2005+ mustangien dyno/säätö??

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Pekka Perkeles
Hiljaisempi
Auto: Letukka

Re: 2005+ mustangien dyno/säätö??

Viesti Kirjoittaja Pekka Perkeles »

"Vihulaisen" eli GM:n autot ovat vieneet aikaani paljon, joten en ole ehtinyt jatkaa Fordeihin perehtymistä. Olen kuitenkin edelleen "juonessa mukana", mutta aikatauluista ja konkreettisista toimista en osaa sanoa mitään. Teen tätä harrastuksena, en ammattina ja toivon että asiaan suhtaudutaan siitä lähtökohdasta.

Veikkaisin että jossain vaiheessa myös ammattilaiset eli säätöpajat Suomessa alkavat uudempia Musseja säätämään. Hyvä niin.
Pappacosworth
Aina äänessä
Auto: Focus ST250/Honda Africa Twin CRF1000D
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pappacosworth »

Mä olen harjoitellut tätä kans jonkun vuoden, eec-4-5 sukupolvien ohjainlaitteisiin eli n. -00 asti, uudempiin tiedostokuvaukset maksaa jo mukavasti ja "spanish oak" on jo turhan monipuolinen opetella kun sellaiseen autoonkaan ei ole hetkeen varaa. Sen mitä kokemuksesta voi sanoa että todella heikosti onnistuu templateilla tekemään toimivaa ohjelmaa, eli vaihtamalla maf-käyrää, suutinparametrejä tms. Todennäköistä on että auto käy "oikeammilla arvoilla" huonommin kuin ennen säätöä. Mutta hyvä olis jos saatais keskustelua aiheesta, monet jenkkien termeistä ja asioista on vaikea hahmottaa kun säätökulttuuria ja terminologiaa ei juuri Suomesta löydy.
#ECU tuning Ford 1987-2019#
https://texelectric.webnode.fi/
Pekka Perkeles
Hiljaisempi

Pappacosworth kirjoitti:Mä olen harjoitellut tätä kans jonkun vuoden, eec-4-5 sukupolvien ohjainlaitteisiin eli n. -00 asti, uudempiin tiedostokuvaukset maksaa jo mukavasti ja "spanish oak" on jo turhan monipuolinen opetella kun sellaiseen autoonkaan ei ole hetkeen varaa. Sen mitä kokemuksesta voi sanoa että todella heikosti onnistuu templateilla tekemään toimivaa ohjelmaa, eli vaihtamalla maf-käyrää, suutinparametrejä tms. Todennäköistä on että auto käy "oikeammilla arvoilla" huonommin kuin ennen säätöä. Mutta hyvä olis jos saatais keskustelua aiheesta, monet jenkkien termeistä ja asioista on vaikea hahmottaa kun säätökulttuuria ja terminologiaa ei juuri Suomesta löydy.
Ollaan itse asiassa melkein naapureita kun itse olen usein Kauhavalla josta olen kotoisin.

Uudempien boksien säätämiseen on jonkin verran kirjallisuutta tarjolla ja jos kiinnostusta riittää niin suosittelenkin perehtymään Greg Banishin kirjoihin. Ei maksa paljoa jos tilaa Amazonista ja jos englantia osaa auttavasti. On niitä varmaan muitakin; itse luin aikanaan nuo kun niissä oli paljon GM:n bokseihin liittyvää asiaa.

Sitten terminologiasta. Huomaan että en tiedä ollenkaan mitä tarkoitat templateilla. Tää kertoo just siitä, että ihan perusasiatkin pitää hakea ja opetella, että voi muiden kanssa keskustella. Sitten kun yhteinen kieli löytyy, nin tilanne on jo paljon parempi. Sama juttu noiden tiedostokuvausten kanssa; ehkä jotain samanlaista on 90-luvun alun Veteissä mutta tälläkin kertaa en siis ole varma siitä mitä tarkoitat.

Ammattilaiset on erikseen ja käytän itsekin välissä heidän palvelujaan. Ei kuitenkaan niin, että säätäisin autoja samalla pajalla jossa heillä itsellä on intressi säätää samoja bokseja. Ei olisi kovin fiksua.

Ammattilaiset tekevät säätöjä työkseen ja hyvä niin. Oma lähestymistapani säätämiseen on verkottuminen eli opetan mielelläni muita asiasta kiinnostuneita harrastajia säätämään myös, siis sen perusteella mitä olen itse oppinut. GM:n boksien tapauksessa olen mielestäni onnistunut ihan hyvin ja saan lähes viikottain palautetta muilta harrastajilta säätöjen onnistumisesta sekä tietysti myös ongelmista. Mitä enemmän harrastajia on, sitä paremmin säätämiskulttuuri kehittyy. On ollut ilo huomata, että muut huomaavat nykyään asioita mitä en itse välttämättä heti huomaa. Eli verkottuminen on tärkeätä.

Pahin mahdollinen säätöskenario on se, että moottoria on rankasti viritetty ja boksi on kuitenkin vakio. Tällainen tilanne on kaikista vaikein säätöjen opettelulle. On parempi aloittaa vaikkapa miedosti viritetyistä tai sitten ihan vaan vianetsinnästä. Sekin opettaa paljon kun logataan moottorin antureita ja etsitään vikaa. Säätöjen tekemisessä se lokien ottaminen on aivan keskeistä ja se pitää opetella ensiksi. Ilman sitä kaikki on vaan arvailua. Tästä' syystä ottaisin mielelläni lokeja 2005- Mustangeista jossain vaiheessa kesää.
Pappacosworth
Aina äänessä
Auto: Focus ST250/Honda Africa Twin CRF1000D
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pappacosworth »

Template on ideana hyvä, ja monet obd-portin kautta perustuvat lastutuslaitteet perustuu niihin. Eli template sisältää tietyn osan parametrit ja niiden osoitteen boxin muistiavaruudessa, template valitaan ja esim suutinarvo päivittyy boxiin tai ohjelmaan oikeaksi. GM ja Ford ohjainlaitteet käsittelee ilmeisesti suutinarvoja melko eri lailla. Ongelma on tietysti muut kertoimet ja muuttujat jotka liittyy osaan. Esim. suutin Fordin ecuissa, osaan liittyy avaushetken virtaus(lb/h), sulkeutumishetken virtaus, raja-arvo jolloin avautuminen muuttuu sulkeutumiseksi, jännitteen vaikutus suuttimen virtausmäärään. Nämä kaikki on yleensä valmiissa templatessa. Olen huomannut että asiaan liittyviä asioita saatetaan unohtaa tai jättää pois templetesta kuten esim starttaushetken suuttimien avausmäärät koska niitä ecu käsittelee ihan eri tavalla (millisekunteja). Fordissakin seoksen, kipinän, tyhjäkäynnin ym. säätelyyn liittyy monet korjauskertoimet -käyrät ja -kartat joiden yhteenlaskettu vaikutus saattaa tehdä haluttujen muutosten aikaan saamisen todella vaikeaksi. 4-polvessa sytytysennakkokarttoja on 4kpl, käyriä ja kertoimia lukuisia siihen vielä päälle.
#ECU tuning Ford 1987-2019#
https://texelectric.webnode.fi/
Pekka Perkeles
Hiljaisempi

No niin, alan pääsemään kärrylle mitä tarkoitat templatella.

Suutinparametreille se on mielestäni ihan hyvä lähtökohta, mutta esimerkiksi MAFfin säädän aina lokien perusteella, enkä käytä valmiita templateja.

GM ja Ford tosiaan mallintavat suuttimet eri lailla, mutta tahtotila lienee kuitenkin sama eli että suuttimen sähköiset ja mekaaniset ominaisuudet tulisi huomioon otetuksi. Usein uudemmat virisuuttimet ovat sähkömekaanisesti nopeammin reagoivia ja siis lineaarisia aika lyhyilläkin suihkutusajoilla. Vakiosuuttimissa epälineaarisuus alkaa vaikuttamaan jo aiemmin ja jos suutindataa ei muuteta, saattaa käydä niin että normaaliajossa kun vähän painaa kaasua niin seos menee laihalle ja kun vähän nostaa niin napsahtaa rikkaalle. Eli transienteissa (muutostilanteissa) seos ei pysy ns. hanskassa. Reippaampi kaasunkäyttö on sitten jo aivan toinen tilanne. Myös bensansäästötoiminnot vaikuttavat tilanteeseen, mut ne otan aina pois kun teen säätöjä, etteivät ne sotke lokeja.

GM:n bokseissa ns. katalysaattorin suojelutoiminto saattaa rikastaa seosta täyskaasulla ja jos sitä ei ole otettu pois käytöstä ja menet säätämään seoksen kohdaalleen niin pieleen menee. Kaikki tällaiset satunnaiset kertoimet ja toiminnallisuudet pitäisi aina ottaa pois käytöstä säätöjen ajaksi.

Toinen aika yleinen tapaus GM:n bokseissa on sytkäennakon jääminen pienemmäksi kuin mitä perussytkäkartassa on. Veikkaisin että Fordin boksissa on samoja piirteitä, eli jos vaikkapa imuilman lämpö nousee tietyn rajan yli, aletaan sytkää pienentämään kyseisein taulukon mukaisilla arvoilla. Ihan hyvä asia tietysti sinänsä. Joskus noita taulukoita joudutaan muokkaamaan, esimerkiksi jos auto on jälkiahdettu ja sytkä pienenee vaparimoottoria rikkaamman täyskaasuseoksen vuoksi.
Pekka Perkeles
Hiljaisempi

Uudempien Mustangien säätö jäi sitten vain aikeeksi. Oma elämäntilanne muuttui niin paljon, että vapaa-aikaa ei enää ole säätöharrastukselle. Ehkä joskus tulevaisuudessa voisi taas olla, mutta veikkaan että silloin säätöjä on saatavilla jo ihan alan pajoiltakin täällä Suomessa.
kuningaspultti
Hiljaisempi

Viesti Kirjoittaja kuningaspultti »

Käytin omani, ahdetun -05 GT:n Tuusulassa Rasmus Speedillä. Mulla kun tuota konetta on sen verran reippaasti muuteltu, ettei valmista kapulaan sorvattua ohjelmaa sais kun arpomalla. Suurimpana ongelmana itse pidin suurta polttoaineen kulutusta, sekä koneen vaatimusta käyttää suht pitkään tyhjäkäynnillä starttauksen jälkeen kylmänä.
Homma toimi asiallisesti. Säätö tapahtui ajossa, tienpäällä. Työn hinta oli kohtuullinen ja lopputuloksena sain matka-ajon kulutuksesta pois reilu 3 litraa satkulla. Muutenkin kone käy nykyään hieman sivistyneemmin. En edes tavoitellut mahdollisimman suurta tehoa, mutta Natikoiden tuloksien perusteella, ei tehot ainakaan isosti ole pudonneet!
Pekka Perkeles
Hiljaisempi

Pekka Perkeles kirjoitti: 15 Syys 2013, 15:43 Uudempien Mustangien säätö jäi sitten vain aikeeksi. Oma elämäntilanne muuttui niin paljon, että vapaa-aikaa ei enää ole säätöharrastukselle. Ehkä joskus tulevaisuudessa voisi taas olla, mutta veikkaan että silloin säätöjä on saatavilla jo ihan alan pajoiltakin täällä Suomessa.
Jahas, lienee taas aika alkaa näpräämään näidenkin kanssa.

Palaan tarkemmin asiaan tulevan kesän aikana muutaman projektin jälkimainingeissa.
Vastaa Viestiin