Pikkulohkon stroukkaus-tietopaketti tänne.

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2875
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Pikkulohkon stroukkaus-tietopaketti tänne.

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

Tulipultti kirjoitti:Muutin tota otsikkoa, nyt tänne saa turista enemmänki "ohi edellisen aiheen", tulee hyvää infoa tulevaisuutta silmälläpitäen. Eli kaikki stroukkaus kysymykset ja -vastaukset tähän topikkiin, pysyy foorumi siistinä! :bileet:
Eemeli





Nyt taas tässä tylsyyksissäni mietin mitä kaikkea pitäs ostella ja tälläkertaa mietinnässä mikä kampiakseli olis omiin käyttötarkotuksiin sopiva. En ainakaa löytäny tämmöstä topikkia, jossa käsiteltäis näitä 3.400 iskulla olevia eli 347 olis tavoite. Pistetään alkuun muutama linkki, toivottavasti toimii...

http://item.mobileweb.ebay.com/viewitem ... cmd=VIDESC

http://item.mobileweb.ebay.com/viewitem ... 1221168574

Tässä nyt muutama, en sitten tiiä näistä mitään. Englantia osaan vähän ja muutenki on hakusessa, eli nää nyt ei oo välttämättä edes vaihtoehtoja. Kertokaas viisaammat jotain, ettei tartte koko viikonloppua pähkäillä. Hyviä paikkoja tilata moottorinosia ja muutenki asiallisia valmistajia ettei kovin montaa kertaa tarttis kantapään kautta oppia... Ja toi tasapainotuskin on hieman epäselvää.
Viimeksi muokannut Firebolt, 10 Touko 2013, 06:26. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2875
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: 302 stroker kampuroista...

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

Vastaan ite itelleni, tuttu ja tähän mennessä turvallinen Summit tietenkin, mutta haen myös hieman sitä laatua. Mitä mieltä arvon raati olis näistä:

http://m.summitracing.com/parts/esp-103023400

http://m.summitracing.com/parts/sca-93023
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: 302 stroker kampuroista...

Viesti Kirjoittaja starsky »

Justiin tulin tallista omaa lohkoa kasaamasta (302 lohko, 289 -> 347 stroker).

Muutama ulkomainen lehtiartikkeli, jossa kuvina kasaamisessa tulevia ihmetyksiä. Tuolla on juttuja valmiista seteistä + itse koottuja paketteja.

http://www.truckinweb.com/brandpages/fo ... ewall.html
http://www.musclemustangfastfords.com/t ... ld_part_3/
http://www.mustangandfords.com/techarti ... ewall.html
http://www.mustangmonthly.com/howto/muf ... ewall.html
http://www.carcraft.com/techarticles/cc ... ewall.html
http://www.mustangandfords.com/techarti ... ewall.html
http://blog.procompelectronics.com/6/po ... motor.html
http://www.fordmuscle.com/archives/2002 ... /index.php
http://www.mustangmonthly.com/howto/mum ... ewall.html
http://www.onallcylinders.com/2012/01/2 ... ford-5-0l/
http://www.musclemustangfastfords.com/t ... ld_part_1/
http://www.hotrod.com/techarticles/hrdp ... ewall.html

Omalta osaltani etenin hommassa siten, että pyysin tarjouksia kotimaisilta liikkeiltä (mitkä Corralissakin mainostaa) ja otin tasapainotetun setin.

Tuossa on ollut ainakin hyvää se, että on saanut maililla kyseltyä vinkkejä kasaamiseen (ensimmäinen SBF-koneremontti minun elämässä) + tietenkin, että setti on sitten ainakin yhteensopiva keskenään (dampperi, kampiakseli (SCAT), vetolevy, kanget, männät+ männänrenkaat).

Sen voi märkäkorvanakin todeta, että jos osista alat kasailemaan, niin tasapainotus on tehtävä pyörivälle paketille.
Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2875
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: 302 stroker kampuroista...

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

Jep, elikkäs vakiolohkoon näin ensalkuun olis tarkotus harjotella, puhallin sinne imupuolelle on kaavailtuna. Ei tarvii vielä ainakaa kovin paljoa tota viittäsataa ylittää, mun mielestä parempi harjotella "matalaviritteisellä".

Mutta ihan en ymmärtäny noiden lyhyempien kankien ideaa...
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
r.z.
Aktiivi
Viestit: 90
Liittynyt: 29 Marras 2011, 08:09
Auto: Ford Granada V8
ja muita.

Re: 302 stroker kampuroista...

Viesti Kirjoittaja r.z. »

Mulla on pitkät veivit ja ariaksen mukit joissa öljyrengas menöö komiasti männäntapin päältä. Mikä ihmeen savutus? ei tuo mulla ole ikinä mitään savuttanut ja öljyäkään ei tartte lisäillä.
66' Fairlane 500 2dht 431cid Fe Efi + 5 speed
93' Corvette LT1 6 speed
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: 302 stroker kampuroista...

Viesti Kirjoittaja starsky »

Tuohon oljyrenkaan alle tulee seteissä nykyään (en tiedä tietenkään onko kaikissa) tukirengas.

Tukirenkaassa on tuommoinen kohouma, jotta katkokohta ei pääse liikkumaan männäntapin raon kohtaan.
tukirengas1.JPG
tukirengas2.JPG
Kyllähän savutus viittaa moottorissa aina johonkin ongelmaan.

Lukemani perusteella alkuaikojen stroker-rakenteluissa ei esim. ollut noita tukirekaita öljyrenkaan alla (jos tappireikä oli renkaan alueella) ja tuo oljyrengas sitten saattoi antaa periksi/sen toiminta ei ollut optimaalista.

Olisiko jollain tietoa normiajossa olleesta savuttavasta 347 strokerista, jolle olisi tehty savutuksen vuoksi koneremppa? Eli löytyikö savutukseen syytä/korjaantuiko jollain.

joo, ja jos menet alumiinikannet valurautaisten tilalle laittamaan samassa remontissa, niin muutoskatsastus tehtävä. (edit: jos alkuperäisessä koneessa on valukannet, kuten minun 66 ht mustissa.)

Itse menin hankkimaan kitin kun oli suunnilleen saman hintainen normikitin (302) kanssa. Auto menossa katukäyttöön nimenomaan alapään vääntöä hakien (nokka Comp Cams XE250H-10). Ei ryhtirautaa alakerrassa. Kannet Edelbrock E-Street (max 5500 rpm), imusarja Edelbrock Performer ja kaasutin perus 600 CFM Edelbrock. Puristukset 10:1. C4-laatikko, turbiini 2000 rpm stall, perä 3,25.

Nokkaa suosittelivat kireämmäksi, mutta haluan kokeilla tarkoituksella onnistuuko peruskäyttöön traktorimeininki.

Omaa käyttöäsi ajatellen on nokan valintaan apuna mm oheinen lista dynokäyristä:
http://www.compcams.com/Pages/401/dyno-sheets.aspx
ja tuosta kun miettii mihin käyttöön on omaa strokeriaan rakentelemassa ja tekee valintoja. Kuvajista kannattaa huomioida, että rpm-lukema ei ole samalta alueelta kaikissa. Kuvajat tietenkin eri koneelle, mutta ideana tuossa tuo suhteellinen saman moottorin tehoaluekäyttäytyminen eri nokilla.

Dynotus tehtävä muutoskatsastukseen. (edit: siis riippuen mikä kone siellä itsellä kullakin on alunperin) Ahtamisesta ei ole tietoa, mutta muutoskatsastuksen kannalta 500 hp alkaa olla jo fakiirihommaa saada läpi (eri topiceissa runsaasti infoa muutoskatsastukseen).

Alkaa jo vaeltaa otsikosta hieman sivuun, mutta tuo stroukkaaminen saattaa poikia siis muutakin päivitettävää ja mietittävää matkan varrella.
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: 302 stroker kampuroista...

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Joo joo, mutta kuten Starsky kirjoitti, öljyrenkaan yhteydessä on erillinen tukirengas. Pala puuttuu männästä näistäkin, kuten Starskyn kuvassakin...
Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2875
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: 302 stroker kampuroista...

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

starsky kirjoitti:... ja jos menet alumiinikannet valurautaisten tilalle laittamaan samassa remontissa, niin muutoskatsastus tehtävä. (edit: jos alkuperäisessä koneessa on valukannet, kuten minun 66 ht mustissa.)

Itse menin hankkimaan kitin kun oli suunnilleen saman hintainen normikitin (302) kanssa. Auto menossa katukäyttöön nimenomaan alapään vääntöä hakien (nokka Comp Cams XE250H-10). Ei ryhtirautaa alakerrassa. Kannet Edelbrock E-Street (max 5500 rpm), imusarja Edelbrock Performer ja kaasutin perus 600 CFM Edelbrock. Puristukset 10:1. C4-laatikko, turbiini 2000 rpm stall, perä 3,25.

Nokkaa suosittelivat kireämmäksi, mutta haluan kokeilla tarkoituksella onnistuuko peruskäyttöön traktorimeininki.

Omaa käyttöäsi ajatellen on nokan valintaan apuna mm oheinen lista dynokäyristä:
http://www.compcams.com/Pages/401/dyno-sheets.aspx
ja tuosta kun miettii mihin käyttöön on omaa strokeriaan rakentelemassa ja tekee valintoja. Kuvajista kannattaa huomioida, että rpm-lukema ei ole samalta alueelta kaikissa. Kuvajat tietenkin eri koneelle, mutta ideana tuossa tuo suhteellinen saman moottorin tehoaluekäyttäytyminen eri nokilla.

Dynotus tehtävä muutoskatsastukseen. (edit: siis riippuen mikä kone siellä itsellä kullakin on alunperin) Ahtamisesta ei ole tietoa, mutta muutoskatsastuksen kannalta 500 hp alkaa olla jo fakiirihommaa saada läpi (eri topiceissa runsaasti infoa muutoskatsastukseen).

Alkaa jo vaeltaa otsikosta hieman sivuun, mutta tuo stroukkaaminen saattaa poikia siis muutakin päivitettävää ja mietittävää matkan varrella.
Kiitos vastauksesta! Nyt ymmärsin ton mäntäongelman, mutta se on näemmä jo ratkaistu! Tosiaan, auto on kutosella varustettu, eikä alustan kanssa tuu ongelmia olemaan läheskään yhtä paljoo kun koneen kanssa. Tai en tiiä tuottaako konekkaan ongelmia kun vaan sais sen hommattua jostain.

Ei kadulla viittäsataa hummaa tarvita, suljettuun tilaan noi isot voimat säästetään ;)
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2875
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: Pikkulohkon stroukkaus-tietopaketti tänne.

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

Muutin tota otsikkoa, nyt tänne saa turista enemmänki "ohi edellisen aiheen", tulee hyvää infoa tulevaisuutta silmälläpitäen. Eli kaikki stroukkaus kysymykset ja -vastaukset tähän topikkiin, pysyy foorumi siistinä! :bileet:
Eemeli
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Avatar
Pappacosworth
Aina äänessä
Viestit: 1368
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 10:13
Auto: Focus ST250/Honda Africa Twin CRF1000D
Paikkakunta: Koskenkorva
Viesti:

Re: Pikkulohkon stroukkaus-tietopaketti tänne.

Viesti Kirjoittaja Pappacosworth »

Ja heti tuli mieleen, että jos stroukkaamaan alkaa, niin pitää muistaa että ilmaa alkaa mennä koneen läpi reilusti enemmän. Kannet, imusarja, kaasuläppä ym. pitää olla suurempaa tavaraa. Toki esim. 1995 Cobra R 5.8 koneella on suurin piirtein samoilla osilla kuin 5.0 Cobra, eroa ainoastaan nokassa ja softassa, tehoa 300 hp.
#ECU tuning Ford 1987-2019#
https://texelectric.webnode.fi/
Avatar
MONTTU
Addikti
Viestit: 275
Liittynyt: 04 Kesä 2004, 23:52
Paikkakunta: HELSINKI

Re: Pikkulohkon stroukkaus-tietopaketti tänne.

Viesti Kirjoittaja MONTTU »

Ainakaan mun custon mäntäsarjassa ei ollu mitään erillisiä paloja mukana, eikä niissä ollut edes mainintaa kyseisistä paloista. Onneksi sarja oli muutoinkin susi ja hylkytavaraa, niin ei tarvinnu lähteä virittelemään mitään irtopaloja. Tilaus oli, että öljyuraa ei katkaista. Tiedän senkin, että joillain valmistajilla on sarjoja joissa tuo pala on mukana, osassa se puuttuu. Itse kuitenkin vaadin omaan koneeseeni männän jota ei tarvii tiivistellä irtopaloilla, kun normaali uraisiakin mäntiä on hyllytavarana saatavana.
Ei siellä mitään irtopaloja ole. Öljyrenkaan alle samaan uraan tulee vielä yksi tukeva rengas, ikäänkuin yksi männänrengas lisää. Se ei ponnista sylinterin seiniin vaan menee uran pohjalle ja estää öljyrengasta taipumasta alaspäin männäntapin kohdalta. Näin ainakin minun Wisecoissa.
Muutenkaan tamä ei ole ainutlaatuinen ratkaisu, mm. Yamaha YZ250F / YZ450F crosipyörissä käytetään öljyrengasuran leikkaavaa tappia ihan alkuperäisenä. Enpä usko että aina varovainen Japsi käyttäisi arveluttavaa ratkaisua.
1966 HT 347 Stroker
Avatar
jls
Addikti
Viestit: 382
Liittynyt: 07 Joulu 2007, 13:54
Auto: 1965 Fastback 351
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Pikkulohkon stroukkaus-tietopaketti tänne.

Viesti Kirjoittaja jls »

Mun mielestä hyvällä maineella varustettu paja:
http://www.fordstrokers.com/what-sets-us-apart-/

Tuosta alaosasta kun lukee mitä merkkejä Jim suosittelee, ei varmaankaan mene pitkästi pieleen.

Ja toki nämä kotimaiset kuten tuumacid.com varmasti konsultoi ja avustaa osien hankinnassa. Uskoakseni myös kilpailukykyiseen hintaan.
Mustang FB -65
-Growing Up Is Overrated-
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: Pikkulohkon stroukkaus-tietopaketti tänne.

Viesti Kirjoittaja starsky »

(googleen hipsutetut numerot, niin lisäinfoa löytyy)

Omassa setissäni "scat 1-94165BE" tuli mukana perus männänrengassetti Keith Black "4000am8.030".

Luulen muuten, että kasailevat noita settejä milloin mistäkin osista, mutta tuo yhteensopivuus kuitenkin varmaan testattu/todettu. Eli oheiset hilut olivat minulle tulleessa setissä.

Mäntäsetti Icon "ic9922-030"

Mäntäsetin sisällä oli tukirengaspaketti:
ic9922-030 mantasetti
ic9922-030 mantasetti
ja vielä kuva männästä:
ic9922-030 manta
ic9922-030 manta
Tuo tukirengasjuttu huomioidaan siis käsittääkseni mäntien valmistajan toimesta. Tuo öljyrengasura on tuon tukirenkaan verran isompi, jotta mäntiin menee normaalit männänrengassetit.

Muut komponentit omassa setissäni:
kampiakseli "scat 93023"
kiertokanget "scat 25400927"
dampperi "professional products harmonic balancer 80006"
vetolevy perus 28 oz 157 hampainen (Vetolevy on setissäni vaihdettu, kun tasapainotettu 164 hampaisella. Itse tarvitsin 157 hampaisen. Varmaan lienevät sen verran samanlaiset tasapainotukseltaan vetolevyt)
Kiertokangen laakerit "clevite CB-634 P"
Runkolaakerit "clevite MS-590 P"

Ja jos ottaa balansoidun setin, niin setin mukana tulee tasapainotuksesta paperi + jollain tavalla nuo osat on numeroitu tuolla painotusnumerolla (itselläni osapaketeissa oli numero 112619):
tasapainotus.JPG
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Pikkulohkon stroukkaus-tietopaketti tänne.

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Tuossa Venolian toteutus malli öljyrenkaan tukirenkaasta.
OK tämä lienee tarkoitettu lähinnä kilpa käyttöön, mutta ei tuo kone sen enempää öljyä kuluta kuin normi moottori rata-ajossa.

Ja kone oli 334 stroker bore/stroke 4.125" / 3.125"

Akseli; (http://bryantracing.com/), custom order.
stroke 3.125"

Veivit; PO Metal Oy, Riihimäki, custom order.
C/C 5,470"
B/E 2,125"
B/E/W 0,943"
S/E 0,927"
S/E/W 0,943"
paino 570g, +/- 0,5g

Männät; (http://www.venolia.com/)
Venolia 351 w, custom order.

Lohko; (http://www.dartheads.com/) Dart Iron Eagle #31384275
Main Size : 302
Cylinder Bore : 4.125
Deck Height : 8.200

Koko systeemi tilattiin ennalta laskettujen / saatujen painotietojen osalta -0- balaced.
Kuitenkin koko systeemi vielä tarkastus painotettiin -0- painoon erittäin tarkasti. Samalla myös damberi ja kytkin systeemit painotettiin -0- painoon.
Liitteet
tukirengas#2.jpg
pyörivä_massa.jpg
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Pikkulohkon stroukkaus-tietopaketti tänne.

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Pin Buttons

One effective setup for retaining your pins is Venolia's aluminum pin buttons. They're lightweight, and stepped to index the pin. Pin buttons are stepped for stroker installation where oil ring passes over pin to give extra support.

Teflon pin buttons are also available for smaller pin diameters.

http://www.venolia.com/forged-pistons.html

http://www.mustangandfords.com/techarti ... ewall.html

Noita männäntapin nappeja on myös muualla tarjolla.
Liitteet
wrist-pins-pin-buttons.jpg
Wristpin buttons.jpg
Buttons&WireLocks.jpg
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Vastaa Viestiin