Sivu 10/16

Re: Minkälaiset kannet 302:seen

Lähetetty: 20 Joulu 2016, 16:04
Kirjoittaja Topias74
Vai oliko se holleyn läppärunko??

Re: Minkälaiset kannet 302:seen

Lähetetty: 20 Joulu 2016, 19:46
Kirjoittaja porttari
Itseäni kyllä kovasti epäilyttää tuo 100hp/L alle 6000 rpm. Millä tuo kone kykenisi pumppaamaan tuolla iskulla niin järkyttävän tehollisen keskipaineen, ellei tuo ole melko lailla positiivisesti yläkanttiin ilmoitettu. No tein tuossa hieman vertailuja tuon koneen pohjalta tuollaiseen 3L crossikoneeseen. Mittasuhteet liki samat porauksen, kuin iskunkin suhteen. Mutta ei vaan tule sitä 300 hp tosiaankaan alle kuuden tonnin, eikä muuta rajoitusta ole kuin 2v/sylinteri. Nämä koneet on aika hienoja vajaa sylinterisiksi.

Nokat 0,50" 280-290+, nostot liki 20mm, 52-54mm imu/38-40mm pako, täysin spesiaalit kannet korkeilla kanavilla jne, 55-58mm läppä/pytty, vimpan päälle pakosarjat yms. Näiden todelliset tehot liikkuvat 360-375hp.

Sitä en epäile lainkaan, etteikö tuo Shermanin kone muuten olisi ihan voimakaskin, mutta noita kierroslukuja ja tiettyjä tehoja en oikein käsitä.

Täytyy mielenkiinnosta näppäillä lukuja ohjelmaan ja katsoa kuinka suuri tehollinen keskipaine tulee eri kierroslukualueilla. Sen verran aihe kuitenkin kiinnostaa.

Ja taas pohdittiin millaiset kannet 302:n päälle :mrgreen: :peukku: Mutta jokos alkuperäisen aiheen aloittaja on kenties päätynyt jo millaisiin kansiin tässä monenkirjavien kommenttien saattelemana?

Re: Minkälaiset kannet 302:seen

Lähetetty: 20 Joulu 2016, 21:48
Kirjoittaja Mexico65
Topias74 kirjoitti:Vai oliko se holleyn läppärunko??
Kyllä nimen omaan Holleyn läppärunko!


PS. eiköhän pete66 ole jo kannet valinnut 302 koneen päälle.

Re: Minkälaiset kannet 302:seen

Lähetetty: 20 Joulu 2016, 22:12
Kirjoittaja GT-350
Mexico65 kirjoitti: PS. eiköhän pete66 ole jo kannet valinnut 302 koneen päälle.
Tarkoitat että valinnut kuka ne kannet tekee? Eihän tämän topiikin jälkeen kenelläkään muuta tietä ole kuin valaa valuraudasta vähän tiiliskiveä isompi palikka (x2) ja alkaa kairata siitä, alle kahdella tonnilla "avaimet käteen" maailman parhaat pikkulohkokannet. :LMAO: :LMAO: :LMAO:

Re: Minkälaiset kannet 302:seen

Lähetetty: 20 Joulu 2016, 23:26
Kirjoittaja Antti66HT
Prosentti osastoon pääsee mustang kerhossa, jos rakentaminen Fordin pikkulohkossa jää kiinni bolt-on kansien ominaisuuksista. Jokin aika sitten riitti kun päivitti afr:n kansiin kun jouset ja katsoi että venttiilin reikä on keskellä ja oikean kokoinen. 11.00 aikoja ajetaan 1600kg painavilla pikkulohko autoilla, käsittääkseni bolt on osilla...

Re: Minkälaiset kannet 302:seen

Lähetetty: 21 Joulu 2016, 02:02
Kirjoittaja porttari
Tiedä siitä kuulunko % kerhoon, niin 11,7s /191,3km/h lopareilla meni vartille 2015 Natikoissa. Ja mitä olisikaan mennyt, mikäli siellä kuidun alla olisi potkinut pikkasen päälle 500 oikeaa suomalaista työhevosta. Dynoliuskan ja kokonaispainon mukaan kulkua olisi pitänyt löytyä 206-207 km/h ja korkea 10s aika.

Vaan eipä mennyt ei. Jos nyt kiireiltään ehtisi joukun pyhinä mittaamaan ohivuodot koneesta. Ehkä sieltä löytyy sitten vastaus tuohon ontuvaan kulkupuoleen ( jospa venttiilit vuotavat riittävän paljon ja oikeastaan hienoa jos vuotaisvatkin niin tällekin löytyisi jokin järkevä selitys).

Tuossa joitakin youtube pätkiä olen katellut Fox koppaisista 331-347 koneisista ja parhaat ovat kulkeneet 9,8s/222 km/h. Auton paino kuskin kanssa noin 1300kg. Tehoa tarvitaan noin 550-565hp. Mun auto noin 1450 kg ajokunnossa. Joten oma auto tarvitsisi samaan noin 650hp.

Ja se mitä itse laskin auton tarvitsevan tuon 191,3 km/h lopareihin, pyöritään 410-425hp paikkeilla. Ja tuo teho on sitten ihan kampiakselitehoa, ei takarattailta olevaa. Ja kaava sitten pitää tosi hyvin kutinsa eurokinnereissä, joten täytyyhän sen sitten päteä tässäkin.

Kukas se aloittaa valamisen :mrgreen:

Re: Minkälaiset kannet 302:seen

Lähetetty: 23 Joulu 2016, 12:38
Kirjoittaja Futurage
Antti66HT kirjoitti:Prosentti osastoon pääsee mustang kerhossa, jos rakentaminen Fordin pikkulohkossa jää kiinni bolt-on kansien ominaisuuksista. Jokin aika sitten riitti kun päivitti afr:n kansiin kun jouset ja katsoi että venttiilin reikä on keskellä ja oikean kokoinen. 11.00 aikoja ajetaan 1600kg painavilla pikkulohko autoilla, käsittääkseni bolt on osilla...
Taidat Antti viitata minuun.... ? No joo...11.006 / 204 kmh noin 1530 kg painolla viivalla( 1,65 sec 60.ft)
1980 Fairmont Futura.

408 W vakiolohkolla. AFR 205 kannet suoraan paketista, tosin seetit oikaistu stressilevyillä Suomessa, menivät ovaaleiksi 120 ft.lbs kansipulteilla. Stud girdle.1,7 rullavipat.
10,5 puristus.
Super Victor+ 950 Holley.
1 3/4" Hookerit, avoimet putket.
242 / 248 Comp extreme roller, nostoa noin .640.

T 56 magnum, 4,11 perävälitys

Moottori rakennettu huolella, ei siis "niputettu" tai "koottu"...mutta seuraava moottori tulee kuitenkin olemaan erilainen.
427 W Man-O-War lohkoon ja CHI kansilla( by porttari).

Kannet, imu- ja pakosarjat eivät tule olemaan bolt-on kamaa.Tavoite 100+ hv / litra katukelpoisena.Toivottavasti :bye: yhä useammalle pyörälle kadulla 8)

Re: Minkälaiset kannet 302:seen

Lähetetty: 31 Joulu 2016, 14:12
Kirjoittaja porttari
Mittasin jossain vaiheessa 11r kannet. En päässyt lähellekään valmistajan ilmoittamia arvoja ( jäivät pienemmiksi), mutta itsehän mittaan 10":lla omalla penkillä. Ja jos penkistä loppuu tehot 10":lla , pienennän mittauspainetta vaikka 8":aan. Pienemmälle paineelle löytyy suoraan korjauskertoimet ja melko hyvin pitää paikkaansa mittasipa asiaa kumminpäin tahansa, ts. paineen muutto suuntaan tai toiseen pitää arvon hyvinkin tarkkana.

En tiedä sitä, onko meillä todella pienempi ilmanpaine, mitä rapakon takana, mutta samoihin tuloksiin meillä ei päästä koneiden kuin kansienkaan kohdalla.

Joitakin muutoksia tein silti valmiisiin 11r cnc kansiin, jotka katsoin tarpeellisiksi. Mutta totuus on hyvin usein kuitenkin se, ettei pelkkään mittaamiseen kannata tuijottaa. Vaikka kannet muutoksien jälkeen mitattaessa huonontuisivatkin, tulos saattaakin olla käytännösä täysin päinvastainen :) Tai päinvastoin tulokset paranevat, teho tippuu moottorissa.

Myös se, ettei kanavan tilavuuden perusteella vielä voi sanoa, kuinka hyvä kansi oikeasti on. Monesti se kanavan ahtain kohta lopulta sanelee, minkä verran seosta läpi saadaan imettyä. Suuri suuaukko ja suuri venttiili, mutta pienin kohta ahdas tekee sen, että virtauksen inertia heikkenee seetillä. Jos sen sijaan imuventtiili on maltillisen kokoinen muuhun ympäristöön, kone tuottaa mitä todennäköisimmin paremman tehon/väännön. Jopa silloinkin, vaikka käytettäisiin niitä perinteisiä jenkkipakosarjoja ideologioineen. Ja puhumattakaan siitä, jos taasen käytetään aikaa sen sarjan kanssa puuhailuun.

Pakopuolella myös löytyy virheitä merkistä riippumatta. Paljon on siitä kiinni, millainen paine-ero syntyy kun pakoventtiili aukeaa. Kaasunopeus voi olla suurikin, mutta virtauksen laatu hyvinkin pyörteinen ja pyörre syntyy siinä istukan läheisyydessä ( joka voi jopa pahimmillaan kuristaa +30% kanavan pinta-alasta, joka aiheuttaa jäännöskaasuja sylinteriin ja lisää täten nakutusta, sekä uuden seoksen syttymistä/palamista).

Kun saa pyörteet pois, tippuu paine-ero selkeästi aikaisemmasta, mutta kanavan toiminta rauhoittuu. Se miten kanava tehdään loppuun suuaukkoon päin, määrittää myös miten tehokkaasti se toimii. Ja siitä eteenpäin miten pakosarja toimii ja mihin määritellään kollektorin sijainti, sekä kollektorin pienin kohta.

Ja taas mentiin vähän alkuperäisestä aiheesta ohi... :mrgreen:

Re: Minkälaiset kannet 302:seen

Lähetetty: 31 Joulu 2016, 23:26
Kirjoittaja porttari
Käytäppä sitä mitattua kantta täällä, niin katotaan erot. Mun telkän pönttö ei ole näyttänyt millekään kannelle koskaan mitään kummoisia tuloksia, ainakin kun niitä on tullut vertailtua jopa täysin samanlaisiinkin. Ja tietysti vielä niinkin, että koneet ovat tuottaneet parhaimmillaan 15% enemmän tehoa, mitä kansi on virrannut.

Silloinhan kaikki on tainnut mennä suurinpiirtein tontille :)

Re: Minkälaiset kannet 302:seen

Lähetetty: 04 Tammi 2017, 20:15
Kirjoittaja porttari
Tähän otsikon aiheeseen liittyen, muistelen että Edelin E Streetit taisivat virrata jotain 550hp luokkaa. Toki vähän näitä kötöstelin mieleisekseni, eli korjailin pahimmat virheet pois. Luulenpa että tämmöisilläkin kansilla muiden osien ja niiden sovittamisien jälkeen tulisi aika tehokas viisilitrainen pata. 500hp olisi hyvin puhkottavissa, tosin noin 7500rpm kantimissa.

Eivät taida nämä Edelin kannet olla kovin suuressa huudossa kuitenkaan muiden vastaavien kanssa?

Re: Minkälaiset kannet 302:seen

Lähetetty: 05 Tammi 2017, 10:48
Kirjoittaja r.z.
Eilen olikin vähän noista kansista puhetta niin niistä minun edelin performer rpm:stä tuli muutoksien jälkeen 500,48hp @ 5800rpm 347:n päällä Sporttiautossa, 6500 alkoi teho laskea ja parhaimmillaan kierrätettiin 7200. njyyttoneita 635.

Vetteen laitoin kesällä Trickflow:n LT1 GENX 185 kannet eikä niitäkään voinut valmiiksi kutsua suoraan paketista, en usko että kovin montaa "valmista" aftermarket kantta kelpuuttaisin enää koskemattomana oman koneen päälle.

Re: Minkälaiset kannet 302:seen

Lähetetty: 06 Tammi 2017, 19:04
Kirjoittaja porttari
Oisko tullut hieman virheellinen tulos mittauksessa kuitenkin, vai muistatko kenties kierrokset alakanttiin? Ei 347 oikein jaksa pumpata 5800 kierrokseen liki 90hp/L. Minun 347 moottorista oli vuosia sitten mitattu Eagle Racingilla 534hp/7300rpm ja vääntö oli jotain 585-590nm.

Re: Minkälaiset kannet 302:seen

Lähetetty: 07 Tammi 2017, 15:03
Kirjoittaja GT-350
Tavallaan harmi ettei noita kansia enää saa. Tai no.

+90hp/l @5800 bolt-on TFS TW 185 CNC

Re: Minkälaiset kannet 302:seen

Lähetetty: 10 Tammi 2017, 10:21
Kirjoittaja r.z.
porttari kirjoitti:Oisko tullut hieman virheellinen tulos mittauksessa kuitenkin, vai muistatko kenties kierrokset alakanttiin? Ei 347 oikein jaksa pumpata 5800 kierrokseen liki 90hp/L. Minun 347 moottorista oli vuosia sitten mitattu Eagle Racingilla 534hp/7300rpm ja vääntö oli jotain 585-590nm.
Tuo minun pannu oli dynolla kymmeniä kertoja erilaisilla imusarjoilla, niiden muutoksilla, 4 eri nokkaa, mekaanisesta laahurista lähtien jne. Alin teho mitä siitä mitattiin oli 460hp /580nm joka tuli kaasarilla, 98e bensalla, jakajasytytyksellä ja bolt-on victor jr imussarjalla. Jokaisen pienenkin muutoksen jälkeen pannu dynotettiin ja useampaan kertaan. Dynolla mitattiin jopa voimansiirron öljyjen vaikutus tehoon (voin kertoa että vaikuttaa paljon!). 3 eri pakosarjaa jne jne. aika mielenkiintoista tietoa kertyi aika paljon..

Sorry muistin tuon huipputehon kierrokset tosiaan väärin, dynolappuja on niin monta että menen välillä sekaisin.. huipputehon kierrokset 6150, 6500 kääntyy jo jyrkkään laskuun.

Vikassa versiossa oli kansia ja imusarjaa muokattu jo raskaasti, vääntöä tuli yli 500nm jo 1700rpm mutta 5000rpm jälkeen imusarja alkoi kuristaa konetta(reippaasti alipaineen puoleell @WOT) ja huipputeho jäi 485hp -tasolle.

Vertailin myös Dynoja ajamalla suoraan toiselle Dynolle ja paikallisista Moonlight motorsportin pyörrevirtajarru antaa 3% enemmän kuin Sporttiauton ja Häkkisen silloinen inertia 4% enemmän kuin sporttiauto.

Nokkana oli loppuvaiheessa mieto hydraulinen rullanenä, puristussuhde 12:1, mekaanisella nenällä huipputehoa ja kierroksia olisi kyllä tullut reilusti lisää mutta ajettavuus oli koko ajan etusijalla.

Huomion arvoista on ehkä se että mitä kuumemmaksi koneen ajoi niin sitä enemmän se puski E85:n kanssa tehoa, nakuttamaan sitä ei saatu enää millään eikä se ikinä ollut kovin nuuka sytysennakosta.

Re: Minkälaiset kannet 302:seen

Lähetetty: 14 Helmi 2017, 00:06
Kirjoittaja porttari
Tuo viinahan käyttäytyy juuri niin, että se tarvitsee koneen tiettyyn lämpötilaan, ennenkuin toiminta on sitä mitä täytyykin. Jotenkin oikeassa työskentely lämpötilassa viina alkaa palamaan paremmin ( lie liittyy höyrystymiseen).