Suomen paras tiedonlähde Mustangisteille. Lue foorumin käyttöehdot OHJEET-osiosta Keskustelupalstan käyttöohjeen alta kohdasta "Tervetuloa FMOC-keskustelupalstalle". Muista, että olet vastuussa kirjoittamastasi sisällöstä. https://www.mustangclub.fi/board/
Käykö se Omegan simpukka samoille kiinnitys reijille kuin orkkis simpukka? Jos ei, niin eihän siinä silloin ole järkeä sitä käyttää! Kun orkkis simpukkaa lähdetään korvaamaan jollain toisella, niin kyllä kiinnitys täytyy olla samoille reijille! Voi kun joku valaisis vähän asiaa kenellä on kokemusta kyseisestä swapista!
Mutta eikös borgeson käy orkkis reikiin? Luulisi että tuota borgesonin runkomallia olisi käytössä muissakin autoissa, että varmaan kun kaivelee niin jossain autossa on sama tehostettu simpukka missä kiinnitysreijät samassa kohtaa. Vai onko borgeson tehnyt tuon simpukan nimenomaan mustangiin?
Jos on halu muuttaa ohjausta, pysyä simpukassa ja tehostinta tarvitaan niin Borgeson on kai hyvä vaihtoehto.
Minulla ei henkilökohtaista kokemusta, mutta eräässä -69 "BOSS 302" autossa on toi Borgeson tehostettu simpukka ja toimii kuulema hyvin ja on riittävän nopea (taitaa olla ainakin Suomen ellei pohjoismaiden nopein historic G ikäkauden ratapeli).
Topias74 kirjoitti:Mutta eikös borgeson käy orkkis reikiin?
Simppelisti käy orkkisreikiin. Ainut ongelma oli minulla pakosarja, jouduin vähän paukuttelemaan sitä lyttyyn että mahtui... Mutta lyhyen ajan kokemuksien mukaan myös ajotuntuma on mainio, mutta sopii kyllä vaikka seuraavassa Jyväskylän kk-miitissä käydä koeajamassa!
3 vuotta on Borgeson ollu kiinni, eikä moitteen sanaa ole. Ei minkään moista. Ei ole mitään ongelmia ollut.
Hyvin sai paikoilleen, muutamia sovituksia oli, mm. pakosarja, mutta ei mitääm isompia.
Tässä pitää siis koputtaa puuta.
kaara91 kirjoitti:Mitä noita simpukoita sovittelee, kun valmiita hammastankosarjojakin on olemassa. Simpukalla ei päästä koskaan vastaavaan ohjaustuntumaan kuin hammasräkillä.
Siksi sovitellaan simpukoita kun kaikki eivät tarvitse tai yksinkertaisesti halua vaihtaa hammastankoon. Sitä ei tarvitse millään muulla muille perustella.
Minä olen yksi niistä, joka osti romikselta Omegan simpukan, eikä vielä ole saanut sitä kiinni.
Ulkomuoto näyttää hyvältä ja kiinnityksenhän saa aina välilaipalla vaikka mihin asentoon.
Koko paska maksoi pumpun ja letkujen kanssa 60e, mutta ei ole bolton.
Ei vaan ole ehtinyt, kun auto on ollut koko ajan ajossa.
Muutoksesta oli tälläkin sivulla ainakin kuvia, tai linkki johonkin ulkomaiseen...
Juu, jos ei ole toistatonnia laittaa borgesoniin, mutta työkalut pysyy käsissä, niin tuollaisen omegan simpukan saa kyllä huokealla. Mä taisin maksaa 40e pumpusta, letkuista ja simpukasta.
kaara91 kirjoitti:Mitä noita simpukoita sovittelee, kun valmiita hammastankosarjojakin on olemassa. Simpukalla ei päästä koskaan vastaavaan ohjaustuntumaan kuin hammasräkillä.
Siksi sovitellaan simpukoita kun kaikki eivät tarvitse tai yksinkertaisesti halua vaihtaa hammastankoon. Sitä ei tarvitse millään muulla muille perustella.
Hmm, tossa 7:assa on simpukka. Ja aika kovaa silläkin voi vetää motarin ramppeihin, kun linjaa sillen, ettei tarvii muuttaa ohjausta vaan kaasua. Yhtä hyvältä tuntuu kuin hamputangolla olevalla Mussella. Mutta jos 7:lla joutuu kesken mutkan vaihtamaan ratin kulmaa, niin epämääräiseltä se tuntuu. Mussella ei ole vastavaa epämääräisyyttä. Toisaalta, pakkoko sinne on ajaa niin kovaa kuin mahdollista, nostaa ajoissa pois, niin pärjää millä tahansa ohjauksella. Eikä tarvi perustella yhtään mitään Eli Samin pointti on erinomaisen pätevä.
Pertti kirjoitti:Minä olen yksi niistä, joka osti romikselta Omegan simpukan, eikä vielä ole saanut sitä kiinni.
Ulkomuoto näyttää hyvältä ja kiinnityksenhän saa aina välilaipalla vaikka mihin asentoon.
Koko paska maksoi pumpun ja letkujen kanssa 60e, mutta ei ole bolton.
Ei vaan ole ehtinyt, kun auto on ollut koko ajan ajossa.
Muutoksesta oli tälläkin sivulla ainakin kuvia, tai linkki johonkin ulkomaiseen...
Käykös se omegan simpukan booritus tuohon rättiniveleen, tai mites se pit-arm, onko se omegan käypänen vai joutuuko sitäkin soveltamaan?
kaara91 kirjoitti:Mitä noita simpukoita sovittelee, kun valmiita hammastankosarjojakin on olemassa. Simpukalla ei päästä koskaan vastaavaan ohjaustuntumaan kuin hammasräkillä.
Siksi sovitellaan simpukoita kun kaikki eivät tarvitse tai yksinkertaisesti halua vaihtaa hammastankoon. Sitä ei tarvitse millään muulla muille perustella.
Molemmilla ohjausmalleilla olen ajanut niin tehostetuilla kuin tehostamattomilla.
Huonoimpana pidän Mustangin tehostettua ohjaussysteemiä, lähes täysin tunnoton.
Parhaana tehostettua hammastankoa TCP. (kuitenkin BMW:n tehostettu hammastanko on parempi)
Mutta nopein radalla on tähän mennessä ollut Ford 16:1 simpukka + quick steer kit + roller apusimpukka + bump steer säätö.
Olisiko ollut nopeampi jollain muulla ohjaus järjestelmällä se jää minulta kokematta koska pysyn simpukassa. Mutta joku joskus varmaan todistaa asian käytännössä toisin.
Eikä tuokaan tuota ongelmia kesken mutkan jos joutuu vähän ohjailemaan.
Mielipiteeni on yksinkertainen, kunnostakaa ohjaus oikein, niin se toimii, oli kyseessä simpukka tai hammastanko, tehostettu tai tehostamaton.