Sivu 2/3

Re: Moottorin öljyn bypass venttiili

Lähetetty: 29 Huhti 2013, 23:07
Kirjoittaja Galaxie61
kaara91 kirjoitti:Mä oon aiemmin jo sanononu tästä samasta asiasta, että näitä tekstejä ei ole tarkoitettu näille kuussa kävijöille. Kuitenkin kuvittelisi että tämmöset herrat vois jakaa tietoa, kun kaiken tietävät, mutta paskat kapulaa rattaaseen vaan heti kun on tilaisuus. Mun mielestä valvojien pitäisi puuttua enemmän näihin asiattomiin välihuutoihin, vai halutaanko että minäkin siirryn samaan kapulanheittoporukkaan. Välillä tuntuu että kirjoittaa täällä vaikka raanavedestä, niin siitäkin saa vitummoisen mölyn täällä aikaan. Yleensähän ne huutelee, jotka vähiten tietää. Ilmeisesti kuulun heihin. :roskis: Hyvää vappua kuitenkin kaikille kavereille.
kannattaiskin olla hiljaa toisten tietämisistä. niistä et ainakaan mitään tiedä.
myönsin jo etten tiedä mitään, mutta sun ei sitä kannata tulla mulle sanomaan edes netin kautta.
kiitos ja anteeks.

Re: Moottorin öljyn bypass venttiili

Lähetetty: 29 Huhti 2013, 23:18
Kirjoittaja Antti66HT
http://www.mustangclub.fi/board/viewtop ... ynsuodatin

No. Yleensähän keskustelu palstoilla, vaikka tietysti oman uuden aiheen avaaminen on kivaa, ja sinne saa sitten kirjoitella kaikenlaista kivaa, ja kaikkien pitää tietysti olla kanssasi samaa mieltä, on tapana käyttää HAKU -TOIMINTOA. Näin löytyy aiheesta vanhoja kirjoituksia, johon on sitten hyvä jatkaa ajankohtaisella tiedolla, mikäli sellaista uutta on tullut vastaan, esim. kokemuksien kautta.
Tämä nyt on vaan ihan normaalia netti etikettiä.

Mulle on ihan okei että jutut menee välillä vähän off topikkiin, eikä tämän tarvitse olla haudan vakavaa. Tässä ehkä kapuloita heittelevät ovat niihin viime aikoina kompastelleet avatessaan palstan? Niitä kun tuntuu lojuvan vähän joka puolella.

edit: niin, FL1A race suotimesta mainitaan tässä vanhemmassakin topikissa...

Re: Moottorin öljyn bypass venttiili

Lähetetty: 30 Huhti 2013, 16:12
Kirjoittaja jls
Mielenkiintoista. Ja ihan offtopic -vastaus.

Meikäläinen ei osaa tuota perusnetikettiä, eli kun on ongelma aloitan uuden topicin, jossa kuvailen oman ongelmani ja ajattelen etten ainakaan ryöstä toisen aloittamaa aihetta. Mutta Antti, olet oikeassa, varsinkin jos on yleistä keskustelua vois ihan hyvin jatkaa vanhaan aiheeseen, jolloin sillä olis todellakin lisäarvoa.

Mua ei henkilökohtaisesti haittaa pienet kettuilut/varsinkaan galaxien tapaiset kommentit. Ja syvemmälle muihin henkilöihin puuttumatta Kaara tuo enemmän kiinnostavuutta ja tietoa kuin 100 meitä perustallaajaa yhteensä. Mennään ihan hyvällä huumorilla, ei tää nyt liian vakavaa voi olla.

Harrastepalstan pitäisi olla informatiivinen, mutta yhtä tärkeä on olla viihdyttävä. Nasevat kommentit mitkä ei liity suoraan aiheeseen lisää kuitenkin kiinnostavuutta. Mun mielestä tämä meidän palsta on jo nyt liiankin tiukkapipoinen. Me vedetään hernettä nenään vuoronperään - silti tämä tuntuu olevan tärkeä kaikille. Amerikan palstoilla on yhtä ja toista off-topic foorumia, mitä meillä taas on hyvin vähän.

Ei sitten liittynyt aiheeseen mitenkään :D Paitsi että leima tuli tänään autoon vaikka oli Wixin suodatin ja talven aikana tehty "moottoriremonttia".

Re: Moottorin öljyn bypass venttiili

Lähetetty: 30 Huhti 2013, 20:47
Kirjoittaja Fastback
Se on vaan sellainen juttu että monet asiat jotka kasvotusten menis naurun remakalla ei toimi interwebissä, täällä kaikki kun on niin kasvotonta toimintaa niin kaikki vetää herneitä nenään. Huom, Ford miehet ovat aina kasvotusten, letukkaäijät ovat naamatusten.

MUTTA, mikä on ilahduttavaa niin ei ole mikään muuttunut sitten vuoden 2006. Samanlainen kakofonia syntyi aiheesta, nyt ei vaan "Vee8" käynyt ärähtämässä mitään - lienee katsonut että on turhaa :lol: Hirnuin kyl tunteella, kun luin ton vanhan topicin jonka Antti kaivoi. Rokikaan ei ole saanut sitten viimeiseen kuuteen vuoteen kattiloita hajalle :)

Mielestäni nämä ovat hyvät sivut, jokainen tuo mukavan lisäarvon keskusteluun.

Re: Moottorin öljyn bypass venttiili

Lähetetty: 30 Huhti 2013, 22:48
Kirjoittaja Antti66HT
Niinpä. Ei ole Rokin koneet hajonneet, eikä hajoa kenenkään muunkaan. Misinformaation levittäminen ja asioiden mittasuhteiden liioittelu ei kuulu tekniikka osioon. Eka avaus vielä meni, mutta sitten...

Lainaus:"Tässä on taatusti yksi syy monen moottorin ennenaikaiseen remonttiin."

Mielestäni, tekniikka osiossa kirjoittelujen pitää perustua faktoihin, tai vähintään omiin kokemuksiin, ei webbi huhuihin. Siinähän sitä punaista vaatetta. Täällä ollaan vielä silkki hansikkailla liikkeellä ;)

Toivon nyt ettet ihan mieltäsi pahoita, ja välillä osaat kirjoitta ihan asiaakin. (Tosin hajonta on suurta ;) ) Hauskaa vappua kaikille!

Re: Moottorin öljyn bypass venttiili

Lähetetty: 01 Touko 2013, 12:03
Kirjoittaja starsky
Sanoisin näin harrastusta aloittaneena näiden erilaisten öljynsuodatusnäkemysten (kuten muissakin aihealueissa erilaisten näkemysten) juuri helpottavan siinä mielessä, että voi sitten itse arvioida omalta kohdaltaan miten tuota toteuttaa omassa harrastuksessaan. Harrastaahan voi niin monella tapaa kun on harrastajiakin ja käsittääkseni muissakin tilanteissa on todettu, että kerhon tehtävä on nimenomaan tukea näitä erilaisia harrastustapoja.

Voihan se koneremppa tulla hieman aikaisemmin halvoilla suodattimilla ja epämääräisillä öljynvaihtoväleillä, mutta jokuhan voi kieli pitkänä odottaa vaan pääsevänsä taas vaihtamaan sisuskaluja koneeseen :D

Eli ilmeisesti Musti liikkuu ja pörrää kyllä halvemmillakin suodattimilla, mutta harastusmielessä on sitten mahdollisuus paneutua myös syvällisestikin tähän suodatinasiaan.

Itse juuri tuota elämäni ensimmäistä SBF-koneremonttia tekevänä varmaan hankin säkillisen noita FL1A-suodattimia hyllyyn.

Re: Moottorin öljyn bypass venttiili

Lähetetty: 01 Touko 2013, 13:15
Kirjoittaja Late
Niin eiköhän tässä suodatiasiassa ole tilanne sama kuin lähes minkä tahansa kaupattavan tuotteen kohdalla, ns markkinoiden laki. Oli sitten kyse öljynsuotimista, autosta, pesukoneesta, kengistä tai juustosta niin löytyy eri hintaisia tuotteita eri kohderyhmille. Ja pääsääntöisesti halvemmista tuotteista puuttuu jotain materiaalia tai ominaisuuksia, mikä kalliimmissa on. Ja joissain tuotteissa brändi maksaa vielä vähän lisää. Kaikki varmaan ajaa asiansa, mutta ostajan arvomaailma ratkaisee, minkä ostaa. Marketista ostetulla kolmekympin kävelykegälläkin kävelee, mutta satasen Ecco on todennäköisesti kevyempi tai muuten vaan jalkaan mukavampi. Ja kyllähän sitä Euroshopper Edamiakin syö, mutta Valion Salaneuvos vaan maistuu paljon paremmalle.

Itse ostan yleensä tarjousjuustoa, mutta sillointällöin herkutellaan kalliimmilla. Kengät ostan harvoin mutta hyvät, käyttöön useaksi vuodeksi ja öljynsuodattimena käytän FL-1A:ta (kun omasta mielestä järkihintaan saa). Enkä ota herneitä nenään jos joku muu tekee toisin, korkeintaan kasvotusten voidaan hyvä väittely aiheesta ottaa :backtotopic:

Mutta tän kaiken vääntämisen ohella tässäkin topicissa on tullut paljon mielenkiintoista ja hyödyllistä tietoa :idea:

Re: Moottorin öljyn bypass venttiili

Lähetetty: 01 Touko 2013, 17:07
Kirjoittaja ROKI
Mielenkiintoista kaikin puolin, hauskoi jutui tällä. Tuosta putsarista viellä hiukan, kun se mötköttää alaviistossa sillä venttilillä ei ole mitään virkaa, ei se putsari tyhjene mihinkään. Sitten kun se on vaakatasossa tai pystyssä sitten sillä venttilillä on kysyntää. Tämän ymmärtää vähemmälläkin oppimäärällä. Viimmeksi kun erehdyin ostamaan FL1, se maksoi fordilla 17e. Samalla summalla saan 2 M-Filtteriä eikä muuten ole yhtään huonompi kuin tuo valkoinen. Ja saahan senkin valkoiseksi helposti kali kali maalilla.

Re: Moottorin öljyn bypass venttiili

Lähetetty: 01 Touko 2013, 18:43
Kirjoittaja Fastback
ROKI kirjoitti:Viimmeksi kun erehdyin ostamaan FL1, se maksoi fordilla 17e. Samalla summalla saan 2 M-Filtteriä eikä muuten ole yhtään huonompi kuin tuo valkoinen. Ja saahan senkin valkoiseksi helposti kali kali maalilla.
Rooki kulta Rooki kulta, herää jo, herää jo, mielipide on sulla, mielipide on sulla... no niin se siittä Jaakko ja laulusta. Tuota jos ei ole laboratooriossa testattu, niin et voi sanoa noin. Mutta silti se asia mitä lähdin kirjoittamaan ennenkuin juolahti tuo rakastettu ja vihattu joululaulu mieleen, niin kun ensikertaa tarttet suodatinta, niin jos oot maisemissa ni myyn sulle kyllä 2-3 kpl FL-1A stanu malleja tuolla 17€ hinnalla - kappalemäärä riippuu olenko hyvällä vai erittäin hyvällä tuulella :) En kyl lähettele mihinkään mut jos ajat ohi Aurasta tai tuut Ford Natseihin tms.

Re: Moottorin öljyn bypass venttiili

Lähetetty: 01 Touko 2013, 19:14
Kirjoittaja Galaxie61
googlella kun hakee niin joka ikistä suodatinta haukutaan jossainpäi paskaksi. hyvistä kokemuksista ei löyty oikeen riviäkään.
ite olen ajellu viimesen 10 vuotta volvon kutosdiisseliin sopivilla filttereillä. tilavuutta suunnilleen 2 x se mitä noissa vakiomaleissa.
tuossa ajassa ei laakereihin ollu tullut mainittavia mittamuutoksia, laakerit vaihdoin muista syistä ja varmuuden takia. samalla koneella ajelin milläsattuu suodattimilla edelliset 13 v eikä ollu havaittavissa mitään öljynkierrosta johtuvia vikoja.
mitenköhän nuo varhaiset zervoletin v kasit ja kuplavolkkarin koneet mahto kestää vaikkei nissä ollu oikeestaan koko suodatinta. aika hyvin mun tietääkseni.

lopputuloksena mun mielestä suodattimen kanssa hifistely on turhaa mutta vapaaehtosta. :LMAO:

Re: Moottorin öljyn bypass venttiili

Lähetetty: 01 Touko 2013, 22:42
Kirjoittaja Fastback
Täältä putsaritietoutta:
http://www.minimopar.net//oilfilters/re ... motorcraft

Meikäläisen käytössä drainback ja bypass ovat ok, mutta edelleen painotan sitä paksumpaa kuorta. Paksumpi kuori ei lähde nousemaan niin herkästi juurestaan. Esim. tämmöinen aamu +5 astetta, 20w50 ölpät, hiflow öljypumppu ja startti siitä. 100 PSI on taulussa eli 7 barin huitteilla, silloin toivoisi että olisi ruiskukone ettei tarvitse kaasulla "strittailla" jotta kone pysyy hengissä :?

Parikin racekaveria käyttää noita Wixin race suodattimia. En tiiä pitäiskös sellaisiin siirtyä? Race = paksumpi kuori mm. Niitä saa JMT:ltä ja US-partsista nyt mm.

Re: Moottorin öljyn bypass venttiili

Lähetetty: 01 Touko 2013, 22:51
Kirjoittaja Galaxie61
Fastback kirjoitti:Täältä putsaritietoutta:
http://www.minimopar.net//oilfilters/re ... motorcraft

Meikäläisen käytössä drainback ja bypass ovat ok, mutta edelleen painotan sitä paksumpaa kuorta. Paksumpi kuori ei lähde nousemaan niin herkästi juurestaan. Esim. tämmöinen aamu +5 astetta, 20w50 ölpät, hiflow öljypumppu ja startti siitä. 100 PSI on taulussa eli 7 barin huitteilla, silloin toivoisi että olisi ruiskukone ettei tarvitse kaasulla "strittailla" jotta kone pysyy hengissä :?

Parikin racekaveria käyttää noita Wixin race suodattimia. En tiiä pitäiskös sellaisiin siirtyä? Race = paksumpi kuori mm. Niitä saa JMT:ltä ja US-partsista nyt mm.
mä olen saanu käyttää autoani ympärivuotisessa käytössä, muistaakseni kolme talveakin on ajettu. kovemmillakin pakkasilla ja lohkolämmitintä ei ole. eipä ole putsareissa näkyny ylimäärästä turvotusta.
järki kuitenki kädessä ettei heti revitä täysillä, sitä ei kestä mikään moottori.

Re: Moottorin öljyn bypass venttiili

Lähetetty: 01 Touko 2013, 23:18
Kirjoittaja Fastback
Joo, mutta ei ole tainnut olla aina high volume pumppua tai 20w50 ölppiä talvella? Tästä samasta päästään tuohon alimmaiseen kirjoitukseesi!
Galaxie61 kirjoitti:järki kuitenki kädessä ettei heti revitä täysillä, sitä ei kestä mikään moottori.
Juuri näin!!!! Eli päästään asiaan, jossa on ihmisiä jotka saavat paljain käsin tykinkuulankin rikki hiekkalaatikolla. Miksi luulet että minä satsaan paksukuorisiin filttereihin... :roll: :roll:

nimimerkillä HANAA 70 asteen ennakolla

Re: Moottorin öljyn bypass venttiili

Lähetetty: 01 Touko 2013, 23:25
Kirjoittaja Galaxie61
Fastback kirjoitti:Joo, mutta ei ole tainnut olla aina high volume pumppua tai 20w50 ölppiä talvella? Tästä samasta päästään tuohon alimmaiseen kirjoitukseesi!
Galaxie61 kirjoitti:järki kuitenki kädessä ettei heti revitä täysillä, sitä ei kestä mikään moottori.
Juuri näin!!!! Eli päästään asiaan, jossa on ihmisiä jotka saavat paljain käsin tykinkuulankin rikki hiekkalaatikolla. Miksi luulet että minä satsaan paksukuorisiin filttereihin... :roll: :roll:

nimimerkillä HANAA 70 asteen ennakolla
öljy oli kyllä paksua, pumppu vakiomallinen mutta kyllä sekin kylmänä veti automeetterin viisarin tappiin.

joskus kokeiltiin hydrauliprässin pumpulla että paljonko se sihti kestää painetta. siinä se 13 baarin paikkeilla alko pullisteleen ja 15 halkas sen.
mä en kyllä tosiaan tiedä miks ne kuoret niin paksuja pitää olla.
ne vauriot tulee moottoriin usein väärästä käytöstä eikä niinkään vääristä öljyistä tai suodattimista. sen ainakin huomas kun muutaman kymmenen vuotta noita paskarotteloita tuli työkseen korjattua.
intissä tosin sain pönttöuazin koneen kahtia kun käskin sotamiestä lisäämään öljyä moottoriin, tollo paino koneen korkkiamyöden täyteen paksua panssarivaunuun tarkotettua ölppää. kesti se melkeen 500 metriä. :LMAO:

Re: Moottorin öljyn bypass venttiili

Lähetetty: 02 Touko 2013, 10:27
Kirjoittaja Pertti
Fastback kirjoitti:Jou jou joulu, sanotaanko ettei tarvitse olla kuin vähän kiukkuisempi kiulu, joka lyödään tuosta +10 asteesta käyntiin. Siellä on vähän racemmat ölperit sisässä niin öljynpaine on kylmänä kohtuu korkea. Sitten kun se motti saa 7800 rpm liikkuvilleen niin painetta on taas kanavistossa, siitä sitten startissa viottunut putsari sanoo morjes... Nämä ovat tilanteita, joilla on kotimaassakin saatu tuollainen patruunamallinen kuten FL-1A kuori nousemaan irti prässäyksestä ja kun kuori nousee niin oksentaa suodattimen juuresta ölperit tonttiin. Pahimmillaan öljynpainevalo kertoo että jotain on tapahtunut, siellä kun on 7800 rpm taulussa niin luoja tietää kuinka käy. Tai se hajonnut putsari oksentaa ölperit tonttiin esim. vartin vedolla, hyvällä tuurilla motti vainaa ja öljyt takarenkaiden alla - auto sladiin ja katolleen 1-4 krt ympäri. Mitä jäi jäljelle. Kasa romurautaa ja alumiinia. Esimerkiksi näistä syistä useat kotimaiset DRAG tiimit eivät käytä sitä halvinta mahdollista Wixiä jota löytyy esim. JMT Garagen valikoimista vaan tilaavat RACE mallin putsarin JMT:ltä, joka kestää korkeampaa painetta korkkaamatta.
Tässä ollaan vissiin kilpa-ajajien väittelyä seuraamassa, ainakin kierroksista päätellen.
Ymmärrän, että kylmällä moottorilla paine on korkeampi, mutta ymmärränkö oikein, että sille kylmälle moottorille annetaan kierroksia 7800rpm. Toivottavasta ymmärrän väärin.

Tuon lainatun perässä pitäisi pitäisi meitä taviksia varten lukea "älä yritä tätä kotona".Jos tuollaista malmimäärää pyöritetään lähelle 8000kierrosta vakio palikoilla, minusta tuntuu, että silloin on ainakin pidemmän päälle sama mikä suodatin koneessa on. Tarkoitan siis, että viritetyt moottorit ovat viritettyjä ja vakiot vakioita, niiden ominaisuuksia ja käyttötarkoitusta ei pitäisi sekoittaa toisiinsa.