Sivu 2/2
Re: Dyno ohjelmat?
Lähetetty: 05 Tammi 2012, 18:15
Kirjoittaja GT-350
TFS:n nokat SBF:ään:
Stage 1
TFS-51402000
Asteet 221 int./225 exh. 0.050" nostolla
Nosto 0.499" int./0.510" exh. (1.6-keinuilla)
112 LSA
Stage 2
TFS-51402001
Asteet 224 int./232 exh. 0.050" nostolla
Nosto 0.542" int./0.563 exh. (1.6-keinuilla)
112 LSA
Stage 3
TFS-51402002
Asteet 236 int./248 exh. 0.050" nostolla
Nosto 0.574 int./0.595 exh. (1.6-keinuilla)
110 LSA
Unohtakaa mainosasteet...
Re: Dyno ohjelmat?
Lähetetty: 05 Tammi 2012, 19:24
Kirjoittaja Arto65FB
En kyllä usko, että nokan lobe olisi muuttunut, ne vaan ilmottaa ne advertised duraatiot eri nostoilla kuin ennen. Ford Racing ilmoittaa .004" nostolla F-nokalle, joka on siis sama kun tuon TFS1 pakonokka, duraation 288. Tuo 291 on sitten varmaan jollain .003" nostolla.
No, mitä opimme? Katotaan niin kuin ennenkin ensisijaisesti niitä .050" noston aukioloja ja sitten toissijaisesti niitä advertised duraatioita, jos ollaan dynaamisessa rutussa lähellä detonaatiota. Mulle tuo pidentynyt aukiolo sopii kyllä mainiosti, väheni pelko detonaatiosta omassa motissa.
Jaa niin, mihin perustan tuon väitteen "TFS1 = ½*E+½*F" löytyy Cranen katalogista
http://www.cranecams.com/product/cart.p ... il&p=24375
onpas lähellä TFS1 nokkaa, jonka Crane tekee ja onpas imupuoli lähellä Racingin E:tä ja pakopuoli F:ää. Ja tosiaan Jyrin mittausten mukaan TFS1 .050" nostolla oli 220/226 eikä 221/225.
Re: Dyno ohjelmat?
Lähetetty: 09 Tammi 2012, 09:50
Kirjoittaja Mexico65
Topias74 kirjoitti:
Koko tämä kysely, tutkinta ja tiedustelu liittyy siihen mun päätökseen että vaihdanko sen nokka-akselin tässä joskus, vai en!

Kun en viitsis itekkään aina ruveta kikkaileen niiden päästöjen kanssa! Ja kun en vielä oo päässy perehtymään tuohon ruiskuunkaan että miten se toimii ja miten sitä säädetään, kun ei oo mulla vielä ohjelmaa joka aukaisis ne tiedostot ja kansiot jossa ne on! Ja tietääkö joku mikä se Tatech:in boksi on malliltaan? Vois sit kysellä vihjeitä säätämiseen ihan suoraan sieltä missä ne niitä myy!
Juttelin ko. asiasta koneesi ohjelmoijan kanssa, hän suosittelee nokan vaihtoa miedompaan!
perustelut:
-erittäin vaikea saada puhtaat päästö arvot (vähäpäästöineen)
-nykyinen nokka ei pääse oikeuksiin liian ahdistavan imusarjan kanssa, imusarja menee vakuumin puolelle liian paljon
-nokka imusarja yhdistelmä ei toimi
- tuolla imusarjalla ja läppärungolla saavutetaan tehollisesti parempi lopputulos miedommalla nokalla
-> ala- ja keskivääntö paranee
-> tyhjäkäynti paranee
-> käytettävä teho asettuu 5000 - 5500 rpm alueelle -> käytettävä teho kasvaa
• Duration @ .050 (Int/Exh): noin 215/220
• Gross Valve Lift (Int/Exh): noin .500 - .550
• LSA 112 – 116
Tatech ja ohjelmoijan tiedot YV:nä
Re: Dyno ohjelmat?
Lähetetty: 09 Tammi 2012, 11:25
Kirjoittaja Topias74
Re: Dyno ohjelmat?
Lähetetty: 09 Tammi 2012, 13:29
Kirjoittaja Topias74
Itsekin just katoin ja vertailin tota compin XE264HR tai Comp 266 tai 279 HR Magnumia. Compin sivuilla antaa kyllä arvoiksi tolle XE264HR:lle Lobe separation 112 ja intake centerline 108
264/270
212/218
Lift 0.3221/0.321 ja 1,7 kiikuilla 0,544 ja 0,544
1500-5500rpm.
Valve timing 0,006
Jaa mutta olisko tuo niillä 1,6 kiikuilla tuo lobe sep. se 114?
Re: Dyno ohjelmat?
Lähetetty: 09 Tammi 2012, 14:32
Kirjoittaja Topias74
Tässä Dyno 2000 tulokset Comp XE 264 HR asennettuna 4 asteen ennakolla:
RPM Power Torque
2000 142 371
2500 183 383
3000 227 397
3500 274 411
4000 317 416
4500 350 408
5000 370 388
5500 376 359
6000 364 318
6500 340 274
Koneen muut speksit laitoin että 302 kone, kansiin laitoin wedge/pocket porting, stock valve size, valve imu 1,94 , valve pako 1,60. Induction 600 cfm, 1,50 in hg, Tuned-port injection, Small-tube headers with mufflers ja sit tuo XE 264 HR nokka annetuilla arvoilla!
Re: Dyno ohjelmat?
Lähetetty: 09 Tammi 2012, 23:34
Kirjoittaja Topias74
No nyt selvis miks meillä eri arvot, niitä XE264HR nokkia on kahta eri versioo ainakin tuote numeron perusteella! Se mitä minä olen tutkinu on 35-320-8 ja se toinen mitä te ootte kattonu on 35-349-8! Ja noissa nokissa on samat asteet ja nostot mutta auki ja kiinni rampit on vähän erilaiset! Kyllä tosta 35-349-8 nokasta taitaa tulla mun moottoriin seuraava nenäkeppi ja 0 ajoituksella!

Re: Dyno ohjelmat?
Lähetetty: 10 Tammi 2012, 12:32
Kirjoittaja Mexico65
Jos ja kun veivaatte noiden Comp Cams, Crane nokien kanssa niin hieman enemmän irtoaa tietoa nokista tuolta.
http://www.compcams.com/Technical/Catal ... atalog.pdf
http://www.cranecams.com/uploads/catalo ... isting.pdf
Jos haluaa compilta tarkan nokan niin tilatkaa.
Adcole Camshaft Profiling - Part #1-125-1
Our highest precision camshaft measuring device,
the Adcole checks all 16 camshaft lobes to determine
that the cam meets all specifications
requested by the customer. The Adcole measures
camshaft specifications to 0.00001 of an inch.
PS. varatkaa riittävästi aikaa spesial nokan toimituksiin.
Re: Dyno ohjelmat?
Lähetetty: 10 Tammi 2012, 14:51
Kirjoittaja Mexico65
Lähtökohtaisesti spesiaalinokka-akseli on samanhintainen kuin hyllytavara.
Lisähintaa tuo sitten nuo erikoiskäsittelyt ym. toiveet.
Nuo listat on sinänsä kivoja, että voi "vapaasti" valita nokkaprofiilin imu- ja pakopuolelle tarpeen mukaan, samoin LCA voi valita kuten monia muitakin yksityiskohtia nokkaan.
Ongelma on vain se kun tavaraan siten joskus saa niin saa mitä on tilannut.
Re: Dyno ohjelmat?
Lähetetty: 11 Tammi 2012, 22:21
Kirjoittaja Fastback
kaara91 kirjoitti:Doo,dii nyt mäkin sain pelittään ton dyno ohjelman. En tiedä ton oikeellisuudesta, mutta mun rekkuloilla 400- 420hp 6k kieppeillä ja 430-445 lb/ft 4-5k väännöt. Tuo ohjelma on varsin hyvä jos on dynottanut koneen ensin penkissä, jolloin saa oikeat speksit ohjelmaan ja sen jälkeen esim. haluaa tarkastella nokan ajoituksien vaikutusta ynnä muuta.
Juu, parasta tietoa tulee kun saat rakennettua koneen dyno softaan todellisten tulosten valossa. Hyvä esimerkki oli edellisessä V8:ssa, jossa dynosofta antoi 400hv ja saiko Lysimox siitä jonkun 350hv. Heittoja tulee aika rajusti. Noi softat tuppaavat olemaan kohtuu positiivisluonteisia, eli paras penkki on viedä motti oikeaan dynoon tai koko katiska alustadynoon. Alustadynossa saa haettua myös säätöjä ja testattua niiden vaikutuksia aika kätevästi.
Mulla on jossain dyno2003 jos jotakuta oikein hirveästi kiinnostaa niin voin sen pakkailla lähetettävään muotoon nimellisellä lahjoituksella sokeiden kissojen napanöyhdän kasvua edistävälle ry:lle. En muista miten muuttui dyno2000 nähden, mutta hyviä laskureita siinä on ja ne motit voi viedä suoraan dynosim softaan, jossa voi konetta testailla virtuaalisesti. Minä olen hyödyntänyt iterator softia noissa, eli pysty laskemaan softan datan valossa erilaisia nokka-akseleita jne. Tuli joskus touhuttua aika paljon dyno2003:n kanssa, lähelle pääsee, mutta sitten pitää olla oikeat tiedot ja oikea tapa jolla tietää että päästään lähelle oikeita arvoja. Kokeilemalla ja vertaamalla oikeisiin tuloksiin.
Minullakin on omasta motista tarkat speksaukset ja pääsen samoihin lukuihin mitä on mitattu joskus. Tämä tarkoittaa sitä, että nyt muutosten testaus on helpompaa ja vaikutukset ehkä todenmukaisia. Nokka-akseli kontra kansien porttaus jumppaa on tullut käytyä joskus. Softan mukaan kansien porttauksella olisi saavutettavissa lähes 60 hv kasvu. Eikä ole ongelmia uskoa, sillä kansien pakopuoli on lievästi "tukkoinen"
Re: Dyno ohjelmat?
Lähetetty: 11 Kesä 2012, 22:08
Kirjoittaja Topias74
Taitaa ehkä tullakin tosta Compin 35-351-8 nokasta seuraava nokkakeppi mun koneeseen! Katotaan miten sillä peuhaa, ja imupuolelle 1,7 kiikut ja pakopuolelle 1,6 kiikut, niinkuin koneessa on ollu tähänkin asti!
Re: Dyno ohjelmat?
Lähetetty: 24 Syys 2017, 18:48
Kirjoittaja Arto65FB
kaara91 kirjoitti: ↑05 Tammi 2012, 06:34
Kas kummaa. Mulla on vuoden vanha kopio kansiossa ja siinä Stage1 annetaan arvot 275/279. Tuo on oikea arvo, koska olen mitannut kyseisen nokan. Tai sitten tuo nokka on vaihtunut, mutta silloin pitäisi tuotenumerokin vaihtua. Ilmeisesti painovirhe. Noissa TSF nokissa menee helposti sekaisin kun puhutaan stage 1 ,2, ja 3 ja sarjanumeroiden loput menee kuitenkin 2000, 2001 ja 2002.
Kas kun yhta etsii, niin toisen loytaa. Tuosta TFS1 asteista, niita oli kahta eri nokkaa, kun Crane oli finanssikriisin aikana nurin, niin TrickFlow hankki joltain toiselta sitten tuota hieman pidempaa aukioloa olevan nokan.