Sivu 2/3
Re: 2005+ mustangien dyno/säätö??
Lähetetty: 24 Loka 2012, 22:06
Kirjoittaja FBFIN65
On personoitu juurikin tälle tietylle autolle ja pumpulle (Paketti missä kaikki valmiina ns plug an play)
Onhan siinä 2 erilaista ohjelmaa (palikassa) mutta ymmärtääkseni valitsin juurikin sen mikä tällä hetkellä pitäisi syöttää
Sitä en tiedä vaikuttaako kylmä ilma niin paljoon että ei halua käynnistyä (jossain oli sellaisestakin kirjoitettu, Aamerikan maalla) no pitää tutkia ja ruuvailla,eiköhän se kesäksi ole kunnossa

Kaikki vinkit tervetulleita jotka touhunut asian parissa

Re: 2005+ mustangien dyno/säätö??
Lähetetty: 24 Loka 2012, 22:25
Kirjoittaja beamer
Mulla toimi ainakin laakista jenkkipuljun softa. Mille bensalle se säätö on tehty? Mulla oli kahdelle bensalle säädöt eli 91 ja 93 oktaanisille. Se 93 vastaa suomen 98:a ni tuli mieleen et jos se oktaanihomma on väärä ja se pitäis vaihtaa. Mutta tuskin se käyntiinlähtöön vaikuttaa, mene ja tiedä...

kenen säätämä softa mukana tuli?
Re: 2005+ mustangien dyno/säätö??
Lähetetty: 25 Loka 2012, 15:58
Kirjoittaja FBFIN65
Juu tunen uudelleen asennus ja lisää ilmaa ni vaikuttais toimivan,ainakin lähtee käyntiin ja käy ihan ok,seuraavaksi koe ajo
Re: 2005+ mustangien dyno/säätö??
Lähetetty: 25 Loka 2012, 17:47
Kirjoittaja FBFIN65
Kyllä Lähtee
Pientä hieno säätö uupuu, jos auto toimii vielä ens kesänä niin voin päästä vartilla alle 13 sek

Re: 2005+ mustangien dyno/säätö??
Lähetetty: 21 Tammi 2013, 21:17
Kirjoittaja musse_68
itsellänikin ongelmia gt500 säätöjen kanssa, eräs säätö welho joka on erikoistunut turbotettuihin chevyihin pääsi kyllä ohjainlaitteelle käsiksi hyvin hp tunerssilla maksamalla 100$ kerta lisenssin, mutta yrityksistämme huolimatta emme päässeet puusta pitkälle, ehkä ongelmana oli auton lukuisat muutokset joista ei ole tarkkaa tietoa. Meillä säätö tyssäsi jo auton peruskäyttö alueille kuten sähköisen kaasuläpän ohjaukseen yms... Suuri houkutus on kyllä tilata tuo vmp:n softa sillä porukka tuntuu saaneen auton ainakin toimimaan. Toki ensin pitää tutkia kaikki muutokset mahd. Hyvin. Käsittääkseni autooni on vaihdettu isompi Ahdin, suuttimet, kaasuläpppä+maf kotelo ja asennettu Boost a pump.
Re: 2005+ mustangien dyno/säätö??
Lähetetty: 21 Tammi 2013, 21:59
Kirjoittaja pokkinen
musse_68 kirjoitti:itsellänikin ongelmia gt500 säätöjen kanssa, ... Suuri houkutus on kyllä tilata tuo vmp:n softa sillä porukka tuntuu saaneen auton ainakin toimimaan. Toki ensin pitää tutkia kaikki muutokset mahd. Hyvin. Käsittääkseni autooni on vaihdettu isompi Ahdin, suuttimet, kaasuläpppä+maf kotelo ja asennettu Boost a pump.
Ainakin tuolla Roush foorumilla vmp:n softia kehutaan maasta taivaaseen ja itsellänikin toimi kuin kello. (kunnes kerran Hallin lentokentällä itse "vähän" muutin asetuksia säätökapulalla

)
Ko. firma tekee todella lähelle oikean kartan autoosi , mutta kuten mainitsit, ensin täytyy selvittää mitä autossasi on ja sen mukaan vmp koodaa ohjelman.
Minun käsittääkseni vmp:n softa asentuu oikein, vaikka se ladataan jonkun toisen boxiin ajetun ohjelman päälle.
(toiset softat vaativat, että ensin autoon ajetaan tehdasasetukset boxiin)
Minun tietooni ei ole vieläkään tullut pajaa, joka täällä suomessa säätää auton omaa boxia rullilla.
Re: 2005+ mustangien dyno/säätö??
Lähetetty: 03 Helmi 2013, 15:26
Kirjoittaja Hezperado
Itselläkin ajankohtainen aihe nyt tätä topiccia sivuten.
Koska oman nykyisen tunen kapulaa ei auton mukana aikanaan tullut, niin pitkällisten selvittelyiden jälkeen oli todettava, että uusi ohjelma/kapula se on hankittava. Tutkiskelin aikani tuota VMP:tä ja selailin foorumeita. Noh, kyseiseltä pajalta on nyt itselle tilattu kapula ja ohjelma, ja hintakaan ei aivan hurjasti päätä huimannut.
Koska oma autoni on hyvinkin perusvekotin, valitsin sen yleisimmän X3 tunerin ja kolme ohjelmaa siihen. Onpahan sitten varmuus olemassa mitä ohjelmaa autoon on laitettu, tulevaisuutta ajatellen.
Hessu
Re: 2005+ mustangien dyno/säätö??
Lähetetty: 01 Huhti 2013, 12:25
Kirjoittaja Jogiath
Olen itse tutkinut samaa palikkaa ja nyt kun sain alustan trimmiin. Onko sulla jo käyttökokemuksia tuosta VMP X-3:sta? miten vaikutti laatikon toimintaan?
Niin ja palaten tuohon alkuperäiseen topiciin, ei ilmeisesti ole löytynyt pajaa...
Re: 2005+ mustangien dyno/säätö??
Lähetetty: 04 Touko 2013, 22:05
Kirjoittaja Hezperado
Jogiath kirjoitti:Olen itse tutkinut samaa palikkaa ja nyt kun sain alustan trimmiin. Onko sulla jo käyttökokemuksia tuosta VMP X-3:sta? miten vaikutti laatikon toimintaan?
Niin ja palaten tuohon alkuperäiseen topiciin, ei ilmeisesti ole löytynyt pajaa...
Myöhäinen vastaus täältä:
Juuri ennen pääsiäistä sain VMP:n kapulan ohjelmineen ja Helsingin ACS reissu olikin eka "testi" uuden tunen kanssa. Kaasu vastaa herkemmin, perstuntumalla ehkä pientä pirteyttä vedoissa myös, joten vähän opetuttaa vielä. Seuraavat hankinnat näinollen menee alustan parannuksiin

Dynoon en ole vielä päässyt käymään, joten lappuja ei ole esittää. Manuaaliloota meikällä.
Tyytyväinen olen, tovin joutui VMP:ltä pakettia odottaa, kun heidän mukaansa hommia on riittävästi

Re: 2005+ mustangien dyno/säätö??
Lähetetty: 07 Touko 2013, 16:40
Kirjoittaja Pekka Perkeles
Tervehdys arvon Mustang-harrastajat.
Vilkaisin mielenkiinnosta vuosimallin 2010 Ford GT 500:n vakiosäätöjä. Jotain tuttua logiikkaa löytyi, kuten kuvakaappauksessa näkyvä MAFfin käyrä, mutta monet asiat ovat luonnollisesti eri lailla kuin GM:n LSx-moottoreiden ohjainboksissa, joita olen säätänyt viimeiset 7 vuotta harrastuksena. Jokunen säätämäni auto on käynyt mm. seisovan mailin kisoissa Suomessa pärjäten ihan hyvin.
Ajattelin kysäistä palstalaisen mielenkiintoa Mustangien säätöihin. Toimin harrastepohjalta, joten säätämisestä ei jää juurikaan omaan taskuun, eli kyse ei ole liiketoiminnasta. En voi taata mitään, mutta en myöskään riko moottoreita, kunhan säädöt tehdään dynossa.
Jos autosi moottori toimii kuten pitääkin ja/tai jos jenkkilästä saa valmiita säätöjä, niin hieno juttu. Toisaalta juuri tällaisista autoista olisi mukava päästä ottamaan lokeja, jotka ovat ensiarvoisen tärkeitä oppimisen kannalta. Erityisesti ihan vakioautojen lokit ovat usein jopa tärkeämpiä; niistä näkee paljon hyödyllistä tietoa.
En tunne Fordin bokseja siis ollenkaan, mutta GM:n boksien kanssa olen siis ollut tekemisissä jo vuosia. GM:n boksit ovat aika haastavia, täynnä pikku jippoja ja niksejä joita ei opi kuin vuosia harrastamalla. En hämmästyisi, jos Fordin vakioboksit ovat ihan samanlaisia.
En ole itsekään varma onko tässä mitään järkeä lähteä opettelemaan Fordin boksin saloja. Toisin kuin GM:n tapauksessa, itselläni ei ole autoa jolla kokeilla, mutta toisaalta olen nyt paljon kokeneempi kuin mitä silloin aikanaan. Oman autoni tapauksessa oikeastaan kaikkea piti muuttaa, joten se case oli heti alkuun yksi vaikeimmista. Nykyään homma sujuu jo paljon helpommin, vaikka aina välissä vaikeita tapauksia tuleekin eteen. Olen säätänyt lähinnä ahdettuja GM:n LSx-moottoreita, mutta myös jonkinverran viritettyjä vapari-LSX:iä.
En tiedä syytä miksi Mussen säätäjiä ei taida olla juurikaan Suomessa, mutta joss näitten säätäminen olisi helppoa, olisi säätöä tarjolla joka dynopajalla Suomessa. Voi tietysti olla, että markkina on vielä liian pieni, mutta onneksi Musseja tulee maahan jatkuvasti.
Kysykää vapaasti, niin yritän muotoilla tarkemmin mitä ajan takaa.
Ps: olen kirjoitellut GM:n boksin säätämisestä muutaman vuoden allaolevaan linkkiin. Tarkoitus olisi jatkaa samanlaista raportointia tännekin, jos kiinnostusta löytyy:
http://finnshark.com/forum/showthread.php?t=16159

Re: 2005+ mustangien dyno/säätö??
Lähetetty: 07 Touko 2013, 18:16
Kirjoittaja FBFIN65
Jep täällä kiinnostus heräsi Auto 2005 Ford Mustang 4.6L Saleen S/C manual vaihteisto, Ilmottautuu mahdolliseen testi säätöön

Pistä vaikka yv:tä tulemaan, mitä missä milloin ?

Re: 2005+ mustangien dyno/säätö??
Lähetetty: 07 Touko 2013, 20:54
Kirjoittaja Pekka Perkeles
FBFIN65 kirjoitti:Jep täällä kiinnostus heräsi Auto 2005 Ford Mustang 4.6L Saleen S/C manual vaihteisto, Ilmottautuu mahdolliseen testi säätöön

Pistä vaikka yv:tä tulemaan, mitä missä milloin ?

Laitan privaa tulemaan, jutellaan lisää sähköpostilla.
Mut näin julkisestikin on hyvä käydä läpi asioita. Ei liity mitenkään ylläolevaan autoon, vaan kokemuksiin GM:n tuotteista.
Tarkoitus ainakin omalta osaltani on tuoda kokemuksia tänne (jos vaan siihen kykenen) ja samalla yrittää laajentaa säätöosaamista uudempien Mustang-harrastajien keskuudessa. Kokemus on opettanut sen, että yksi(kään) säätäjä ei pärjää itsekseen GM:n boksien kanssa vaan aina silloin tällöin tarvitaan apua muilta kanssasäätäjiltä. Näin homma toimii Ämericassa ja näin sen soisi toimivan myös Suomessa. En keksi ainuttakaan syytä miksei näin voisi olla myös Fordin tapauksessa. Se toki täytyy todeta, että itselläni ei ole Ford-säätäjiin kontakteja jenkkilään päin, mutta pakko samalla todeta, että GM:n bokseihin olen saanut apuja, kun olen vaan kysellyt ja tutustunut muihin harrastajiin rapakon takana.
Sit niistä haasteista. Ei ole ollenkaan ennenkuulumatonta, että tietsikkaboksi on lukittu. Tarkoittaa siis sitä, että auton tietoja ei pääse lukemaan, koska jenkkisäätäjä on niin päättänyt. Lähinnä liittyy säätöniksehin, joita ei haluta muille jakaa. Onneksi harvemmin näitä enää näkee, mutta en tiedä mikä tilanne on Fordin bokseissa.
Toinen aika yleinen case on se, että käytetty auto tuodaan jenkkilästä Suomeen, eikä viriosista ole tarkempaa tietoa. Aina tietoa ei tarvitakaan, mutta esimerkiksi polttoainesuuttimien data olisi hyvä olla tiedossa, koska se helpottaa säätämistä. Sama juttu läppärungon koon suhteen. Jos omistaja ei tiedä mitä autolle on tehty, ei säätäminenkään ole aina helppoa.
Ahdetuissa katalysaattorit voivat olla ongelma. Katit sulaa helposti pienillä ennakoilla. Pakopaineen mittaus olisi vallan mainio tapa eliminoida moinen ongelma, mut mihis laitat anturin, muutakuin poistamalla kapeakaistan väliaikaisesti.
GM:n bokseissa seosta rikastetaan "satunnaisesti" katalysaattorien suojelun vuoksi. Jos säätäjä ei ole tästä perillä, voi säädöt täyskaasulla mennä täysin munilleen. Vastaava ongelma voi tulla bensatrimmien käsittelyssä.
No, tuossa tuli taas jotain kirjoitettua. Toivon että en vaikuta "besserwisseriltä" eli en todellakaan vielä tiedä bokseista tarpeeksi. Kaikki kommentit ovat tervetulleita, samoin kysymykset.
Onkos muuten Mussen moottoreissa säätyvät nokat (tyyliin VTEC tms). Niitähän ei tönäri-LSx:ssä ole, poislukien tietyt mallit (L99 yms.). Pikaisesti kun vilkaisin, niin en huomannut miten toi näkyisi borderline-sytkätaulussa.

Re: 2005+ mustangien dyno/säätö??
Lähetetty: 07 Touko 2013, 21:08
Kirjoittaja Pekka Perkeles
Tässä vielä linkki HP Tunersin säätöohjeisiin Fordin boksille.
http://www.modularfords.com/content/238 ... -HP-Tuners
Artikkeli on hyvin hyödyllinen, mutta sivuuttaa Histogrammien konfiguroinnin. Tää kiteyttää asian MAFfin säädössä:
"Whenever possible it is best to use a known good MAF transfer function for the specific cold air kit being tuned. Some cold air kit manufacturers will supply you with this data. Use it if available, but remember the wise phrase "trust but verify". It is possible to create a transfer function from scratch but that is a topic for another article."
Ymmärrän kyllä miksi tuota ei selitetä (kun sitä ei ole niin helppo selittää sanallisesti), mutta sitten kuin tuon hallitsee, niin säätäminen on paljon helpompaa.
Re: 2005+ mustangien dyno/säätö??
Lähetetty: 17 Touko 2013, 22:43
Kirjoittaja ikk
Erittäin mukava nähdä että kiinnostusta näitten ohjelmointiin löytyy, salaa olenkin eräältä foorumilta Pekan kirjoituksia seurannut
Itse olen pelannut tuon '00 mallisen vekottimen parissa nyt pari vuotta vaihtelevalla menestyksellä. Perusjutut on kohtuu helposti omaksuttavissa mutta määrätyistä asioista ei edes manuaaleissa puhuta kuin hyvin ylimalkaiseen sävyyn. Itselle on harmaita hiuksia tuttanut paluukierrottoman bensapumpun ohjaus josta pitäisi vielä saada jonkunlainen niskalenkki otettua.
Sen verran noista softista että Ford maailmassa SCT on ollut "standardi" -työkalu melko pitkään. Siitä on myös ylivoimaisesti eniten kokemuksia eri foorumeilla ja jenkkitunereilla. HP Tuners on kyllä noissa 05-> malleissa ilmeisesti kehittynyt viime aikoina melko paljon. Itse en ole niin seurannut tuota kun heillä ei ole noihin vanhempiin sopivaa versiota.
Re: 2005+ mustangien dyno/säätö??
Lähetetty: 17 Touko 2013, 22:59
Kirjoittaja Pekka Perkeles
Kaikki neuvot ja kommentit ovat erittäin tervetulleita.
Jos kyse olisi siitä, että "sytkä ja seos kuntoon", niin asiat olisivat aika helppoja. Mut tosiaan esimerkiksi jotkin bensapumpun ohjaukset voivat olla hankalia. En tietenkään osaa sanoa tuohon ongelmaan yhtään mitään.
Ne jotka jenkkilässä tietävät pitävät usein tiedon itsellään: säätäminen kun on niiden bisnestä. Hyvin ymmärrettävää, mutta myös aika usein turhauttavaa. Rahalla saa jotain tietoa irti, mutta aina ei silläkään. Parhaiten pärjää jos pystyy verkottumaan, mut yleensä on niin, että tietoa pitäisi olla annettavaksi kumpaankin suuntaan..