Sivu 8/14

Re: V8 Meet / Hallin seisova maili 16.6.2012 Musse-tiimi koo

Lähetetty: 20 Kesä 2012, 11:04
Kirjoittaja mave
Futurage kirjoitti:Mainittakoon tässä vertailun vuoksi: tallikaverilla on 2005 mallin Suzuki Hayabusa.Ymmärrykseni mukaan vakio. Ajoi nyt Hallissa 4 lähtöä: 3 ekaa 267-269 , viimeiseen lähtöön käänsi sivupeilt runkoa vasten ja ajoi 272 kmh.
Eli kyllä autolla voi pärjätä moottoripyörälle kadulla....huolimatta siitä että kyseessä on vähän sama asia jos henkilöauto ajais bussia vastaan.

Kyllä siinä on joko Hayabusa ollut hajalla tai kuski ei ole onnistunut. Vakio Hajabusa ottaa jo vartilla lähemmäks 230 nopeutta niin kai se nyt 1600m enempi ottaa kun vajaa 270 jos pelittää. Viime viikonloppuna eräs kaveri veti katu busalla hyvinkäällä jo vartilla yli 280km/h.(Olihan siinä kyllä Turbo, heh..)
Toisaalta ajavathan jotkut noilla vartillakin 13s ja osaavissa käsissä menee tasan 10s.

Re: V8 Meet / Hallin seisova maili 16.6.2012 Musse-tiimi koo

Lähetetty: 20 Kesä 2012, 19:38
Kirjoittaja Futurage
Niin, se käy vaan toi matka ja aika lyhyeksi kun ajetaan reilusti yli 200 kmh. Eikös tolle Busalle luvata huipuiksi 300 ? Tässähän ei ole kyse huippunopeuskisasta vaan seisovan mailin loppunopeudesta. Normivehkeellä ( tarkoitan nyt tällä matkalla ajavaa joka saa nopeudeksi joku 220-250 vaikka) jää huippunopeudesta uupumaan vielä sellaset 20-30 kmh, joka tulis kyllä jos matkaa olis vielä kilometri, pari.
Mutta kyllä mä itsekin olin lievästi hämmästynyt ettei tallikaveri saanut sen enempää tauluun.Uskon ettei ollut kyllä miehestä kiinni.Onko nyt niin että pyörä ei kulkenut kuten olisi pitänyt vaan pitääkö sääntö tosta 20-30 kmh lisää jos matkaa olisi ollut enemmän, paikkansa. :idea:

Re: V8 Meet / Hallin seisova maili 16.6.2012 Musse-tiimi koo

Lähetetty: 20 Kesä 2012, 20:09
Kirjoittaja Jukka
Tuloksia. Pientä piristystä PääJohtajan päivään?
http://www.v8-himos.net/2012tulokset.htm

Re: V8 Meet / Hallin seisova maili 16.6.2012 Musse-tiimi koo

Lähetetty: 20 Kesä 2012, 20:39
Kirjoittaja Sport 65
Kymmenkunta vuotta sitten tuli käytyä mopolla noissa huippunopeusmittausjutskissa zx-12 Kawalla. Silloin hajabusa ja 12-Kawa kulki melko samat, putkiviritteisinä 275-285 kmh maililla, ei tossa futuragen kertomassa hajabusan alle 270 tuloksessa ole mitään ihmeellistä. Tohon mopon nopeuteen vaikuttaa kuljettajan vaatetus, gore vs. nahka, perseen leveys ym., soon pienestä kiinni. Mä en kokeillut kertaakaan pelkällä putkiviritysellä, mutta mun mopo kulki natsilandiassa, eli pidemmällä matkalla, 306 kmh vastaavalla setupilla. Futuragen arvio osuu aika oikeaan, ainakin omien kokemusten perusteella.

Ei noi meidän saavutuksia hävetä tarvitse. Itsekin ensiksi vertasin omaa 244 kmh tulosta aikanaan mopolla ajamiini nopeuksiin ja huonolta näytti, mutta kun vertaa vakiomopoihin tai vakioautoihin, niin ei enään hävetä. Jostain varmaan löytyy tuloksia ns. nopeista vakioautoista, onko heittää linkkiä? Mun mielestä näillä veidän vessoilla on kohtuu helposti saavutettavissa esim. 250 nopeus. Riittävästi voimaa, noin 500 hp riittänee ja perusasiat kohdalleen. Eli bensan saanti, pitävä kytkin ja välitys alueelle. Ei siihen insinööriä tarvita, mutta vähän mietiskelyä ja kalkulointia.

Terveisin Orimattila 200 mph club, vuodesta 2003

Re: V8 Meet / Hallin seisova maili 16.6.2012 Musse-tiimi koo

Lähetetty: 20 Kesä 2012, 20:50
Kirjoittaja Sport 65
Jukka kirjoitti:Tuloksia. Pientä piristystä PääJohtajan päivään?
http://www.v8-himos.net/2012tulokset.htm
Hah, fjoodeille kaksoisvoitto, great! Hyvä Ville ja Mika! Etenkin kun nuo gm-tuotteiden sivuprofiilit muistuttaa ovikiilaa ja Villen Futuran itse ovea.
Ihmeen kovaa tollanen 6.2 diesel vani menee, pakko olla ahdettu.

Re: V8 Meet / Hallin seisova maili 16.6.2012 Musse-tiimi koo

Lähetetty: 20 Kesä 2012, 20:53
Kirjoittaja pokkinen

Re: V8 Meet / Hallin seisova maili 16.6.2012 Musse-tiimi koo

Lähetetty: 20 Kesä 2012, 22:13
Kirjoittaja Sport 65
pokkinen kirjoitti:Kyllä hienosti laulaa Sport 65:sen Orimattilan ori.

Video2
http://www.youtube.com/watch?v=pASTi4SJ ... ature=plcp
Nelosella kääpiö laulaa vielä hienosti, mutta vitosella boooooo, aika hyvin tulee tuo loikkari ilmi.

Re: V8 Meet / Hallin seisova maili 16.6.2012 Musse-tiimi koo

Lähetetty: 20 Kesä 2012, 22:29
Kirjoittaja Sport 65
kaara91 kirjoitti:Soitto prätkämiehelle uudelleen. Hajabusa kulkee huippua noin 295km/h tuulesta riippuen. Vartti 10 pintan ja loppunopeutta 228 km olosuhteista riippuen. Teho vaan ei yksinkertaisesti riitä enää, koska ilmanvastus alkaa näyttelemään suurta osaa, joten vakio hajabusa ei kelaa enää sillä loppu 1 kilometrillä kun 40 km lisää. Autossa tuon maagisen 300km nopeuteen tarvitaan mustangillakin yli 600-700hp takapyörään jotta tuo rikkoontuisi. Tuolla ilon aiheissa laitoin tuon ryssien ennätyksen n. 350 km ja tehoa tosiaan tarvitaan tuulitunneli autollakin jo 1500hv että vauhti kasvaa. Muistakaa pojat että ilmanvastus kasvaa toiseen potenssiin jos niitä teorioita calculaattoreilla laskette. 300km /h jälkeen ei riitä enää suuttimien vaihto. 10 km lisää ja 100-150 hp takapyörään lisää.
Tarkoititko tuota 600-700 rengastehon tarvetta mustangilla 300 kmh nopeuteen maililla vai 300 huippunopeuteen? Nuo v40 vollet ottaa maililla yli 300 nopeutta reilut 600 hv moottoritehoa, tuskin mustangikaan tarvitsee 600-700 rengasgastehoa 300 huippunopeuteen.

Jos "tuulitunneli autolla" tarkoitetaan esim Bugatti Vayronin kaltaisia laitteita, niin miten on mahdollista että se kiihtyy vielä 350 kmh jälkeen vaikka siinä on ainoastaan 1001 hevosvoimaa?
"German inspection officials recorded an average top speed of the original version of 408.47 km/h (253.81 mph)[5] during test sessions on the Ehra-Lessien test track on 19 April 2005."

Re: V8 Meet / Hallin seisova maili 16.6.2012 Musse-tiimi koo

Lähetetty: 20 Kesä 2012, 23:11
Kirjoittaja FBFIN65

Re: V8 Meet / Hallin seisova maili 16.6.2012 Musse-tiimi koo

Lähetetty: 21 Kesä 2012, 00:14
Kirjoittaja mave
Futurage kirjoitti:Niin, se käy vaan toi matka ja aika lyhyeksi kun ajetaan reilusti yli 200 kmh. Eikös tolle Busalle luvata huipuiksi 300 ? Tässähän ei ole kyse huippunopeuskisasta vaan seisovan mailin loppunopeudesta. Normivehkeellä ( tarkoitan nyt tällä matkalla ajavaa joka saa nopeudeksi joku 220-250 vaikka) jää huippunopeudesta uupumaan vielä sellaset 20-30 kmh, joka tulis kyllä jos matkaa olis vielä kilometri, pari.
Mutta kyllä mä itsekin olin lievästi hämmästynyt ettei tallikaveri saanut sen enempää tauluun.Uskon ettei ollut kyllä miehestä kiinni.Onko nyt niin että pyörä ei kulkenut kuten olisi pitänyt vaan pitääkö sääntö tosta 20-30 kmh lisää jos matkaa olisi ollut enemmän, paikkansa. :idea:
Ok, olin varmaan väärässä, kun pidin busan nopeutta "heikkona". On tullu stripillä noita nähtyä paljon ja ottavat osaavissa käsissä loppunopeutta kivasti niin tuntu maallikosta että helposti
Kelaavat 1600m lähemmäks 290km\h vakiona. Eipä tulla huomioitua että tosiaan matka loppuu nopiisti tossa vauhdissa. Mites kun fairmontti vissii ottannut vartilla reilu 200km/h lopareita ja jos muistan oikein niin olet ajanut maililla 267km/h? Eli nousua n.65km/h? Sit Busalla vain n.40km/h?
Mikäs teoria tässä pätee että n.550hv fairmont kelaa noinkin paljon enempi nopeutta kun busa samassa matkassa? Ymmärrän kyllä että busalla on nopeus kovempi vartin kohalla ja silloin jää vähempi aikaa kelata nopeutta, mut fairmonttiin verrattuna siinähän tapahtuu täys hyytyminen busalla..Mulla ei ole ajokokemusta pyöristä, eli en ole itse kokenut, mutta n.550hv katuautoja olen ajanut, eikä kiihtyvyys niin hurjaa enää tossa vauhdissa ole kuin luulisi 200 heppasella pyörällä menon olevan? Toisaalta noi nopeus kisathan on todellista faktaa ja kertoo miten mikäkin peli kulkee eri kuskien käskemänä. Tarkotus ei ole väheksyä kenenkään suorituksia, eikä epäillä, ihmetyttää vaan kuinka "vähilläkin" tehoilla autolla pystyy ajamaan samoja nopeuksia kuin kovimmilla vakio prätkillä.

Juho

Re: V8 Meet / Hallin seisova maili 16.6.2012 Musse-tiimi koo

Lähetetty: 21 Kesä 2012, 00:55
Kirjoittaja CFR-759
kaara91 kirjoitti:No tähän käypi hyvin fysiikan lait. Moottoripyörän teho verrattuna poikkipintaan ja ilmanvastuskertoimeen sanelee tosiasiat. Moottoripyörän teho verrattuna autoon on pieni, joten auton ilmanvastuksen piennennys aikaan saa suuremman vaikutukesn kuin moottoripyörässä. Vastaavasti 1500hp luokassa autojen aerodynamiikalla on ratkaiseva vaikutus loppuopeuteen. Samoin moottorin kehittämän tehon ulosannin ja kierrosluvun suhteen on aivan eriasia onko autossa 80001/min 1500hp vai 6000 1/min 800hp. Kumminkin mainnoksissa näkee, että autossa oli 1500hp tehoa, vaikka se ei saavutakkaan sitä suurimmalla vaihella kuin 7000 1/min ja 950. Tuo hyötytehon merkitys ja mainnoksissa käytetyn tehon aro on ratkaiseva. Itse en kohauta noille huipputehoille olkapäitäkään, koska ilmanvastuskerroin ja moottorin todellisten käyttökierrosten tehot merkitsevät paljon enemmän kuin mainnosten suurin saavutettu huipputeho paperilla. Vai miltä kuulostaa tuo Venomin teho 1001 hp. Vittu tosissaan 10 venomin dynohuipputeho on ilmeisesti ollut tuo 1001 ja niiden muiden 930 - 1001hp tä. Mainnosta koko paska. Lämpötilalla ja tapahtumalla olevilla spekseillä on todellisuudessa paljon suurempi vaikutus kuin mainnoksissa saaduilla tuloksilla. Samoin vuoden muokatulla aerodynaamisilla kokeilla, joita ei koskaan meidän iässä saada tuotantoautoihin on tuo aerodynamiikan pieni CV kerroin, josta kertoo jo hankinta hinta. Kiva muuten nähdä tulevaisuudessa, jos ehtii elää niin kauan, paljonko tarvitaan sitä mustan gangen tehoa siihen 200 milen lippikseen. Veikkaan että oon edelleen oikeilla jäljillä tehoa se vaatii ja tarkkaa suoritusta kuljettajalta.
Jos en väärin muista lukemaani niin 2013 Shelby GT500 paukkaa yli 200 mailin tuntivauhdin. Tehoa en näin selvistäpäin :) muista (= lomalla)

Re: V8 Meet / Hallin seisova maili 16.6.2012 Musse-tiimi koo

Lähetetty: 21 Kesä 2012, 12:06
Kirjoittaja Futurage
Mielenkiintoista asiaa, lähinnä noi maven ja kaaran kommentit. Joo, en osaa sanoa miksei busa kelaa sen enempää kuin sen 40 lisää 1200 m matkalla mutta tossa kaaran kommentissa saattaa olla homman juju. Takapyörältä saatava teho vs.kokonaisilmanvastus ( cv x otsapinta-ala ) määrittelee saavutettavan nopeuden( ja osaltaan kiihtyvyydenkin siitä eteenpäin), mutta miksi busa sitten kuitenkin loppujen lopuksi kulkee sen 300 jos alkaa hyytyä jo siinä 230-250 nopeudessa.Hmmm.
Joo Futuralla 400 m loppunopeus reilu 200 ja 1600 kohdalla 267 eli nopeuden lisäys reilu 60.

Toisaalta luulen että Futurakin kelais nopeutta vielä reilusti enemmän jos matkaa olis lisää.
Silloin kun ajoin sen 267 v.2009 niin mulla oli moottorissa miedommat palikat ( AirGap, AFR 185, hydraulirulla) ja vartin loppunopeus vain 194.
Nykyisellä moottorikombolla ( Super Victor, AFR 205,Mekaaninen rulla, 1,7 vipat) vartin loppunopeus parhaillaan 204.

Eli jo varttimaililla 10 km lisää...eli miksei sitten 1600 metrillä tulos parantunut, vois kuvitella että ainakin sen 10 kmh.
Noh, nyt on autossa 6-lovinen laatikko ja uusilla 245 50 16 takarenkailla optimaalinen kokonaisvälitys 1600 m kohdalla putoaa harmittavasti just 5.( 0,8)ja 6.( 0,63) vaihteiden väliin.Viitonen ei riittänyt maaliin asti ja kuutosella kierroksia maaliviivalla vain 5500. Vaihdot 7000 rpm.

Lisäksi ne voimansiirron värinät aiheutti sen että 4.ei pysynyt päällä, ekassa lähdössä se pamahti pois kerran ja taisin jossain muussakin vaihdossa ryssiä.
Tokassa se ei pysynyt päällä ollenkaan ja jouduin sitten laittamaan suoraan kolmoselta viitoselle.Vaihdossa meni arviolta 3-5 sek.ja matkaa taittui 250-300 m..ja nopeus laski.Siinä vaiheessa oltiin jo ihan pois tehoalueelta eikä auto jaksanut enää nousta.Olisko ollut viitosella alle 4000 rpm.

Jos nykyisen 4,11 tilalle vaihtaa 3,7 välityksen niin silloin maaliin voi ajaa viitosella.

Tästä on hyvä jatkaa suunnittelua ! Hienoa että Fordit otti kaksoisvoiton !

Re: V8 Meet / Hallin seisova maili 16.6.2012 Musse-tiimi koo

Lähetetty: 21 Kesä 2012, 12:12
Kirjoittaja Futurage
Ai niin , yks asiaan liittyvä seikka vielä.Kiihtyvyyden paradoksihan on siinä että mitä nopeammin auto tai pyörä kiihtyy, sitä vähemmän aikaa ( / matkaa) sillä on kiihtyä ennen kuin ollaan maalissa.
Liekö tämä syynä siihen, että ne 2 kpl ahdettua LS7 ( C5?) Corvettea jotka ajoivat 330 kmh 2010, näyttivät noudattavan ajotaktiikkaa jossa lähtö otettiin rauhallisesti ja vasta useamman sata metriä lähdön jälkeen avattin läpät selälleen. Ja voisiko tämä selittää Busan vaatimattoman nopeuden lisäyksen 400 m jälkeen. En osaa sanoa.Tässähän kuitenkin kilpaillaan matkaa eikä aikaa vastaan. Luulis että nopeutta kertyy maalissa sitä enemmän mitä sitä jo 400 m kohdalla on.
Tehoa noissa Veteissä oli toisen omistajan mukaan reilu 800 heppaa.

Re: V8 Meet / Hallin seisova maili 16.6.2012 Musse-tiimi koo

Lähetetty: 21 Kesä 2012, 12:27
Kirjoittaja Jones
pokkinen kirjoitti: Käsittämätöntä synkkää yksinpuhelua ja kuiskailua itselle, sen jälkeen kun kone pamahti ?
http://www.youtube.com/watch?v=rHIw5ILJ ... video_user


huh huh
Juha, sun hermoja kehutaan tuolla: http://www.busanistit.org/foorumi/ikonb ... 493;st=195
Tuo kuski on entinen busanisti. Siksi sillä on tuollaiset lehmän hermot.
Jos mulla olis käyny noin, niin olis tullu K18 video tai ainakin ääniraita...

Re: V8 Meet / Hallin seisova maili 16.6.2012 Musse-tiimi koo

Lähetetty: 21 Kesä 2012, 12:54
Kirjoittaja Fastback
Kimmo tuolla sivuaa jo aerodynaasia ominaisuuksia. Toinen juttu on mikä vaikuttanee on että autossa on vetävillä pyörillä suuri pinta-ala asfaltissa kiinni. Mopolla se on n. tulitikkuaski kokoinen pläntti joka taistelee pidosta nopeuden neliössä nousevaa ilmanvastusta vastaan suhteessa voimalinjan takarenkaalle syöttämään tehoon. Ei ole uutta, että pyörä piirtää ohutta raitaa kovissa nopeuksissa.

Futuragen paradoksia silmällä pitäen, niin vaihtomisseille ei ole järisyttävää vaikutusta noin pitkällä matkalla. Se on toki aina muuta sekunti pois kiihdytyksestä. Kimmon siteeraama V40 vollen veto vuosien takaa hallista oli 297 kmh. Tiedonkeruu näytti 5s vaihteen vaihtoja - se lienee jo turhan pitkä. Nykyään menevät jo selkeästi yli 300 kmh.

Mailin rykäisy tai esim. open road kisoissa 10 mailin suoran täysillä kurmoottaminen on rajuin mahdollinen pinnistys moottorille. Se työskentelee jatkuvasti kovaa & kasvavaa vastusta vastaan ja siitä mitataan kaikilla vaihteilla maksimi voima ulos. Holman & Moody aikoinaan sanoi jo, että mikään ei rasita moottoria niin kuin todellisen huippunopeuden ulosmittaaminen rasittaa.

Asiallisia suorituksia tuli porukalta. Toivonmukaan tulee parannusta tulevaisuudessa.

Sitten palataan ihan oikeaan asiaan. 500 hv ja esim 550 Nm vääntöä. Ok. Huippunopeus tarvitsee kumpaakin ja vääntö on se mikä kumoaa ilmanvastusta - sitä mitataan Newton metreissä. Mitäs jos moottorissa olisi 500 hv ja 750 Nm? Kulkisihan kovempaa maililla?

.....
edit:
olihan kova saldo kemuissa, rojua tuli tunteella. Henry Fordin henki on ollut kiukkuinen teille. Onneksi autot pysyivät omilla renkaillaan, ettei kaatunut pokkisenkaan Roushi katolleen. Öljyt takarenkaiden alle ja siitä ympäri ja ympäri... Tuuri mukana. Tähän sanois amerikan Jose; "stronger stronger stronger". Kovempaa kalikkaa ja kilkettä tilaukseen. Nyt on turha säästää missään, vaan parasta pöytään mitä on saatavilla, maksaa itsensä vielä takaisin.