Sivu 2/3
Re: kanavien muoto ja porttaus
Lähetetty: 21 Elo 2014, 22:43
Kirjoittaja Galaxie61
Fastback kirjoitti:Topias74 kirjoitti:Mutta onhan paljon tuon virtauksen takana myös tuo järjetön nosto, 0,900"!!!

Canted valves!
Katukoneelle kova nosto, kisakoneelle 402m mittaukseen normal riippuen koneesta. Nosto toki auttaa mutta tollaisiin 480cfm lukemiin pitää olla myös erinomainen kansi. Pelkällä noston lisäyksellä max virtaus ei nouse rajattomasti. Esim tollainen porttaamaton cj 429'alu kannen virtaus ei kasva enää 0,700 noston jälkeen mihinkään. Samoin esim rauta 289 cid kansi tuskin parantaa virtausta jos nostetaan 0,600" aina 0,900" asti. Virtaus säilyy samana koska kannen perus layoutti ei tue korkeampia virtauksia. Isoilla mega ränni kansilla isoissa moottoreissa nostot ovat yli 1,200" ja vain koska kansi hyötyy korkeasta nostosta.
ainakaan vapaastihengittävän koneen nokan nostoja on turha suunnitella kadulle yli 0.700. tai jos on erikoisen himokas liikkumaan hankalasti niin mikäs siinä.
Re: kanavien muoto ja porttaus
Lähetetty: 23 Elo 2014, 11:27
Kirjoittaja Corsair
Käsittämättömän hienoja osia. Hyviä kuvia venttiililautasesta ja seeteisä.
Ei varmaan ihan kadulle...
Re: kanavien muoto ja porttaus
Lähetetty: 11 Syys 2014, 14:50
Kirjoittaja porttari
Tosiaan siistin näköisiä osia. Silmään otti mm. se, että pakopuolella noissa ns. hipo kansissa kanava lähtee miltei nollasta tiivistepinnan jälkeen. Pyörteisen näköinen omaan silmään ainakin. Itse en käytä koskaan virikansia tehdessä kolmikulmaseetejä, vaan r seetit ja nekin vielä muotoilen mieleiseksi käsipelillä.
Toki koulukuntia on monia, mutta tähän päätelmään olen itse päätynyt ja hyväksi havainnut käytännössä. Myös mitä olen näitä alukansia touhunnut, niin monesti imuventtiilit ovat ihan turhan suuria, kun kanavakoko kuitenkin rajoittaa ja palotilakin menee suotta tukkoon eikä seos pääse kunnolla virtaamaan välistä.
Nostokaan ei tee kovin autuaaksi. Aukioloaika sen sijaan on hyvinkin merkittävä tekijä, unohtamatta venttiilin avutumisessa sen kiihtyvyyttä. Pakosarjan kollektoreissakin ois paljon parantamisen varaa, nekin tuppaavat olemaan liian suuria. Jälkitäytöksellä on erittäin suuri vaikutus 4 tahti koneissa, olipa sylinterit rivissä, tai v muodossa.
Re: kanavien muoto ja porttaus
Lähetetty: 13 Syys 2014, 13:48
Kirjoittaja Corsair
Purin noi e7 kaltaiset(e8jl) venekannet ja kattelin että molemmille venttiileille on erilliset seetirenkaat. Oliko e7 kansissa myös seetirenkaan imu ja pakopuolella?
Samalla sorvasin hylkytulkin venttiilinohjurille ja jokainen ohjuri on yli sallitun rajan. Onkohan järkeä lähteä uusimaan ohjureita? Yksi ohjuri ohjuri oli muita reilusti väljempi ja venttiili hieman kiero...mistähän moinen voisi johtua?
Koneessa on vielä kiinni vakio e7 kannet, niin täytyy katsoa olisko ne paremmat aihiot.
Re: kanavien muoto ja porttaus
Lähetetty: 14 Syys 2014, 04:00
Kirjoittaja porttari
Korjausohjain vakion sisään on nimeltään k-line, jossa on poikittaisuria öljylle. On erittäin sitkeää ja hyvin kulutusta kestävä, mutta asennus tapahduttava oikein, sekä hoonattava suoraksi ja pyöreäksi ns. tuurnauksen jälkeen. Näitä tulee paljon käytettyä. Mikä varren halkaisija mahtanee olla kyseessä?
Re: kanavien muoto ja porttaus
Lähetetty: 14 Syys 2014, 08:38
Kirjoittaja Mexico65
porttari kirjoitti:Korjausohjain vakion sisään on nimeltään k-line, jossa on poikittaisuria öljylle. On erittäin sitkeää ja hyvin kulutusta kestävä, mutta asennus tapahduttava oikein, sekä hoonattava suoraksi ja pyöreäksi ns. tuurnauksen jälkeen. Näitä tulee paljon käytettyä. Mikä varren halkaisija mahtanee olla kyseessä?
Lähes kaikissa Ford 221, 260, 289, 302, 351W kansissa venttiilivarren paksuus on 0.342 in (11/32").
Mutta jos venttiilit vaihtuu niin paksuuskin voi hieman vaihdella.
Re: kanavien muoto ja porttaus
Lähetetty: 14 Syys 2014, 08:54
Kirjoittaja Corsair
Kiitos näistä. Tarkoitus käyttää juurikin tuota 11/32 varren paksuutta. Täytyy katsella tuota k-line systeemiä.
Re: kanavien muoto ja porttaus
Lähetetty: 16 Syys 2014, 14:43
Kirjoittaja porttari
Eli tuollekin koolle löytyy omasta takaa k-line vehkeet holkkeineen päivineen.

Re: kanavien muoto ja porttaus
Lähetetty: 08 Loka 2014, 15:06
Kirjoittaja Corsair
E7 kansien ohjurit oli ok kunnossa, mutta tuli pari asiaa mieleen.
Mites paljon huonommin virtaa tuo pakokanava, joka johtaa myös imusarjaan? (hirveen näkönen)
Kannaattaako poistaa pyörivät retainerit? mikä virka niillä on? kannata kuitenkin vaihtaa jouset vahvempiin.
Ja sitten venttiilin kokoon liittyvä kysymys. Katsoin että jos imuventtiilejä kasvattaa, pienenee palotilan seinän ja venttiililautasen väli. Miten kriittinen on tämä puoli vai pysyisikö vakiokoon venttiilissä?
Re: kanavien muoto ja porttaus
Lähetetty: 08 Loka 2014, 21:16
Kirjoittaja Corsair
Kiitos näistä.
Täytyy tutkia noita jousivaihtoehtoja.
Mun olis kans tarkoitus laittaa 1.72 keinut vakionokan kaveriksi ja mietin että jotkut reilun sadan lbs seetipaineet vois olla kohdillaan.
Re: kanavien muoto ja porttaus
Lähetetty: 22 Loka 2014, 20:04
Kirjoittaja Corsair
Noi beehive jouset olis varmaan hyvät, niissä vissiin pitää koneistaa jousen alapää.
Mites muuten, kärsiikö imuventtiilin varsia ohentaa lautasen juuresta?
Kannet alkais olemaan hyvässä vaiheessa, mutta heräsi kysymys imukanavan pinnanlaadusta. Ilmeisesti aivan kiiltäväkään ei saiso olla? Pakokanava saa sitten olla vaikka peilipinnalla.
Nokaks taitaa kuitenkin tulla e303, en tiedä miten se palvelee portattuja rautakansia 1.7 keinuilla.
Pitää laitella kansista kuvia kun ovat valmiit.
Re: kanavien muoto ja porttaus
Lähetetty: 22 Loka 2014, 22:37
Kirjoittaja porttari
Tuo pakokanava on harmillisen huono esitys tehtaalta lähtiessään ( rautalätsissä), mutta onneksi niille muuten pystyy tekemään yhtä sun toista. Näyttäneekin tässä vaiheessa siltä, jotta ensi kevääseen mennessä tulee tutuksi niin 289, kuin 351:n rautaiset versiot

. Ja ehkä jotakin kevyempäänkiin liittyvää materiaalia.
En nyt muista, mainitsinko jossain aiemmassa kirjoituksessa noista yleisimmistä pakoventtiilien mallista mitään, mutta omaan mieleen joitenkin turhan litteitä. Menis hyvin mallinsa puolesta imuvenasta.. Kun en tosiaan enempää saatavilla olevista valmiista tuotteista tiedä ( euro yms muiden koneiden kanssa pelanneena), ajattelin heti että lie sitten menee siihen että täytyy tehdä blankoista sopivat muotoilemalla, lyhentämällä, lukkourituksineen kaikkineen.
Ainakin AFR ja Trick Flow kansissa näyttää olevan fiksun malliset pakolättyset. Eivätkä muutenkaan ole turhan suuret ( amerikan poika jättänyt tilaa norsunkorva imuvenoille

) Rautaisiin joutuu periaatteessa laittamaan ylisuuret virheiden poistamiseksi, tai paremminkin niiden parempaan toimivuuteen tähtääväksi.
Re: kanavien muoto ja porttaus
Lähetetty: 23 Loka 2014, 22:47
Kirjoittaja Corsair
Joo tosta kuvanmukaisesti meinasin venttiilinvartta ohentaa.
Tässä olis pari kuvaa imu- ja pakokanavista.
Venttiilitaskuja on on otettu rohkeuden mukaan, venttiiliohjureita muotoiltu ja kanavaa hieman nostettu...pakopuolta vähän enemmän.
Imurunnerin tilavuus noin 140cc

Re: kanavien muoto ja porttaus
Lähetetty: 24 Loka 2014, 10:10
Kirjoittaja Corsair
Otin vielä palotilan molemmilta reunoilta liekkirenkaaseen asti kevennykset venttiileille
linkki, josta näkyy palotila kokonaan
http://aijaa.com/OjDfep
Re: kanavien muoto ja porttaus
Lähetetty: 24 Loka 2014, 15:16
Kirjoittaja Corsair
Aikas hieno viimeistelyn taso linkin kansissa. Mulla noiden kansien kanssa menny arviolta 8h.
Itse veistelin kannet siten, että tein aina saman työvaiheen kaikkiin kanaviin samalla terällä...säästää jonkinverran aikaa ja kanavista tulee lähemmäs samanmoiset.
Mietin kanssa noiden ohjurien lyhentämistä, mutta päätin säilyttää ohjurit lähes vakiomittaisina.
Imusarjana mulla on weiand street warrior, johon imukanavat olis kutakuinkin käypäset (ei porrasta virtauksen suuntaan). En sitten tiedä saavuttaisko mitään, jos imukanavat olisi suuremmat?
Pakokanava kans vähän kinkkinen, kun pakosarjassa vain pieni aukon suurentamisvara.
Toinen mitä mietin ton pakokanavan kanssa, oli virtaussuhde imu ja pakokanavan välillä ilmeisesti optimi olis luokkaa 65-70% Korjatkaa jos olen täysin väärässä...
Jotenkin tuntuu että virtaisko pakokanava kuitenkin helpommin sen 70% imukanavan virtauksesta?