Millaisia huoltotoimenpiteitä olet autollesi tehnyt syksyisin ennen kuin olet laittanut auton kylmään talliin seisomaan?kaara91 kirjoitti:Mitä tuohon säilytykseen tulee, mulla on 10cm villalla oleva kylmä autotalli ollut käytössä 30 vuotta, eikä tuo kinneri ole siellä ruostunut tuossa ajassa miksikään, vaikka sitä tallia ei ole lämmitetty koskaan talviaikaan, muutoin kuin keväisin kun on alettu tekemään remppaa, ettei työkalut jäädy käsiin kiinni.
Mustangin hankinta
Valvoja: Ville K
-
- Aktiivi
- Auto: Ford Mustang Mach 1 1973
Ford C-Max 1,6 2005 - Paikkakunta: Tampere
Re: Mustangin hankinta
Re: Mustangin hankinta
Näissä hommissa montaa eri koulukuntaa.kaara91 kirjoitti:En kovinkaan paljoa, mutta yleensä auto on pesty, akku irroitettu, pissapoikaan lisätty pakkasen kestoa, ettei mene umpijäähän ja riko pumppua. Muutama kerta ruiskautettu, että varmasti on vesien tilalla jäänestoa. Jos ns. käyttörenkaat on alla, olen nostanut auton talveksi ilmaan, sen verran että rengas on irti lattiasta jos ei seisonta renkaita ole erikseen. Polttoainetankki ei ole välttämättä ollut täysi ,mutta olen lisännyt kaasutin spriitä jonkun verran joukkoon. Konetta olen kääntänyt, käsin noin puoli kierrosta toiseen asentoon parin kuukauden välein, jotta sylinterin seinille ei muodostu ruostetta ja venttiilin jouset vaihtavat asentoa. Öljyt olen vaihtanut vasta keväällä, moottori vaihteisto ja perä, jolloin vanhojen öljyjen mukana talven aikana tulleet kosteudet vaihtuvat öljyjen mukana normaalin testilenkin jälkeen jos on ollut tarvetta. Syyläripuolella pitää tarkastaa pakkasen kesto, mutta vaikka se ei ole -50 astetta, niin 20% glykolia vedessä takaa jo sen, että jäätyminen ei riko paikkoja vaikka vesi muuttaisikin olomuotoa.
Akkua olen pitänyt paikallaan, mutta navat irti, koska sähköä on saatavana niin laturilla olen pitänyt akun varaustilaa täytenä huippupakaskauden aikana, ja kerran kuussa täyteen ladatuna. En ole pitänyt ylläpitolaturia jatkuvasti, vaikka laturin ohje ei sitä kielläkkään, ettei pääse jäätymään jolloin se voi tuhoutua. Muutoinkin lyijyakku pitää säilyttää täyslatautuneena ettei levyt sulfatoidu ja pudota purkukapasiteettia. Siinähän nuo tärkeimmät tulikin. Aika juoleton tuo vekotin on vaikka siinä onkin paljon tekniikkaa. Eli käytännössä tuo jäätyminen nesteillä ja akulla on tärkein ja toiseksi se renkaitten luttuun meneminen.
Jos ajattelette vaihtoautoja ulkosalla, niille ei yleensä tehdä yhtikäs mitään. Käytetään korkeintaan kerran kuussa jotta virrat säilyy. Talvikäyttöjä en suosittele, koska se nokeaa moottoria ja lisää turhaa kulumista käynnistyksesssä, kun öljyt ovat valuneet ja kuivattanut moottorin sisäosat. Eli suoraan ajoon keväällä kun on sopiva hetki.

-Jukka-