66ht apurunkojen yhdistäjät ja traction bar

Kaikkien alustaspektaakkelien äiti
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

66ht apurunkojen yhdistäjät ja traction bar

Viesti Kirjoittaja starsky »

Tarvitaan vinkkejä mikä olisi paras tapa asentaa traction barit apurunkojen yhdistäjän kanssa.

Apurunkojen yhdistäjät Global West ja perus Traction barit.

Ensin linkkejä aiheeseen (apurunkojen yhdistäjistä ja traction bareista):

http://tractionmaster.com/index.html
http://www.mustangmonthly.com/howto/mum ... tion_bars/
http://www.midnightdsigns.com/james/Traction_Bars.html
http://www.mustangandfords.com/howto/30 ... ewall.html
http://www.allfordmustangs.com/forums/c ... coupe.html

Sitten omasta tapauksesta joka työn alla. Eli sovitteluvaihe menossa ja pieniä pähkäilyjä aiheuttaa tuo kummin päin nuo sovittaisi toisiinsa.

Eli ensin takakonttiin 50 kg painoa ja takapää renkaiden päällä, jotta peräpään joustot yms. suunnilleen normaalitilassa.

Global Westin ohjeen mukaan tuo yhdistäjän etupää sijoitetaan aina mahdollisimman huulelle eturungon palkkiin.
yhdistajan_etupaa.JPG
Sitten jos Taction barin etupään kiinnitystä mallaa tuohon runkopalkkiin ja päälle tulee vielä tuo yhdistäjä.
traction_mallaus1.JPG
Eli jää iso rako rungon ja vahvistajan väliin kun tuo traction barin etupään hitsattava laippa on välissä ja lisäksi apurunkojen yhdistäjä jää takapäästä melko paljon vajaaksi optimista kiinnityksestään.
yhdistajan_takapaa_rako.JPG
Tuota rakoa ei jää kun traction barin laippa on pois välistä.

jatkuu seuraavassa postissa.
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: 66ht apurunkojen yhdistäjät ja traction bar

Viesti Kirjoittaja starsky »

Sitten tilanne, jos kääntää traction barin hitsattavan laipan apurungon yhdistäjän alapuolelle.
laippa_alla.JPG
Eli tuolloin yhdistäjän takapää istuu suunnitellusti tuossa palkissa.
takapaa_istuu.JPG
Ja vielä tilanne toiselta puolelta.
sivusta.JPG
Eli tuo akselin sijainti on sama kun laipan ollessa runkopalkissa.

Eli mitä jos hitsaisi ensin tuon apurunkojen yhdistäjän ja siihen tuon traction barin laipan alapuolelle?

Reikä tuohon kohtaan apurunkojen yhdistäjäjään ja traction barin etupää suoraan pulttiin?

Ideoita ja vinkkejä.
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: 66ht apurunkojen yhdistäjät ja traction bar

Viesti Kirjoittaja starsky »

Sain pari toteutusvaihtoehtoa ja päädyin tähän kuvissa olevaan.

Mig lanka 1 mm ja tehoja sai olla melko paljon, jotta sauman sai onnistumaan (Ettei jäänyt pelkkä palko pintaan). Ei tuo ihan täydelliseksi tullut, mutta pysynee.

Tuon Traction barin etukiinnityskohdan tuikkasin kiinni kun auton takapää normaalissa ajoasennossa.

Traction barin etukiinnikkeestä poistin levennysosan.

Ensin yhdistäjän etupää tunkin avulla tiukkaan sovitukseen ja heftiin, tuon jälkeen takapää tunkilla kohdilleen. Lattiapelti molemmilta puolilta noin puoli senttiä vastustuksen puolella ja tuolla tekniikalla sai siis sovituksen menemään.

Sitten tuossa vaiheessa kun yhdistäjä oli heftissä, niin traction barin kiinnikkeen hitsaus.

Kuvista näkyy detaljiasiat jos omaa ratkaisua asian suhteen miettii.
1.JPG
2.JPG
4.JPG
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: 66ht apurunkojen yhdistäjät ja traction bar

Viesti Kirjoittaja starsky »

5.JPG
6.JPG
7.JPG
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: 66ht apurunkojen yhdistäjät ja traction bar

Viesti Kirjoittaja starsky »

10.JPG
11.JPG
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Re: 66ht apurunkojen yhdistäjät ja traction bar

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

Kun sulla on hyvin putsattu toi etuapurungon jatke, niin vetäiseppä vielä lattaraudasta jatke tuosta yhdistäjästä varsinaiseen etuapurunkoon. Se etuapurungon jatke, johon tuo on nyt kiinnitetty ei ole kovin rakenteellinen osa korin jäykkyyden kannalta.
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: 66ht apurunkojen yhdistäjät ja traction bar

Viesti Kirjoittaja starsky »

Joo, tuo on hyvä vinkki.

Tarkoitat varmaan, että jatkaa nimenomaan ulkopuolella runkoa tuosta yhdistäjästä tämän ao. kuvan punaisella merkityn alueen yli?
vahvistus.JPG
Olen asentamassa autoon myös molemmat etupään torque boksit, eli tuo lattavahvistus on hyvä lisä vielä tuohon.

En tosiaan haluaisi tämän kesän jälkeen muutamaan vuoteen koluta tuota alustaa uudelleen ja nyt nuo kaikki vinkkeinä tulevat vahvikkeideat olisi helppo tuikata eri paikkoihin.
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: 66ht apurunkojen yhdistäjät ja traction bar

Viesti Kirjoittaja starsky »

Nuo etupään vahvistukset tuli rakenneltua 12 cm leveästä ja 6 mm paksusta lattaraudasta.

Pahvimallin mukaan leikkelin yhden illan ja toinen ilta meni hitsatessa. Tuo etupää on sen 12 cm korkeudeltaan ja yhdistäjän kohdalla noin 6 cm.
vahvistus1.JPG
vahvistus2.JPG
vahvistus3.JPG
Yhdistäjässä olleen reunuksen hakkasin tuota etupalkkia vasten littuun ja jäi siististi latan alle.

Seuraavana vuorossa ne torque boksit.
Vastaa Viestiin