todellisia tehoja (ja keskustelua välityksistä)

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
CFR-759
Aina äänessä
Viestit: 1551
Liittynyt: 18 Helmi 2005, 17:25
Auto: Mustang FB -65
Mustang Boss302 -12
Mustang GT KB -15
Fairlane 427 -64
Mustang GT -05
MB 200 W110 -66
Paikkakunta: Tampere

Re: todellisia tehoja

Viesti Kirjoittaja CFR-759 »

Hidas, hitaampi - hämäläinen. Eipä ole tänne tullut turistua ennen mutta parempi myöhään kuin ei silloinkaan.
27.8.2008 GT 05 tuloksia (ja ihan vakiona):
Pyöräteho: 253,5 HP / 5465 RPM (laskennallinen 315 HP). Vääntö: 431 NM / 3855 RPM (vääntö yli 400 NM 3000 - 5500 RPM)
Tuolloin ajettuna n. 40000 km eli lievä sisäänajo suoritettu. Ainoa mikä ihmetyttää on lievästi alhaiset RPM:t? Kuin todettuna
kierroslukurajoittimen nopea toiminta heti 6000 RPM viivalla. Luulisi kestävän kiertoa enemmänkin? No luvatut pollet on kotona.
Niin ja CYRrin kuponki näyttää 13.9.2006 kun kone oli lopullisesti ajettu jenkeissä säätöihin seuraavaa:
Pyöräteho: 471 HP / 6500 RPM (460 HP / 7000 RPM).
Vääntö: 597 NM / 5000 RPM (vääntö yli 400 NM 2100 - 7000 RPM / 500 NM 3800 - 6500 RPM)
Ko. mittauksen jälkeen on päästelty n. 30000 km. Aika vähän sattuneista syistä tänäkesänä :huh2:
Mustang Fastback 1965 - 2015
+ yks -64 Fairlane
+ yks museoitu -66 MB 200 benzin W110
timppa

Re: todellisia tehoja

Viesti Kirjoittaja timppa »

Olisin laittanu tänne pudjettimootorin käppyrät mut en saanu niitä liitettyä :help:
Avatar
FFreak
Aina äänessä
Viestit: 1200
Liittynyt: 08 Tammi 2005, 13:35
Auto: Mustang sportsroof -69, 306, C4, 4,1 lukko. Musta. Ja coupe -78, 302 ja c4.
Paikkakunta: Äänekoski

Re: todellisia tehoja

Viesti Kirjoittaja FFreak »

Nonni, näyttää kelien osalta siltä, että mittaillaan niitä tehoja vasta keväällä. Ei viitsi lähteä vanhaa kiusaamaan näillä keleillä. Kunhan vaan sais talliin. :( Olishan se mukava ollut tietää mitä on saanut aikaiseksi. Samille iso kiitos avusta! :kippis:

Perävälitys juttu loppuu sit tähän, että 3,25:een se saattaa kallistua. Lukolla. :wanhus:
Kahta en vaihda,-69 Mussea ja ...

Mustang sportsroof -69, 306, c4, 9` 4.11.
Mustang II coupe -78, 302, c4, 8`
Ford Ranch wagon 292Y, man, 9´ -61
Volovo V60 T6 AWD hybrid - 20
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: todellisia tehoja

Viesti Kirjoittaja Fastback »

FFreak kirjoitti:Nonni, näyttää kelien osalta siltä, että mittaillaan niitä tehoja vasta keväällä. Ei viitsi lähteä vanhaa kiusaamaan näillä keleillä. Kunhan vaan sais talliin. :( Olishan se mukava ollut tietää mitä on saanut aikaiseksi. Samille iso kiitos avusta! :kippis:

Perävälitys juttu loppuu sit tähän, että 3,25:een se saattaa kallistua. Lukolla. :wanhus:
ootte vissiin laskiskellut asiaa jo? kerrohan vielä että mikä on käytettävä rengasprofiili tai rengas jonka haluat, mikä vaihteisto @ stallspeed ja mitä ominaisuuksia autolta haluat. paljonko on siedettävä matkajenka 100kmh? Koneena 302, imusarja, isku ja nokka-akseli?
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
FFreak
Aina äänessä
Viestit: 1200
Liittynyt: 08 Tammi 2005, 13:35
Auto: Mustang sportsroof -69, 306, C4, 4,1 lukko. Musta. Ja coupe -78, 302 ja c4.
Paikkakunta: Äänekoski

Re: todellisia tehoja

Viesti Kirjoittaja FFreak »

Eekäkö ihan mutulla tuumiskelin. 8) Nyt renkaana takana 225/60/15 hankook joku uusi malli missä pitoa vähän paremmin(kuin general xp2000:ssa). Jos meinaa leveämpää niin täytyy vanteen offsettiä muuttaa, meinaa tollakin ottaa kaareen kiinni kun isompaan monttuun niiaa. En muista vanteen et:tä ulkoa.
Lootahan on c-4 2400stall turbiinilla.

Lohko -68 302 .030 ylikoossa, vakio isku, alakerta tasapainotettu ja kiillotettu
TRW pattimännät 10,5, joilla saadaan 10,2 laskennallisia puristuksia
Nokka Compcams 268XE
Kannet GT-40 303Y 64cc
Ford racing rullakeinut
Edelbrock Air Gap imusarja
Road Demon jr 625 kaasari

Matkaa/siirtymää tulee eniten ajettua. Eihän sitä hurjastella saa :mrgreen: . Ai ei vai :mrgreen: :mrgreen: 8) :lol:
Jos nyt on mittareihin uskomista niin n.100km/h on n.2500rpm. Pakkohan se vähän on joustaa kierroksia ylöspäin jos meinaa kiihtyvyyttä saada. En siis ole laskenut paljonko kierroksia 100:sen vauhdissa 3,00 tai 3,25 välityksillä. :roll:
Kahta en vaihda,-69 Mussea ja ...

Mustang sportsroof -69, 306, c4, 9` 4.11.
Mustang II coupe -78, 302, c4, 8`
Ford Ranch wagon 292Y, man, 9´ -61
Volovo V60 T6 AWD hybrid - 20
Avatar
SamiM
Aina äänessä
Viestit: 1519
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Leppävesi

Re: todellisia tehoja

Viesti Kirjoittaja SamiM »

FFreak kirjoitti: Jos nyt on mittareihin uskomista niin n.100km/h on n.2500rpm. ... En siis ole laskenut paljonko kierroksia 100:sen vauhdissa 3,00 tai 3,25 välityksillä. :roll:
2,79:1 100 km/h ~2500 RPM
3,00:1 100 km/h ~2700 RPM
3,25:1 100 km/h ~2900 RPM
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: todellisia tehoja

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Mulla 225/60-15 ja 3.4 välitys. 100 km/h = n.2900 rpm.
Matka-ajo 100 km/h alkaa olla jo siinä ja siinä.
Muuten kyllä mukava välitys. Oli ISO muutos kun 2.8 vaihtoi 3.4. Suosittelen.
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: todellisia tehoja ja keskustelua välityksistä

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Mulla menee jotenkin näin hieman pyöristeltynä;
laatikko: Ford TopLoader 4 speed
perä: 3.89:1
rengas: 225/45R16
80 km/h 2750 rpm
100 km/h 3500 rpm
120 km/h 4250 rpm
200 km/h 7000 rpm
230 km/h 8000 rpm max.

Nätisti kaikissa vaihdoissa kierrokset putoaa noin 5000 - 5500 rpm joka on max vääntöalue, siis riipuen siitä vaihtaako 7500 rpm vai 8000 rpm. Yleensä kisoissa mennään kolmosella ja nelosella, vaihto isommalle yleensä aika ajoissa 6000 - 7000 rpm, noin ei sudi niin herkästi nelosella, mutta jos sutii, niin sutii pitempään.

Eikä vielä ole kertaakaan mennyt rajoittajaan Suomen ratojen suorilla. Motoparkissa en ole ajanut tällä autolla. Mutta lähellä 7000 on menty, ei kovin tarkkaan vielä pysty seuraamaan mittareita kun jarrupaikkaa ei saisi missata.

4.11:1 perä ruuvi kävisi myös tuohon ympyrän kiertämiseen.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
SamiM
Aina äänessä
Viestit: 1519
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Leppävesi

Re: todellisia tehoja

Viesti Kirjoittaja SamiM »

timppa kirjoitti:Olisin laittanu tänne pudjettimootorin käppyrät mut en saanu niitä liitettyä :help:
Tässä ensin liian vähällä syttyennakolla (kok ~26 astetta), alkaa rötäämään 4000 kierroksen paikkeilla:
Kuva

Tässä sitten kun syttyennakkoa on sopivasti:
Kuva
Avatar
GT-350
Superpölöttäjä
Viestit: 2151
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 22:33
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Re: todellisia tehoja (ja keskustelua välityksistä)

Viesti Kirjoittaja GT-350 »

Onpa nätit käyrät ja siinä on mallia katuauton vääntösuorasta, eihän tuosta voi oikein käyränä puhua...
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
TPN
Aktiivi
Viestit: 139
Liittynyt: 21 Loka 2009, 20:43
Auto: 1998 GT T-45
Paikkakunta: Turenki

Re: todellisia tehoja (ja keskustelua välityksistä)

Viesti Kirjoittaja TPN »

Nyt on meikäläisen 4.6 modulaari 2V käytetty dynamometrillä. Halvalla kun piti päästä tietty, niin mm. tulostimesta oli muste loppu.. kameralla räpsittiin kyllä ruutua, mutta käppyrät jää nyt liittämättä.

Kuitenkin, pyöräteho 266hp/5200rpm, moottorissa noin 315? Vääntöä 440nm/3810rpm.
1998 GT
Avatar
FFreak
Aina äänessä
Viestit: 1200
Liittynyt: 08 Tammi 2005, 13:35
Auto: Mustang sportsroof -69, 306, C4, 4,1 lukko. Musta. Ja coupe -78, 302 ja c4.
Paikkakunta: Äänekoski

Re: todellisia tehoja (ja keskustelua välityksistä)

Viesti Kirjoittaja FFreak »

Nonni, eilen vihdoin ja viimein käytiin penkittämässä. Ja edellä mainituilla spekseillä löytyi vain 270hv ja 435Nm. Printtiä käppyröistä en osaa laittaa(peukalo keskellä hiirtä). Jos Sami vaikka antais siihen apuja jos faksaan kuvan sille. Eipä siinä muuta, kuin kannet vaihtoon. :roll:
Kahta en vaihda,-69 Mussea ja ...

Mustang sportsroof -69, 306, c4, 9` 4.11.
Mustang II coupe -78, 302, c4, 8`
Ford Ranch wagon 292Y, man, 9´ -61
Volovo V60 T6 AWD hybrid - 20
Avatar
SamiM
Aina äänessä
Viestit: 1519
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Leppävesi

Re: todellisia tehoja (ja keskustelua välityksistä)

Viesti Kirjoittaja SamiM »

Huomatkaa että liittämissäni käyrissä on takapyöriltä mitattu ja vain huippunumerot ovat korjatut lukemat. Väännössä turbiini sotkee huippulukemaa moninkertoessaan momenttia. Tartuntakierrosluku 2900 rpm paikkeilla, jonka jälkeen alkaa moottorin voimalinjan läpi tuottama voima.

Dynolla meni suhteessa paljon aikaa kaasuttimen perussäätöjen hakemisessa paikalleen. Kevyen kiihdytyksen alussa ilmeni laihallemenohetki, jota ei kovasta yrittämisestä huolimatta saatu korjattua ihan täysin. Parempaan päin kuitenkin paljon. Kuten viime syksynä illan pimeinä tunteina saatiin asetettua, piti toisioläpät laittaa riittävästi auki, jotta ilma riittää ja sitten ensiöpuolelta tyhjäkäyntikierrosluku ja -seos kohdalleen. Moottori ei suostunut käymään normaaliasetuksella toisioläpät kiinni ja pelkästään ensiöpuolelta tyhjäkäyntiseos ja -kierrosluku asetettuna. Vakiosuuttimet jäivät paikalleen, vaikka alueella 2000-4000 rpm hieman laihalla käykin, ei kuitenkaan vaarallisesti. #73-suuttimilla kevyen kiihdytyksen laihallemenohetki ja tuo hieman laiha alue korjaantuisi hieman kulutuksen kustannuksella.

Tuo dynossa saatu tartuntakierroslukukaan ei kuitenkaan mielestäni vastaa katuajossa saatavaa todellista, koska dynon rullat painonsa vuoksi tuottavat suuremman vastuksen kuin auto ajossa. Kysyin kerran minkä verran rullat painaa, niin vastaus oli että riittävästi. Eli saa mennä aika voimakkaalla vehkeellä niitä pyörittämään.

Tässä FFreakin dynokäyrä:
Kiitokset Mikalle MoTestiin
Liitteet
Musse-69 dyno 5.10.-11.jpg
Avatar
SamiM
Aina äänessä
Viestit: 1519
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Leppävesi

Re: todellisia tehoja (ja keskustelua välityksistä)

Viesti Kirjoittaja SamiM »

Inertiadynossa rullien painolla on suuri merkitys, koska niitä kiihdyttämällä ja mitatusta nopeuden nousunopeudesta lasketaan kiihdyttävä momentti. Ja edelleen yhdessä kierrosluvun kanssa teho.

Tuossa MoTestin dynossa on myös jarru, jolla kierrosluku voidaan pitää vakiona kuormituksesta riippumatta. Ja lisää kätevän ominaisuuden hidastaa rullia tehokkaasti mittaustilanteessa ja/tai sen jälkeen. Dynon jarru ei mielestäni vaikuta kuitenkaan siihen, että momenttikäyrässä näkyvä turbiinin tartuntakierrosluku ei ole sama kuin valmistaja on siihen suunnitellut, eikä myöskään mikä autolla ajaessa siihen tulee. Siis jos on suunnitellut tuohon kohteeseen ollenkaan, hyllytavarassa ja kustomina tehdyssä toisen käden tavarassa kun käyttökohdetta ei voi määrittää riittävän tarkasti etukäteen turbiinin suunnitteluvaiheessa. Mutta se on jo oma tarinansa. :)
Avatar
SamiM
Aina äänessä
Viestit: 1519
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Leppävesi

Re: todellisia tehoja (ja keskustelua välityksistä)

Viesti Kirjoittaja SamiM »

kaara91 kirjoitti:Tossa olis hyvä kehittelyn kohde suunnittelijoille. Venymäliuskalla varustettu kardaani, jolla voisi mitata laatikon jälkeen ulostulevan tehon. Tämä mahdollistaisi säätämisen kadulla, eikä seoksien ruuvaukseen tarvittaisi erillistä dynamometriä. Läppärillä seokset kohdalleen ja vetoja voisi tehdä esim.kesän aamuyön pikkutunneilla silloin kun itselle parhaiten sopii.
Onpahan tuo käynyt mielessä kun työn puolesta olen venymäliuskamittausten kanssa tekemisissä. Näkisin että kardaania helpompi tuo on toteuttaa laatikon pääakseliin, koska mittaustapa vaatii energian ja mittaussignaalin siirron magneettisesti ja se taas vaatii ns. power headin sijoittamisen vakioetäisyydelle akselista. Kardaanin liikkumisen vuoksi tuo olisi haastavaa. Hmm, pitääpä miettiä...
Vastaa Viestiin