Pohdintaa alukansista ym. virijuttua...

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
ROKI
Aina äänessä
Viestit: 1806
Liittynyt: 20 Elo 2004, 23:11
Paikkakunta: Viinijärvi
Viesti:

Lohko

Viesti Kirjoittaja ROKI »

Tervehdys tuosta dart lohkosta onko se jonkun viri velhon suunnittelema luomus, eli paksumpaa valua ja parempaa rautaa vaiko kevyttä metallia. Mites noi alu lohkot nehän on putki lohkoja, eli kuiva vaiko märkä putki.
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
Avatar
Mussemaan
Mega-addikti
Viestit: 657
Liittynyt: 01 Kesä 2004, 07:31
Paikkakunta: Keski-Pohojam´maa http://tinyurl.com/2m9yv3

Viesti Kirjoittaja Mussemaan »

Fastback kirjoitti: Muakin sylettää ihan pikkaisen kun en kerrasta ottanut 557cid alakertaa, koska hinnassa ei ollut juurikaan eroa. Mopo lähtee käsistä teet mitä tahansa.

Eihän mulla mitään pikkulohkoja vastaan ole, tehoa kun haetaan niin mun mielestä isolohko on potentiaalisempi viritysaihio vastaava teho saavutetaan matalammalla viritysasteella.
Älä vaan mee herranjumala tekemään 557 konetta.
Näytti jossain olevan myynnissä stroukkisarjaa 460 -> 806cid...
hinta oli muistaakseni 5500USD.
Lohko piti vaan olla FR tmv että onnistuu.
Hyvin varmaan vääntäis ja pelittäis jaikka kankisuhde meneekin arvatenkin reilusti alle 1.5:n. So not! Pääasia että bensaa palaa.
Kuva
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Minä kun luulin, että Mustang/Ford piireissä nämä Dartin lohkot ja kannet tunnettaisiin jo melkohyvin mutta...

http://www.dartheads.com/

Dart FORD 302 SB Iron Block
Part# 31384175 / 31384275 / 31384185 / 31384285
Material: Superior iron alloy
Bore: 4.00” or 4.125” unfinished
Bore & stroke: 4.185” x 3.500” max recommended

Cam bearing bore ID: SVO 2.203”- 2.205”
Cam bearings: Special coated, grooved, w/3 oil holes
Cam Bearing O.S. + .010”, +.020”, +.030”
Cam bearing press: .002” - .003”
Cam journal OD: Standard Ford SB (can be bored for 55mm)
Cam Plug: 2.375” dia. cup plug
Cylinder Wall Thickness: .250” min @ 4.185” bore
Cubic inch: 385” max recommended
Deck Height: 8.200” & 8.700”
Deck Thickness: .675” min.
Fuel Pump: Mechanical pump provision
Freeze Plugs: Std Ford press in cup plugs 1.500” OD
Head Bolts: 1/2" Blind holes
Lifter Bores: Std Ford .8747” - .8757” Honed to size
Lifters: Std Ford - Hyd rollers need tie-bar style lifters.
Main journal size: 2.249” Std 302
Main bearing bore: 2.4412” - 2.4420” Honed to size
Main thrust width: .926” - .928”
Main Cap Bolts: #1 7/16” (2) 3/8” (2)
#2, #3, #4 7/16” (2) 7/16” splayed (2)
#5 7/16” (2) 3/8” (2)
Main cap press: .003” - .004”
Main caps: Steel - 4 bolt, all 5
Main cap register: Deep stepped register on each side (no need for dowels)
Oil system: Std Wet Sump or SVO dry sump
Priority Main oiling with external pump (wet or dry)
Oil Filter: Standard filter
Oil Pan: Aftermarket 302 with dip stick in pan
Rear Main Seal Std 1 piece seal - FelPro# 2922 or 2941 4.250”x3.625”
Serial No. Right front & main caps
Starter: Standard
Stud & bolt holes, Head: 1/2" std SVO with Blind holes
Timing chain/gears Standard components
Timing Cover: Uses stock 302 cover
Torque Specs: 1-5 7/16” bolts - 65 ft lbs
1 & 5 3/8” bolts - 35 ft lbs
Weight, approx: 160 lbs - 8.200” 175 lbs - 8.700”
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Ahti
Mega-addikti
Viestit: 563
Liittynyt: 06 Syys 2004, 13:45
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

457 kirjoitti: Oisko sittenkin sen ryhtiraudan paikka?
Vai miten olisi 0-painoinen kampiakseli, vetolevy ja damberi?
Jep siis alakertaa yritetään sisäiseen tasapainoon jos menee ilman malloryn kanssa kikkailua. Osat on valittu keveyttä silmälläpitäen; siksi KB hyperit ja i-beamit eikä takoja ja h-profiileja. Koneistamossa sen sitten näkee kuin käy :roll:
Niin kai sen ryhtiraudan vois laittaa, ei kai siitä haittaakaan ole???
Tepon rauta ei vaan muistaakseni käyny stroukkereihin??Muistelen jonkun sanoneen...
Mustang GT -96
Fairmont -79 302/C4 FOR SALE!
Chevy Business Coupe -41
Buick Century Riviera 322 -55
Softail Heritage Classic -88

http://www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Huollot, käytetyt trukit, vuokraus. Worksystem -autokalusteet.
Avatar
GT-350
Superpölöttäjä
Viestit: 2151
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 22:33
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja GT-350 »

Mjaa, sellainen käsitys mulla on koska muistan nähneeni 347:lle erikseen. Nyt kun tsekkaan TF:n malleja niin ei siellä mitään sanota muuta kuin että race-malli on 289/302:een eikä 347:sta sanota mitään.

Ei paljon maksa vaivaa testata? Täältä koekappale. Tiedätkös 457 käykö 347:aan vai ei? (tulihan kunnon numerokryptiikkaa tuohon)
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Mussemaan kirjoitti:Älä vaan mee herranjumala tekemään 557 konetta.
Näytti jossain olevan myynnissä stroukkisarjaa 460 -> 806cid...
hinta oli muistaakseni 5500USD.
Lohko piti vaan olla FR tmv että onnistuu.
Hyvin varmaan vääntäis ja pelittäis jaikka kankisuhde meneekin arvatenkin reilusti alle 1.5:n. So not! Pääasia että bensaa palaa.
No joo enhän mä tosissani ollut tuon 557 suhteen. Parisataa lisää niin saa uunituoreen IDT 572 cid Eliminator alakerran 4,500" porauksella ja samanverran iskua - se olisi loistava ajelumoottori. Ei tarvitse kuin hyvät kannet ja mieto keppi niin asfaltit rullalla. Flatlander kauppaa ainakin noita 806 cid strokereita, jopa mun mielestä aika iso kone, vaatii custom 12" korkealla dekillä olevan lohkon - ei kulut jää aivan tuohon stroukkisatsin hintaan. Jotenkin kammoan moottorin yliporausta lähes viimeiseen ylikokoon maksimi iskutilavuuden aikaansaamiseksi. Iskua voidaan kasvattaa, mutta hurjaa ylikokoporausta pyrkisin välttämään. IDT:n 572 alakerta olisi aika optimaalinen "kuutiomoottori", std. mitassa 572 cid, 0,030 -> 580 cid, 4,600 -> 598 cid, maksimiporaus 0,200" seinamävahvuudella 4,700" -> 624 cid. Tuohon lisää iskua, niin taas mennään. IDT:n lohkoa saa kohta alumiinisenakin.
457 kirjoitti:Minä kun luulin, että Mustang/Ford piireissä nämä Dartin lohkot ja kannet tunnettaisiin jo melkohyvin mutta...http://www.dartheads.com/
Joo toi Moparin lohko oli lähinnä vitsi ja taisi siellä hymiökin olla. Kaverin GM:n 509:ssa on dartin venakopat ja imusarja ja voi veljet sitä "valiant" vitsien määrää kun kaveria näkee :lol:
Viimeksi muokannut Fastback, 22 Helmi 2009, 10:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Pony kirjoitti:Ei paljon maksa vaivaa testata? Täältä koekappale. Tiedätkös 457 käykö 347:aan vai ei? (tulihan kunnon numerokryptiikkaa tuohon)
En ole varma mutta kokeilemalla selviää. Pony varmaan suostuu lainaamaan yhtä rautaa kokeiluun. Jos kiertokanget otaa vain vähän kiinni rautaan niin ei koneistamolle tai koneenrakentajalle ole suuri vaiva pyyhkäistä sopivia lovia ryhtirautaan. Kampiakselin limput tuskin ottavat kiinni.

Niin sama se vaikka Valiantin lohkon Taunukseen laittaisi :lol:
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Ahti
Mega-addikti
Viestit: 563
Liittynyt: 06 Syys 2004, 13:45
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Täytyy vissiin taas kerran mennä töistä suoraan Keravalle päin...jos kattelis samalla niitä öljypohjia.

Fastbackki tuossa jossain vaiheessa hieman ihmetteli tälläsen pikkumoottorin rakentamista mielekkyyttä. On totta että jos silloin viime syksynä olisin tiennyt sen minkä nyt (ja se ei ole paljon se), niin olisin myyny 289 sellasenaan ja alkanu rakentamaan 393/408 konetta tai ehkä jopa isolohkoa :evil:
Mutta toisaalta nyt on hommat siinä pisteessä että tuo motti tehdään loppuun asti niin hyvin kuin mahdollista ja sitten keväällä katsotaan mitä siitä irtoaa. Olisi aika tyhmää säästää muutama satanen "loppumetreillä" ja sitten lopputulos voisi olla katastrofaalinen.
"Salaa" toivon että tossa 347:ssä olisi kuitenkin niin paljon ruutia että riittäisi edes pariksi kesäksi. :roll:
ja toisaalta onhan tuo 289/347 aika kevyt ja pieni ulkomitoiltaan ja saattaapi jopa C4 ja 8" kestää, ainakin paremmin kuin isolohkon kuritusta.
Näin sitä yritetään tunnepohjalta tehtyjä ostopäätöksiä perustella järkiseikoilla. :lol:
Mustang GT -96
Fairmont -79 302/C4 FOR SALE!
Chevy Business Coupe -41
Buick Century Riviera 322 -55
Softail Heritage Classic -88

http://www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Huollot, käytetyt trukit, vuokraus. Worksystem -autokalusteet.
Avatar
Mussemaan
Mega-addikti
Viestit: 657
Liittynyt: 01 Kesä 2004, 07:31
Paikkakunta: Keski-Pohojam´maa http://tinyurl.com/2m9yv3

Viesti Kirjoittaja Mussemaan »

Mussemaan kirjoitti:
Ahti kirjoitti:
Lukemani mukaan stud girdle ei millään tavalla ehkäise lohkon halkeamista.
Siis nimenomaan fordin SB:ssä.
Mussemaan, onko linkkiä tai muuta lähdettä?
no ny löytyi jotain
http://www.turbomustangs.com/techarticl ... kblock.htm
Kuva
Avatar
Mussemaan
Mega-addikti
Viestit: 657
Liittynyt: 01 Kesä 2004, 07:31
Paikkakunta: Keski-Pohojam´maa http://tinyurl.com/2m9yv3

Viesti Kirjoittaja Mussemaan »

Mussemaan kirjoitti:
Ahti kirjoitti:
Lukemani mukaan stud girdle ei millään tavalla ehkäise lohkon halkeamista.
Siis nimenomaan fordin SB:ssä.
Mussemaan, onko linkkiä tai muuta lähdettä?
no ny löytyi jotain
http://www.turbomustangs.com/techarticl ... kblock.htm
Kuva
Avatar
Mussemaan
Mega-addikti
Viestit: 657
Liittynyt: 01 Kesä 2004, 07:31
Paikkakunta: Keski-Pohojam´maa http://tinyurl.com/2m9yv3

Viesti Kirjoittaja Mussemaan »

Ahti kirjoitti: Mussemaan, onko linkkiä tai muuta lähdettä?
no ny löytyi jotain
http://www.turbomustangs.com/techarticl ... kblock.htm
Kuva
Avatar
Mussemaan
Mega-addikti
Viestit: 657
Liittynyt: 01 Kesä 2004, 07:31
Paikkakunta: Keski-Pohojam´maa http://tinyurl.com/2m9yv3

Viesti Kirjoittaja Mussemaan »

Arto65FB kirjoitti:
Mussemaan kirjoitti:
Ahti kirjoitti: elikkä kun nuo amerikan heput tyrkyttää sitä main stud girdleä niin pitäsköhän nyt sitten kuitenkin sellanen laittaa??? ja auttaako se todella siihen ettei lohkoa leviä? Kun olen katellu kuvia särkyneistä 302! lohkoista, niin halkeemat on lähteny runkolaakeripukkien pulttien reistä ja ulottunu siitä aina nostajalaaksoon saakka. Tosin väittävät että 289 olisi vahvempi kuin 302??
Lukemani mukaan stud girdle ei millään tavalla ehkäise lohkon halkeamista.
Siis nimenomaan fordin SB:ssä.
Mussemaan, onko linkkiä tai muuta lähdettä?

Ahti, minäkin olen nähnyt enemmän materiaalia katkenneista runkopukeista kuin haljenneista lohkoista. Jos tarkoitat sitä legendaarista "What does stock rods and pistons ..." juttua, niin siinähän oli hitsattu ne rullanokan hämähäkin kiinnitysruuvien kohtaa. Mutta vaikka se lähtisikin liikkeelle pultinreiästä, niin mikäs ne pultin reiät murtaa ellei pultti? Jos pultin reikä on heikko kohta, niin eikö se joudu pienemmällä rasitukselle studeilla ja ryhtiraudalla kuin pelkillä yhden runkopukin pulteilla. Tuumacidissä oli tuollaista ryhtirautaa, liekö vielä?

no ny!
Ahti kirjoitti: Mussemaan, onko linkkiä tai muuta lähdettä?
no ny löytyi jotain
http://www.turbomustangs.com/techarticl ... kblock.htm
Kuva
Avatar
Mussemaan
Mega-addikti
Viestit: 657
Liittynyt: 01 Kesä 2004, 07:31
Paikkakunta: Keski-Pohojam´maa http://tinyurl.com/2m9yv3

Viesti Kirjoittaja Mussemaan »

Arto65FB kirjoitti:
Mussemaan kirjoitti:
Ahti kirjoitti: elikkä kun nuo amerikan heput tyrkyttää sitä main stud girdleä niin pitäsköhän nyt sitten kuitenkin sellanen laittaa??? ja auttaako se todella siihen ettei lohkoa leviä? Kun olen katellu kuvia särkyneistä 302! lohkoista, niin halkeemat on lähteny runkolaakeripukkien pulttien reistä ja ulottunu siitä aina nostajalaaksoon saakka. Tosin väittävät että 289 olisi vahvempi kuin 302??
Lukemani mukaan stud girdle ei millään tavalla ehkäise lohkon halkeamista.
Siis nimenomaan fordin SB:ssä.
Mussemaan, onko linkkiä tai muuta lähdettä?

Ahti, minäkin olen nähnyt enemmän materiaalia katkenneista runkopukeista kuin haljenneista lohkoista. Jos tarkoitat sitä legendaarista "What does stock rods and pistons ..." juttua, niin siinähän oli hitsattu ne rullanokan hämähäkin kiinnitysruuvien kohtaa. Mutta vaikka se lähtisikin liikkeelle pultinreiästä, niin mikäs ne pultin reiät murtaa ellei pultti? Jos pultin reikä on heikko kohta, niin eikö se joudu pienemmällä rasitukselle studeilla ja ryhtiraudalla kuin pelkillä yhden runkopukin pulteilla. Tuumacidissä oli tuollaista ryhtirautaa, liekö vielä?


no ny löytyi jotain
http://www.turbomustangs.com/techarticl ... kblock.htm
Kuva
Avatar
Mussemaan
Mega-addikti
Viestit: 657
Liittynyt: 01 Kesä 2004, 07:31
Paikkakunta: Keski-Pohojam´maa http://tinyurl.com/2m9yv3

Viesti Kirjoittaja Mussemaan »

Kuva
mave
Aktiivi
Viestit: 99
Liittynyt: 28 Syys 2004, 14:59
Auto: Mustang 1993 Turbo, 1967 F100 pikkulohko, Maverick 5.0 Coyote
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mave »

eiköhän tos sun tulevas moottoris ole ruutia ja vääntöä jo ihan kivasti
laitat vaan kunnon renkaat alle ja koneen säätöihin niin tuut olee viel ihmeissäsi miten liikkuu tommonen kevyt korinen auto.
Ahti kirjoitti:Täytyy vissiin taas kerran mennä töistä suoraan Keravalle päin...jos kattelis samalla niitä öljypohjia.

Fastbackki tuossa jossain vaiheessa hieman ihmetteli tälläsen pikkumoottorin rakentamista mielekkyyttä. On totta että jos silloin viime syksynä olisin tiennyt sen minkä nyt (ja se ei ole paljon se), niin olisin myyny 289 sellasenaan ja alkanu rakentamaan 393/408 konetta tai ehkä jopa isolohkoa :evil:
Mutta toisaalta nyt on hommat siinä pisteessä että tuo motti tehdään loppuun asti niin hyvin kuin mahdollista ja sitten keväällä katsotaan mitä siitä irtoaa. Olisi aika tyhmää säästää muutama satanen "loppumetreillä" ja sitten lopputulos voisi olla katastrofaalinen.
"Salaa" toivon että tossa 347:ssä olisi kuitenkin niin paljon ruutia että riittäisi edes pariksi kesäksi. :roll:
ja toisaalta onhan tuo 289/347 aika kevyt ja pieni ulkomitoiltaan ja saattaapi jopa C4 ja 8" kestää, ainakin paremmin kuin isolohkon kuritusta.
Näin sitä yritetään tunnepohjalta tehtyjä ostopäätöksiä perustella järkiseikoilla. :lol:
Vastaa Viestiin