Sivu 2/7

Re: Suomen tehokkaat Ford katupikkulohkot

Lähetetty: 25 Loka 2013, 08:52
Kirjoittaja Arto65FB
MrFairlane kirjoitti:Hmm...ei ole tullut vielä topikkia nimeltä Suomen tehokkaimmat Ford katu-Y-Lohkot.

Ja taitaisi muutenkin olla aika hiljaista keskustelu niistä Mustang-foorumilla tai ylipäätänsä Euroopassa. :(
Eiköhän reikäpäillä liene suunnilleen Y-lohkojen EE-aika vartilla. Niin no, eihä se katuauto ole mutta kuitenkin.

Re: Suomen tehokkain Ford katupikkulohko

Lähetetty: 25 Loka 2013, 13:22
Kirjoittaja Fastback
Homer65 kirjoitti:400 hp riittää radallakin aika pitkälle ja tollakin on voimalinjaa testattu ja heikoksi havaittu. Viime kesänä antautui laatikko jolle valmistaja lupaa kestoa 750hp. hen asti. Aiemmin tuli hajoitettua kardaanin ristikot, joka aiheutti sitten pienen peräpäivityksen, noin niinko välillisesti.
Ettehän Vesa ja Harri ole kertoneet teidän 302 lohkoille että ovat vakiolohkoja? Nehän räjähtäisivät heti. Jos Homerin vaihteisto on P&A, niin ylitti kestoikänsä jo moninkerroin, niillä on tunnetusti laatu aika syvältä tai sitten niiden laadunvaihtelu on todella suurta.
Topias74 kirjoitti: e kyllä ihmetyttää miksei Windsorin lohkoon ole vielä rakennettu RUISKU-imusarjaa, joka olisi välijäähdytetty ja käypänen esim. kenne bellin ahtimelle, tai whipple tai jollekin muulle uudenaikaiselle ahtimelle! Ostajia varmaan piisais maailmassa! 8)
Ei tarvitse customoida tuollaista imusarjaa niitä on jo olemassa - hyvä kun osasit kysyä. Ostat siihen sun 5.0 koneelle 302 cid perinteisen blower imusarjan kuten tämä:

http://www.ebay.com/itm/671-871-BLOWER- ... 1015918132

Whipplecharger esim. myy ns. MOAC väliijäähyä whipplen ruuviahtimen alle asennettavaksi. Väliijähdyttimen kenno menee imusarjan plenumin sisälle jonkinmatkaa eli korkeutta ei kerry älyttömästi. Vakio 6/71 ja 8/71 blowerin laippaan pulttaa kiinni tuon MOACin ja sen päälle tai suoraan imusarjaan whipplen ruuvikompuran. Whipple valmistaa ruuviahdinta joka pulttaa suoraa kiinni vanhan liiton roots laippaan.

Korkeutta tulee joka tapauksessa jonkun verran, eli ehkä aftermarket konepellillä siitä selviäisi. Whippleä saa takasyöttävänä efi mallina, eli jossa takapäässä on läppärunko. Vaihtoehtoja on jo nyt siis olemassa. Ainoa modifikaatio imusarjalle pitää tehdä, jossa tehdään paikat suuttimille – esim. linkin blower imusarjassa suutimet saisi piiloon imusarjan kuoren sisään. Sitten kysymäsi efi sbf whipple välijäähy olisi siinä.

Suurin ongelma tässä on sitten, se että jos haluaa uuden modernin ahtimen kuten efi whipplechargerin niin se kymppitonni on löyhässä jo pelkkään ahtimeen efi hiluineen. On se sitten tosin hieno ja hyötysuhteeltaan kunnossa.

Re: Suomen tehokkaat Ford katupikkulohkot

Lähetetty: 25 Loka 2013, 16:21
Kirjoittaja MrFairlane
Arto65FB kirjoitti:Eiköhän reikäpäillä liene suunnilleen Y-lohkojen EE-aika vartilla. Niin no, eihä se katuauto ole mutta kuitenkin.
Ja on myös maailman kolmanneksi nopein laite vartilla ikinä ajalla 8.723
Nopeampia ovat Bob Lindsay 7.966 ja Randy Gummelt 8.15

Jos kahdekskytluvulla joku on sahannut varttia Suomessa jollain kevyellä kopalla niin siitä en tiedä, mutta Jykän viisseiskalla taitaa olla se seuraavaksi nopein, kun minäkään en ole saanut lossiani vartille(tallista pihalle).

Ja yhä off-topikkia syventäen: Jos joku tarvitsee Y-lohkon stressilevyt lainaan niin omistan melko varmasti Euroopan ainoan parin. :blackman:

Re: Suomen tehokkaat Ford katupikkulohkot

Lähetetty: 25 Loka 2013, 19:37
Kirjoittaja Charo
Ihan peruslukemia, perus 302. n. 365hp/502Nm. Ei ole paikat vielä poikinu. Liian vähän mättöä kaiketi.

Re: Suomen tehokkain Ford katupikkulohko

Lähetetty: 25 Loka 2013, 20:17
Kirjoittaja Homer65
Fastback kirjoitti:
Homer65 kirjoitti:400 hp riittää radallakin aika pitkälle ja tollakin on voimalinjaa testattu ja heikoksi havaittu. Viime kesänä antautui laatikko jolle valmistaja lupaa kestoa 750hp. hen asti. Aiemmin tuli hajoitettua kardaanin ristikot, joka aiheutti sitten pienen peräpäivityksen, noin niinko välillisesti.
Ettehän Vesa ja Harri ole kertoneet teidän 302 lohkoille että ovat vakiolohkoja? Nehän räjähtäisivät heti. Jos Homerin vaihteisto on P&A, niin ylitti kestoikänsä jo moninkerroin, niillä on tunnetusti laatu aika syvältä tai sitten niiden laadunvaihtelu on todella suurta.
Taitaa olla kyseinen PA(ska). Pitänee käydä lodju talven aikana läpi. P&A.han päädyin kun vähän kaikista kuuli samaa juttua :asking02:
Kyllä mun lohko luule olevansa Bossi lohko, sanoin sille." jollet usko lue jakkaroista, niissäkin lukee BOSS". :lol:

Re: Suomen tehokkain Ford katupikkulohko

Lähetetty: 26 Loka 2013, 00:25
Kirjoittaja CFR-759
Ettehän Vesa ja Harri ole kertoneet teidän 302 lohkoille että ovat vakiolohkoja? Nehän räjähtäisivät heti.

Noh einekai ne ole ihan vakiolohkoja kummallakaan (vaimitä Harri?). Jotain tuolla Ford Racingin opuksessa
luki että Heavy-Duty Sportsman block olis tää motin alkulähde. Eli ei siis ihan vakio 302-lohko. Nääs.

Re: Suomen tehokkain Ford katupikkulohko

Lähetetty: 26 Loka 2013, 17:39
Kirjoittaja Homer65
CFR-759 kirjoitti:Ettehän Vesa ja Harri ole kertoneet teidän 302 lohkoille että ovat vakiolohkoja? Nehän räjähtäisivät heti.

Noh einekai ne ole ihan vakiolohkoja kummallakaan (vaimitä Harri?). Jotain tuolla Ford Racingin opuksessa
luki että Heavy-Duty Sportsman block olis tää motin alkulähde. Eli ei siis ihan vakio 302-lohko. Nääs.
Joo, ei ole!! Tietäähän sen jo scoopin koostakin :lol: . Tosin en ole scooppikuvaa :shock: nähnyt, vaikka se toissa-Natikoissa otettiinkin! Olikos se kolmas Arskan scooppi??

Re: Suomen tehokkaat Ford katupikkulohkot

Lähetetty: 27 Loka 2013, 22:07
Kirjoittaja Fastback
Jos nyt oikein inttäisi besserwisserinä, niin en väittänyt lohkojanne vakioiksi. Kirjoitin, ”ettehän ole sanoneet lohkoillenne että ovat vakiota”. Jos nyt sanot sille sportsman lohkolle, että onkin vakio, niin heti kävi tussaus vaikka on kone kylmänä. Rehellisesti sanottuna kyllä luulin, että ajatte kummatkin Vesku ja Harri vakiolohkoilla. En mä silti uskonut että jo +400 hv tehoilla tarvitaan aftermarket lohko vakion tilalta, silläpä en tule neuvomaan miten hommat pitäisi hoitaa.

Onhan uusi lohko aina uusi lohko, eipähän sitten tarvitse pelätä että ritsahtaa jo 400 hv tienoilla ja on varaa kasvattaa. Oon varmaan ymmärtänyt väärin, että Kaaralla piti olla pikkulohkoa tontti turvoksissa, mutta taitaakin olla isolohkoja talli täysi kun isolohkotopicissa tuli lausuntoa lausunnon perään mutta täällä ei.

Re: Suomen tehokkaat Ford katupikkulohkot

Lähetetty: 27 Loka 2013, 23:29
Kirjoittaja Galaxie61
vähän ihmettelen sitä asiaa että miten aikaisemmin ennen näitten parempien lohkojen ilmestymistä markkinoille on pystytty tekemään tehokkaita moottoreita :asking02:
parempihan se vanha on jos on uskomista siihen että eräät euromerkit teki aikoinaan formuloihin turbokoneensa vuosikausia varastoissa lojuneista lohkoista, eikä käytettykään kuulema haitannut hommaa.

Re: Suomen tehokkaat Ford katupikkulohkot

Lähetetty: 28 Loka 2013, 08:19
Kirjoittaja Pertti
Galaxie61 kirjoitti: parempihan se vanha on jos on uskomista siihen että eräät euromerkit teki aikoinaan formuloihin turbokoneensa vuosikausia varastoissa lojuneista lohkoista, eikä käytettykään kuulema haitannut hommaa.
Tuollainen käytetty voi olla joskus lujempikin, kun siitä on ajan myötä valun jälkeiset jännitykset tasaantuneet.

Re: Suomen tehokkaat Ford katupikkulohkot

Lähetetty: 28 Loka 2013, 09:01
Kirjoittaja Mexico65
Galaxie61 kirjoitti:vähän ihmettelen sitä asiaa että miten aikaisemmin ennen näitten parempien lohkojen ilmestymistä markkinoille on pystytty tekemään tehokkaita moottoreita :asking02:
parempihan se vanha on jos on uskomista siihen että eräät euromerkit teki aikoinaan formuloihin turbokoneensa vuosikausia varastoissa lojuneista lohkoista, eikä käytettykään kuulema haitannut hommaa.
60 - 70 luvulla Fordin 289 - 302 tuotantoautojen koneista saatiin noin 300 - 400 hevosvoimaisia hirmuja.
Samaan aikaan kilpakäyttöön 400 - 500 hp erikoismoottoreita.

Nyt jokainen kaduntallaaja voi toteuttaa 60 - 70 luvun kilpamoottori unelman.

Eri asia on sitten noi TURBOT.

Tarkoitatko tätä Eurooppalaista automerkkiä BMW


Some of you might wonder how did the engine block resist to such immense detonation inside the combustion chamber. This may not be the answer you were looking for – and most of you might not believe it – but it seems BMW was in fact using seasoned inline 4 cylinder blocks – picked up from several junkyards – for their F1 operations. The interesting part about it was that the blocks were kept out in the cold and urinated upon in order to strengthen their composition.

Re: Suomen tehokkaat Ford katupikkulohkot

Lähetetty: 28 Loka 2013, 09:45
Kirjoittaja Galaxie61
Mexico65 kirjoitti:
Galaxie61 kirjoitti:vähän ihmettelen sitä asiaa että miten aikaisemmin ennen näitten parempien lohkojen ilmestymistä markkinoille on pystytty tekemään tehokkaita moottoreita :asking02:
parempihan se vanha on jos on uskomista siihen että eräät euromerkit teki aikoinaan formuloihin turbokoneensa vuosikausia varastoissa lojuneista lohkoista, eikä käytettykään kuulema haitannut hommaa.
60 - 70 luvulla Fordin 289 - 302 tuotantoautojen koneista saatiin noin 300 - 400 hevosvoimaisia hirmuja.
Samaan aikaan kilpakäyttöön 400 - 500 hp erikoismoottoreita.

Nyt jokainen kaduntallaaja voi toteuttaa 60 - 70 luvun kilpamoottori unelman.

Eri asia on sitten noi TURBOT.

Tarkoitatko tätä Eurooppalaista automerkkiä BMW


Some of you might wonder how did the engine block resist to such immense detonation inside the combustion chamber. This may not be the answer you were looking for – and most of you might not believe it – but it seems BMW was in fact using seasoned inline 4 cylinder blocks – picked up from several junkyards – for their F1 operations. The interesting part about it was that the blocks were kept out in the cold and urinated upon in order to strengthen their composition.
tarkotinki että ei ennenvahaan ole vissiin lohkoille kerrottu että ne ei kestäis tollasta. :LMAO:
ainakin mainittu bmw ja luultavasti renault käyttivät vanhoja lohkoja.

Re: Suomen tehokkaat Ford katupikkulohkot

Lähetetty: 28 Loka 2013, 10:28
Kirjoittaja Mexico65
Galaxie61 kirjoitti:
Mexico65 kirjoitti:
Galaxie61 kirjoitti:vähän ihmettelen sitä asiaa että miten aikaisemmin ennen näitten parempien lohkojen ilmestymistä markkinoille on pystytty tekemään tehokkaita moottoreita :asking02:
parempihan se vanha on jos on uskomista siihen että eräät euromerkit teki aikoinaan formuloihin turbokoneensa vuosikausia varastoissa lojuneista lohkoista, eikä käytettykään kuulema haitannut hommaa.
60 - 70 luvulla Fordin 289 - 302 tuotantoautojen koneista saatiin noin 300 - 400 hevosvoimaisia hirmuja.
Samaan aikaan kilpakäyttöön 400 - 500 hp erikoismoottoreita.

Nyt jokainen kaduntallaaja voi toteuttaa 60 - 70 luvun kilpamoottori unelman.

Eri asia on sitten noi TURBOT.

Tarkoitatko tätä Eurooppalaista automerkkiä BMW


Some of you might wonder how did the engine block resist to such immense detonation inside the combustion chamber. This may not be the answer you were looking for – and most of you might not believe it – but it seems BMW was in fact using seasoned inline 4 cylinder blocks – picked up from several junkyards – for their F1 operations. The interesting part about it was that the blocks were kept out in the cold and urinated upon in order to strengthen their composition.
tarkotinki että ei ennenvahaan ole vissiin lohkoille kerrottu että ne ei kestäis tollasta. :LMAO:
ainakin mainittu bmw ja luultavasti renault käyttivät vanhoja lohkoja.
Ei niille mitään kerrottu, mutta sen aikaisella osaamisella ei tavis virittäjä saanut kuin 300 - 400 hp:t ulos ko-neesta ja senhän ne kestävät.
Kilpakoneissa käytettiin erilaisia lohkonvahvikkeita ja myös vahvempia lohkoja joita ei juurikaan tarjottu kuluttajille.

Kuva erikoisesta main cap tuesta.

Re: Suomen tehokkaat Ford katupikkulohkot

Lähetetty: 28 Loka 2013, 19:20
Kirjoittaja Homer65
Fastback kirjoitti:Jos nyt oikein inttäisi besserwisserinä, niin en väittänyt lohkojanne vakioiksi. Kirjoitin, ”ettehän ole sanoneet lohkoillenne että ovat vakiota”. Jos nyt sanot sille sportsman lohkolle, että onkin vakio, niin heti kävi tussaus vaikka on kone kylmänä. Rehellisesti sanottuna kyllä luulin, että ajatte kummatkin Vesku ja Harri vakiolohkoilla. En mä silti uskonut että jo +400 hv tehoilla tarvitaan aftermarket lohko vakion tilalta, silläpä en tule neuvomaan miten hommat pitäisi hoitaa.

Onhan uusi lohko aina uusi lohko, eipähän sitten tarvitse pelätä että ritsahtaa jo 400 hv tienoilla ja on varaa kasvattaa. Oon varmaan ymmärtänyt väärin, että Kaaralla piti olla pikkulohkoa tontti turvoksissa, mutta taitaakin olla isolohkoja talli täysi kun isolohkotopicissa tuli lausuntoa lausunnon perään mutta täällä ei.
Hööh!! Uuden lohkon hankkiminen on helpompaa, kuin vanhan KUNNOLLISEN. Tavoitteena oli 400hp.n katukäyttöinen moottori, eli ei mitään huipputehoja lähdetty hakemaankaan. Alavääntöä haluttiin myös, mummollatikkoa silmällä pitäen!! Erittäin tyytyväinen olen ollut hyvin toimivaan pikkumoottoriin!!

Re: Suomen tehokkaat Ford katupikkulohkot

Lähetetty: 28 Loka 2013, 22:26
Kirjoittaja Make67
Vihdoinkin saan minäkin vähän tehokkaamman pikkumoottorin teetettyä Tepolla tulevana talvena :twisted: . Uusi lohko on siinäkin rakentamisen perustana...

:backtotopic: