todellisia tehoja (ja keskustelua välityksistä)
Lähetetty: 25 Loka 2005, 11:38
No terveppä terve armas veljeskuntalainen!Futurage kirjoitti:Tervehdys, armaat V8 veljeskunnan Ford V8-ritariveljet !
1) isolohko on, joku muu halpa. Ei näitä harrasteta jos maksimaalinen säästö tai voiton optimointi on tavoitteena. Näillä ei voi shortata vaan nämä ovat pitkänlinjan investointeja.Futurage kirjoitti: Asiahan on niin periaatteessa että mitä isompi sen parempi...ööö niin kukas tässä kompensoikaan ja mitä....
Se miksi tässä maassa ei ole juurikaan ollut tilavuutensa mukaan eli lujaa kulkevia isolohkoja johtuu muutamasta seikasta ( ei tärkeysjärjestyksessä):
- konehuoneet ovat ahtaita eikä sinne mahdu kunnon peltisarjoja
- Ford pikkulohkot ovat 5.0 Mustangin siivittäminä valtaisassa suosiossa amerikassa josta tämä buumi on levinnyt jopa tänne meillekin.Pikkulohkoihin saa kaikenlaisia osia ja hinta on käytännössä sama kuin sbc osissa.
-isolohkoja on vähän ja harva on ollut niiden kanssa tekemisissä
- isolohkot ovat kalliita virittää
- isolohkoihin ei ole saatavissa sellaista määrää hyviä viritysosia kuin pikkulohkoihin
- isolohko on painava ja usein sen kanssa on käytetty tehonsyöjälaatikkoa, C6:sta ( jopa 70 hv tehohukka)
- isolohko on korkea joten kovin kummoiset imusarjat eivät mahdu konepeltien alle
- isolohkot jäävät kadulla katurenkailla sutimaan suuren väännön ja atupainoisuuden takia näin pikkulohkojen maine on "kovempi"
2) itseasiassa 385-sarja kuten FE-sarjakin elää jonkinnäköistä nousukautta. Genesis/Shelby tekee uusia FE-lohkoja, 385-sarjaan on tulossa moninkertaiselta Engine Master Challengen voittajalta Jon Kaaselta uudet kick ass P51 katu/kisakannet jne. Nokka-akseleitakin alkaa olemaan jo lähes jokaisen tarpeisiin. Jopa 427 SOHC pannun osien uustuotanto saattaa alkaa!!!
3) pikkulohko on aina vähän köykäisempi, mutta kuinka köykäisen isolohkon haluat? Suomessa on muutamia alumiinisia ford isolohkoja ja lisää on tulossa. Ford power!!!
4) C6 on helppo, edullisin ja luonnollinen jatke isolohkon perään. Ennenkaikkea se on helppo ajettava (jätän tällä kertaa ne rasistiset vertaukset pois


5) Isolohko on korkea, 429/460 10,320" dekkikorkeus. Se toisaalta mahdollistaa mahdottoman iskun ja suuriporauksisena mottina kuutioita tulee. 4,500" isku ja 0,080" yliporaus ja sulla on 557 cid - se on satakolme kuutiotuumaa siis 103 cid enemmän mitä 454. Mitä imusarjaan tulee, niin Victor Jr. imusatsi sopii 1" korotuspalalla ja matalalla ilmanputsarin pohjalla vakion '71-'73 Mach 1:n Ram-Air konepeiton alle - Ford Korpelan perimätietoa. Mikäs estää puhkomasta reikää konepeittoon ja jos on pussihousun vikaa niin tekee/teettää vastaavan lasikuidusta ja tekee siihen reiän.
6) auton sutiminen on osa harrastusta ja toisilla se sutii toisilla ei. Minä testaan heti isolohko&manuaali autoni varttimailin suorituskykyä kun se saadaa kasaan ja sisäänajettua pikkaisen. Uskon vahvasti ettei tavoittelemaani 11s aikaan päästä ensimmäisellä kerralla vaan siihen tarvitaan pitkä panostus alustaan ja lähtötekniikkaan. Teho paino suhde antaa olettaa että 11s puolelle mennään ja reilusti, mutta katsotaas nyt tulevana kesänä kuinka ihmeellistä totuus on taruun verrattuna.
Erään std. bore 460 lohkon myyjä sanoi myyneensä pannun jonnekin päin tamperetta... en nyt vaan muista kenelle...Futurage kirjoitti: Mielestäni asia on selkeästi niin että kun halutaan äärimmäistä , nk. general purpose katusuorituskykyä ,jossa raakaa tehoa pystytään myös oikeasti käyttämään kadulla,on paras vaihtoehto isolohkon tilavuus pikkulohkon kuorissa eli stroker. 351 W:stähän saa vakiolohkoon rakennettua noin 430 kuutiotuumaisen ja jälkiasennuslohkolla noin 454 cid.
Olis muuten aika houkuttelevaa rakentaa joku noin 430 cid Cleveland viimeisintä tekniikkaa edustavilla canted valve kansilla...mutta kyllä 460 vakiolohkoon tehty 545:kin kyllä kuullostaa vähän perkkeleen mielenkiintoiselta..
