Sivu 9/16

Re: Minkälaiset kannet 302:seen

Lähetetty: 16 Joulu 2016, 12:33
Kirjoittaja Mexico65
Topias74 kirjoitti:Kuinka paljon kanavien kohdistus auttaa virtauksiin, siis kannattaako, montako heppaa häviää? Tai vastaavasti monta heppaa saa lisättyä kohdistamalla kanavat? Aiheuttaako virtauksiin pyörteilyä tai jotain haittaavaa?

Meinaan vaan sillä kun noissa AFR kansien imukanavat ovat kulmiltaan enemmän pyöreät kuin imusarjassa, eli pitäisiköhän vähän kansien imukanavien suuaukkoja jyrsiä yhtä kulmikkaaksi kuin imusarjassa?

Toisin sanoen vaikuttaako koneen käytökseen?
Vaikutta mutta vaikea sanoa kuinka paljon.
Älä tee kansien kanaville mitään, mutta voit täyttää kanava kitillä imusarjan kanavaa niin että se istuu hyvin kannen kanavaan.

Re: Minkälaiset kannet 302:seen

Lähetetty: 16 Joulu 2016, 13:02
Kirjoittaja Mexico65
Jos tehtaan työ ei miellytä niin syytä tehdä itse juuri sellaiset kanavat kuin parhaaksi näkee. Eikä nuo aihiot ole kovin kalliitakaan lähtötilanteessa, mutta jonkin verran aikaa saattaa mennä louhinta töissä. Pientä asennus ja työstöä noi kannet kyllä vaatii.
http://www.edelbrock.com/automotive/mc/ ... -raw.shtml

Re: Minkälaiset kannet 302:seen

Lähetetty: 16 Joulu 2016, 21:39
Kirjoittaja poikelin
On melkoista tarinaa tässä topicissa. Mullon amerikan joen kairaamat rautakannet ja kerran meinas lähtee lapasesta. Se riittää mulle.

Re: Minkälaiset kannet 302:seen

Lähetetty: 17 Joulu 2016, 01:02
Kirjoittaja porttari
Oisko sen Joen pitänyt laittaa lätsien mukaan ajohanskatkin, ettei lähde vehkeet käsistä :) No leikki sikseen. Jos nyt oikeasti käsitellään 302 pataa juuri orkkiskoossa, eikä mitään stroukattua, niin ajatellaan nyt vaikka teholuokkaa 80hp/L ( miksei vähän päällekin). Kansien ei tarvitse olla varustetut isoilla kanavilla, eikä isoilla venttiileillä.

Nojaan ja väitän kokemuksen perusteella seuraavaa: Jos kansi on edes sen verran parempi mitä vakio 289:ssä, eli kanavat sopivasti suuremmat imuventtiilin jäädessä sinne 45mm kokoon, tehoa tulee vaikkapa 11,0:1, nokka jotain 245-255 astetta 0,050" 0,50" nostolla venttiililtä, sopivasti parannellut kannet ( 45/38-39mm, oikeasti hyvät ja toimivat pulssipakosarjat putkistoineen, sopivan kokoinen kaasari+imusarja, sekä ohjelmoitava sytkä mukaan tuottaa +400 hummaa helposti kierrosluvulla 6500-6800 rpm ( vielä jossain 7500:ssa tehoa pitäisi olevan 370-375hp). Väännössä mennään 102-107nm/L.

Se vaikka kokemusta ei ole niinkään kasin rakentelusta, niin muista on sitäkin enemmän. Ja samat lainalaisuudet ne toimivat olipa valmistusmaa mikä tahansa. Sanotaan, että näiden amerikan kasien virittäminen on ihan toinen maailma, mitä muut. Samoja 4 tahti vehkeitä nekin on.

Jos jonkin muussa maassa valmistetun koneen rakentaa samoilla perusopeilla, mitä vaikkapa tässäkin maassa todella suuri osa vieläkin tekee kumartaessaan isonveden taakse, siitä vajaapyttyisestä koneesta tulee melko surkea. Kun joutuu touhuamaan esim. historic vehkeiden kanssa, joiden litratilavuus pyörii 1,3.2,0, alkaa asiat valkenemaan todella hyvin. Ja miksi otan tämmöisen esimerkin? Siksi, koska v8:n viritys on kuitenkin suurimmaksi osaksi 2venttiili tekniikkaa harrastepuolella.

On täysin turhaa odottaa 5L:n koneesta saatavan esim. 400 hummalla 1500 kierroksen kohdalle murhamomentin ( kuitenkin suhteutettuna tilavuuteen). Tuolla teholla se tulee siellä neljäntonnin paikkeilla. Mutta kyllähän ulkomaan artikkeleissa koneet puskevat ihan törkeästi voimaa poikkeuksetta aina. Lieköhän siellä sitten selkeästi kovempi ilmanpaine....

Mutta palatakseni vielä noihin sopiviin kansiin 5 litraisen päälle, ottaisn itse tosiaan vaikka jotkut E Streetit jos niitä saisi alle 2" imuvenalla. Tekisin kanavat kohdalleen ja sitä rataa.

Tai vaihtoehtoisesti en tiedä. enkä ymmärrä aiheen päälle oikein mitään, kunhan vain louskutan virtuaalisia leukojani lämpimikseni :)

Ehkä tästä aiheesta pitäisi järjestää kaikille mahdollisille halukkaille lähiaikoina puulaakissani jonkinlainen iltapäivän kyselytunti tulva, jossa jokainen saisi tarvittaessa esittää asiasta mielipiteensä. Josko vielä sananen samalla kertaa jonkin haaramoottorin kannen virtausmittauksen ja sitä seuraavien spekulointien höpinää...?? Miten on, oisko tämän aiheen tiimoilta halukkaita bensalenkkareita/moottöripäitä kyseiseen meetinkiin?

Kesän osalta tapahtuma jäi melko tyngäksi johtuen vähäisestä osallistujamäärästä. Toki silloin oli myös kyse ns. tutustumisesta toimintaani/uuteen tilaan.

Re: Minkälaiset kannet 302:seen

Lähetetty: 17 Joulu 2016, 09:24
Kirjoittaja poikelin
Auto lähti lapasesta. Mun auto on varmaan se hyvä esimerkki siihen että alle 3000rpm ei tapahdu mitään. Eli paljon on joe tehnyt mutta ehkä tulos ei ollut ihan sitä mitä haettiin. Mulle se kyllä kelpaa noinkin kun tuskin itse parempaa osaisin tehdä.

Jännä nähdä miten auto toimii nyt automaatin kanssa.

Re: Minkälaiset kannet 302:seen

Lähetetty: 17 Joulu 2016, 11:52
Kirjoittaja Antti66HT
Onpas helppoa ottaa 400 hp vakio kansilla. Enginemasters finlandia lienee enää turha järjestää. Voittaja on jo selvillä. Ainakin noin niinkuin teoriassa.

Re: Minkälaiset kannet 302:seen

Lähetetty: 17 Joulu 2016, 20:22
Kirjoittaja starsky
pete66 kirjoitti:Edelbrocin sivuilla sanotaan että eivät suosittele E-Streettejä rullanokan kanssa:http://www.edelbrock.com/automotive/mc/ ... t-sb.shtmlSen takia vaan kysyin kun en ymmärtänyt että miksi ei voi käyttää, varmaan vaan ne jouset.
Jep, jouset pitää vaihtaa jäykempiin.

Itsellä on E-Streetit rullanokan kanssa ja pelaa ihan ok. Jouset toki vaihdettu jäykempiin.

Tarkemmat tiedot setupista löytyvät kun lukaiset kokonaan viestiketjun Starsky 347 stroker moottoriremontti.

Re: Minkälaiset kannet 302:seen

Lähetetty: 17 Joulu 2016, 21:36
Kirjoittaja porttari
Niin siis enhän kirjoittanut, että kansia käytettäisiin vakiona, vaan hieman tehtynä maltillisilla venttiilikoolla, sekä maltillisen kokoisilla kanavilla. Itse asiassa 4 tahtimoottorin virittäminen ei ole mitään rakettitiedettä lainkaan. Laitoin vain esimerkkinä tuon kirjoittamani tekstin 302:n virittämisestä sinne 80hp litratehoon.

Ei tuo teho oikeasti tarvitse mitään maata mullistavia kansia, vaan järkevästi mietittyjä ratkaisuja ( ei välttämättä tarkoita että käytetään järkyttäviä euromääriä haluttuun lopputulokseen). Huomaa kyllä, onko jollakulla oikeasti käytännönpohjaa koneen virittämisestä, vai liikutaanko pelkästääm kiinnipultattavien kamojen kanssa ja mitä ne tuottavat loppupelissä voimaa.

Joudun työni puolesta viikottain miettimään useanlaisia eri moottorikokonaisuuksia, jotka liikkuvat vaparista ahdettuun sylinterimäärien ja tilavuuksien mukaan / bensat ja dieselit. Kun ajattelen toimivaa 4 tahtimoottoria, siihen kuuluu erittäin olennaisena asiana mm. pakosarja. Kun täytyy nähdä kokonaisuus imutorvesta pakoputken päähän, silloin joutuu monien aioiden eteen väistämättä.

Meistä jokaisella on varmasti mielipide siitä, millainen on hyvä kokonaisuus, mutta kuinka moni on valmis viemään ne loppuun saakka. Kokemuksesta sanon, että todella harva. Ja jos luulee että esim. perusjakajalla toteutettu sytytyskäyrä viritetyssä koneessa on paras, niin silloin ei vain tiedä paremmasta. Tai ainakaan ei viitsi koittaa, kun ei siitäkään asiasta ole julkaistu kovin paljon kaiketi artikkeleita Amerikassa. Joskus voisi kannattaa kuunnella vaikka jotain alalla toimivaa, toki sekään ei aina takaa hyvää lopputulosta. Riippuu keltä kysyy ja mitlä ovat muuten ajatukset kaasunvaihdosta.

Se on selvä että jokunen tonni tuollaiseen 400 heppaiseen 5L kiukaaseen palaa väistämättä. Ja sori nyt kauheasti kun tuon julki mietteitäni tämän asian suhteen. Ehkä olisi vain parasta keskittyä omiin töihinsä, eikä tulla tänne kirjoittelemaan suorasti omaa ajatusmaailmaansa/näkemyksiään.

Re: Minkälaiset kannet 302:seen

Lähetetty: 18 Joulu 2016, 01:31
Kirjoittaja porttari
No en toki tästä lannistu. Itse asiassa minun ei tarvitse todistella kellekään yhtään mitään. Usko omaan tekemiseen on aika vahva ja sanojen takana on jopa sitä paljon puhuttua katettakin päässyt kertymään. Yksi tekijä toisten joukossa. Joten no hätä :) :peukku:

Täällähän minä Päijät Hämeessä nykyään kansipajaa pidän, tarkemmin sanottuna Lahdessa. Kesällä muistaakseni Heinäkuussa oli pieni meetinki/tutustumiskäynti täällä, mutta osallistujamäärä jäi suht pieneksi. Lie johtunut kesän riennoista yms. jutuista. Mikäli nyt talviaikaan on kiinnostusta, niin mikä jottei saatan uhrata jonkun lauantai päivän/iltapäivän niille kiinnostuneille, joita oikeasti aihe nimeltään kaasunvaihto käsittää riittävän innovatiivisesti, mutta kuitenkin sopivan leppoisasti ja maanläheisesti :) .

Re: Minkälaiset kannet 302:seen

Lähetetty: 18 Joulu 2016, 09:50
Kirjoittaja tippa77
Ai Lahdessa, mikäs on pajan osoite ?

Re: Minkälaiset kannet 302:seen

Lähetetty: 18 Joulu 2016, 10:01
Kirjoittaja starsky
tippa77 kirjoitti:Ai Lahdessa, mikäs on pajan osoite ?
Päijät-Hämeen alueella on viestiketju: Kansiviritys J. Kosunen yhteismiitti uusmaalaisten kanssa.

Kannattanee kiinnostuneiden laittaa vaikka yksityisviestiä porttarille, niin ei lähde viestiketju liikaa rönsyilemään kansiaiheesta.

Re: Minkälaiset kannet 302:seen

Lähetetty: 20 Joulu 2016, 00:33
Kirjoittaja porttari
Tämän koneen käppyröitä ja lukuja naureskelin joskus mielessäni. Kovia on amerikan miehet ottamaan voimaa pikkulohkosta. Alle 6000 rpm:llä lähtee jo 100hp/L :lol: :lol: :lol: . Pakko kai se on uskoa, että jenkki-ilmasto on valmiiksi paineistettu eritavalla, mitä vaikkapa meillä täällä euroopassa... Vai oisko niillä siellä peruspositiiviset mottijarrut. Kansien virtauslukematkin ovat suurempia.

Taitaa parhaillaan olla omissa mittauksissa 13% heittoa. Eli tuon verran näyttää minun telkänpönttö vähemmän, mitä ovat mitanneet isonveden takana. Taitaa olla tuonne Atlantille hukkunut paljon pieniä poneja vuosien mittaan, ainakin kun joskus kuunnellut esim. jotain kisatiimin kaveria kun tilasivat tosi voimakkaan räkäreisinki koneen jenkeistä. Eikä luonnollisesti kulje auto sitä, mitä olisi pitänyt. Tokihan rapakon takana on todellista osaamista, mutta paljon myös turhia puheita/lupauksia.

Teholliset keskipaineet on aivan eri planeetalla tässä 357:ssa, mihin ovat F1 puolella päässeet vapareilla ja kisabensalla... Tuo rakentaja pääsisi heti motti-inssiksi mihin tahansa talliin, on ne kovia isäntiä nuo amerikan joet :mrgreen: Olen onnistunut saamaan itselleni yhden Exelin, jonka sain tuttavaltani. Exel on ollut käytössä 2000 luvulla BMW F1 moottoripuolella. Siihen on hyvä syöttää tietoja, joita saa esim. pyörädynoista muutettuna konetehoksi vääntöineen, tai vastaavasti mottidynosta arvot suoraan.

Ja siitä kyseisestä taulukosta käy kyllä oikein hyvin esille mm. se, ettei tiettyjä arvoja olla saatu tosiaan tuolla vormulakoneissa sen korkeammaksi, kuin mitä ovat päässeet viimeisinä vuosina kun vielä ajoivat imukoneilla. Mutta kun tällää kotimaassa mitattuja teho/vääntöarvoja ohjelmaan, niin johan alkaa rajat paukkua yli. Toki pelkästä vääntömomentistakin voi paljon laskea ja tiettyä kaavaa ei vain voi yksinkertaisesti ylittää millään.

Tuolla vartin repäisyillähän sitä esim. pääsee näkemään, että onko sitä woemaa vaiko ei.

On tämä virittäminen/paremman hyötysuhteen kasvattaminen aina yhtä hauskaa :) Mutta välillä aika vaikeaakin.

Re: Minkälaiset kannet 302:seen

Lähetetty: 20 Joulu 2016, 11:39
Kirjoittaja Mexico65
Mielestäni Big Joen lukemat ei ole mitenkään ristiriidassa todellisuuden kanssa, kaverilla on kuitenkin hieman kokemusta ja kai joillakin hänen koneillaan on myös joitakin kisoja voitettu.
Jos vertaa Big Joen tekemää 357 konetta 358 nascar koneisiin niin näyttä olevan koneet samalta planeetalta.

Noilla nascar koneilla mennään erilaisten rajoitusten kanssa noin 150 hp/litra, ja kyseessä en edelleen V8 5.8 litrainen tikkukone ja kaksiventtiili kannet, eikä polttoaine kai sen ihmeellisempää kuin formuloissa paitsi ettei ihan mitä tahansa polttoaine järjestelmää saa käyttää, pakosarjoissakin tihettyjä rajoitteita. Kanne tietenkin kiila palotilalla ja venttiilit linjassa.

Näitä lukemia vasten Joen 357 ei oikeastaan ole sen ihmeellisempi.
Myös sama linja jatkuu pro stock moottoreiden osalta + 150 hp/l.

https://www.facebook.com/Joe-Sherman-Ra ... 240259854/

Re: Minkälaiset kannet 302:seen

Lähetetty: 20 Joulu 2016, 14:24
Kirjoittaja Topias74
Eikös nykyään nascaritkin ole jo ruiskuja? Jostain luin että käyttävät jotain Edelbrockin läppärunkoa. Joku tietty kokohan se on kaikilla.

Re: Minkälaiset kannet 302:seen

Lähetetty: 20 Joulu 2016, 15:58
Kirjoittaja Mexico65
Topias74 kirjoitti:Eikös nykyään nascaritkin ole jo ruiskuja? Jostain luin että käyttävät jotain Edelbrockin läppärunkoa. Joku tietty kokohan se on kaikilla.
Jep ruiskut on käytössä.

After several decades of use, sport says goodbye to carburetors, embraces EFI

That probably won't be the command given at the beginning of next February's Daytona 500. However, it might be appropriate, given NASCAR's decision to require fuel injection for Sprint Cup engines beginning with the 2012 season.

Kasey Kahne was one of 11 drivers permitted to participate in an electronic fuel-injection engine test on Monday at Charlotte Motor Speedway and disagreed with other drivers who said there is little or no difference to them in the way the car reacts with the new fuel-delivery system