Sivu 2/3

Re: Hammastanko simpukan tilalle

Lähetetty: 05 Marras 2017, 19:14
Kirjoittaja burton
Aloin sorvaamaa omaa -65 mustii hammastankoa.
Hammastanko on f-koppasesta astrasta tehostettu hammastanko. Koko höskä on karkeesti mitattunu 86cm levee ja mustin runko aisojen väli 70cm +palkkien paksuus. Ohjaus akselin sijoitus lähes täydellinen ku sovittaa rungon alle. Ohjaus akselissa ei oo booreja vaa pyöree akseli johka on kahta puolta ajettu suorat pinnat joten uskosin et siihe sopii yleis mallin ristikkonja akseli joita ebay on pullollaa näihin amerikan ihmeisiin.
Pallonivelestä nivelee hässäkkä on n.111cm levee ku keskeltä mittaa ja omas oli 113cm ku auto pukeilla ja joustot max. Ulkona eli tämäki mitta lähellä.
Aattelin käyttää orkkis ulommat nivelet ja sorvata väli holkit joilla yhistää pallonivelen raidetankoo.
Ohjaus akseli on viel pieni mysteeri, mut akseli putken lyhennys ja rattiakselii koneistusta ja nylon tangosta sorvaa liukulaakerin akseliputken alapäähän.
Osien luovutus auto makso 50€ ja muutamal kympilla saa niit nivel paketteja jossa akseli mukana.
Et tää hammastanko prokkis tulee jäämää kustannuksilta heittämällä alle 300€ mut saa soveltaa ja tehä kaiken ite.
Palaan aiheesee ku saan jotai kiinni ja aikaseks. Täs saattaa mennä pari kuukautta ku pari muuta prokkista keske samaa aikaa.

Re: Hammastanko simpukan tilalle

Lähetetty: 05 Marras 2017, 21:13
Kirjoittaja Topias74
Laittele kuvia projektin etenemisestä.

Re: Hammastanko simpukan tilalle

Lähetetty: 23 Marras 2017, 18:08
Kirjoittaja burton
Noin mittoja.
Kierroksia laidasta laitaan.
Tehostettu mustang 4
Astra 3,25

Raidetangon liike
M.18cm
A.16

Pallonivelen kartio opelissa isompi joten koneistamalla mussen olkavarret ni opelin nivelet käy.
Astrassa riittää säätövarat raidetangoissa muokkaamatta osia.
Hammastangon rattiakselin lähtö 3/4"dd
Etäisyys navan kääntölinjasta raidetangon ulomman nivelen kiinnitys pisteesee (olkavarren mitta,)
M.n.18cm
O.14,5

Eli ohjauksen nopeus tulee olee aika lähelle sama ku alkuperäisellä tehostetulla simpukalla mutta koska max. Liike on sen 2cm lyhenpi ni auton kääntösäde kasvaa hitusen, max ääri asennosta jää n.1cm vajaaks.
3/4"dd nivelet ja akseli ebaystä alle 200€ rahteinee ja posteinee. Halvin kartio työkalu oikeella kulmalla kiinasta 5€, tilasin kaks et reikä per työkalu.
Edellee alle 300€ budjetissa.
Nii ja jos haluu ni karpiola tekee ainaki nopeita ohjauksia ja sais pidemmällä hammastangolla jotta kääntösäde pysys vakiona, mut hintaa ja joutus muokkaa myös hammastangon ulkokuorta

Re: Hammastanko simpukan tilalle

Lähetetty: 23 Marras 2017, 23:51
Kirjoittaja Pertti
Tuo kääntösäteen pieneneminen haittaa prisman parkkiruutuun osoitellessa aika lailla. Se sentti tekee aika paljon.
Muutenkin on jo iso ainakin omassa orkkispalikoilla olevassa.
Sittarissa on lapsiperheille osoitettuja jenkkikokoisia ruutuja :roll:

Re: Hammastanko simpukan tilalle

Lähetetty: 24 Marras 2017, 08:14
Kirjoittaja Firebolt
Ite jos tuollasta konversiota tekisin niin etsisin kyllä sopivan raidetangonpään ilman kartion muokkauksia, noita kun on aika paljon saatavana millisillä kierteillä ja hyvin samantapaisia kuin tuossa opelissa. Sen sentin haluaisin lisäks toisinpäin, eli pyörät sais kääntyä enemmän kun vakiona, sentti olka-akselilla on renkaan ulkohalkasijan paikkeilla vähän enemmän.

Re: Hammastanko simpukan tilalle

Lähetetty: 24 Marras 2017, 13:02
Kirjoittaja burton
Itse annan enempi arvoa sille että auton ajettavuus on tarkka 100-120km/h nopeudessa ku se mikä sen kääntyvyys on parkkiruutuu.
Käyttis c-mersu kyllä kääntyy ja voi ajaa ns. Tappisladissa eikä pelkoo spinnauksesta mut levoton ajaa matka ajoa, sellai leijamainen vaeltelija.
Mut koitetaa ja tehää evo 2 jos ei o hyvä.

Re: Hammastanko simpukan tilalle

Lähetetty: 24 Marras 2017, 18:38
Kirjoittaja Firebolt
Joo ei se mullakaan ykkösenä tule mutta mieluusti ajan autoa joka kääntyykin tarvittaessa. Nämä asiat kun eivät toisiaan poissulje.

Re: Hammastanko simpukan tilalle

Lähetetty: 24 Marras 2017, 20:58
Kirjoittaja Pertti
burton kirjoitti: 24 Marras 2017, 13:02 Itse annan enempi arvoa sille että auton ajettavuus on tarkka 100-120km/h nopeudessa ku se mikä sen kääntyvyys on parkkiruutuu.
Käyttis c-mersu kyllä kääntyy ja voi ajaa ns. Tappisladissa eikä pelkoo spinnauksesta mut levoton ajaa matka ajoa, sellai leijamainen vaeltelija.
Mut koitetaa ja tehää evo 2 jos ei o hyvä.
Tuohon vaelteluun auttaa usein rengaspaineiden muuttaminen, tai koko rengastuksen vaihto.
Aina ei uusi rengas tarkoita samaa kuin hyvä rengas. Usein jo hinnasta voi päätellä jotakin.

Re: Hammastanko simpukan tilalle

Lähetetty: 24 Marras 2017, 21:47
Kirjoittaja burton
Tää kääntökehän kasvu ei ole joo hyvä asia mut tossa purkaamolla ku kollasin noita akselin takapuolelle asennettavia hammastankoja ni valtosa oli liikaleveitä tai putkien lähöt huonossa kohin tai sitte hammastangon rungon mitotus ei olu hyvä, jotta rattiakselin linja pysys järkevänä. Sit taas ei viittis raidetankoja lyhentää ku se taas alkaa joustoissa muuttaa ohjauskulmia ja jos sitä joskus sattuu vähä lujempaa ajaa ni oisha se kiva et ois ajettavissa se auto, ni tää nyt on tämmönen kompromissi jossa osu lähes kaikki kohilleen.

No joo, oon luekelle et nois bolt-on hammastanko seteissä olis vähä samaa ongelmaa et kääntökehä kasvaa ni ois kellää mahollisuutta ottaa mittaa siitä, paljo raidetangon liikerata on ääriasennosta toiseen?

Ja sellasen tos laitoin merkille et noi orkkis raidetangot ja apusimpukka heiluu jotenki holtittomasti juuri ennen ääriasentoa, ja sit ku alkaa takas kääntää ni tangot elää pystysuunnas ennenku renkaat alkaa kääntyy, vaikka liikkeen pitäs olla horisontaalista.
Yks mistä olis saanu varteen otettavat kilkkeet ni 200 tai 700 sarjan volvo, mut sit ois tarttenu tehä muutoksia muutoinki ku niissä on raidetanko akselin etupuolella, ja ihan koko etupäätä nyt en haluis tehä uusiks ku koko auto pitäny käydä läpi muutoinki.

Re: Hammastanko simpukan tilalle

Lähetetty: 18 Joulu 2017, 00:30
Kirjoittaja burton
No nyt on alotettu tää prokkis.
Nylon tangosta liukulaakeri sorvattu rattiakselille ja rattiakselii sokkarenkaat molemimmin puolin.
Liukulaakeri lukittu poraruuveilla akseliputkee.

Re: Hammastanko simpukan tilalle

Lähetetty: 18 Joulu 2017, 17:41
Kirjoittaja Mexico65
Kukin saa tehdä mitä haluaa, mutta helpoimmalla pääsee kun kunnostaa Fordin alkuperäisen ohjauksen ja perehtyy alustaan ja ohjauskulmiin.
Alusta ei välttämättä vaadi mitään hovin ihmeellistä kunhan se on ehjä ja välyksetön. Ohjauskulmien säätö asiansa osaavassa pajassa joka tuntee vanhemman auton säätömahdollisuudet. Olisi myös hyvä jos työn teettäjä tuntee oikean suuntaiset säätöarvot ja lisäksi pieni kertaus ohjauskulmien vaikutukseen auton käytökseen olisi monella paikalaan. Tuo opiskelu on kaiken lisäksi ilmaista näin internetit aikana.

Toki noita muutoksia on kiva tehdä jos intoa ja osaamista riittää.

Lisäys: Tuskin hammastangon asentaminen auton arvoa nostaa, pikemminkin päin vastoin ainakin minun silmissä.

Re: Hammastanko simpukan tilalle

Lähetetty: 25 Joulu 2017, 13:20
Kirjoittaja burton
Päivän kiroilun, sovittelun ja ähertämisen jälkee se on paikoillaa ja tuntus toimivan.
Kiinnikkeet on irroitettavat ja tulee alkuperäisten ohjauskilkkeiden kiinnitys reikii kiinni.
Kääntyvyys on vielä mysteeri ku aurauskulmia en oo säätäny ja toinen nivel maximit ulkona säädöistä.

Re: Hammastanko simpukan tilalle

Lähetetty: 25 Joulu 2017, 18:14
Kirjoittaja BB
Tuosta kuvasta päätellen on odotettavissa bumpsteeriä koska raidetangon ja alatukivarren pituusero on huomattava,asiaa voi korjata hieman lyhytliikkeisellä jousituksella.
Falconiin joskus noita katselin ja totesin ettei tule minulle,se omegan ohjaus olisi ollut lähinnä tosin simpukalla.

Re: Hammastanko simpukan tilalle

Lähetetty: 25 Joulu 2017, 19:16
Kirjoittaja 302TT
Tuohonhan voisi tehdä tai teettää välipalan, jolla saisi raidetangot sopivan mittaisiksi.

Toisaalta esim. Saab 900/9-3 samanlainen hammastanko ja raidetangot, onko niissä pahaa bumpsteer-ongelmaa? Onko vähemmän haitallista se, että raidetangot on "ylipitkät", kuin, että ne olisi liian lyhyet?

Re: Hammastanko simpukan tilalle

Lähetetty: 25 Joulu 2017, 19:39
Kirjoittaja burton
Vähän veikkaan et toi bumpsteer ongelma tulee olee niin onneton etten ees huomaa sitä. Ens kesän testataa ja muutetaa jos ei toimi.
Veikkaan et joka tapauksessa tää on paljo parempi ku vakio tehostettu simpukka. Alkuperäsellä en ajanu mut nivelet ja kaikki oli kunnos, control valven niveltä säädin kireemmäks ja silti sellasta 10cm liikettä sai ratilla tehä ja renkaat ei kääntyny vielä.
Tää on kumminkin aika budjetti testi, kulut alle 300€.
Pakosarjojen takia oli aika v.mäinen homma laittaa ja pitäs saada kallistettua viel enempi pystyy et sais rattiakselin kulmia pienemmäks, mut sit noi keskinivelet menee hulluu kulmaa ja ei hyvä, tosin välikalikalla senki sais muutettua. Mut testataa ja muutetaa jos tarve. Ja kesken tuo vielki on, pikkasen muokattava siistimmäks noit korvakkeita ja tehtävä sivutuki niihi.