä moninkertaistuu.
Re: Minkälainen ilmanputsari 500hp katukoneen päälle
Lähetetty: 13 Maalis 2015, 10:15
Kirjoittaja Mexico65
Tuolla imuputkella sen pinnan laadulla ja muodolla on aika iso merkitys virtaus vastukseen. Lisäksi olisi hyvä kiinnittää vähän huomiota putken suuaukon muotoon.
Kuva selventää hieman tilannetta.
Re: Minkälainen ilmanputsari 500hp katukoneen päälle
Lähetetty: 13 Maalis 2015, 17:53
Kirjoittaja PeteP
Käykö vaimon avovaimon kusenpolttamat sukkahousut suodattimena?

No onse aikamoinen velho tuo kaara

Re: Minkälainen ilmanputsari 500hp katukoneen päälle
Lähetetty: 13 Maalis 2015, 22:02
Kirjoittaja Firebolt
Toi on hyvää testausta, sit vielä kun saat imuputkiston tehtyä niin taas testipenkkiin paljonko alle ysikymppiset mutkat vaikkuttaa.
Siinähän sitä ois, kuka keksii ilmanputsarin joka virtaa paremmin ku pelkkä suppilo

Re: Minkälainen ilmanputsari 500hp katukoneen päälle
Lähetetty: 14 Maalis 2015, 16:58
Kirjoittaja kari gt
Re: Minkälainen ilmanputsari 500hp katukoneen päälle
Lähetetty: 14 Maalis 2015, 17:26
Kirjoittaja Firebolt
Pete ei oo vielä lähettäny, eihän se oo voinu niitä testata

Re: Minkälainen ilmanputsari 500hp katukoneen päälle
Lähetetty: 14 Maalis 2015, 18:38
Kirjoittaja 91GT
Mielenkiintoista dataa. Tuo vakio ilmanotto tulos lienee uudella/puhtaalla vakiolla paperisuodattimella?
Olen miettinyt että mitäköhän apua on K&N paneelisuodattimesta. Nyt ajelen vakiopaperilla. Nurkiin on myös eksynyt vaahtomuovinen paneelisuodatin ainakin sen pitäisi olla jossain. Voisin laittaa virisuodattimet tulemaan niin näkisi mitä eroja löytyy.

Re: Minkälainen ilmanputsari 500hp katukoneen päälle
Lähetetty: 14 Maalis 2015, 19:10
Kirjoittaja Marcus
Karua luettavaa tämä suodatustehotesti..
http://www.bobistheoilguy.com/airfilter/airtest3.htm
Tarkoitus oli laittaa isompaa kaasuläppäkoteloa ja cold air intakea SN95:seen mutta en tiedä haluanko kuvassa näkyviä partikkeleita (katu)koneeseeni.
Kyllähän se on tietysti aina ollut tiedossa että noissa on omat juttunsa etenkin maffiongelmien suhteen mutta aika merkittävästi kankainen paneelifiltteri ainakin prätkässä päästi filtterin alle likaa kun valkoinen rätti muuttui aina huoltotoimenpiteiden jälkeen väriään. Tietysti sitä "viri"filtteriä voisi vähän parannella johonkin suuntaan, lienee aika vaikea kuitenkin saada vakiosuodatin ympättyä vaikkapa 70mm kaasuläppäkoteloon ilman muutoksia.
Re: Minkälainen ilmanputsari 500hp katukoneen päälle
Lähetetty: 15 Maalis 2015, 16:49
Kirjoittaja Marcus
kaara91 kirjoitti:Käytännössähän kaiken lian poistavaa suodatinta ei ole olemassa. Jos näin halutaan liikutaan molekyylitasolla. Samoin ilman virtausnopeus suodattimessa pitää pudottaa, jotta partikkelit yleensä tarttuvat suotimeen. Hyvä suodin on sähkösuodin, mutta mites semmoisen autoon laitat näille ilmamäärille. Oikeastaan moottorin kulumisen kannalta ilmansuodattimen läpi meneviä hiukkasia voisi rinnastaa hiomapaperiin. Ajatellaan metallipintaa, jota hangataan eri karkeisilla himapapereilla. Kun karheutta hienonnetaan tarpeeksi pintaan ei enää jää näkyvää jälkeä hionnasta. Samalla hionnassa poistuva materiaali vähenee paperin karheuden pienentyessä. Jossain vaiheessa moottorissa tullaan siihen pisteeseen, että partikkelikoolla ei ole enää merkitystä. Tässä olen samaa mieltä K&N insinöörien kannssa. Samalla voin todeta, että tuo 10-20 micronin luku täytyy olla mm eikä tuumia, alakuvassa punainen alue. Eli moottorille 0,01-0,02mm partikkelikoko on kuluttavin.
Tuon Dinairin kuvan mukaan pitäisi siis suuremmat kuin 0,001mm partikkelit saada suodatettua pois ja kokoluokassa 0,01 suuremmat K&N mukaan ehdottomasti pois. Kuvan mukaan alle 0,001mm koossa ei ole moottorille kuluttavia aineita. Pakokaasua ja savuahan sieltä ei pois saa, joten aika hyvin tuo asia tuosta kuvasta selvinnee, mikä koko on vaarallista ja saatava suodatettua katuautosta pois.
Samoin tuon G3 ilmastointivillan käyttö on kait turvallista, koska lähes kaikki yli 0,005mm partikkelit jää 100% suotimeen. Suotimen muuttuminen sisäpuolelta mustaksi ei välttämättä johdu suodattimen huonoudesta, vaan kyse voi olla hiukkasista esin noki, joka ei vaikuta enään moottorin kulumiseen. Kovassa luokassa kyllä liikutaan, jos tuo kaikki kiinteä aineinen pitää saada pois eli 0,001mm 1mikroni koko 100%. Suodattimesta tulee tällä kriteeerillä valtava, muutoin paineero kasvaa liikaa. Täytyy vielä kaivaa paperisuodattimista käppyröitä, niin ollaan paljon viiisaampia. Veikkaan kyllä, että en varmasti ole ensimmäinen joka asiaa tutkii. Nyt vaan asia on niin, että tämä asia selvitetään perin pohjin, vaikka insinöörit ja suodatinvalmistajat on jo asian tutkineet. Todennetaan vaikka sitten vaan, että he ovat olleet oikeassa.
http://www.nicoclub.com/archives/kn-vs-oem-filter.html
Jep, täytyy nostaa hattua asenteelle. Tietysti K&N insinöörit ovat varmaan päteviä kavereita mutta mielestäni kyseenalaistaminen on monesti älykkyyden merkki

Siispä ihan järkevää tehdä omat testit ja sen pohjalta johtopäätökset miten hyvä tuote loppupeleissä on. Onhan sekin asia selvä että ei ne metallipinnat moottorissa todellakaan kuivana käy eli öljyllä lienee vaikutuksensa siinä etteivät partikkelit tee niin pahasti tuhoa mitä ne kuivana tekisivät.