Sivu 2/2
Re: Virtuaali Mustang EARLY
Lähetetty: 15 Joulu 2011, 08:43
Kirjoittaja JXA-26
NYT RAKENNETAAN KAIKKIEN UNELMA MUSTANGIA, EI BUDJETTI AUTOA !!
http://www.spoca.se/afoto51.jpg
Auto käytiin hakemassa veljesvoimin Viitasaarelta erään kansanedustajan naapurin serkun tallista. Lattiapellit oli jo vaihdettu ammattitaidolla, mutta cowli oli vielä pitelemättä, samoin takakyljet vaativat huomiota runsaasta kitistä johtuen. Moottori oli purettuna pahvilaatikossa, jota oli säilytetty vuotavassa telttakatoksessa -92 alkaen.
Auto purettiin heti ensimmäisenä iltana ohrapirtelön voimin, ja talkoo väkeä saatiin paikalle runsaasti. Seuraavana päivänä koria lähdettiin viemään soodapuhallukseen, joka sattui löytymään omalta kylältä.
Odotellessa voisi tilailla osia?
Peran Ruotsin serkku puhui joskus jostain cammerista…?
Re: Virtuaali Mustang EARLY
Lähetetty: 15 Joulu 2011, 09:58
Kirjoittaja Mexico65
OK.
67 soodapuhallettu, kotiutettu ja karvanopat hankittu.
Pera on kuplien kanssa oppinut hyväksi hitsaajaksi. Koska pellit yleisesti on hyvässä kunnossa mutta hitsaustaitoja on halu käyttää. Pera selvittää miten koria voisi jäykistää tehtaan hitsisaumoja vahvistamalla. Samalla hän myös löytää oivan linkin lisä jäykisteiden rakentamiseen.
Pera vetää useita metrejä lisäsaumoja koriin ja rakentaa etutolppiin Boss 302 trans am tyyppiset lisävahvistukset tukevasta pellistä, samalla syntyy myös torque boxit molemmille puolille. Runkoaisat yhdistyy malmikkaasti mutta Pera lisää vielä poikittaistukia runkoaisojen avuksi kiertojäykkyyden lisäämiseksi. Mielessä siintää kuitenkin jo kaarikehikon valmistaminen. Tämä ei kaikilta osin Peraa täysin miellytä koska ajatuksena ei kuitenkaan ole rakentaa kilpa-autoa. Mutta yksinkertainen neljänpisteen (Shelby tyypin)turvakaari tulee kuitenkin rakennettavaksi. Autolla pitää päästä myös nakkikioskille ja kerhon tapahtumiin mennään ja tullaan ajamalla.
Pera on sen verran insinööri miehiä, että ei lähde soitellen sotaan vaan haalii kasaan pinon kirjallisuutta joka koskee auton alustan rakenteita ja säätöjä. Samoin kirjallisuus ja tiedot nopeista rata Mustangeista kiinnostaa. Näin Pera talven pimeinä iltoina saa valaistuksen kuinka kohtuullisen yksinkertaisin keinoin lähes vakio osilla voisi saada aikaan erittäin toimivan alustan. Pera on tutustunut myös Historic autojen alustoihin ja oivaltanut, ettei nopeutta pelkästään osia ostamalla saavuteta. Samalla Pera sai selville Historic autojen jousi jäykkyydet, joka osittain oli järkytys, koska ne ovat erityisen jäykkiä. Etupää vahvistetuin tukivarsin ja riittävillä säätöalueella on selvä päämäärä. Taka-akseliston suhteen Pera on ihmeissään miten kiihdytys ja sivuttaiskiihtyvyyttä voi yhdessä halita. Jotain uuta takapäähän tulisi taittaa pelkät lehtijouset ei riitä. Oisko vastaus taas Trans am Boss 302 taka-akselisto lehtijouset, panhard tai wats ja pitkittäisi tukivarret, jotain säätöjäkin pitäisi jäädä. Roll-centeriä pitää pystyä säätämään samoin IC pistettä. Tulevan auton pitää irrota viivalta ilma metrin leveitä sliksejä ja toimia mutkasta kiihdyttäessä pidolla ilman superleveitä ratarenkaita. Tätä pohtiessa ja saumoja vedellessä niska jäykistyy, Pera saa oivan ajatuksen aloittaa ajoharrastus jo talvella, siispä suunta karting radalle.
Re: Virtuaali Mustang EARLY
Lähetetty: 15 Joulu 2011, 10:22
Kirjoittaja Mexico65
Pera haaveilee koneista mutta ei halua tehdä vielä päätöstä.
Cammeri taitaa olla liian kallis, hankala ja painava.
Ajatus nopeasta pikkulohkosta kiinnostaa, olisi kiva kiusata bb kansaa. Tiedossa on myös, ettei natikoita kai koskaan ole voitettu isolohkolla.
Vanha 289 tai 302 kisakone saataisi olla hyvä ajatus...
Re: Virtuaali Mustang EARLY
Lähetetty: 15 Joulu 2011, 12:10
Kirjoittaja JXA-26
Nyt kun Pera tietää autonsa käyttötarkoituksen ja raamit mihin auton pitää sopia, rupeaa hän kartoittamaan tekniikkaa. Koria ei hirveästi kannata vielä muokata, ennenkuin tietää minkälaisella tekniikalla liikutaan. Voimaa ja säädettävyyttä pitää saada 600hp, että pystyy kyykyttään velipojan natikoissa. Nyt on loppuviikko aikaa tapella mistä ruvetaan tekemään tekniikkaa autoon! Maanantaina lähtee tilaus...
1.Moottori ? (W / C / FE / Mod / ahtimella / vapari / jotn.muuta)
2.Vaihdelaatikko ? (man / autom / jotn.muuta)
3.Kardaani ?
4.Perä ? (leveys / 8" / 9" / 8.8 / jotn.muuta)
5.Takajousitus ? (lehdet / coilover / ilmapussit / jotn.muuta)
6.Etujousitus ? (lehdet / coilover / ilmapussit / jotn.muuta)
Re: Virtuaali Mustang EARLY
Lähetetty: 15 Joulu 2011, 12:25
Kirjoittaja JXA-26
Ehdotan seuraavaa:
1.Moottori ? 351W, stroke sarja, ahdin, ruisku.
2.Vaihdelaatikko ? manuaali, T56.
3.Kardaani ? Alumiinikardaani
4.Perä ? 9"
5.Takajousitus ? Coilover sjeholm, nelilinkki
6.Etujousitus ? Mcperson,putkialatukivarret, tehostettu hammastanko ohjaus
Re: Virtuaali Mustang EARLY
Lähetetty: 15 Joulu 2011, 13:34
Kirjoittaja Mexico65
JXA-26 kirjoitti:Nyt kun Pera tietää autonsa käyttötarkoituksen ja raamit mihin auton pitää sopia, rupeaa hän kartoittamaan tekniikkaa. Koria ei hirveästi kannata vielä muokata, ennenkuin tietää minkälaisella tekniikalla liikutaan. Voimaa ja säädettävyyttä pitää saada 600hp, että pystyy kyykyttään velipojan natikoissa. Nyt on loppuviikko aikaa tapella mistä ruvetaan tekemään tekniikkaa autoon! Maanantaina lähtee tilaus...
1.Moottori ? (W / C / FE / Mod / ahtimella / vapari / jotn.muuta)
2.Vaihdelaatikko ? (man / autom / jotn.muuta)
3.Kardaani ?
4.Perä ? (leveys / 8" / 9" / 8.8 / jotn.muuta)
5.Takajousitus ? (lehdet / coilover / ilmapussit / jotn.muuta)
6.Etujousitus ? (lehdet / coilover / ilmapussit / jotn.muuta)
Ei, ei, ei...
Raamit kuntoon ensin!
Kun raamit on kunnossa niin tekniikka voi sitten olla jotain 2,0 nelosen tai 500 cid väliltä.
Pera ei tee tätä virhettä, että lähtisi juoksemaan tekniikan perässä ennen kuin raamit on viimeistä piirtoa myöten kunnossa.
Hän tietää, että koria on vaikea muuttaa sen jälkeen kun auto on kasassa.
Peran tekemät laskelmat viittaa siihen, että 450 - 500 hp riittää noin 10 s. varttiaikaan ja 1.25 s alittuu mutkaradalla Alastarossa. Tiedostaen kuitenkin renkaiden vaikutuksen tuloksiin.
Toisin sanoen Pera jää pohtimaan mitä vielä voisi korille tehdä.
Etuakseliston tuenta koriin vaivaa mieltä, eikä taka-akselin tuennat koriin vaikuta riittäviltä.
Re: Virtuaali Mustang EARLY
Lähetetty: 15 Joulu 2011, 13:43
Kirjoittaja Mexico65
Pera ei anna periksi.
Pera rakentaa jigin johon kori tulee kiinni. Näin hän voi tehdä kaikki tarpeeliset mittaukset sen suhteen, että kori on suora ja ristimitat täsmää.
Pera päätää pitää korin jigissä aina alustan rakentamista varten. Varmistuen lopulta akseleiden oikeasta suunasta ja sijainnista koriin. Samalla kun akselistoja sovitetaan on helppo toteuttaa mittauksia jousituksen vaikutuksesta IC:n, anti sqattiin ja roll centereihin (edessä /takan / kokonaisuutena).
Re: Virtuaali Mustang EARLY
Lähetetty: 16 Joulu 2011, 13:26
Kirjoittaja Mexico65
Koko yön Pera harkitsi konetta. Selasi luetteloita ja surfasi netissä.
Viimein aamuyön tunteina Pera teki päätöksen ja tilasi koneen, samaan kasaan tulee myös T56 aski, kytkin ja muut koneen ympärille tarvittavat hilut.
Tämän Pera tilasi!
Ford winston cup 358 cu in C3 head complete carb to drysump pan. 750+HP. Viper T56 6 speed trans. with Mcleoud 9'' twin disc clutch. with tilton bellhousing + hydraulic throwout bearing. steel billet flywheel + high tork stater.every thing like new.can here run still in car.
$14,000.00
Vaikka asia tuntuu hieman hankalalta, niin tämä paketti tulee toimimaan hieman kesytettynä (esim. 550 hp) erinomaisesti.
Peran mielestä tuolla tekniikalla Mustangilla voisi osallistua jopa Burn Out kisaan. Pera alkaa uskoa, että tuleva auto saattaa jopa sutia.
Re: Virtuaali Mustang EARLY
Lähetetty: 19 Joulu 2011, 23:16
Kirjoittaja Fastback
Fastback kirjoitti:http://www.blocket.se/lund/MUSTANG_Pro_ ... m?ca=4&w=3
Pena löysi suoraan unelmiensa auton '68 ht, tinkaa sen 3 tonnilla pois. Auto on mustang II tyylisellä keulalla joten sinne voi hivuttaa vaikka modularin tai muuten kookkaan moottorin. Tässähän on perusasiat kunnossa.
Tää taisi olla oikeasti halpa auto, 35.000 SEK oli pyynti ja 15. päivä bongasin ja nyt on jo myyty. Siinä oli hienosti tuettu taka-akselikin, oli oikein ratareino ainesta. Oliskos tarvinnut ite hakea?
Re: Virtuaali Mustang EARLY
Lähetetty: 19 Joulu 2011, 23:41
Kirjoittaja Ville K
Pera lukee kirjastossa uusinta mobilistia ja PAM! Se tapahtuu. Pera katsoo jalkoihinsa ja huomaa ennen niin mukavien kukkakuosisten salihousujen vaihtuneen pussihousuihin. Yhtäkkiä Pera vaan huomaa rakastavansa suomiautoja ja niiden ainutlaatuista historiaa. "Minulla on tallissa pala ainutkertaista Suomi-historiaa ajalta jolloin tämmöistä Mustangia ei ollutkaan ihan tavallisella tallaajalla." -Pera ajattelee. Tämä on pakko entisöidä. Pera ottaa yhteyttä kiinteistövälittäjään ja avioerojuristiin, hoitaa omakotitalon ja akan pois tieltä, tilille tulleilla rahoilla pera ostaa pätkän teollisuushallia jonka parvelle rakentaa poikamiesboksin baareineen ja kotiteatterivehkeineen. Pera soittaa TriangleMotorsille joka ottaa vaativan entisöintiprojektin hoitaakseen. Auton historiaa tutkiessa paljastuu, että mm. Clint Eastwood, Steve mcQueen ja Persian tsaahi ovat käyttäneet autoa suomen vierailullaan. Odotellessaan Mustangin valmistuvan Trianglelta, Pera innostuu myös eurofordeista ja hommaa parit escort mk1 ja tähtiperäCortina aihiot tallille...
Re: Virtuaali Mustang EARLY
Lähetetty: 20 Joulu 2011, 10:44
Kirjoittaja JXA-26
Seuraavaksi Pera herää hiestä märkänä, nousee ylös ja kastelee koiran ja päästää pelarkoonian ulos... Hirvee liskojen yö !!!

Re: Virtuaali Mustang EARLY
Lähetetty: 20 Joulu 2011, 14:13
Kirjoittaja JXA-26
http://www.mustangclub.fi/board/viewtop ... 23&t=10558 Tuonne kirjoittelen jatkotarinaa sitä mukaa kun TÄSSÄ topicissa kansalaiset ohjaavat auton rakentamisen suunntaa, tai rakennusvaiheen tapahtumia. Älkää siis kommentoiko sinne mitään, kaikki tänne !
Peralla on siis tällä hetkellä moottori ja vaihdelaatikko matkalla laivassa ja samalla hän tilaa uudet takakyljet vanhojen kärsineiden tilalle. Mistä aineesta? Mitä maksaa?
Re: Virtuaali Mustang EARLY
Lähetetty: 23 Joulu 2011, 18:59
Kirjoittaja Homer65
Pera törmää Jouluaaton aattona, ruokaviiniä Joulupöytään hakiessaan, yhteen puolituttuun rallihörhöön eli ralliperunaan. Terveisiä vaihdettaessa peruna kuulee projektista ja vihjaisee:" Jos tarvit kuunnon turvavytöt heppaasi, niin kysele rallimiehiltä yli-ikäisiä vöitä. Niissä on lentäjälukot ja on riittävän leveitä. Munatkin pysyy housuissa kun on niitäkin varten omat henkselit."
Pera päättää laitta rallitopikille kyselyn, jos vaikka sopivasti tärppäisi, voisi vaikka kiinnikkeet tehdä samalla kun hitsailee kaaria??? KAARIA, perkele pitääkö kaaret kuitenkin laittaa? Riittääks ne kevyet kaaret sittenkään ? Keltähän kysyis ..
Vittu taitaa karata mopo kädestä, tuuma pera kun panee maata. Huomenna tule pukki ja ..

kopoti kopoti...
Re: Virtuaali Mustang EARLY
Lähetetty: 23 Joulu 2011, 21:51
Kirjoittaja Fastback
Homer65 kirjoitti:Vittu taitaa karata mopo kädestä, tuuma pera kun panee maata. Huomenna tule pukki ja ..

kopoti kopoti...
Pera on puutteessa, panee maata ja aikoo tulla huomenna - karu äijä.
Kaariasia tuli ratkaistua - Peran osti tuning näyttelystä imukuppikiinnitteiset muovikaaret.
Re: Virtuaali Mustang EARLY
Lähetetty: 23 Joulu 2011, 23:40
Kirjoittaja Firebolt
Fastback kirjoitti:
Kaariasia tuli ratkaistua - Peran osti tuning näyttelystä imukuppikiinnitteiset muovikaaret.
Ja varmasti oikeita kevyempi ratkaisu. Vartilla sen huomaa

Ranelle siitä ei sanota sanallakaan
