volttimittarin kytkentä

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
musse1967
Addikti
Auto: Mustang 1967 coupe, 351w, väri musta

volttimittarin kytkentä

Viesti Kirjoittaja musse1967 »

Mikäs jännite tuolta laturin perästä tulee tuosta stator navasta? Saako sieltä volttilukeman ulos mittarille? Jos ei niin mihin olis järkevää laittaa piuha kiinni?
Make67
Aina äänessä
Auto: Ford Mustang HT 1967

Re: volttimittarin kytkentä

Viesti Kirjoittaja Make67 »

musse1967 kirjoitti:Mikäs jännite tuolta laturin perästä tulee tuosta stator navasta? Saako sieltä volttilukeman ulos mittarille? Jos ei niin mihin olis järkevää laittaa piuha kiinni?
Ota plussa akunnavasta niin tiedät aina auton käydessä lataako laturi ja onko akussa hönkää...
-Make-
Ford Mustang HT -67, pelastettu museoinnilta...
347 CID RE85, DART SHP(TUUMACID)
C4 ala Timo Suojanen(rakenteilla...)
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...

+ -66 HT
+ -94 avo GT
musse1967
Addikti

no tuossa on vain sellainen ongelma että mittarissa on vain + ja - johtojen paikat eli jos otan akulta plussan niin mittari on kokoajan sitten päällä. Eli sitten pitäisi katkoa maata auton ollessa käynnissä että mittari sammuisi.
Pertti
Mega-addikti
Auto: Rouvan:
-65 ht
-96 Cobra

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Puolalle menevästä +johdosta, ellet ohjaamon puolelta löydä sellaista johtoa tai laitetta, joka toimii vain virtojen ollessa päällä. Esim. radio saattaisi olla sellainen laite. Sulakekotelosta löytyy myös sellaisia sulakkeite, jotka eivät ole jatkuvasti jännitteisiä.
Romu rauhoittaa

Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
musse1967
Addikti

taidan laittaa rosvon tuohon virtalukolta lähtevään piuhaan suoraan niin saan sieltä virran mittarille.
Tahavo
Mega-addikti
Auto: Ford Mustang HT 64½

Viesti Kirjoittaja Tahavo »

Pitäisikö kunnossa oleva lataus näyttää ajaessa valot päällä n. 14V? Mulla näyttää nyt hieman yli 13 valot päällä ajaessa matkanopeutta.
Make67
Aina äänessä

Tahavo kirjoitti:Pitäisikö kunnossa oleva lataus näyttää ajaessa valot päällä n. 14V? Mulla näyttää nyt hieman yli 13 valot päällä ajaessa matkanopeutta.
Omassa ns. teholaturi. Valot päällä latausta lähes 16V... Pikkuisen alhaiselta toi 13V kuullostaa. Normaali latausjännite kunnossaolevalla järjestelmällä 14,8 -15V.
-Make-
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...

+ -66 HT
+ -94 avo GT
FFreak
Aina äänessä
Auto: Mustang sportsroof -69, 306, C4, 4,1 lukko. Musta. Ja coupe -78, 302 ja c4.

Viesti Kirjoittaja FFreak »

Minä taas olen ymmärtänyt näin, että akkuhan on 12V eli jos lataa hieman yli 13 ajossa niin hieman ehkä alakantissa on. Likaiset hiilet tai liittimet? Minä olen ymmärtänyt normaalilataukseksi n.14V. Ja jos lataa 16V niin itse ainakin olisin huolissani vanhojen johtojen, sulakkeiden ja laturin diodien kestosta. Mutta voihan toki muilla olla toisenlaiset vehkeet mitoitukseltaan ja kestävyydeltään. Itsellä lataa ajossa hieman alle 14 ja esim. liikennevaloissa jarru, valot ja vilkku päällä vain n.12.
Kahta en vaihda,-69 Mussea ja ...

Mustang sportsroof -69, 306, c4, 9` 4.11.
Mustang II coupe -78, 302, c4, 8`
Ford Ranch wagon 292Y, man, 9´ -61
Volovo V60 T6 AWD hybrid - 20
Tahavo
Mega-addikti

Kiitos tiedoista. Laturi irti ja putsaamaan ennen kesäloman pitempiä ajomatkoja.
Make67
Aina äänessä

FFreak kirjoitti:Minä taas olen ymmärtänyt näin, että akkuhan on 12V eli jos lataa hieman yli 13 ajossa niin hieman ehkä alakantissa on. Likaiset hiilet tai liittimet? Minä olen ymmärtänyt normaalilataukseksi n.14V. Ja jos lataa 16V niin itse ainakin olisin huolissani vanhojen johtojen, sulakkeiden ja laturin diodien kestosta. Mutta voihan toki muilla olla toisenlaiset vehkeet mitoitukseltaan ja kestävyydeltään. Itsellä lataa ajossa hieman alle 14 ja esim. liikennevaloissa jarru, valot ja vilkku päällä vain n.12.
Nojuu, mulla on kaikki sähköt, akku ja laturi uutta, jäi tämä mainitsematta...
-Make-
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...

+ -66 HT
+ -94 avo GT
Firebolt
Superpölöttäjä
Auto: Autoton

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

Make67 kirjoitti:
FFreak kirjoitti:Minä taas olen ymmärtänyt näin, että akkuhan on 12V eli jos lataa hieman yli 13 ajossa niin hieman ehkä alakantissa on. Likaiset hiilet tai liittimet? Minä olen ymmärtänyt normaalilataukseksi n.14V. Ja jos lataa 16V niin itse ainakin olisin huolissani vanhojen johtojen, sulakkeiden ja laturin diodien kestosta. Mutta voihan toki muilla olla toisenlaiset vehkeet mitoitukseltaan ja kestävyydeltään. Itsellä lataa ajossa hieman alle 14 ja esim. liikennevaloissa jarru, valot ja vilkku päällä vain n.12.

Vaikka olis kaikki uutta, yli 15V keittää akkua silti.
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Make67
Aina äänessä

Firebolt kirjoitti:
Make67 kirjoitti:

Ei oo kiehunu. Viimekesä ja tämä kesä ajeltu. Akku timmissä kunnossa...
-Make-
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...

+ -66 HT
+ -94 avo GT
Make67
Aina äänessä

Make67 kirjoitti:
Firebolt kirjoitti:
Make67 kirjoitti: Nojuu, mulla on kaikki sähköt, akku ja laturi uutta, jäi tämä mainitsematta...

Ei oo kiehunu. Viimekesä ja tämä kesä ajeltu. Akku timmissä kunnossa...
Ei oo kiehunu, ei...? Autometerin volttimittari näyttää lähes 1 voltin enemmän kuin lataus vaikka niillä sama kytkentäpiste :asking02: !
Mittailin latauksen akulta, tyhjäkäynnillä 14,5V ja kierroksilla 14,6 - 14,7V.
My bad...
-Make-
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...

+ -66 HT
+ -94 avo GT
Pertti
Mega-addikti
Auto: Rouvan:
-65 ht
-96 Cobra

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Taitaa nuo mittarit olla enemmän tai vähemmän sellaisia suuntaa antavia.
Kun virran kääntää päälle, viisari näyttää jotakin lukemaa ja sitten kun kone käy, mittari näyttää kierroksilla pari volttia enemmän, niin siitä voi päätellä, että lataa.
Valo ajaa tietenkin saman asian, mutta mittari on hienompi. 8)
Romu rauhoittaa

Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
Tahavo
Mega-addikti

Mulla edelliskesinä kävi niin, että kun pysähyin esim. tankkaamaan, niin lähtiessä ei akku enää jaksanutkaan pyörittää starttia. Kivoja yllätyksiä olivat. Nyt hommasin sen mittarin, niin siitä huomasi että aina ei lähtenyt lataamaan. Ajoin porvooseen, latasi. Lähdimme sieltä emäsaloon, ei lataa! Sieltä lähtiessä lataa jne. Joskus kun laittaa virrat päälle, niin virtavalo ei syty. Kääntelee aikansa virta-avainta kunnes valo syttyy. Oletin, että silloin ei lataa jos virtoihin laittaessa virta valo ei syty, mutta viimeksi kun ei ladannut, niin virtavalo kuitenkin syttyi. Tuon "joskus lataa joskus ei" ongelman takia itse lähinnä tuon mittarin laitoin.
Vastaa Viestiin