Sivu 2/2

Re: Hämmennystä aiheeseen pikku - isolohko

Lähetetty: 04 Maalis 2014, 21:52
Kirjoittaja CFR-759
Mexico65 kirjoitti:http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_335_engine
http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Windsor_engine
http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_FE_engine
http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_385_engine
jne.

Nuo kirjoitukset ei mielestäni ole mitenkään urpojen tekemiä.
Enemmän tällä palstalla Urpoillaan.
Jyrille kiitokset näistä linkeistä. Noista löytyy varmaan monelle hyvää Fordin V8 moottorioppia.
Ja sovitaan että lohkojako pidetään vanhassa totutussa, Aamen ja piste.

Vesa

Re: Hämmennystä aiheeseen pikku - isolohko

Lähetetty: 04 Maalis 2014, 23:43
Kirjoittaja Antti66HT
jebu Jebu, sanos Johannesburgin työläisluokanedustaja

isolohko ja pikkulohko vertailussa ei kannata takertua dekki korkeuteen, vaan paljon oleellisempaan poraukseen, joka pikkulohkoissa on 4.000 ja isolohkoissa ENEMMÄN. Tuo puolituumaa lisää tekee melko ison eron venttiilien tilassa.

Terveisin SB mies

Re: Hämmennystä aiheeseen pikku - isolohko

Lähetetty: 05 Maalis 2014, 08:46
Kirjoittaja Mexico65
Small Block
Bore spacing 4.38" Y-Block / Windsoor / Cleveland (USA / Aus) / Modifide: 221, 255, 260, 289, 302 W / C, 351 W /C / M, 400 M
Medium Block
Bore spacing 4.63" FE / FT: 332, 352, 360, 390, 406, 410, 427, 428
Big Block
Bore spacing 4.90" MEL / 385: 383, 410, 430, 462, 429, 460

Oisko tuossa se erottava tekijä Bore Spacing? Bore ja Stroke on siten mitä tuohon väliin sopii.

Re: Hämmennystä aiheeseen pikku - isolohko

Lähetetty: 05 Maalis 2014, 10:57
Kirjoittaja CFR-759
Mexico65 kirjoitti:Small Block
Bore spacing 4.38" Y-Block / Windsoor / Cleveland (USA / Aus) / Modifide: 221, 255, 260, 289, 302 W / C, 351 W /C / M, 400 M
Medium Block
Bore spacing 4.63" FE / FT: 332, 352, 360, 390, 406, 410, 427, 428
Big Block
Bore spacing 4.90" MEL / 385: 383, 410, 430, 462, 429, 460

Oisko tuossa se erottava tekijä Bore Spacing? Bore ja Stroke on siten mitä tuohon väliin sopii.
Näinhän se tuolla wiki-wiki maailmassa jako menee josta tuo harhaanjohtava käsite Medium Block.

Re: Hämmennystä aiheeseen pikku - isolohko

Lähetetty: 05 Maalis 2014, 21:06
Kirjoittaja Fastback
Minä olen tyytyväinen siihen mitä Fordin Henkka on tietoa julkaissut ja siellä FE on isolohko. Kuten Ville tuolla toteaa niin 470 cid windsor on pikkulohko ja 352 FE isolohko, jommassa kummassa on paljon turhaa tilaa ja poraamatonta rautaa tuhlattuna lyhyeen iskuun ja pieneen poraukseen. Jaottelu ei perustu kuutiotuumiin, hevosvoimiin tai paineistukseen, vaan kylmästi lohkon fyysisiin mittoihin. Näistä taidettiin taannoin jo eräässä toisessa topicissa saada mehevät naurut. 385-sarjan moottoreista 4,500" on jotain joka saadaa jo vakio '68-'70 lohkoistakin poraamalla - ei ihan kaikista tosin. Aftermarket lohkot ovat oma lajinsa, eli esim. Eliminator Productsin lohkoista isoin menee 4,700" poraukselle ja sietää sen 4,750" iskua, siitä voi ynnäillä paljonko tulee = paljon ja vakiolla 10,300-10,322 dekkikorkeudella.

Re: Hämmennystä aiheeseen pikku - isolohko

Lähetetty: 05 Maalis 2014, 22:49
Kirjoittaja Futurage
CFR-759 kirjoitti:
Mexico65 kirjoitti:Small Block
Bore spacing 4.38" Y-Block / Windsoor / Cleveland (USA / Aus) / Modifide: 221, 255, 260, 289, 302 W / C, 351 W /C / M, 400 M
Medium Block
Bore spacing 4.63" FE / FT: 332, 352, 360, 390, 406, 410, 427, 428
Big Block
Bore spacing 4.90" MEL / 385: 383, 410, 430, 462, 429, 460

Oisko tuossa se erottava tekijä Bore Spacing? Bore ja Stroke on siten mitä tuohon väliin sopii.
Näinhän se tuolla wiki-wiki maailmassa jako menee josta tuo harhaanjohtava käsite Medium Block.
Tämähän on selkeää: 4,38" ja sen alle ( modular on 3,97") bore spacing : pikkulohko ja sen yli isolohko :)

Re: Hämmennystä aiheeseen pikku - isolohko

Lähetetty: 06 Maalis 2014, 08:13
Kirjoittaja Mexico65
OT.
Eilen mittailin yhden sylinterinkannen ventiileitä imu 68 mm pako 50 mm. Sylinterin tilavuus 1.5 litraa, lienee iso lohko?

Re: Hämmennystä aiheeseen pikku - isolohko

Lähetetty: 06 Maalis 2014, 10:25
Kirjoittaja Antti66HT
Mexico65 kirjoitti:OT.
Eilen mittailin yhden sylinterinkannen ventiileitä imu 68 mm pako 50 mm. Sylinterin tilavuus 1.5 litraa, lienee iso lohko?
Tai sitten edustaa jotain muuta kuin 60-luvun bulkki tuotteita?

Re: Hämmennystä aiheeseen pikku - isolohko

Lähetetty: 06 Maalis 2014, 22:12
Kirjoittaja MONTTU
Voisiko tuo erottelu olla tämä:

Voorti ei koskaan tehnyt "pikkulohkoon" (Windsor) urheilullisia tuotantokansia vaan ne olivat aina perusmoottoreita. Porttaamattomilla Ford rautakansilla ei näistä kummia tehoja varmasti saa.

Kaikki "performance oriented" vehkeet olivat "isolohkoja".

Jos näin ajatellaan Clevelandit ovat "välilohkoja", pieni tilavuus mutta tarjolla oli selvästi performance oriented vehkeet.

Uudet modulaarit ovat tietenkin pikkulohkoja, syystä että Ford ei ole seurannut Letukkaa ja uutta tehnyt seittemän litran kattilaa.

Re: Hämmennystä aiheeseen pikku - isolohko

Lähetetty: 09 Maalis 2014, 11:09
Kirjoittaja Fastback
MONTTU kirjoitti:Voisiko tuo erottelu olla tämä:

Voorti ei koskaan tehnyt "pikkulohkoon" (Windsor) urheilullisia tuotantokansia vaan ne olivat aina perusmoottoreita. Porttaamattomilla Ford rautakansilla ei näistä kummia tehoja varmasti saa.

Kaikki "performance oriented" vehkeet olivat "isolohkoja".

Jos näin ajatellaan Clevelandit ovat "välilohkoja", pieni tilavuus mutta tarjolla oli selvästi performance oriented vehkeet.

Uudet modulaarit ovat tietenkin pikkulohkoja, syystä että Ford ei ole seurannut Letukkaa ja uutta tehnyt seittemän litran kattilaa.
mikäs vanha boss 302 sitten on - 302 lohkoinen ja hiperf Cleveland tyylin kansilla eli kannet tehty Boss 302 mottiin? Onko sekin medium motti vai isolohko. Entä uudet sbf stroukkerit ford racingilta?

Re: Hämmennystä aiheeseen pikku - isolohko

Lähetetty: 23 Touko 2014, 20:43
Kirjoittaja CFR-759
Kylläkun nyt on päässyt livenä zoomaamaan FE:tä Fairlanen nokalla niin tunnustetaan ON SE ISOLOHKO :sorry2:

Vesa

Re: Hämmennystä aiheeseen pikku - isolohko

Lähetetty: 23 Touko 2014, 23:43
Kirjoittaja CFR-759
Futurage kirjoitti:
CFR-759 kirjoitti:
Mexico65 kirjoitti:Small Block
Bore spacing 4.38" Y-Block / Windsoor / Cleveland (USA / Aus) / Modifide: 221, 255, 260, 289, 302 W / C, 351 W /C / M, 400 M
Medium Block
Bore spacing 4.63" FE / FT: 332, 352, 360, 390, 406, 410, 427, 428
Big Block
Bore spacing 4.90" MEL / 385: 383, 410, 430, 462, 429, 460

Oisko tuossa se erottava tekijä Bore Spacing? Bore ja Stroke on siten mitä tuohon väliin sopii.
Näinhän se tuolla wiki-wiki maailmassa jako menee josta tuo harhaanjohtava käsite Medium Block.
Tämähän on selkeää: 4,38" ja sen alle ( modular on 3,97") bore spacing : pikkulohko ja sen yli isolohko :)
Hoplaa Ville, tänään Se Hieno Hetki koitti että sain kotitalliin tuon Fairlanen. Vieläkin tuo hymy niskassa asti :D
Oletko huomenna illasta menossa mihinkään? Mulla varmaan jostain 16-17 jälkeen olis aikaa sille sun kysymälle
koe-ajolle. Samalla olisin kysynyt sulta apuva tuon padan säätöihin kun olen ihan "peukku keskellä kämmentä"
näissä asioissa.

Vesa 040-5855130