Sivu 2/4
Lähetetty: 05 Kesä 2005, 12:16
Kirjoittaja GTS
Automaattiöljyhän on priaatteessa 10W yksiasteöljyä ja tietty se tulee pois jos laatikossa on vuotokohtia.
Normaaliajossa vaihteisto- ja peräöljyt eivät varsinaisesti kulu kun ne eivät joudu kohtaamaan palotapahtumaa ja korkeita kuumuuksia niin kuin moottoriöljyt joiden harmina on syövyttävät palojätteet ym. näin ne kyllä kestävät sen 200tkm / 10vuotta minkä auton oletetaan kestävän ja saadaan määräaikaishuoltokulut esitettyä pieniksi.
Automaatissahan muutaman sekunnin jarrulla ja kaasulla seisominen ( esim burniksen yritys) saa öljyn läpötilan nousemaan muutamassa sekunnissa 300 asteeseen ja osa öljystä leikkautuu ja "palaa" ja alkaa haisemaan kummalta. Mustageilla tätä toimintaa harrastetaan niin usein että useimmissa öljynvaihdoissa olen löytynyt tästä touhusta jälkiä. Mutta toki jokainen saa noudattaa käyttiksen ohjeita ja kyllä ne laatikot aina joku korjaa...
Peristä löytyy alle 200tkm ajetuihin laakeriremontteja tehdessä myös alkuperäiset paksut ja mustat litkut jotka joskus kauan sitten ovat olleet voiteluöljyä!
Mistä muuten johtuu kumma käsitys että mineraaliöljyt eivät olisi peseviä?
Todellisuudessa synteettisen ja mineraaliöljyn pesevyydessä ei ole kovin dramaattisia eroja.
Synteettisten ja mineraaliöljyjen paksuudessa ei ole mitään eroa. Jos molemmat ovat kuumana 50W, niin ne molemmat ovat todellakin 50 kertaa vettä paksumpia. Viskositeetit lukevat purkkien kyljessä!
Kauan kauan sitten synteettiset öljyt kutistivat tiivisteitä ja vuotivat mielellään, mutta nykyisin niissä on tiivisteitä pehmentäviä ja turvottavia aineita joten ne pysyvät paremmi sisällä kuin mineraaliöljyt.
Lähetetty: 05 Kesä 2005, 22:08
Kirjoittaja ROKI
64puolikas kirjoitti:Vai Ponssen metsäkoneen öljyt...Meillä oli joskus töissä trukki, johon suositeltiin laatikkoon Fordin automaattilaatikkoöljyä. No eihän se litku pysynyt siellä kuin hetken, päivittäin sai olla kaatamassa lisää. Laitettiin sitten 20W dieselmoottoriöljyt ja rupes pysymään sisällä. Trukilla ajettiin sen jälkeen vielä 15000 tuntia (noin 10 vuotta) ja kun se vaihdettiin uudempaan, vaihteistossa ei oltu havaittu mitään vikaa. Ainoo haitta oli pakkasaamuina "lievä" kankeus liikkeellelähdössä. Että ota näistä sitten selvää...

Joo niin on, ja kun seuraavankerran vaihdan lootaan oilit, ostan taas ponssen loota öljyt, hyvä aine ei ole ollu ongelmia jahka kestänöön tuota kuumuutta paremmin, tiijä häntä

tärkeintä kun toimii.
Lähetetty: 06 Kesä 2005, 11:27
Kirjoittaja Mussemaan
GTS kirjoitti:
Mistä muuten johtuu kumma käsitys että mineraaliöljyt eivät olisi peseviä?
Todellisuudessa synteettisen ja mineraaliöljyn pesevyydessä ei ole kovin dramaattisia eroja.
Samaa sanoi nesteen tekninen asiakastuki kun sinne pari vuotta sitten soittelin.
Sanoi että pesevyyden kannalta ei käytännössä ole merkitystä mitä (nyky)öljyä koneeseen kaadat.
Kaikki euroöljyt on olleet peseviä jo 70/80 -luvun vaihteesta asti.
ROKI kirjoitti:
Joo niin on, ja kun seuraavankerran vaihdan lootaan oilit, ostan taas ponssen loota öljyt, hyvä aine ei ole ollu ongelmia jahka kestänöön tuota kuumuutta paremmin, tiijä häntä

tärkeintä kun toimii.
Uteliaisuuttanipa kysyn että onko tuohon öljyvalintaan jokin erityinen syy?
Nesteen "F-tyyppi" ATF-G on 20L pöntöissä on kyllä aika edullista.
Meinaan että jos tavoitteena ovat säästöt huoltokuluissa.
Lähinesteellä F-tyyppi ATF-G maksaa 3.75e/litra
Työkoneiden halvin moottori/hydrauliikka/vaihteistoyleisöljy Neste Farm Universial maksaa 2.6e/litra, joten C4 täytölle kertyy hyllyhinnoilla säästöä n. 11e.
Joka vastaa n. 3kpl pitkiä oluita ravintolassa.

Lähetetty: 06 Kesä 2005, 13:31
Kirjoittaja Mexico65
64puolikas kirjoitti:Mitäs sanotte muuten siitä, että owner`s manual sanoo, että vaihteistoöljyjä ei tarvi normaaliajossa vaihtaa koskaan? Niin, en minäkään uskonut ennenkuin itse omasta omistajan käsikirjastani luin!

Ilmeisesti Fodin manuaalela tehdessä ei oletettu Mustangeja käytettävän vielä 40 vuoden jälkeen. Tämä öljyjen vahtamattomuus on todellakin vain huoltokustannusten säästöä.
toisaalta tunne yhden kaverin joka aina 2-3 vuoden välein vaitaa auton uuteen ja kertoo kuinka hyvän hyvityksen tuon ikäisestä autosta saa. 2-3 vuotta käytössä noin 70 000 -100 000km niin autoon ei tarvitse tehdä yhtään maksullista huoltoa eikä yhtään öljyn vaihtoa tarvii vain tietyin ajoin lisätä öljyjä. Tosin koneen ovat melko lopusssa ja pikeytyneitä tällaisesta käsittelystä.
Ostaisitko käytetynauton?
David Kee kirjoittaa näin:
http://www.davidkeetoploaders.com/specifications.htm
MAINTENANCE
We recommend changing the gear lube every 20-25,000 miles in normal street driving applications. If you have higher than stock horsepower or drive your car aggressively you should change the gear lube every 10-15,000 miles. For stock type applications 75W-90 should work well in all climates. In heavy duty applications and hot climates 80W-140 will work best.
ROAD RACE TRANSMISSIONS
Toploaders used in racing applications need a break in period. Put some EASY laps on the transmission at low to mid rpm lightly accelerating and decelerating in each gear. This will give the gears a chance to break in and dissolve the grease in the needle bearings used during assembly. After a few laps, drain the transmission and clean the magnetic drain plug, then fill with 2 quarts of high quality gear lubricant. Once completed, the transmission should be race ready. 80W-140 seems to work best for competition applications. Change the gear lubricant after every race event.
Lähetetty: 16 Touko 2006, 22:02
Kirjoittaja 65HT
Olen käyttänyt koneessani mobilin 5W50 öljyä ja nyt on tarkoitus siirtyä 20W50 öljyn käyttöön. Ei liene mitään estettä kaataa kyseistä öljyä suoraan koneeseen, siis tehdä normaali öljynvaihto? Tarkoitan siis ettei öljylaadut jotenkin "tykkää" toisistaan?

Lähetetty: 16 Touko 2006, 23:57
Kirjoittaja ROKI
Onko joku syy vaihtaa tuohon 20W50 öljyyn, onko sulla myllyssä suurteho ölypumppu jos on älä laita jäykkiä aineita, jakajan ratas ei tykkää hyvää. Mulla oli 4 kesää käytössä 20W50 öljyt ja ratas kulahti aivan paskaks, hyvä ettei korkannut ympäri. Nyt on 10/40 öljyt ja hyvin pelaa, putos hiukan paineetkin ennen oli mittari ääriasennossa, nyt sentää neula pysyy asteikolla.
Lähetetty: 17 Touko 2006, 00:10
Kirjoittaja ROKI
Mussemaan kirjoitti:GTS kirjoitti:
Mistä muuten johtuu kumma käsitys että mineraaliöljyt eivät olisi peseviä?
Todellisuudessa synteettisen ja mineraaliöljyn pesevyydessä ei ole kovin dramaattisia eroja.
Samaa sanoi nesteen tekninen asiakastuki kun sinne pari vuotta sitten soittelin.
Sanoi että pesevyyden kannalta ei käytännössä ole merkitystä mitä (nyky)öljyä koneeseen kaadat.
Kaikki euroöljyt on olleet peseviä jo 70/80 -luvun vaihteesta asti.
ROKI kirjoitti:
Joo niin on, ja kun seuraavankerran vaihdan lootaan oilit, ostan taas ponssen loota öljyt, hyvä aine ei ole ollu ongelmia jahka kestänöön tuota kuumuutta paremmin, tiijä häntä

tärkeintä kun toimii.
Uteliaisuuttanipa kysyn että onko tuohon öljyvalintaan jokin erityinen syy?
Nesteen "F-tyyppi" ATF-G on 20L pöntöissä on kyllä aika edullista.
Meinaan että jos tavoitteena ovat säästöt huoltokuluissa.
Lähinesteellä F-tyyppi ATF-G maksaa 3.75e/litra
Työkoneiden halvin moottori/hydrauliikka/vaihteistoyleisöljy Neste Farm Universial maksaa 2.6e/litra, joten C4 täytölle kertyy hyllyhinnoilla säästöä n. 11e.
Joka vastaa n. 3kpl pitkiä oluita ravintolassa.

Ei olut tuo hinta kysymys ollenkansa, vaan kun oli kaverilla mettäkoneita ja tynnyritolkulla öljyjä, tuumas ota mitä tarvittet. Sillä minä laiton sitten ne öljyt kun ei maksanut mitään, eikä varmastikkaan honoja öljyjä ne miehet miljoona koneisiinsa työnnä, niistä jos laatikko pamahtaa öljyn takia, se maksaa monin kerroin enemmän kuin mussen laatikon laitto. Ja hirmuset ansion menetykset.
Lähetetty: 24 Touko 2006, 20:03
Kirjoittaja MONTTU
Öljyissä säästäminen tuntuu aika urpolta hommalta, onhan se kuitenkin harrasteauton ajomäärillä se halvin osa. Parasta peliin, joka öljymerkiltä löytyy varmaankin melko samantasoiset huipputuotteet.
Minua hirvittää Amerikkalaisiin suositeltu sisäänajo "kakkaöljyllä" ja sitten siirtyminen kunnon aineisiin. Onko jollain parempaa tietoa?
Non roller V8 koneiden vapaaehtoisuuteen perustuva nokan voiteluhan aikeuttaa nokan sisäänajoprosessin ja muuta jännää. Tämän jälkeen pitäisi ajaa rakas kallis moottori sisään huonolla öljyllä!!!
Nimimerkillä "5000€ moottori kohta tulille ja kakat jo valmiiksi housussa"
Lähetetty: 24 Touko 2006, 21:35
Kirjoittaja ROKI
Ei pidä kaikkia höyrötyksiä kuunnella, juttujahan on niinpaljon kuin on juttujen kertojiakin

, paa vain parasta öljyä koneeseen koekäytönkin ajaksi, ei se niin paljon putjetissa tunnu.
Lähetetty: 05 Syys 2006, 18:27
Kirjoittaja pikkustang
ROKI kirjoitti:Onko joku syy vaihtaa tuohon 20W50 öljyyn, onko sulla myllyssä suurteho ölypumppu jos on älä laita jäykkiä aineita, jakajan ratas ei tykkää hyvää. Mulla oli 4 kesää käytössä 20W50 öljyt ja ratas kulahti aivan paskaks, hyvä ettei korkannut ympäri. Nyt on 10/40 öljyt ja hyvin pelaa, putos hiukan paineetkin ennen oli mittari ääriasennossa, nyt sentää neula pysyy asteikolla.
mites ihan normi ö-pumpulla ja 20w50 liukuvoiteilla tuo jakajan ratas kestää?omassa 351w koneessa on ko lubet ja alko nyt sit vähän arveluttaan sen rattaan kesto,hyvin ehtis vaihtaa rattaan jos tarve vaatii kun ei ole vielä ajettu ko öljyillä eikä mahd vahinkoa ole siis päässy käymään että ratas olis jo ehtinyt kulumaan
Lähetetty: 05 Syys 2006, 22:51
Kirjoittaja ROKI
En usko olevan ongelmia , kun vakio pumppu ei tuuppaa niin kiihkeesti tavaraa kuin suurteho pumppu, eikun ajamaan.
Lähetetty: 06 Syys 2006, 10:09
Kirjoittaja SamiM
10 000 mailia ajettu Clevelandilla suurtilavuus pumpulla ja 20W/50 öljyllä. Kylmänä öljynpainetta on riittävästi ~75 psi (5 bar). Kun moottori on lämmin paine laskee tyhjäkäynnillä noin 30 psi (2 bar) tuntumaan ja heti kun kierroksia lisää, nousee paine, maksimissaan ~60 psi (4 bar). Jakajan ratasta on tarkkailtu useaan kertaan ja vieläkin se on kuin uusi. Eroja tuntuu olevan moottoreissa.
Lähetetty: 06 Syys 2006, 10:20
Kirjoittaja Tapsa
Liialliset öljynpaineet kuluttavat kaikkia laakereita
nopeammin ," kylmää" konettahan ei saa komentaa heti
täysillä... myös vakio käyttöaksilakin=LYIJJYKYNÄ on kovemmalla
varsinkin kun paineet on tapissa muuten kyllä 20W- 50 öljy toimii
kesäkäytössä oikein mainiosti ja pitää kuumakin paineet hyvin
myös tyhjäkäynnillä . painealue kuumana 20-60psi pitäs vörkkiä !
kovempia käyttisakseleita ja jakajanrattaita on saatavana vauhtikaupoista
Mekaaninen mittari on mielestäni luottettavin mittari.
Lähetetty: 06 Syys 2006, 10:36
Kirjoittaja SamiM
Tapsa kirjoitti:vakio käyttöaksilakin=LYIJJYKYNÄ
Aivan, tämän vuoksi vaihdettiin Motorsportin akseli. Suurtilavuuspumpun käyttöhän vaatii myös vakiota suuremmat välykset laakereille, kuten moottorin kierrättäminen vakioaluetta korkeammalle. Vai mitä Tapsa?
Kylmää moottoria ei tosiaankaan pidä koskaan rääkätä.
Lähetetty: 06 Syys 2006, 11:28
Kirjoittaja Tapsa
Näinhänse menee , ja jos käyttää reilumpia välyksiä sitten voi käyttää Hi-vol tai Hi-press pumppua jos vakion resurssit eivät riitä
Hi-vol pumpulla riittävä öljytilavuus ö- pohjassa on varmistettava
ettei pumppu kavitoi tai haukkaa jopa ilmaa korkeammilla kierrosalueilla
ja muutenkin kanavat suurenettu vastaamaan tarvetta,
muuten pumpusta ei ole mainittavaa hyötyä
Hi-press pumppu tuottaa korkeamman paineen samalla tuotolla ja tiukilla
välysillä ja paineilla se "syö" laakereihin kulumat nopeammin
Vakkari pumppua voi " prepata" myös pelkällä
painejouse vaihdolla pumpun kuitenkaan muuttumasta liian tehokkaaksi.
ja mitä enemmän pumppu joutuu tekemään töitä sitä
enemmän se ottaa tehoa kammelta
