Tottamika kirjoitti:meidän pitää 200cidin kans joskus skaba ottaa pikkulohkoilla...ht vs fb..ja samalla rökitetään noi noi isompilohkoset mopot.
tehokkain 71 mustang?
KUKA V*TUN TUNING?!
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Kerrohan nyt lisää, että mikä motti sulla siellä on? Mille moottorille imusarja on hakusessa? Joko sulla on 8/71? Aiotko ruiskuttaa koneen vai mennä kaasareilla? Oletko ajatellut mitään moottorinohjausjärjestelmää?mexico kirjoitti:niin asiaa selventääkseni kerrotaan lisää. Olisi tarkoitus laittaa kyseiseen autoon ahdin(roots 8v-71) ja katsastusmies kyseli, että mikä on ollut tehokkain malli? eli siitä lasketaan se 20% vai oliko se 25% tehon lisäystä. Imusarja on hakusalla jos jollain on tarjota. Kyllä ei voi kun ihmetellä teidän foorumin toimivuutta ja asiallisia viestejä! pitää vissiin ruveta täytteleen tuolta jäsenhakemusta....
Taannoin Mustang & Fords mittasi useita autoja pyörädynossa, kuten '69 boss 429, '67 GT500, '68 GT500 avo shelby, '65 GT350 yms. Kaikkien tehot olivat lieviä pettymyksiä mainostuksiin nähden. Tosin kaikille noista löytyi selitys, toisille hyvä toisille vaan selitys.457 kirjoitti:totuus on jotain muuta joka selviää vain tehomittauksilla vakio kokoon panossa olevasta koneesta. Suoritusarvoihin vaikuttaa niin monet tekiät, että niidenkin vertailu on hankalaa.
tosin aina olisi paikallaan tietää mitä muutoksia autoihin on tehty kuten perävälitys, renkaat, onko rajoittajat otettu pois kätöstä jne.
Täältä löytyy em. dynotus, autojen tiedot "SIDEBAR ARTICLES" kohdasta, jokainen auto dynottu ja kaikki tiedot eritelty;
http://mustangandfords.com/techarticles/5216/
Harmittelin samaa asiaa, ettei Muscle Car Reviewin listassa ollut käytettyjä perävälityksiä tai muutakaan dataa.
Viimeksi muokannut Fastback, 13 Huhti 2005, 18:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
tehoa saa olla sen 20% enemmän kun mallisarjan tehokkaimmassa ja iskutilavuutta 25% enemmän kun mallisarjan suurimmassa.mexico kirjoitti:niin asiaa selventääkseni kerrotaan lisää. Olisi tarkoitus laittaa kyseiseen autoon ahdin(roots 8v-71) ja katsastusmies kyseli, että mikä on ollut tehokkain malli? eli siitä lasketaan se 20% vai oliko se 25% tehon lisäystä. Imusarja on hakusalla jos jollain on tarjota. Kyllä ei voi kun ihmetellä teidän foorumin toimivuutta ja asiallisia viestejä! pitää vissiin ruveta täytteleen tuolta jäsenhakemusta....
Mustang '67 Fastback 6.?/TKO-600
Business Coupe '51
F100 '56 5.0 Ti-VCT DOHC/4R70W
F250 '01 PSD Platinum Edition
Mercury Comet '63 S-22 Convertible 260/Merc-O-Matic
Business Coupe '51
F100 '56 5.0 Ti-VCT DOHC/4R70W
F250 '01 PSD Platinum Edition
Mercury Comet '63 S-22 Convertible 260/Merc-O-Matic
Hieman asiaa sivuten, mutta katsoin juuri Speed channelin Muscle car shootoutin, jossa testattiin kuusi alkuperäistä muskeliautoa mm. Mustang Boss 429, Hemi Challenger, Chevelle LS6, Buick GS, Hurst Oldsmobile jne... Autot olivat juuri siinä kunnossa kun ne oli saanu tehtaalta.
Mustang oli paras näillä osa alueilla 0-60mph, Varttimaili, paras burnout. Eli Mustang voitti vertailun ja toiseksi tuli LS6 Chevelle. Lisäksi testaaja sanoi, että Mustang oli kaikkein hauskin ajaa.
Mustang oli paras näillä osa alueilla 0-60mph, Varttimaili, paras burnout. Eli Mustang voitti vertailun ja toiseksi tuli LS6 Chevelle. Lisäksi testaaja sanoi, että Mustang oli kaikkein hauskin ajaa.
Tämä artikkeli on tuttu. Korutonta faktaa täysin kaunistelematonta totuutta siitä mitä ns. viritetyt ja vitittämättömät moottorit todellisuudessa tuottaa tehoja.Fastback kirjoitti:Taannoin Mustang & Fords mittasi useita autoja pyörädynossa, kuten '69 boss 429, '67 GT500, '68 GT500 avo shelby, '65 GT350 yms. Kaikkien tehot olivat lieviä pettymyksiä mainostuksiin nähden.
Täältä löytyy em. dynotus, autojen tiedot "SIDEBAR ARTICLES" kohdasta, jokainen auto dynottu ja kaikki tiedot eritelty;
http://mustangandfords.com/techarticles/5216/
Kaikkien Sellbyjä ihannoivien kannattaa huolella lukea tuo artikkeli!
Ilmeisesti taas kesän aikana monella Mustang harrastajalla tulee olemaan tilaisuus eri yhteyksissä mittauttaa TODELLISET tehot.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Ammattimiehen tarkasti säädöissä pitämä Shelby GT500 '68 428cj pääsi todella lähelle tehtaan ilmoittamia lukuja. Shelbyä kyllä ihannoin edelleenkin vaikka nuo artikkelit lukeekin, mutta eivät Shelbyt mitään järisyttäviä powerhousseja olleet - aikansa autoihin nähden nopeita kuitenkin. Mun henkilökohtainen suosikki on 429 boss eri ilmenemismuodoissa - todella kahlittu pannu kadulle, josta irtoaa todella mukavasti potkua nokan, imusarjan ja kaasarin vaihdolla.457 kirjoitti:Tämä artikkeli on tuttu. Korutonta faktaa täysin kaunistelematonta totuutta siitä mitä ns. viritetyt ja vitittämättömät moottorit todellisuudessa tuottaa tehoja.Fastback kirjoitti:http://mustangandfords.com/techarticles/5216/
Kaikkien Sellbyjä ihannoivien kannattaa huolella lukea tuo artikkeli!
Osa artikkelin autoista ei vain kohtaa ilmoitettuja lukuja ja sitten toisissa autoissa oli oikeita ongelmia. Toisessa huomattavasti alkuperäistä pienempi kaasari ja toisessa bensapumppu entinen jne - näillä on vaikutusta tuloksiin. Autot penkittänyt ukko sanoi, että autoissa oli todella voimaa reservissä - kaikkea ei vaan saatu pihalle. Dynosessio oli myös verrattain lyhyt autoa kohti, jolloin viimeisiä rutistuksia ei ehditty suorittamaan.
Todetaan, että kotomaassa ammattimiehen jäljiltä tehty tehtaan 271 hp konetta vastaava pannu puski ~158 hv takapyöriltä - tästä huolimatta kone äänteli miehekkäästi, kumi paloi ja maisema vaihtui nopsaan lähes kuin Essonbaarin +300hv koneessa.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Oho. Hieno homma! Minkä valmistajan tuo pumppu on vai onko 8/71 GMC dieselkoneesta? Mitkä kannet sulla on ja mikä alakerta, std - cj ? GEMSin ohjausjärjestelmää on blowerivehkeissä kehuttu. Hi-Carin pojat Hernesaaresta toimittavat em. satsia. Mulla on myös kepössä 429cj ahdinimusarja "ostetaan" ilmoituksissa. Heikolta näyttää kotomaasta, pitänee tilata esim. BDS:ltä. Törkeän korkeita vaan noi fordin ahdinimusarjat.mexico kirjoitti:sorry! en hoksannut laittaa koneen tietoja. 429 kone ja blowerin imusarjaa. kaasareilla aluksi ,mutta tarkoituksena laittaa ruisku kun pörssi antaa myöten. 8v-71 ahdin on jo hyllyssä.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Toivottavasti kukaan ei vedä herneitä nenää.Fastback kirjoitti:Mun henkilökohtainen suosikki on 429 boss eri ilmenemismuodoissa - todella kahlittu pannu kadulle, josta irtoaa todella mukavasti potkua nokan, imusarjan ja kaasarin vaihdolla.
Minun henkilökohtainen suosikki on joko 289 tai 302 Ford sb koneet joko 2V ja 4V. Jostain syystä tehdas on halunnut rajata kyseisten koneiden tehot noin 50%:iin todellisista. Hieman viilausta kansiin, parempi nokka, hyvin virtaava imu- ja pakosarja ja pääle vielä kunnon kaasari niin kaikki fordin vakio koneet jää taakse tehoissa jopa kuuluisa 427.
Jo kotikonstein 302:sta saa helposti yli 350 hv:aa.
Ilmeisesti Shelby Europan koneet ovat käyneet jonkin erillisen virityspajan kautta koska ovat selvästi tehokkaanpia kuin ameriikan Shelbyt.
1971 Shelby Europa GT350 351HO 360HP vs. 71 Ford 351-CJ 280HP, 351 Boss 330HP.
1971-Shelby Europa GT500 429SCJ 410HP vs. 71 Ford 429SCJ 375HP.
Vaikka topikissa puhutaankin 71 Mustangien koneista niin ei unohdeta kuitenkaan 67 427 8V 425HP, joka Fordin tehtaan koneena on ja pysyy huipulla.
Nuo vuosien 72-78 460cid kokoon panot ovat ollet oikeita asfaltin pypistäjiä tehoilla 200 - 212HP, jäkimmäinen oikein Police malli. Vaikkin tehot on mitattu laatikon takaa ja kaikki systeemit mukana. Mikähän ero tuossa on takapyörätehoihin?
Esim. 306, 5speed, 6400rpm Approx 480rwhp "ja lohko halki".
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Boss 429:stä tehdas ilmoitti 375 hv. Vaihdetaan imusarja, kaasari, nokka-akseli ja sulla on +600 hv - tämä on sitten 60% tehonnousu. Holman&Moody tempoi noilla muutoksilla jo '70 alussa 625 - 650 hv täysin vakio alakerralla. No ok, myönnetään ettei kyseessä ole tusinatekele kuten 289/302/351:t. Kisatarkoituksiin isobossi alkujaan kehiteltiinkin ja olishan se kumma jos siitä ei voimaa tuon enempää saataisi.457 kirjoitti:Minun henkilökohtainen suosikki on joko 289 tai 302 Ford sb koneet joko 2V ja 4V. Jostain syystä tehdas on halunnut rajata kyseisten koneiden tehot noin 50%:iin todellisista.
Tämä pätee myös moniin Fordin koneisiin ja eritoten hyvin 460 cid koneisiin. Carcraftin dynossa mitattiin bonestock matalaruttu 460 cid pannulle 433.1 hv at 5,200 rpm. Vääntöä puolestaan 491.0 lb-ft 3,400 rpm -> n. 660 Nm. Koneessa viilamattomat DOVE-C rautakannet, aluimusarja ja aika mieto nokka johtuen koneen matalasta rutusta. Tässä tapauksessa kansien viilaus tuottaisi vielä paljon lisä hupaa.457 kirjoitti: Hieman viilausta kansiin, parempi nokka, hyvin virtaava imu- ja pakosarja ja pääle vielä kunnon kaasari niin kaikki fordin vakio koneet jää taakse tehoissa jopa kuuluisa 427.
Jo kotikonstein 302:sta saa helposti yli 350 hv:aa.
http://www.carcraft.com/techarticles/116_0008_ford/
Shelbyissä saattaa olla pientä mainosmieslisää jo myyntihetkellä. Olihan niihin vaihdettu parempi imusarja, mutta tuskin ne kampiakselin päästä noin paljon työntävät. Täytyy härnätä Rauno dynottamaan jompikumpi avottarista niin nähdään paljonko Shelby Europasta irtoaa löylyä.457 kirjoitti: Ilmeisesti Shelby Europan koneet ovat käyneet jonkin erillisen virityspajan kautta koska ovat selvästi tehokkaanpia kuin ameriikan Shelbyt.
1971 Shelby Europa GT350 351HO 360HP vs. 71 Ford 351-CJ 280HP, 351 Boss 330HP.
1971-Shelby Europa GT500 429SCJ 410HP vs. 71 Ford 429SCJ 375HP.
Viimeksi muokannut Fastback, 17 Huhti 2005, 12:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
-
surmanajaja
- Aktiivi
- Viestit: 39
- Liittynyt: 04 Kesä 2004, 08:17
- Paikkakunta: Etelä-Savo
ei noilla ilmoitetuilla tehoilla ole paljoa tekemistä todellisuuden kanssa, esim. boss 429 vakiona on alaväännötön ja kierroksilla ahdistuva kone, joka ei todellakaan kulje..vaihtamalla peltisarjat, imusarja+kaasari ja nokka ja mielellään myös sytytyslaitteet moderneihin saadaankin sitten kymmenen sekunnin peli.
ei kai nyky katsastussäännöissä enää sovelleta ahdettuihin tuota teoreettista prosenttisäätöä, koneethan pitää nykyään tehomitata ..ja se mitattu teho ei saa ylittää tuota alkuperäinen +20%- säädöillä kuristamalla ahdettu kone saadaan toki tuottamaan vaikka 150hp, ja katsastuksessa ei ongelmaa. näin ainaki vuosi sitten, onko säännöt taas muuttuneet?
ei kai nyky katsastussäännöissä enää sovelleta ahdettuihin tuota teoreettista prosenttisäätöä, koneethan pitää nykyään tehomitata ..ja se mitattu teho ei saa ylittää tuota alkuperäinen +20%- säädöillä kuristamalla ahdettu kone saadaan toki tuottamaan vaikka 150hp, ja katsastuksessa ei ongelmaa. näin ainaki vuosi sitten, onko säännöt taas muuttuneet?
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Mihin kulkua verrataan? Muscle Mustangin dynottama '70 boss 429 työnsi 300 lb-ft 1,800 rpm ylöspäin. 300 lb-ft on n. 400 Nm - lukuja joihin kaikki pikkulohkot eivät ikinä yllä edes huippuväännöllä. Kaikenhuipuksi autossa oli sökö bensapumppu, jonka tuotto ei rittänyt yli 4000 rpm dynotukseen. Kyllä siinä std:ssakin kulkua riittää, mutta huomattavasti enemmän olisi saatavilla. Parhaiten tuohon std. bossin kulkupuoleen voisi vastata boss Hirvonen.surmanajaja kirjoitti:ei noilla ilmoitetuilla tehoilla ole paljoa tekemistä todellisuuden kanssa, esim. boss 429 vakiona on alaväännötön ja kierroksilla ahdistuva kone, joka ei todellakaan kulje..vaihtamalla peltisarjat, imusarja+kaasari ja nokka ja mielellään myös sytytyslaitteet moderneihin saadaankin sitten kymmenen sekunnin peli.
ei kai nyky katsastussäännöissä enää sovelleta ahdettuihin tuota teoreettista prosenttisäätöä, koneethan pitää nykyään tehomitata ..ja se mitattu teho ei saa ylittää tuota alkuperäinen +20%- säädöillä kuristamalla ahdettu kone saadaan toki tuottamaan vaikka 150hp, ja katsastuksessa ei ongelmaa. näin ainaki vuosi sitten, onko säännöt taas muuttuneet?
Kierroksilla kone ahdistuu, juuri kun kone on juuri alkamassa elää niin soppa loppuu ja onneton nokka loppuvat kesken. Jokainen Cleveland mies voi suhteuttaa moottoriaan isoon bossiin ajattelemalla että Clevelandin kierrosluku olisi rajoitettu 3200 rpm.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
-
raunoh
- Addikti
- Viestit: 401
- Liittynyt: 26 Touko 2004, 22:22
- Auto: 71 Shelby Europa cv (2x), 64 & 95 Mustang cv, 79 Cobra, 84 & 87 VW Jetta,
- Paikkakunta: Kuopio
Fastback:lle: kyllä houkuttelisi Dynamometrissä käydä katsomassa, miten ilmoitetut tehot mitattuun verrattuna pitävät yhtä. Kuitenkin tietääkseni Kuopiota lähin Dyno-paikka lienee Joensuussa, joten en ihan tuollaisen mittaustilanteen takia viitsi ajaa, varsinkin, kun aikaa ei ole käytännössä arkena, ja viikonloppuna putiikit lienee kiinni ? Vihreässä Euro-avottaressa on epäoptimaalinen 1:2,75 lukoton perä nyt, kun pitäisi olla 1:3,25 lukollinen.
Ruskean Euro-avottaren rahtaaminen on vieläkin työläämpää, kun tarvitaan toinen veturi + traileri juridisista syistä (= ei ole Suomen kilvissä, ja vihreän pitäisi olla 4-vetoinen, jotta olisi laillinen veturina !!! ) enkä tässä vaiheessa aio/uskalla ottaa mitään siirtokilpiä/-tarroja (=en näet luota suomalaiseen verobyrokraattiin).
Ruskean Euro-avottaren rahtaaminen on vieläkin työläämpää, kun tarvitaan toinen veturi + traileri juridisista syistä (= ei ole Suomen kilvissä, ja vihreän pitäisi olla 4-vetoinen, jotta olisi laillinen veturina !!! ) enkä tässä vaiheessa aio/uskalla ottaa mitään siirtokilpiä/-tarroja (=en näet luota suomalaiseen verobyrokraattiin).
- Mussemaan
- Mega-addikti
- Viestit: 657
- Liittynyt: 01 Kesä 2004, 07:31
- Paikkakunta: Keski-Pohojam´maa http://tinyurl.com/2m9yv3
No jos tulet Rauno kalajoelle Beach Pony Partyihin/slaalomiin niin dynotus kyllä onnistuu. vieläpä todella edulliseen hintaan.raunoh kirjoitti: kyllä houkuttelisi Dynamometrissä käydä katsomassa, miten ilmoitetut tehot mitattuun verrattuna pitävät yhtä. Kuitenkin tietääkseni Kuopiota lähin Dyno-paikka lienee Joensuussa, joten en ihan tuollaisen mittaustilanteen takia viitsi ajaa, varsinkin, kun aikaa ei ole käytännössä arkena, ja viikonloppuna putiikit lienee kiinni ? Vihreässä Euro-avottaressa on epäoptimaalinen 1:2,75 lukoton perä nyt, kun pitäisi olla 1:3,25 lukollinen.
Ja mulla on vielä varttimailinkin mittaukseen tarvittava laite jos sekin kiinnostaa.
