Sivu 2/2
Re: Aloittelijan murheita
Lähetetty: 03 Kesä 2014, 17:46
Kirjoittaja Tahavo
Uskallan tähän laittaa omat murheeni kun tunnen myös itseni edelleen täysin aloittelijaksi. Mulla laturi lataa jos jaksaa. Starttaan auton, ei lataa. Sammutan ja käynnistän uudelleen, nyt lataa jne. Jännitemittari näyttää ladatessa 13V. laturi putsattu ja hiilet tarkistettu. Onko muita vinkkejä mistä latausvikaa etsisi? (mustang 64,5 HT jälkiasennettu laturi.sisäinen jännitteensäädin)
Re: Aloittelijan murheita
Lähetetty: 03 Kesä 2014, 18:10
Kirjoittaja Galaxie61
Tahavo kirjoitti:Uskallan tähän laittaa omat murheeni kun tunnen myös itseni edelleen täysin aloittelijaksi. Mulla laturi lataa jos jaksaa. Starttaan auton, ei lataa. Sammutan ja käynnistän uudelleen, nyt lataa jne. Jännitemittari näyttää ladatessa 13V. laturi putsattu ja hiilet tarkistettu. Onko muita vinkkejä mistä latausvikaa etsisi? (mustang 64,5 HT jälkiasennettu laturi.sisäinen jännitteensäädin)
alkaako lataamaan jos nostaa hetkeks kierroksia?
Re: Aloittelijan murheita
Lähetetty: 03 Kesä 2014, 18:20
Kirjoittaja starsky
14,4 V olisi optimi latausjännite, jos akku halutaan täyteen.
http://exide.fi.loopiadns.com/wp/wp-con ... k_info.PDF
"Normaalin latausjännitteen 12 V:n järjestelmässä tulee olla 14,2 - 14,4 V lämpötilassa +25 °C akun napojen väliltä mitattuna moottorin käydessä 2000 r/min ja lähivalojen ollessa päällä."
Itsellä on toisessa käyttiksessä latausjännite 14,4V ja toisessa 13,6V. 14,4 voltin auto polttaa lamppuja ehkä triplatiuhaan verrattuna tuohon 13,6V autoon.
66ht latausjännite (100A laturi, sisäinen säädin) noin 14,4V.
Onko Tahavolla herätevirtainen laturi vai onko vain yksi napa laturissa?
Mittasitko latausjännitteen akun navoista vai jostain muualta?
Liitosten ja johtojen kunto kannattaa tietysti tarkistaa. Johtojen poikkipinta-ala kannattaa olla sen verran reilu, että ei tule jännitehäviöitä.
Earlyssä hirvitti alkuperäisessä latausjärjestelmässä mm. tuo kaiken latausvirran kiertäminen mittariston kautta. Sisäisellä säätimellä varustetulla laturilla sai purettua melko paljon turhaa johtoviidakkoa konehuoneesta pois, toki kustannuksena alkuperäisyyden menetys.
Re: Aloittelijan murheita
Lähetetty: 03 Kesä 2014, 19:22
Kirjoittaja Homer65
Salmja1 kirjoitti:Kiitokset vinkeistä!
Kysynpä nyt sitten vielä niistä bensiinin, öljyn, jäähdytin yms. Nesteiden lisäaineista. Varmasti on asiaa puitu ja mielipiteitä on paljon, mutta kun tuo autoni on ollut lähes kymmenen vuotta ajamatta, niin mietin vaan olisko niistä lisäkemikaaleista jotain hyötyä. Entäs se Forte tms. käsittely. Jos jollakn kokemusta, niin ottaisin taas oppia vastaan.
Muistaakseni ainakin Castrolilla on öljyä, joka on suunniteltu vanhempiin laahaaviin moottoreihin, ja bensaan on hyvä laittaa lisäainetta, lyijyä korvaamaan! Vähän vasemmasta hihasta ravistettua muistikuvaa, kun itellä uudempi mylly pellin alla. Sitten vaan ajelua, rennolla otteella. Matkalla saattaa sattua ja tapahtua sitä

ja tätä

, mutta se kuuluu harrastamiseen! Zemppiä ja tapaamaan lajitovereita.
nimim. "aloittelija jo vuodesta -91"
Re: Aloittelijan murheita
Lähetetty: 03 Kesä 2014, 19:32
Kirjoittaja Juke66
Oliko niin, että vanhoihin laahurikoneisiin pitäisi/suositellaan käytettäväksi sinkkipohjaista öljyä tai lisäainetta? Jostain öljy koulutuksesta jäänyt vain tuollainen muistikuva. Vai olikohan se sittenkään sinkki se aine?

Re: Aloittelijan murheita
Lähetetty: 03 Kesä 2014, 19:36
Kirjoittaja Galaxie61
Juke66 kirjoitti:Oliko niin, että vanhoihin laahurikoneisiin pitäisi/suositellaan käytettäväksi sinkkipohjaista öljyä tai lisäainetta? Jostain öljy koulutuksesta jäänyt vain tuollainen muistikuva. Vai olikohan se sittenkään sinkki se aine?

on se.
Re: Aloittelijan murheita
Lähetetty: 03 Kesä 2014, 19:36
Kirjoittaja starsky
zddp-hakusanalla löytyy infoa öljyn lisäaineistuksesta (laahurinokkakoneet).
Pari öljyä, joiden sopivuus yleisesti tiedossa (kesäkäyttöön):
Valvoline VR1 Racing 20W-50
Gulf 20w-50 zinc plus
Re: Aloittelijan murheita
Lähetetty: 03 Kesä 2014, 19:45
Kirjoittaja Homer65
starsky kirjoitti:zddp-hakusanalla löytyy infoa öljyn lisäaineistuksesta (laahurinokkakoneet).
Pari öljyä, joiden sopivuus yleisesti tiedossa (kesäkäyttöön):
Valvoline VR1 Racing 20W-50
Gulf 20w-50 zinc plus
No se olikin vissiin Gulf, eikä Castrol....
Re: Aloittelijan murheita
Lähetetty: 04 Kesä 2014, 22:25
Kirjoittaja Tahavo
Kiitos vastauksista mitä tulee tuohon latausongelmaan? Vielä kun joku jaksaisi selostaa herätevirran periaatteen

Itse vaan epäilen, josko sen johdon kontakti olisi huono.
Re: Aloittelijan murheita
Lähetetty: 04 Kesä 2014, 23:02
Kirjoittaja starsky
Juuri tuota Kaaran selittämää juttua tarkoitin herätevirralla, en itsekään tiedä mikä tuolla oli oikea nimitys.