volttimittarin kytkentä

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
musse1967
Addikti
Viestit: 202
Liittynyt: 16 Syys 2012, 08:58
Auto: Mustang 1967 coupe, 351w, väri musta

volttimittarin kytkentä

Viesti Kirjoittaja musse1967 »

Mikäs jännite tuolta laturin perästä tulee tuosta stator navasta? Saako sieltä volttilukeman ulos mittarille? Jos ei niin mihin olis järkevää laittaa piuha kiinni?
Make67
Aina äänessä
Viestit: 1128
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 1967
Paikkakunta: Lieto

Re: volttimittarin kytkentä

Viesti Kirjoittaja Make67 »

musse1967 kirjoitti:Mikäs jännite tuolta laturin perästä tulee tuosta stator navasta? Saako sieltä volttilukeman ulos mittarille? Jos ei niin mihin olis järkevää laittaa piuha kiinni?
Ota plussa akunnavasta niin tiedät aina auton käydessä lataako laturi ja onko akussa hönkää...
-Make-
Ford Mustang HT -67, pelastettu museoinnilta...
347 CID RE85, DART SHP(TUUMACID)
C4 ala Timo Suojanen(rakenteilla...)
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...

+ -66 HT
+ -94 avo GT
musse1967
Addikti
Viestit: 202
Liittynyt: 16 Syys 2012, 08:58
Auto: Mustang 1967 coupe, 351w, väri musta

Re: volttimittarin kytkentä

Viesti Kirjoittaja musse1967 »

no tuossa on vain sellainen ongelma että mittarissa on vain + ja - johtojen paikat eli jos otan akulta plussan niin mittari on kokoajan sitten päällä. Eli sitten pitäisi katkoa maata auton ollessa käynnissä että mittari sammuisi.
Pertti
Mega-addikti
Viestit: 699
Liittynyt: 22 Helmi 2013, 10:43
Auto: Rouvan:
-65 ht
-96 Cobra
Paikkakunta: Lapua

Re: volttimittarin kytkentä

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Puolalle menevästä +johdosta, ellet ohjaamon puolelta löydä sellaista johtoa tai laitetta, joka toimii vain virtojen ollessa päällä. Esim. radio saattaisi olla sellainen laite. Sulakekotelosta löytyy myös sellaisia sulakkeite, jotka eivät ole jatkuvasti jännitteisiä.
Romu rauhoittaa

Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
musse1967
Addikti
Viestit: 202
Liittynyt: 16 Syys 2012, 08:58
Auto: Mustang 1967 coupe, 351w, väri musta

Re: volttimittarin kytkentä

Viesti Kirjoittaja musse1967 »

taidan laittaa rosvon tuohon virtalukolta lähtevään piuhaan suoraan niin saan sieltä virran mittarille.
Avatar
Tahavo
Mega-addikti
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 64½
Paikkakunta: Tuusula

Re: volttimittarin kytkentä

Viesti Kirjoittaja Tahavo »

Pitäisikö kunnossa oleva lataus näyttää ajaessa valot päällä n. 14V? Mulla näyttää nyt hieman yli 13 valot päällä ajaessa matkanopeutta.
Make67
Aina äänessä
Viestit: 1128
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 1967
Paikkakunta: Lieto

Re: volttimittarin kytkentä

Viesti Kirjoittaja Make67 »

Tahavo kirjoitti:Pitäisikö kunnossa oleva lataus näyttää ajaessa valot päällä n. 14V? Mulla näyttää nyt hieman yli 13 valot päällä ajaessa matkanopeutta.
Omassa ns. teholaturi. Valot päällä latausta lähes 16V... Pikkuisen alhaiselta toi 13V kuullostaa. Normaali latausjännite kunnossaolevalla järjestelmällä 14,8 -15V.
-Make-
Ford Mustang HT -67, pelastettu museoinnilta...
347 CID RE85, DART SHP(TUUMACID)
C4 ala Timo Suojanen(rakenteilla...)
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...

+ -66 HT
+ -94 avo GT
Avatar
FFreak
Aina äänessä
Viestit: 1200
Liittynyt: 08 Tammi 2005, 13:35
Auto: Mustang sportsroof -69, 306, C4, 4,1 lukko. Musta. Ja coupe -78, 302 ja c4.
Paikkakunta: Äänekoski

Re: volttimittarin kytkentä

Viesti Kirjoittaja FFreak »

Minä taas olen ymmärtänyt näin, että akkuhan on 12V eli jos lataa hieman yli 13 ajossa niin hieman ehkä alakantissa on. Likaiset hiilet tai liittimet? Minä olen ymmärtänyt normaalilataukseksi n.14V. Ja jos lataa 16V niin itse ainakin olisin huolissani vanhojen johtojen, sulakkeiden ja laturin diodien kestosta. Mutta voihan toki muilla olla toisenlaiset vehkeet mitoitukseltaan ja kestävyydeltään. Itsellä lataa ajossa hieman alle 14 ja esim. liikennevaloissa jarru, valot ja vilkku päällä vain n.12.
Kahta en vaihda,-69 Mussea ja ...

Mustang sportsroof -69, 306, c4, 9` 4.11.
Mustang II coupe -78, 302, c4, 8`
Ford Ranch wagon 292Y, man, 9´ -61
Volovo V60 T6 AWD hybrid - 20
Avatar
Tahavo
Mega-addikti
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 64½
Paikkakunta: Tuusula

Re: volttimittarin kytkentä

Viesti Kirjoittaja Tahavo »

Kiitos tiedoista. Laturi irti ja putsaamaan ennen kesäloman pitempiä ajomatkoja.
Make67
Aina äänessä
Viestit: 1128
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 1967
Paikkakunta: Lieto

Re: volttimittarin kytkentä

Viesti Kirjoittaja Make67 »

FFreak kirjoitti:Minä taas olen ymmärtänyt näin, että akkuhan on 12V eli jos lataa hieman yli 13 ajossa niin hieman ehkä alakantissa on. Likaiset hiilet tai liittimet? Minä olen ymmärtänyt normaalilataukseksi n.14V. Ja jos lataa 16V niin itse ainakin olisin huolissani vanhojen johtojen, sulakkeiden ja laturin diodien kestosta. Mutta voihan toki muilla olla toisenlaiset vehkeet mitoitukseltaan ja kestävyydeltään. Itsellä lataa ajossa hieman alle 14 ja esim. liikennevaloissa jarru, valot ja vilkku päällä vain n.12.
Nojuu, mulla on kaikki sähköt, akku ja laturi uutta, jäi tämä mainitsematta...
-Make-
Ford Mustang HT -67, pelastettu museoinnilta...
347 CID RE85, DART SHP(TUUMACID)
C4 ala Timo Suojanen(rakenteilla...)
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...

+ -66 HT
+ -94 avo GT
Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2875
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: volttimittarin kytkentä

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

Make67 kirjoitti:
FFreak kirjoitti:Minä taas olen ymmärtänyt näin, että akkuhan on 12V eli jos lataa hieman yli 13 ajossa niin hieman ehkä alakantissa on. Likaiset hiilet tai liittimet? Minä olen ymmärtänyt normaalilataukseksi n.14V. Ja jos lataa 16V niin itse ainakin olisin huolissani vanhojen johtojen, sulakkeiden ja laturin diodien kestosta. Mutta voihan toki muilla olla toisenlaiset vehkeet mitoitukseltaan ja kestävyydeltään. Itsellä lataa ajossa hieman alle 14 ja esim. liikennevaloissa jarru, valot ja vilkku päällä vain n.12.
Nojuu, mulla on kaikki sähköt, akku ja laturi uutta, jäi tämä mainitsematta...

Vaikka olis kaikki uutta, yli 15V keittää akkua silti.
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Make67
Aina äänessä
Viestit: 1128
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 1967
Paikkakunta: Lieto

Re: volttimittarin kytkentä

Viesti Kirjoittaja Make67 »

Firebolt kirjoitti:
Make67 kirjoitti:
FFreak kirjoitti:Minä taas olen ymmärtänyt näin, että akkuhan on 12V eli jos lataa hieman yli 13 ajossa niin hieman ehkä alakantissa on. Likaiset hiilet tai liittimet? Minä olen ymmärtänyt normaalilataukseksi n.14V. Ja jos lataa 16V niin itse ainakin olisin huolissani vanhojen johtojen, sulakkeiden ja laturin diodien kestosta. Mutta voihan toki muilla olla toisenlaiset vehkeet mitoitukseltaan ja kestävyydeltään. Itsellä lataa ajossa hieman alle 14 ja esim. liikennevaloissa jarru, valot ja vilkku päällä vain n.12.
Nojuu, mulla on kaikki sähköt, akku ja laturi uutta, jäi tämä mainitsematta...

Vaikka olis kaikki uutta, yli 15V keittää akkua silti.
Ei oo kiehunu. Viimekesä ja tämä kesä ajeltu. Akku timmissä kunnossa...
-Make-
Ford Mustang HT -67, pelastettu museoinnilta...
347 CID RE85, DART SHP(TUUMACID)
C4 ala Timo Suojanen(rakenteilla...)
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...

+ -66 HT
+ -94 avo GT
Make67
Aina äänessä
Viestit: 1128
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 1967
Paikkakunta: Lieto

Re: volttimittarin kytkentä

Viesti Kirjoittaja Make67 »

Make67 kirjoitti:
Firebolt kirjoitti:
Make67 kirjoitti: Nojuu, mulla on kaikki sähköt, akku ja laturi uutta, jäi tämä mainitsematta...

Vaikka olis kaikki uutta, yli 15V keittää akkua silti.
Ei oo kiehunu. Viimekesä ja tämä kesä ajeltu. Akku timmissä kunnossa...
Ei oo kiehunu, ei...? Autometerin volttimittari näyttää lähes 1 voltin enemmän kuin lataus vaikka niillä sama kytkentäpiste :asking02: !
Mittailin latauksen akulta, tyhjäkäynnillä 14,5V ja kierroksilla 14,6 - 14,7V.
My bad...
-Make-
Ford Mustang HT -67, pelastettu museoinnilta...
347 CID RE85, DART SHP(TUUMACID)
C4 ala Timo Suojanen(rakenteilla...)
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...

+ -66 HT
+ -94 avo GT
Pertti
Mega-addikti
Viestit: 699
Liittynyt: 22 Helmi 2013, 10:43
Auto: Rouvan:
-65 ht
-96 Cobra
Paikkakunta: Lapua

Re: volttimittarin kytkentä

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Taitaa nuo mittarit olla enemmän tai vähemmän sellaisia suuntaa antavia.
Kun virran kääntää päälle, viisari näyttää jotakin lukemaa ja sitten kun kone käy, mittari näyttää kierroksilla pari volttia enemmän, niin siitä voi päätellä, että lataa.
Valo ajaa tietenkin saman asian, mutta mittari on hienompi. 8)
Romu rauhoittaa

Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
Avatar
Tahavo
Mega-addikti
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 64½
Paikkakunta: Tuusula

Re: volttimittarin kytkentä

Viesti Kirjoittaja Tahavo »

Mulla edelliskesinä kävi niin, että kun pysähyin esim. tankkaamaan, niin lähtiessä ei akku enää jaksanutkaan pyörittää starttia. Kivoja yllätyksiä olivat. Nyt hommasin sen mittarin, niin siitä huomasi että aina ei lähtenyt lataamaan. Ajoin porvooseen, latasi. Lähdimme sieltä emäsaloon, ei lataa! Sieltä lähtiessä lataa jne. Joskus kun laittaa virrat päälle, niin virtavalo ei syty. Kääntelee aikansa virta-avainta kunnes valo syttyy. Oletin, että silloin ei lataa jos virtoihin laittaessa virta valo ei syty, mutta viimeksi kun ei ladannut, niin virtavalo kuitenkin syttyi. Tuon "joskus lataa joskus ei" ongelman takia itse lähinnä tuon mittarin laitoin.
Vastaa Viestiin