Sivu 2/3
Re: Ahdettu early
Lähetetty: 15 Maalis 2012, 20:42
Kirjoittaja pokkinen
mutkanen kirjoitti:Mutta kyllähän noita katsastusmiehen penteleitä nuo hevosvoimat kuiteskin kiinnostaa, jos keulilla on ropellia poikineen niin tarttis viä nuo teho/paino suhteet saada niin että menee läpi, VAI??
Mun käsityksen mukaan 7kg/kW pätee vanhoissakin ? moottoria ei saa vaihtaa, eikä ahdinta asentaa, mikäli auton omamassan suhde moottorin nettotehoon on muutoksen jälkeen pienempi kuin 7 kg/kW.
(esim. 1300kg painavassa autossa ei teho saa ylittää 185,7kW)
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779
Tällä hetkellä monet katsastusmiehet on todella tarkkoina tämän teho/painosuhteen kanssa ja esim. S197 GT malliin on tällä hetkellä aika mahdoton esim. ahdinta laillisesti laittaa, kun tehot-painot on melkein tapissa jo vakiona.
Katsastus vaatii myös tarkan dynolapun ( jossa täytyy ahdetuissa olla riittävästi ahtopaineita (toki kierrettävissä esim. jollain imupuolen kotitekoisella kuristimella)
Auton tehdasversio saa toki olla vaikka 1000 heppainen, eli kyseessä on nimen omaan jälkeenpäin lisätyn tehon tarkat rajat muutoskatsastuksessa.
Sitä en tiedä 100% varmuudella koskeeko tämä sama teho/paino-laki vanhempia laitteita , mutta käsittääkseni koskee ?
Re: Ahdettu early
Lähetetty: 15 Maalis 2012, 20:56
Kirjoittaja Ville K
Koskee se noita vanhempiakin ihan yhtälailla, ja ahtaminen vaatii muutoskatsastuksen ja tehomittaustodistuksen josta on käytävä ilmi käytetty ylipaine, vääntö ja teho. Tehon ja väännön käyrän tarvii leikata toisensa ja sehän onnistuu kun käyttää sopivia yksiköitä..
Täytyy myös muistaa ettei noille katsureille nykyään kelpaa oikein mitkään kauhean pienet ahdot, riippuu tosin katsurista, mutta jotkut ei enää hyväksy mitään 0,1 bar ahtoja teholapussa.
PS. Jos on tiedossa joku konttori joka ei teholappuja vaadi, niin kertokaa toki mullekin, olis parikin ahdettavaa projektia

Re: Ahdettu early
Lähetetty: 15 Maalis 2012, 21:21
Kirjoittaja Ville K
Niin, nythän olikin vissiin kyse vanhemman ajoneuvon ahtamisesta nykypäivänä. Kyllä kaikki mitkä ei ole vähäpäästöisiä, on vielä mahdollisia ahtaa, eikä tarvi lupia, vain muutoskatsastuksen, tehoa ei vaan paperilla saa olla ihan mahdottomia vaan ns. vertailuauton tehot +20%. Tehorajattomia ahdettuja ei enää pysty rakentaan kuten 80-luvulla onnistui.
alle 1987 ei tarvi kattia, 1987 eteenpäin tarvii katin jos ahtaa, jos on vähäpäästöinen, ahtaminen saattaa joissain tapauksissa onnistua, pääsääntöisesti liian kallista ja vaikeaa.
Re: Ahdettu early
Lähetetty: 15 Maalis 2012, 21:27
Kirjoittaja pokkinen
kaara91 kirjoitti: Jotkut konttorit ei tiedä asiaa ja saattavat antaa vielä lupia, mutta AKK voi hylätä jälkeenpäin virheelliset luvat tarvittaessa kun päivittävät tietokantaa. tulevaisuudessas uusia autoja ei pysty virittämään sitten mitenkään,.
Juurikin näin. Enää ei ole onni ja autuus jos joku tuttu katsastusmies tekee "virheen" ja leimaa väärin perustein muutoskatsastuksen. Ei voi hyppiä riemusta että leima tuli. Muutaman kuukauden päästä tulee lappu kotiin ja katsastus onkin hylätty

Tähän ollaan menty, eli pullapussin kanssa ei kannata eikä tarvitse konttorille enää mennä.
Re: Ahdettu early
Lähetetty: 15 Maalis 2012, 21:31
Kirjoittaja Ville K
Jos vertailuautossa johon tehoja/moottorin tilavuutta verrataan, on alunperin absit, niin ne täytyy olla tietenkin siinä muutoskatsastuksen kohteenakin olevassa autossa.
Mutta jos haluaisin ahtaa esim. kutoskoneisen earlymustangin, niin edelleen se onnistuis niin, että kasikoneisen akselit, vakaajat, jouset+iskarit ja jarrut alle, ahdin kylkeen, teholaput pihalle, joissa sais siis olla kasikoneisen tehot lisättynä 20%, ei se oo mihinkään muuttunut. Koko ajan edelleen europuolella ahdetaan esim. sierroja ja escorteja, ja moni leimamieskin rakentelee/kirjoittelee esim. cosworthrsclubin puolella.. samat säännöt jenkkeihin pätee kuin euroihinkin.
Re: Ahdettu early
Lähetetty: 15 Maalis 2012, 21:40
Kirjoittaja Ville K
Jep, sä kun vaan nyt väitit ettei enää muka vois ahtaa laillisesti, mutta ihan laillinen tollanen vehje on jos siitä on lailliset teholaput otettu ja niillä muutoskatsastettu, ei siitä mihinkään käräjille joudu

Re: Ahdettu early
Lähetetty: 15 Maalis 2012, 21:49
Kirjoittaja Ville K
Sulla tuntuu olevan tarve vaihtaa puheenaihetta. Edellenkään mulla ei oo tarvetta kutosesta eroon, tai edes saada siitä lisää tehoa, vaan ahtamisesta kyse tässä topikissa ja esitin esimerkin..
Edit: sopivasti näköjään viestiäs muokkasit..
Re: Ahdettu early
Lähetetty: 15 Maalis 2012, 22:03
Kirjoittaja clark
Re: Ahdettu early
Lähetetty: 15 Maalis 2012, 22:03
Kirjoittaja pokkinen
kaara91 kirjoitti:Halvemmaksi tulee sunkin ostaa siihen katiskaan täyslohko, kun yrittää ahtaa sitä sitä 300 hv. Riittää kun ostat vakio 302 koneen ja vaihdat kannet ja pääset samaan kööriin kun muutkin harrastajat.

Tässä lauseessa kiteytyy kaikki kriteerit, mitä emme toivo tänne tekniikkaosioon kirjoiteltavan. Meni täysin ohi aiheen ja henkilökohtaisuuksiin myös.
http://www.mustangclub.fi/board/viewtop ... =25&t=1120
Siivoan tämän topicin pian, jos otsikkoa ei kunnioiteta.
Eli jatketaan ostsikon mukaan. Kiitos paljon.
Re: Ahdettu early
Lähetetty: 15 Maalis 2012, 22:21
Kirjoittaja Firebolt
Re: Ahdettu early
Lähetetty: 15 Maalis 2012, 22:28
Kirjoittaja Firebolt
kaara91 kirjoitti:Näistä ahtimien luvista ei tällä hetkellä tiedä tässä suomen maassa kukaan miten se lakipykälien mukaan menee. Piste
Sehän tässä juuri eniten persiistä onkin

Re: Ahdettu early
Lähetetty: 15 Maalis 2012, 22:39
Kirjoittaja Ville K
kaara91 kirjoitti: Näistä ahtimien luvista ei tällä hetkellä tiedä tässä suomen maassa kukaan miten se lakipykälien mukaan menee. PISTE. Kaikki tarvii luvan oli se sitten vanha tai uusi edelleen PISTE.
Luvan mistä, trafilta, äidiltä/isiltä?
Osaan heti sanoa aika monta euroautoa, jotka on leimattu ahtimelle ihan muutoskatsastuksella, ja mun tietääkseni euroja ja jenkkejä koskee samat rakentelusäännöt. Jos on laillisesti muutoskatsastettu pykälien mukaan, muutokset otteessa, niin eipä niitä ole mitään syytä perua. Eriasia sitten ne mitkä on juuri tutulla leimattu kossupullolla laittomasti.
Re: Ahdettu early
Lähetetty: 15 Maalis 2012, 22:41
Kirjoittaja Firebolt
Tämä on totta, mutta monesti poliiseille on ollu ihan eri asia että onko auto valmistettu uudella vai vanhalla mantereella.
Testituloksiin saattaa toki vaikuttaa sekin, että kyseinen kampes oli mopar...
Re: Ahdettu early
Lähetetty: 15 Maalis 2012, 22:57
Kirjoittaja Ville K
Jep, mutta siinä menee se tehopainosuhde yli, ja on vielä vähäpäästöinenkin, sen takia ei onnistu jälkikäteen. Mutta noi missä ei tehopainosuhde mene yli, eivätkä ole vähäpäästöisiä, niin ihan muutoskatsastushommia, tästä voidaan vääntää vaikka kuinka kauan. Koko ajan europuolella jätkät noita rakentaa ja leimaa.
Re: Ahdettu early
Lähetetty: 16 Maalis 2012, 10:19
Kirjoittaja Wesuri.V8
Rupeaa keskustelu rönsyilee ku esson baarissa konsanaa.
Tuolta löytyy ihan lakitekstiä alkuperäiseen kysymykseen liittyen.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779
Tuollaisen -66 musseen ahtimen laitto ei ole ongelma. Asioista kannattaa ottaa vaan hyvin selvää. 351w menee kokonsa puolesta muutoskatsastuksella myös ahdettuna. Muutoskatsastukses tulee esittää sellainen teholappu jokaa pysyy sen 20% sisällä. Teholapusta tulee käydä ilmi millä ahtopaineella teho on saatu vai onko teho rajattu esim kierrosrajoittimel. Jarrut ja alusta muutenkin vastaamaan tehokkainta mallia tai paremmaksi. Painon kompensointi esim. akku paksiin tai osia keventämällä. Jne.
Tuo teho/paino raja koskee niin tuontipelejä kuin suomiautojakin. Tehtaan malli saa alittaa tuon 7kg/Kw, mutta sitä ei sitten saakkaan virittää ilman poikkeuslupaa. Tuontipeli jota on viritelty tuon rajan alle ei pitäs saada kilpiin ilman poikkeuslupaa. Ja poikkeusluvathan haetaan trafista. Siinä sitten saa keksiä perusteluja miksi tälläinen pitäisi saada. Ei taida naapurin kateelliseksi saaminen riittää. Mene ja tiedä.
Näitä nykyautoja joita viilaillaan, vähäpäästöisissä vaaditaan sitten se hyväksytyn tutkimuslaitoksen (VTT taitaa tehdä suomes) päästömittaus. Se ei ole sama mitä konttoreil ja korjaamoil mitataan putken pääst. Sitten jos on EU-tyyppihyväksytty auto, niin silloin tarttes niitten osienkin olla hyväksytty kyseiseen autoon. Joihinkin euro- autoihin taitaa nykyään saada noita tüv-hyväksyttyjä ahdin sarjoja. Taas muistaen ne sallitut rajat. Jotkut on käyny sen päästötestinkin tekemässä ja miedoilla ahdoilla / viritysasteella päästöt on sallittuihin rajoihin saatu.
Katsastajien toiminnassa on ikävä kyllä sitä hajontaa ihan samanlailla ku lainkuuliaisissa kansalaisissakin. Mutta jos sulla on dokumentit (mitkä vastaavat autoa) esittää muutoskatsastukses konttorilla jotka on pykälien sisällä ja auto muutenkin tehty asiallisesti, niin ei siin katsurin pitäs enää ryttyillä. Tiedot menee järjestelmään niitten dokumenttien mukaan. Ei sitä konetta kukaan rupea aukomaan ennenkuin sattuu se kuolemaan johtanut onnettomuus. Se mitä kukin tekee sen muutoskatsastuksen jälkeen autollensa on sitten ihan omalla vastuulla.
Itselläkin käyny mielessä, jossain vaiheessa kun tulee tuo moottoripuolen "ehostus" vastaan, tuo ahtaminen. Olishan se kova juttu.