Mun käsityksen mukaan 7kg/kW pätee vanhoissakin ? moottoria ei saa vaihtaa, eikä ahdinta asentaa, mikäli auton omamassan suhde moottorin nettotehoon on muutoksen jälkeen pienempi kuin 7 kg/kW.mutkanen kirjoitti:Mutta kyllähän noita katsastusmiehen penteleitä nuo hevosvoimat kuiteskin kiinnostaa, jos keulilla on ropellia poikineen niin tarttis viä nuo teho/paino suhteet saada niin että menee läpi, VAI??
(esim. 1300kg painavassa autossa ei teho saa ylittää 185,7kW)
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779
Tällä hetkellä monet katsastusmiehet on todella tarkkoina tämän teho/painosuhteen kanssa ja esim. S197 GT malliin on tällä hetkellä aika mahdoton esim. ahdinta laillisesti laittaa, kun tehot-painot on melkein tapissa jo vakiona.
Katsastus vaatii myös tarkan dynolapun ( jossa täytyy ahdetuissa olla riittävästi ahtopaineita (toki kierrettävissä esim. jollain imupuolen kotitekoisella kuristimella)
Auton tehdasversio saa toki olla vaikka 1000 heppainen, eli kyseessä on nimen omaan jälkeenpäin lisätyn tehon tarkat rajat muutoskatsastuksessa.
Sitä en tiedä 100% varmuudella koskeeko tämä sama teho/paino-laki vanhempia laitteita , mutta käsittääkseni koskee ?