Re: V8 Meet / Hallin seisova maili 16.6.2012 Musse-tiimi koo
Lähetetty: 21 Kesä 2012, 19:23
Futurage kirjoitti:Mainittakoon tässä vertailun vuoksi: tallikaverilla on 2005 mallin Suzuki Hayabusa.Ymmärrykseni mukaan vakio. Ajoi nyt Hallissa 4 lähtöä: 3 ekaa 267-269 , viimeiseen lähtöön käänsi sivupeilt runkoa vasten ja ajoi 272 kmh.
Eli kyllä autolla voi pärjätä moottoripyörälle kadulla....huolimatta siitä että kyseessä on vähän sama asia jos henkilöauto ajais bussia vastaan.
Terve Futurage,
En ole jenkkiauton omistaja mutta kiinnostunut sekä autojen että moottoripyörien kulkupuolesta. Saabistina bongasin kys. merkin foorumilta linkityksen tänne.
Sinulla ei selvästikään ole kovin laajasti tietoa liittyen moottoripyörien nopeuteen. Ensinnäkin varmasti voi pärjätä moottoripyörälle kadulla sinunkin autosi tasoisella kulkineella, mutta eri asia pärjääkö jos kyseessä on sporttinen mp ja osaava kuski. Kuskin ajoasennon ja ajovarusteiden vaikutus pyörän huippunopeuteen on helposti 30km/h haarukassa. Tuollainen gen1 Hayabusa millä työkaverisi ajoi, pitäisi kulkea rajoitettuna(186mph limited) n.290km/h todellista tuolla mailin matkalla. Parhaat ovat niillä madallettuna ja putkiviritteisenä(+5hp) nopeudenrajoitin poistettuna ylittäneet 300km/h Suomen tapahtumissa. Varttimaililla ei kyllä yli 230km/h loppuja pitäisi mennä, pikemminkin 220-225km/h hyvällä kuskilla. Huippunopeus tuskin on kellään tiedossa, kun täällä ei niin pitkiä pätkiä vedetä että viimeistä saataisiin selville. Gen2 mallisella Hayabusalla nopeudenrajoitin poistettuna menee osaavalla kuskilla 308-310km/h, jolloin ottaa kutosella kierrostenrajoitin vastaan jo maililla. Välitettynä mahdollista päästä enemmän.
Itse ajoin 2011 Hallissa vakiolla 2001 vuosimallin 750 gsx-r:llä 275km/h. En ole mikään Valentino Rossi ajamaan tai Mika Kallion kokoinen(180cm/+90kg), mutta pyrin kuitenkin hakemaan mahd. aerodynaamista asentoa pyörän päällä nahkapuvussani. Välitystä oli hiukan tihennetty(vakiot liian pitkät) ja matka-tv:n kokoiset vakiovilkut korvattu katemallisiin. Peilit oli poistettu vedon ajaksi. 0-100km/h oli tossa vedossa n.5s(lähtö kuin liikennevaloista) ja varttimailin kohdalla nopeus n.200km/h, kun tuollaisella pyörällä osaavat kuskit vedelleet vajaan 220km/h loppunopeuksia vartilla. Joten erotus varttimailin ja mailin nopeuksissa tuolla gsx-r:llä oli n.75km/h siinä vedossa. Hayabusa on huomattavasti painavampi, tehokkaampi ja hieman aerodynaamisempi pyörä, joten aivan varmasti tuo nopeusero pitäisi olla ainakin samaa luokkaa. Gsx-r:n todellinen huippunopeus minun ajamana loppukiihtyvyydestä arvioiden hieman päälle 280km/h tarkkaa ei tiedossa koska en kokeillut. Pienellä ja osaavalla kuskilla varmaankin hieman lisää. Mp-lehtien testit niin vaihtelevia ja lyhyillä matkoilla vedeltyjä, ettei niihin paljon luottoa ole.
Monet katukuskit kun eivät saa edes 80% irti pyöränsä suorituskyvystä, niin on mahdollista kadulla sellainen jättää kohtuullisen hitaallakin autolla. Mutta jos tekijämies laitetaan pyörän puikkoihin, niin kiirettä pitää todella tehokkaalla ja rakennetulla autollakin. Tuleehan vielä tuollaisella Futuralla varttimailin jälkeen tuollaiselle k1 750 gsx-r:lle selvästi takkiin, jos lähdettäisiin suljetulla alueella vetämään kisaa. Toki varttimailillakin, mutta tuskin olisi meikäläisen käsittelyssä hyviin aikoihin mennyt vartilla. Nopeimpia vakiopyöriä uusien Hayabusien ohella tällä hetkellä lienee BMW:n s1000rr:t, sillä tosiaan eräs puhkaisi Hallissa 200mph rajapyykin madallettuna ja välitettynä+ putki vaihdettuna. Vakiona menee 304km/h rpm-limitteriä vasten, johon vaatii matkaa vain n.1000m. Oli 247km/h 400m kohdalla nopeus siinä erään 200mph mailin vedossa, vaikka tietenkään ihan vartin tavoin siitä ei monikaan lähde liikenteeseen kentällä. Ihan hyvin käytännössä vakiopyörältä. Vartilla pääsee noilla alusta modattuna jo melkoisiin lukemiin;
Olimme Hallissa 16.6. kiitoradan varressa katselemassa ajoja, ja kyllä työkaverisi ajosuoritus pisti silmään, pää pystyssä kuin pöllönpoikasella lepattavine ajovarusteineen, arvelin jo siinä vaiheessa ettei nyt 280 ylity, ja oikeassa olin. Laitan tähän pari kuvaa mistä voit havainnolistaa kuskin vaikutusta moottoripyörän aerodynamiikkaan, nämä on Hallista: http://eetun.otokset.fi/kuvat/Nopeusmit ... 6.06.2012/
Kopioida tähän ei voi ilman lupaa mutta vertaa: DSC5099 vs DSC5142 : Putkiviri bmw1000 322,7km/h vs gsx-r 1000 260km/h
Hayabusista : DSC5404(ettei olisi ollut se työkaverisi?) vs. DSC5277
Siitä moottoripyörän tehontarpeesta vs. nopeus muuten, Hallissa veti yksi vapaastihengittävä Hayabusa 351km/h ja risat maililla, ei turboa ei ilokaasua. Ja n.250hp on taidettu saada ulos kireimmistä moottoreista vaparina tässä maassa.
Meni OT:ksi, mutta toivottavasti tämä jotain selvensi. Terveisin SMR.
PS. edelliseen viitaten. Vääntö ei kumoa ilmanvastusta, vaan teho on se joka määrittää ns. työntövoiman. Ei 100hp 250Nm tdi kulje yhtään lujempaa kuin 100hp 160Nm bensa.
