Sivu 2/3
Lähetetty: 28 Tammi 2007, 11:02
Kirjoittaja Mexico65
Tahavo kirjoitti:Tuota..onko lohkon öljykanavien putsaamisessa mainitut pulloharjat ihan markettien pulloharjoja?
Onko kanavien putsaus turhaa hommaa jos ei ota öljytulppia irti? Siinä pari kysymystä kun huomenna olisi tarkoitus lohkoa putsailla. Ai niin, montako öljytulppaa 302-lohkossa suurin piirtein on ja ovatko kaikki avattavissa ilman väkivaltaa?
Jos tulppia ei irrota on kanavien putsaus vähän kyseen alainen. Tavalliset pulloharjat sopii jotenkin työhön mutta kuluvat erittäin nopeasti varsinkin jos käyttää porakonetta.
7 kpl öljytulppia, joista 3 kpl takana kierteillä, 3kpl edessä joko tulppia tai kierteillä ja yksi tulppa lohkotason päällä takana. Kaikki lähtee yleensä irti ilman väkivaltaa. Lisäksi on nokka-akselin takana tulppa jota en varsinaisesti sanoisi öljykanavan tulpaksi mutta sekin on syytä poistaa lohkon puhdistusta varten.
Lähetetty: 28 Tammi 2007, 16:09
Kirjoittaja Tahavo
Kiitoksia näistä tiedoista. Edessä näytti olevan kolme tulppaa melko syvällä, mutta V-8:sta löytyi hyvä ohje irroitukseen: poraa siihen pienen reiän, ruuvaa isohkon peltiruuvin läpi ja vetää irti.
Lähetetty: 28 Tammi 2007, 16:17
Kirjoittaja Antti66HT
Tahavo kirjoitti:Kiitoksia näistä tiedoista. Edessä näytti olevan kolme tulppaa melko syvällä, mutta V-8:sta löytyi hyvä ohje irroitukseen: poraa siihen pienen reiän, ruuvaa isohkon peltiruuvin läpi ja vetää irti.
Juu, nämä on niitä vesikanavien tulppia? Lähtevät irti kun lyö reinasta sisään niin pyörähtää poikittain, sitten vain boksareilla vetää ulos...
Lähetetty: 28 Tammi 2007, 21:44
Kirjoittaja ROKI
No joo! tuossa kun nyt rupeen tekeen uutta moottoria tehdasuuteen lohkoon, kasaten kaiken uusilla osilla. Paitsi kannet ne on tehty jo viime kesänä ja toimii hyvin entisessä moottorissa, ei pitäis olla noita kanavan rassaus ongelmia. Kuitenkin sorhostelen kanavat josko siellä on koneistus roiskeita .
Lähetetty: 29 Tammi 2007, 07:57
Kirjoittaja Mexico65
Antti66HT kirjoitti:Tahavo kirjoitti:Kiitoksia näistä tiedoista. Edessä näytti olevan kolme tulppaa melko syvällä, mutta V-8:sta löytyi hyvä ohje irroitukseen: poraa siihen pienen reiän, ruuvaa isohkon peltiruuvin läpi ja vetää irti.
Juu, nämä on niitä vesikanavien tulppia? Lähtevät irti kun lyö reinasta sisään niin pyörähtää poikittain, sitten vain boksareilla vetää ulos...
Kolme tulppaa syvällä lohkon etupäässä ovat öljykanavien tulppia. Mielestäni helpoin tapa irrottaa ne on ensin poistaa vastaavat tulpat (aina kierre tulppia) lohkon takapäästä ja työntää kanavaan reilusti lohkon mittainen tanko joka sopivasti sopii öljykanavaan ja napauteta etupään tulpat ulos. Edellyttäen että ne eivät ole kierre tulppia.
Lähetetty: 29 Tammi 2007, 08:14
Kirjoittaja Mussemaan
Mexico65 kirjoitti:Tahavo kirjoitti:Tuota..onko lohkon öljykanavien putsaamisessa mainitut pulloharjat ihan markettien pulloharjoja?
Onko kanavien putsaus turhaa hommaa jos ei ota öljytulppia irti? Siinä pari kysymystä kun huomenna olisi tarkoitus lohkoa putsailla. Ai niin, montako öljytulppaa 302-lohkossa suurin piirtein on ja ovatko kaikki avattavissa ilman väkivaltaa?
Jos tulppia ei irrota on kanavien putsaus vähän kyseen alainen. Tavalliset pulloharjat sopii jotenkin työhön mutta kuluvat erittäin nopeasti varsinkin jos käyttää porakonetta.
7 kpl öljytulppia, joista 3 kpl takana kierteillä, 3kpl edessä joko tulppia tai kierteillä ja yksi tulppa lohkotason päällä takana. Kaikki lähtee yleensä irti ilman väkivaltaa. Lisäksi on nokka-akselin takana tulppa jota en varsinaisesti sanoisi öljykanavan tulpaksi mutta sekin on syytä poistaa lohkon puhdistusta varten.
Käytin oman 351:n öljykanavien rassaukseen mm 22cal kiväärin piipunpuhdistussarjaa.
Setit ovat halvimmillaan 10e, ja mukana tulee aina ainakin varret, nailonharja, messinki (pronssi)harja sekä erilaisia rasseja joihin saa kiinni puhdistuslappuja ja/tai sillaa. Rakenne harjoissa ja varsissa on varmasti jykevämpi kuin pulloharjoissa, ja sarjoja on saatavilla kaikista metsästys -ja aseliikkeistä.
Toki (oljykanavan) reikäkoosta rippuen voi soveltaa myös muiden asekaliberien sarjoja: .22cal on 5.7mm reikäiselle pipulle, .30cal=7.8mm, .338=8.7mm, .375", .458", .50" jne
Lähetetty: 29 Tammi 2007, 15:38
Kirjoittaja ac5
RP:stäkin voi ostaa moottorin puhdistusharja setin,on eri pituisia ja kokoisia harjoja.
Lähetetty: 29 Tammi 2007, 16:55
Kirjoittaja Tahavo
Oman 22cal puhdistussarjalla aloitin rassauksen. Se sopi tosiaan hyvin joihinkin kanaviin.
Kampiakseli oli tasapainotuksessa. Jonkin verran siinä oli tasapainotettavaa mutta vetolevyssä on kuulemma kieroutta, vipottaa

meinaan vaan kun ajattelin josko tärinään määrätyillä kierroksilla löytyisi syy. Epäilin tasapainotusta mutta josko se onkin tuo vetolevy syyllinen.
Lähetetty: 29 Tammi 2007, 17:22
Kirjoittaja Make67
Tahavo kirjoitti:Oman 22cal puhdistussarjalla aloitin rassauksen. Se sopi tosiaan hyvin joihinkin kanaviin.
Kampiakseli oli tasapainotuksessa. Jonkin verran siinä oli tasapainotettavaa mutta vetolevyssä on kuulemma kieroutta, vipottaa

meinaan vaan kun ajattelin josko tärinään määrätyillä kierroksilla löytyisi syy. Epäilin tasapainotusta mutta josko se onkin tuo vetolevy syyllinen.
Vetolevy menee melkosen heleposti kieroon.....meinaan, on kokemusta

!!!
Lähetetty: 02 Helmi 2007, 20:41
Kirjoittaja Tahavo
Pistän tähän mitä olen aikonut, niin asiaa enempi tuntevat voivat kommentoida mikä voisi mennä pieleen jne.
Lohko 302 vm.83, kampiakselin kaulat hiottu ovat 010" alikoossa lisäksi kampura tasapainotettu. Sylinterit on hoonattu ja 040" ylikoossa.
Uudet laakerit ja tiivisteet tulee paitsi nokkalaakerit.
Laitan vanhat männät uusilla moly-männänrenkailla sekä vanhat kiertokanget vanhoilla pulteilla kiinni.
Männät ovat ZOLLNER #3392A .060 FLAT TOP WITH 4 VALVE RELIEFS 289-302 FORD CR 8.2:1- 9.7:1
Nokka(uusi) Comp XE262H uudet nostajat sekä jakopää.
Vanhat peltikeinuvivut sekä työntötangot aikomus laittaa.
Lisäksi tulee kannet ja imusarja tuosta Edelbrockin paketista josta oli puhetta(imusarja RPM).
Siinä pääpiirteissään mitä nyt muistin. Mahdolliset tehot ei nyt kiinnosta vaan mitä tärkeää olen tuosta unohtanut tai mitä pitäisi vielä huomioida lähinnä koneistus/uusien osien suhteen ettei kone heti kajahda?

Lähetetty: 02 Helmi 2007, 20:43
Kirjoittaja Aku_81
Tahavo kirjoitti:
Uudet laakerit ja tiivisteet tulee paitsi nokkalaakerit.
Laitan vanhat männät uusilla moly-männänrenkailla sekä vanhat kiertokanget vanhoilla pulteilla kiinni.
Ite kyl pistäsin uudet nokkalaakeritkin samaan syssyyn kun kerta uusi nokkakin tulee, ja uudet kiertokangen pultit esim. arp
Lähetetty: 02 Helmi 2007, 21:06
Kirjoittaja fairlane
joku ei nyt täsmää tossa tahavon paketissa kun lohko on 0.040 ylikoossa ja männät 0.060 ylikokoset. vai onko mulla joku tulkinta virhe voipi olla että männät ei holahda pyttyyn ilman pientä väkivallan tekoa

Lähetetty: 02 Helmi 2007, 23:49
Kirjoittaja Tahavo
Ai sori! Kopion sen suoraan aiheesta "mitkähän männät mun koneessa on."ZOLLNER #3392A noin se menee oikein! Eli männissä on merkinnät Z3392A ja ovat 0.040 ylikokoa.
Tuota mietin itsekin, että olisiko syytä hommata ARP-pulttisarja kiertokankiin. Niin ja nokkalaakerit näytti hyviltä mutta taitaa olla laiskuus suurin syy että lintsaisi sen homman

Lähetetty: 03 Helmi 2007, 00:01
Kirjoittaja Aku_81
Tahavo kirjoitti:Ai sori! Kopion sen suoraan aiheesta "mitkähän männät mun koneessa on."ZOLLNER #3392A noin se menee oikein! Eli männissä on merkinnät Z3392A ja ovat 0.040 ylikokoa.
Tuota mietin itsekin, että olisiko syytä hommata ARP-pulttisarja kiertokankiin. Niin ja nokkalaakerit näytti hyviltä mutta taitaa olla laiskuus suurin syy että lintsaisi sen homman

Lintsaat yhden homman ja sit toisen ja loppukesä menee uudessa rempassa

Uudet laakerit laitettuna ei varmaan ole se suurin kuluerä mitä ei laiska viittis laittaa.
Lähetetty: 03 Helmi 2007, 01:34
Kirjoittaja kno1
Tahavo kirjoitti:Ai sori! Kopion sen suoraan aiheesta "mitkähän männät mun koneessa on."ZOLLNER #3392A noin se menee oikein! Eli männissä on merkinnät Z3392A ja ovat 0.040 ylikokoa.
Tuota mietin itsekin, että olisiko syytä hommata ARP-pulttisarja kiertokankiin. Niin ja nokkalaakerit näytti hyviltä mutta taitaa olla laiskuus suurin syy että lintsaisi sen homman

Jos vaihdat pultit kiertokankiin, huomioi, että pesien koko ja muoto on ehdottomasti tarkastettava ja tarvittaessa (lähes varmasti..) koneistettava oikeaan kokoon ja muotoon. Pelkkien pulttien vaihto ilman tarkastusta/koneistusta ei tee muuta kuin hallaa projektille. Uusien pulttien kiristysmomentti on hyvin yleisesti suurempi kuin alkuperäisillä ja tämä aiheuttaa helposti muotovirhettä pesän muodossa. Tästä syystä ne on koneistettava uusilla pulteilla ja niille tarkoitetussa momentissa ( ARP:n rasvalla voideltuna...). Asiantuntevassa koneistamossa homma onnistuu varmasti ilman tämän pidempiä saarnoja....

Jos lohkoa on koneistettu nokkalaakerien ollessa kiinni, epäilen vahvasti, että niiden pintoihin on tarttunut metallilastua,joka ei paljaalla silmällä näy. Niiden vaihto tässä kohtaa (huolellisesti asennettuna...) tuskin kasvattaa remontin kustannuksia yli kipurajan. Muista putsata kaikki kierteet lohkosta kierretapeilla puhtaiksi ja samalla saat varmistuksen, että kierteet ovat kunnossa. Ja kun vauhtiin on päästy, niin pyöristele lohkosta kaikki terävät reunat sisältä ja ulkoa pehmeiksi snurralla. Älä käytä paperia tai hiovaa kiveä vaan nimenomaan leikkaavaa terää. Näin vältät hiekan levittämistä lohkon sisään. Kaikkien osien pesu HYVIN HUOLELLISESTI on ensiarvoisen tärkeää koneistusten jälkeen.