Lähetetty: 13 Huhti 2005, 16:25
Tottamika kirjoitti:meidän pitää 200cidin kans joskus skaba ottaa pikkulohkoilla...ht vs fb..ja samalla rökitetään noi noi isompilohkoset mopot.
Suomen paras tiedonlähde Mustangisteille. Lue foorumin käyttöehdot OHJEET-osiosta Keskustelupalstan käyttöohjeen alta kohdasta "Tervetuloa FMOC-keskustelupalstalle". Muista, että olet vastuussa kirjoittamastasi sisällöstä.
https://www.mustangclub.fi/board/
Tottamika kirjoitti:meidän pitää 200cidin kans joskus skaba ottaa pikkulohkoilla...ht vs fb..ja samalla rökitetään noi noi isompilohkoset mopot.
Kerrohan nyt lisää, että mikä motti sulla siellä on? Mille moottorille imusarja on hakusessa? Joko sulla on 8/71? Aiotko ruiskuttaa koneen vai mennä kaasareilla? Oletko ajatellut mitään moottorinohjausjärjestelmää?mexico kirjoitti:niin asiaa selventääkseni kerrotaan lisää. Olisi tarkoitus laittaa kyseiseen autoon ahdin(roots 8v-71) ja katsastusmies kyseli, että mikä on ollut tehokkain malli? eli siitä lasketaan se 20% vai oliko se 25% tehon lisäystä. Imusarja on hakusalla jos jollain on tarjota. Kyllä ei voi kun ihmetellä teidän foorumin toimivuutta ja asiallisia viestejä! pitää vissiin ruveta täytteleen tuolta jäsenhakemusta....
Taannoin Mustang & Fords mittasi useita autoja pyörädynossa, kuten '69 boss 429, '67 GT500, '68 GT500 avo shelby, '65 GT350 yms. Kaikkien tehot olivat lieviä pettymyksiä mainostuksiin nähden. Tosin kaikille noista löytyi selitys, toisille hyvä toisille vaan selitys.457 kirjoitti:totuus on jotain muuta joka selviää vain tehomittauksilla vakio kokoon panossa olevasta koneesta. Suoritusarvoihin vaikuttaa niin monet tekiät, että niidenkin vertailu on hankalaa.
tosin aina olisi paikallaan tietää mitä muutoksia autoihin on tehty kuten perävälitys, renkaat, onko rajoittajat otettu pois kätöstä jne.
tehoa saa olla sen 20% enemmän kun mallisarjan tehokkaimmassa ja iskutilavuutta 25% enemmän kun mallisarjan suurimmassa.mexico kirjoitti:niin asiaa selventääkseni kerrotaan lisää. Olisi tarkoitus laittaa kyseiseen autoon ahdin(roots 8v-71) ja katsastusmies kyseli, että mikä on ollut tehokkain malli? eli siitä lasketaan se 20% vai oliko se 25% tehon lisäystä. Imusarja on hakusalla jos jollain on tarjota. Kyllä ei voi kun ihmetellä teidän foorumin toimivuutta ja asiallisia viestejä! pitää vissiin ruveta täytteleen tuolta jäsenhakemusta....
Tämä artikkeli on tuttu. Korutonta faktaa täysin kaunistelematonta totuutta siitä mitä ns. viritetyt ja vitittämättömät moottorit todellisuudessa tuottaa tehoja.Fastback kirjoitti:Taannoin Mustang & Fords mittasi useita autoja pyörädynossa, kuten '69 boss 429, '67 GT500, '68 GT500 avo shelby, '65 GT350 yms. Kaikkien tehot olivat lieviä pettymyksiä mainostuksiin nähden.
Täältä löytyy em. dynotus, autojen tiedot "SIDEBAR ARTICLES" kohdasta, jokainen auto dynottu ja kaikki tiedot eritelty;
http://mustangandfords.com/techarticles/5216/
Ammattimiehen tarkasti säädöissä pitämä Shelby GT500 '68 428cj pääsi todella lähelle tehtaan ilmoittamia lukuja. Shelbyä kyllä ihannoin edelleenkin vaikka nuo artikkelit lukeekin, mutta eivät Shelbyt mitään järisyttäviä powerhousseja olleet - aikansa autoihin nähden nopeita kuitenkin. Mun henkilökohtainen suosikki on 429 boss eri ilmenemismuodoissa - todella kahlittu pannu kadulle, josta irtoaa todella mukavasti potkua nokan, imusarjan ja kaasarin vaihdolla.457 kirjoitti:Tämä artikkeli on tuttu. Korutonta faktaa täysin kaunistelematonta totuutta siitä mitä ns. viritetyt ja vitittämättömät moottorit todellisuudessa tuottaa tehoja.Fastback kirjoitti:http://mustangandfords.com/techarticles/5216/
Kaikkien Sellbyjä ihannoivien kannattaa huolella lukea tuo artikkeli!
Oho. Hieno homma! Minkä valmistajan tuo pumppu on vai onko 8/71 GMC dieselkoneesta? Mitkä kannet sulla on ja mikä alakerta, std - cj ? GEMSin ohjausjärjestelmää on blowerivehkeissä kehuttu. Hi-Carin pojat Hernesaaresta toimittavat em. satsia. Mulla on myös kepössä 429cj ahdinimusarja "ostetaan" ilmoituksissa. Heikolta näyttää kotomaasta, pitänee tilata esim. BDS:ltä. Törkeän korkeita vaan noi fordin ahdinimusarjat.mexico kirjoitti:sorry! en hoksannut laittaa koneen tietoja. 429 kone ja blowerin imusarjaa. kaasareilla aluksi ,mutta tarkoituksena laittaa ruisku kun pörssi antaa myöten. 8v-71 ahdin on jo hyllyssä.
Toivottavasti kukaan ei vedä herneitä nenää.Fastback kirjoitti:Mun henkilökohtainen suosikki on 429 boss eri ilmenemismuodoissa - todella kahlittu pannu kadulle, josta irtoaa todella mukavasti potkua nokan, imusarjan ja kaasarin vaihdolla.
Boss 429:stä tehdas ilmoitti 375 hv. Vaihdetaan imusarja, kaasari, nokka-akseli ja sulla on +600 hv - tämä on sitten 60% tehonnousu. Holman&Moody tempoi noilla muutoksilla jo '70 alussa 625 - 650 hv täysin vakio alakerralla. No ok, myönnetään ettei kyseessä ole tusinatekele kuten 289/302/351:t. Kisatarkoituksiin isobossi alkujaan kehiteltiinkin ja olishan se kumma jos siitä ei voimaa tuon enempää saataisi.457 kirjoitti:Minun henkilökohtainen suosikki on joko 289 tai 302 Ford sb koneet joko 2V ja 4V. Jostain syystä tehdas on halunnut rajata kyseisten koneiden tehot noin 50%:iin todellisista.
Tämä pätee myös moniin Fordin koneisiin ja eritoten hyvin 460 cid koneisiin. Carcraftin dynossa mitattiin bonestock matalaruttu 460 cid pannulle 433.1 hv at 5,200 rpm. Vääntöä puolestaan 491.0 lb-ft 3,400 rpm -> n. 660 Nm. Koneessa viilamattomat DOVE-C rautakannet, aluimusarja ja aika mieto nokka johtuen koneen matalasta rutusta. Tässä tapauksessa kansien viilaus tuottaisi vielä paljon lisä hupaa.457 kirjoitti: Hieman viilausta kansiin, parempi nokka, hyvin virtaava imu- ja pakosarja ja pääle vielä kunnon kaasari niin kaikki fordin vakio koneet jää taakse tehoissa jopa kuuluisa 427.
Jo kotikonstein 302:sta saa helposti yli 350 hv:aa.
Shelbyissä saattaa olla pientä mainosmieslisää jo myyntihetkellä. Olihan niihin vaihdettu parempi imusarja, mutta tuskin ne kampiakselin päästä noin paljon työntävät. Täytyy härnätä Rauno dynottamaan jompikumpi avottarista niin nähdään paljonko Shelby Europasta irtoaa löylyä.457 kirjoitti: Ilmeisesti Shelby Europan koneet ovat käyneet jonkin erillisen virityspajan kautta koska ovat selvästi tehokkaanpia kuin ameriikan Shelbyt.
1971 Shelby Europa GT350 351HO 360HP vs. 71 Ford 351-CJ 280HP, 351 Boss 330HP.
1971-Shelby Europa GT500 429SCJ 410HP vs. 71 Ford 429SCJ 375HP.
Mihin kulkua verrataan? Muscle Mustangin dynottama '70 boss 429 työnsi 300 lb-ft 1,800 rpm ylöspäin. 300 lb-ft on n. 400 Nm - lukuja joihin kaikki pikkulohkot eivät ikinä yllä edes huippuväännöllä. Kaikenhuipuksi autossa oli sökö bensapumppu, jonka tuotto ei rittänyt yli 4000 rpm dynotukseen. Kyllä siinä std:ssakin kulkua riittää, mutta huomattavasti enemmän olisi saatavilla. Parhaiten tuohon std. bossin kulkupuoleen voisi vastata boss Hirvonen.surmanajaja kirjoitti:ei noilla ilmoitetuilla tehoilla ole paljoa tekemistä todellisuuden kanssa, esim. boss 429 vakiona on alaväännötön ja kierroksilla ahdistuva kone, joka ei todellakaan kulje..vaihtamalla peltisarjat, imusarja+kaasari ja nokka ja mielellään myös sytytyslaitteet moderneihin saadaankin sitten kymmenen sekunnin peli.
ei kai nyky katsastussäännöissä enää sovelleta ahdettuihin tuota teoreettista prosenttisäätöä, koneethan pitää nykyään tehomitata ..ja se mitattu teho ei saa ylittää tuota alkuperäinen +20%- säädöillä kuristamalla ahdettu kone saadaan toki tuottamaan vaikka 150hp, ja katsastuksessa ei ongelmaa. näin ainaki vuosi sitten, onko säännöt taas muuttuneet?
No jos tulet Rauno kalajoelle Beach Pony Partyihin/slaalomiin niin dynotus kyllä onnistuu. vieläpä todella edulliseen hintaan.raunoh kirjoitti: kyllä houkuttelisi Dynamometrissä käydä katsomassa, miten ilmoitetut tehot mitattuun verrattuna pitävät yhtä. Kuitenkin tietääkseni Kuopiota lähin Dyno-paikka lienee Joensuussa, joten en ihan tuollaisen mittaustilanteen takia viitsi ajaa, varsinkin, kun aikaa ei ole käytännössä arkena, ja viikonloppuna putiikit lienee kiinni ? Vihreässä Euro-avottaressa on epäoptimaalinen 1:2,75 lukoton perä nyt, kun pitäisi olla 1:3,25 lukollinen.