Juhiksen '68 Restaurointiprojekti (varoitus: paljon kuvia)

Tribute to Mustang. Keskustelua VIN-koodeista, valmistusajankohdista tai muuten vaan Mustangista

Valvoja: Ville K

Mr B
Hiljaisempi
Viestit: 19
Liittynyt: 06 Syys 2006, 10:09
Auto: Mustang 2D HT 302 ´68
Paikkakunta: Kemi

Re: Juhiksen '68 Restaurointiprojekti (varoitus: paljon kuvia)

Viesti Kirjoittaja Mr B »

Hieno juttu ja hyvät kuvat! Itellä samanlainen projekti työn alla, joten hyvä ottaa mallia. :) Ihmettelit takasivuvaloista (oletan että tarkoitat takasivuheijastimia, mitään valoja niissä ei kait ole ollutkaan) tuolla jutun alkupäässä, itelläni on tullu kaivettua esille tämmönen pätkä: "Late cars were built after 2/15/68 & do not have a recess in the back for the side marker like early '68's did." Eli äkkiseltään suomennettuna: "Myöhemmät autot rakennettiin 15.2.68 jälkeen, eikä niissä ole syvennyksiä takasivuheijastimia varten kuten aikaisemmissa 68:issa."
Tsemppiä projektin kans, ja pidähän meidät ajan tasalla!
_____________________
Mustang 1968 HT 302
KTM
Addikti
Viestit: 257
Liittynyt: 08 Loka 2004, 21:08
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Juhiksen '68 Restaurointiprojekti (varoitus: paljon kuvia)

Viesti Kirjoittaja KTM »

Mr B kirjoitti:Hieno juttu ja hyvät kuvat! Itellä samanlainen projekti työn alla, joten hyvä ottaa mallia. :) Ihmettelit takasivuvaloista (oletan että tarkoitat takasivuheijastimia, mitään valoja niissä ei kait ole ollutkaan) tuolla jutun alkupäässä, itelläni on tullu kaivettua esille tämmönen pätkä: "Late cars were built after 2/15/68 & do not have a recess in the back for the side marker like early '68's did." Eli äkkiseltään suomennettuna: "Myöhemmät autot rakennettiin 15.2.68 jälkeen, eikä niissä ole syvennyksiä takasivuheijastimia varten kuten aikaisemmissa 68:issa."
Tsemppiä projektin kans, ja pidähän meidät ajan tasalla!
Tuossa valo/heijastijutussa on ratkaisu nähtävissä tästä kuvasta:

Kuva
Nuo kaksi reikää lokasuojassa ovat late model heijastimelle. Siis samanlaisille kuin esimerkiksi minun autossa. Early malli on se upotettu heijastin.

Kuva
Early = upotettu heijastin.

Kuva
Late = pinta-asennettu kromikehyksinen heijastin, eli sama mikä tuossa keltaisessa on ollut reikien perusteella.
Avatar
Juhis.
Hiljaisempi
Viestit: 28
Liittynyt: 07 Marras 2007, 11:05
Paikkakunta: Kouvola

Re: Juhiksen '68 Restaurointiprojekti (varoitus: paljon kuvia)

Viesti Kirjoittaja Juhis. »

Ourait, taas viisastui vähän, määhän olen luullut että noissa kylkiheijastimissa olisi ollut ihan valotkin, mutta kun ei sisä eikä ulkopuolella näkynyt edes kiinni hitsattua reikää lampulle, niin pisti ihmetyttämään. Pitänee lisätä tilauslistaan siis nuo late-model heijastimet. :)
Ex: '68 Mustang
Avatar
Juhis.
Hiljaisempi
Viestit: 28
Liittynyt: 07 Marras 2007, 11:05
Paikkakunta: Kouvola

Re: Juhiksen '68 Restaurointiprojekti (varoitus: paljon kuvia)

Viesti Kirjoittaja Juhis. »

Päivitetääs välillä, vaikka onkin vähän jäänyt taka-alalle tämä projekti, tässä välissä ehditty rakentaa yksi omakotitalo + autotalli, ja sitten nuo lasikuituautotkin vieneet oman aikansa. No, nyt alkaa olla talo valmis, niin vähä aikaa löytyny tällekin. Olisihan se kiva päästä joskus ajelemaankin.

Ehin raapia toisenkin kupeen pellille, tämä puoli olikin ihan kovaa, pyörän kaaren seutuvilla pieniä porattuja reikiä, eli liene jotain Amerikan Bubban aikaisia korjauksia.
Kuva

Takaluukunkannen takareunasta, missä olisi Mustang-kirjaimet ei meinannut tulle peltiä vastaan millään, Bubba oli leiponut siihen paikkapaikoin melkein sentin "bondoa". Joten takaluukunkansi menee myös ostoslistalle. Näitä ei liene kannattane käytettyinä käydä kyselemään, repro-osatkaan ei taida älyttömiä maksaa?

Tuli myös ostettua parin kaverin kanssa kimpassa tuollainen moottorinosturi, jota tietysti piti kokeilla:

Ketjut kiinni:
Kuva

Sieltähän se alkaa nousemaan:
Kuva

Hoplaa, engine bay tyhjänä:
Kuva
Huutaisi vähän loppujen nippelien purkamista, ja hiekkaa ilmalla paineistettuna.

Siinä palikat siistissä jonossa:
Kuva

Pahoittelen kuvien huonoa laatua, piti räpsiä sillä vehkeellä mikä taskusta sattui löytymään. :oops:

Kone olisi tarkoitus purkaa, ja katsoa mitä sisällä on, kun ei nuo moottorin remontointi-osat taida hirveästi maksaa noihin. Konetta voisi samalla vähän piristää, kuitenkin että ulkoasu pysyisi suht alkuperäisen näköisenä. Tähän mennessä tulossa 600 cfm kaasari ja Edelbrockin Performer imusarja (jotka ovat tosin "kadonneessa" kontissa, tiedä sitten minä vuonna tulevat). Nuo ostaessa kiinni olleet peltisarjat olisi tarkoitus laittaa takaisin, putkisto tietysti takapuskurille asti tehtynä.

Kun tässä on vielä aikaa ennenkun auto on ajossa, niin on sopivasti aikaa spekulointiin ja osien hankintaan. Olisiko foorumin kokeneemmilla suosituksia mitä muuta kannattaisi tilauslistalle laittaa, tavoitteena siis normikäyttöön tuleva kone, eli saisi olla ainakin alhaalta vääntävä, pieni tehonlisäkään ei "haittaa", kuitenkin kohtuubudjetilla tehty kone, joten esim. stroukkisarjat saattavat jäädä budjetin ulkopuolelle. Mitä siis ostoslistalle uusien tiivisteiden, laakereiden, termarin, vesipumpun, bensapumpun ja nokkaketjun lisäksi?

- Nokka (suosituksia?)
- Kannet (suosituksia?)
- Virranjakaja (Täysin orggisosa, HEI-jakaja johokin koteloon naamioituna, vai jotain muuta?)

Laatikko on menossa remontoitavaksi, kun ei kunnosta varmaa tietoa, mutta en mielelläni lähtisi siitä mitään ruokakaupassa käyntiä hankaloittavaa laittamaan, kuten Stall Speediä nostamaan (Shift Kitin tarkoitushan on vaan jämäköittää (lyhentää) vaihtoja ja siten parantaa kestävyyttä, olenko ymmärtänyt oikein? Sellaisen voisi toki laittaa jos katsotaan tarpeellliseksi), mutta muuten suht normaaleilla paloikoilla olisi tarkoitus mennä.

Auton väriäkin olen tuumaillut, tavoitteena on ainakin 'Perioid Correct' -väri, jollainen voisi olla ollut saatavissa uutenakin. Kun kerran Bubba on auton keltaiseksi tervannut, niin voisihan sen vaihtelun vuoksi keltaisena pitääkin, '68 vuoden alkuperäinen keltainen ei niin sytytä kun on niin haalea, kaipailisin väriä mikä olisi "kirkkaan keltainen", mutta ei kuitenkaan sellainen sinapin keltainen, vaan mielummin vähän vaaleampi. Corralista bongasin tuon F150 lava-auton, jossa väri (ainakin kuvissa olisi juuri sellainen mitä etsisin, onko auto / omistaja / väri kenellekään tuttu, kehtaisikohan värikoodia udella... :roll:

Tälläistä tällä kertaa, koitetaan jatkaa tätäkin projektia vähän aktiivisemmin, vaikka tällä foorumilla näyttää vähän rauhallisempaa olevan muutenkin. 8)
Ex: '68 Mustang
Avatar
MustangGT
Mega-addikti
Viestit: 776
Liittynyt: 24 Touko 2004, 05:46
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Juhiksen '68 Restaurointiprojekti (varoitus: paljon kuvia)

Viesti Kirjoittaja MustangGT »

Juhis. kirjoitti: Auton väriäkin olen tuumaillut, tavoitteena on ainakin 'Perioid Correct' -väri, jollainen voisi olla ollut saatavissa uutenakin. Kun kerran Bubba on auton keltaiseksi tervannut, niin voisihan sen vaihtelun vuoksi keltaisena pitääkin, '68 vuoden alkuperäinen keltainen ei niin sytytä kun on niin haalea, kaipailisin väriä mikä olisi "kirkkaan keltainen", mutta ei kuitenkaan sellainen sinapin keltainen, vaan mielummin vähän vaaleampi. Corralista bongasin tuon F150 lava-auton, jossa väri (ainakin kuvissa olisi juuri sellainen mitä etsisin, onko auto / omistaja / väri kenellekään tuttu, kehtaisikohan värikoodia udella... :roll:
Värinä on PPG:n Crome Yellow ja omistaja kirjoittelee täällä svt1finland nimimerkillä :)
Avatar
Juhis.
Hiljaisempi
Viestit: 28
Liittynyt: 07 Marras 2007, 11:05
Paikkakunta: Kouvola

Re: Juhiksen '68 Restaurointiprojekti (varoitus: paljon kuvia)

Viesti Kirjoittaja Juhis. »

MustangGT kirjoitti: Värinä on PPG:n Crome Yellow ja omistaja kirjoittelee täällä svt1finland nimimerkillä :)
Ok, kiitoksia vinkistä. Kuvien perusteella tosin on huono lähteä värejä valkkaamaan, tuodda yllä linkkaamassani kuvassa väri näyttää "vaalean keltaiselta", kun taas auton kotisivulla olevissa kuvissa perinteisen keltaiselle, saisi siis olla vaaleampi.

Tuo ilmeisesti on Mustangissakin (ainakin) vuonna 1999 ollut Chrome Yellow väri. Katselin että vuosina 2000-2004 on ollut Zinc Yellow, joka on vähän vaaleampi, kun taas 2005 on tullut Screaming Yellow, joka ainakin kuvissa näyttää aika samanväriselle kun tuo Chrome Yellow, simppeliä, eikö totta. :-D

Samassa kuvassa olevia autoja on ehkä vähän helpompi vertailla, tuossa vanhempi on liene Zinc Yellow ja nuo '05=> Screaming Yellowta. Makuasioita kai nämäkin.

Kuva

Eri valossa nämäkin menevät kaikki sekaisin, no, onneksi on vielä aikaa tuumailla. :roll:
Ex: '68 Mustang
Avatar
Juhis.
Hiljaisempi
Viestit: 28
Liittynyt: 07 Marras 2007, 11:05
Paikkakunta: Kouvola

Re: Juhiksen '68 Restaurointiprojekti (varoitus: paljon kuvi

Viesti Kirjoittaja Juhis. »

Jatketaas vähän tällekin vuodelle. Auton oston jälkeen tullut rakennettua omakotitalo + talli, niin ollut vähän aika kortilla tämän suhteen. No, nyt edellämainitut alkavat olla valmiit, niin vuoden alkupäivinä kävin kaivamassa autoa vähän esiin romun ja romppeen keskeltä:

Kuva

Kun auto oli löytynyt tuupattiin kevyesti liikkuva rullaava aihio lavetille:
Kuva

Aihio ilmaan ja katselemaan että mitäs pitäis tehdä:
Kuva

Uudet lattiapellit olinkin jo hankkinut noin vuosi sitten, joten niiden vaihdolla oli helppo aloitella, pistehitsit porattu auki, ja alapuolelta vähän avustetaan rälläkällä:
Kuva

Vähän ovat päässeet hapristumaan vuosien saatossa....
Kuva

Tässä aletaan olla saatu jo uutta kaukaloa tilalle, kuskin puolelle vaihdettiin edestä taakse asti, repsikan puolelle riitti vain etujalkatilan kaukalo.
Kuva

Mestarin jatkaessa metallitöitä löytyi myös allekirjoittaneelle hommaa, kuumailmapuhaltimen kanssa kaavittiin sitten loputkin maalit ovista, etulokasuojista ja muista korin osista pois, niin ei jää mitään alle hautumaan:
Kuva

Tälläistä tämän vuoden aluksi, ehkä saadaan seuraava päivitys jo tämän vuoden puolella. ;-)
Ex: '68 Mustang
PeteP
Aina äänessä
Viestit: 1766
Liittynyt: 23 Heinä 2004, 13:16
Paikkakunta: Veteli

Re: Juhiksen '68 Restaurointiprojekti (varoitus: paljon kuvi

Viesti Kirjoittaja PeteP »

Tuolta moottoriosiosta löytyy moottorijuttua joka lähtöön, eli ei kun selaamaan, varmasti löytyy hyvää vinkkiä :D

Makuasioita, mutta kirkkaankeltainen on kyllä yksi karmeimpia värejä :? Toi vaaleanhaaleankeltainen ei ole yliampuvan räikeä, siihen kun lisää semimustaa, esim konepeittoon niin toimii!
Avatar
Juhis.
Hiljaisempi
Viestit: 28
Liittynyt: 07 Marras 2007, 11:05
Paikkakunta: Kouvola

Re: Juhiksen '68 Restaurointiprojekti (varoitus: paljon kuvi

Viesti Kirjoittaja Juhis. »

PeteP kirjoitti:Makuasioita, mutta kirkkaankeltainen on kyllä yksi karmeimpia värejä :? Toi vaaleanhaaleankeltainen ei ole yliampuvan räikeä, siihen kun lisää semimustaa, esim konepeittoon niin toimii!
Heh heh, onneksi nämä ovat makuasioita, omaan silmään tuo sattuisi aika kivasti. Vuoden '68 värikartasta ei oikein miellytä kun Candyapple, ja niitä on taas vähän jo liikaa. Vuoden 1970 värikartasta löytysikin jo paljon enemmän kivoja värejä, pitäähän "muskeliautossa" olla kirkas väri, ja vähän mustaa kontrastina eikä mikään pastelli IMHO. (huom. lainausmerkit)

Tässä tullut iltojen ratoksi hiottua kaikki ulkopuolen peltipinnat pellille, eipähän jää ainakaan mitään yllätyksiä. Peltivelho vaihtoi takapyörän taakse vähän peltiä, joten peltien puolesta koppa alkaa olla kunnossa. Kourin kojetaulun alapuolelta "Cowl" kaukaloitakin (vai mikä niiden Suomalainen nimi on?), tuntuivat ehjiltä, ja vettä kaataessa tuulilasin etupuolella olevista ritilöistä tuli vesikin ulos sieltä mistä piti, kengille, mutta onneksi auton ulkopuolella seisoville kengille :-) Joten niiden korjaamiseen ei tarvi onneksi käydä.

Joo pitäneepä moottori-osiota alkaa tutkailemaan tarkemmin kun se alkaa olla ajankohtainen. :)
Ex: '68 Mustang
xstang
Aktiivi
Viestit: 110
Liittynyt: 18 Kesä 2010, 10:30

Re: Juhiksen '68 Restaurointiprojekti (varoitus: paljon kuvi

Viesti Kirjoittaja xstang »

Hieno projekti!! :peukku:
Juhis. kirjoitti:Kourin kojetaulun alapuolelta "Cowl" kaukaloitakin (vai mikä niiden Suomalainen nimi on?), tuntuivat ehjiltä, ja vettä kaataessa tuulilasin etupuolella olevista ritilöistä tuli vesikin ulos sieltä mistä piti, kengille, mutta onneksi auton ulkopuolella seisoville kengille :-) Joten niiden korjaamiseen ei tarvi onneksi käydä.
Se että etulattiat ovat ruostuneet kertoo jo ettei voi olla ihan varma noista ilmanottoaukkojen kunnosta. Siellä alla on raakaa peltiä ilman mitään maalia tai ruostesuojaa.
Tässä vähän ideoita miten ne voi tarkistaa/korjata:

96PurpleStang1
Addikti
Viestit: 334
Liittynyt: 06 Huhti 2009, 16:24
Paikkakunta: Alavus

Re: Juhiksen '68 Restaurointiprojekti (varoitus: paljon kuvi

Viesti Kirjoittaja 96PurpleStang1 »

KTM kirjoitti:
Mr B kirjoitti:Hieno juttu ja hyvät kuvat! Itellä samanlainen projekti työn alla, joten hyvä ottaa mallia. :) Ihmettelit takasivuvaloista (oletan että tarkoitat takasivuheijastimia, mitään valoja niissä ei kait ole ollutkaan) tuolla jutun alkupäässä, itelläni on tullu kaivettua esille tämmönen pätkä: "Late cars were built after 2/15/68 & do not have a recess in the back for the side marker like early '68's did." Eli äkkiseltään suomennettuna: "Myöhemmät autot rakennettiin 15.2.68 jälkeen, eikä niissä ole syvennyksiä takasivuheijastimia varten kuten aikaisemmissa 68:issa."
Tsemppiä projektin kans, ja pidähän meidät ajan tasalla!
Tuossa valo/heijastijutussa on ratkaisu nähtävissä tästä kuvasta:

Kuva
Nuo kaksi reikää lokasuojassa ovat late model heijastimelle. Siis samanlaisille kuin esimerkiksi minun autossa. Early malli on se upotettu heijastin.

Kuva
Early = upotettu heijastin.

Kuva
Late = pinta-asennettu kromikehyksinen heijastin, eli sama mikä tuossa keltaisessa on ollut reikien perusteella.
Mikäs tuon alemman kuvan auton väri/koodi on?Näyttää aika kivalta.
Obd-vikakoodiluku Fordeihin ja muihin Usa-autoihin.Bmw täysi diagnostiikka, livedata ja koodaukset.
Alavus ja lähiympäristö, privalla tavoittaa.
Avatar
Juhis.
Hiljaisempi
Viestit: 28
Liittynyt: 07 Marras 2007, 11:05
Paikkakunta: Kouvola

Re: Juhiksen '68 Restaurointiprojekti (varoitus: paljon kuvi

Viesti Kirjoittaja Juhis. »

96PurpleStang1 kirjoitti:Mikäs tuon alemman kuvan auton väri/koodi on?Näyttää aika kivalta.
Eikös tuo näyttäisi vähän tuolta värikoodilta U - Tahoe Turquoise.

:arrow: http://www.svs.com/zim/mustang/68colors.html

Edit: Taitaa olla taustan perusteella kuva vielä samasta autostakin vähän eri kulmassa. :wink:
Ex: '68 Mustang
Avatar
Juhis.
Hiljaisempi
Viestit: 28
Liittynyt: 07 Marras 2007, 11:05
Paikkakunta: Kouvola

Re: Juhiksen '68 Restaurointiprojekti (varoitus: paljon kuvi

Viesti Kirjoittaja Juhis. »

Päivitellääs taas vähän.

Viime viikon harrastuksessa oli peltipinnan etsintää....monista paikoista sellaiseta löytyikin ihan suoraa:

Kuva

Kuva

Kuskin oven takareunassa on vähän tinailtavaa, mutta onhan autoa käytettykin jo 40 vuotta. kokonaisuudessaan suht kovapeltinen tämä aihio kuitenkin, eniten harmia tuntuvat aiheuttavan Amerikan Joen kolhujen korjaukset....lasien ja ovien tiivisteet olivat myös aikalailla hävinneet, joten on voinut myös vuodella vettä sieltä.

Repsikan puolen lokarissa maalin alta löytyivät reijät merkeille, kuskin puolelta ei, joten se liene jossain vaiheessa vaihdettu, samaten kuskin lokasuojan muoto ei ollut ihan täydellinen, joten sekin kielinee jälkituotanto-osasta. Ja työllistää hitsaria. :-)

Kuva


Sopivan kuivan pakkaspäivän ratoksi hiekkapuhaltamaan:
Kuva

...ja taas on hiekat lopussa...
Kuva

Pienemmällä kellolla siis puhalleltiin luukkujen saumoja, sisäpuolen pellit ja konehuone. Tiedä sitten olisiko uskaltanut samalla vetää pintapellitkin, no tulipa nyt tehtyä varman päälle käsityönä.

Suurimpien hiekkojen poiston jälkeen hitsarimestari kävi korjailemaan amerikkalaisia kolarikorjauksia. Oikeaoppisesti peltejä oli vedelty ulospäin mutta vetokoneesta jääneitä reikiä ei oltu sitten viitsitty hitsata umpeen. Ei ollut kyllä korkannutkaan kuivassa(?) Californiassa vaikka sisäpuolella kitit näkyivätkin.
Kuva

Pitänee käydä tinailemaan tuota kuvetta jos ei nopeasti tuohon löytyisi vaihtopeltiä, olisiko vinkkejä mistä?
Ex: '68 Mustang
Avatar
Juhis.
Hiljaisempi
Viestit: 28
Liittynyt: 07 Marras 2007, 11:05
Paikkakunta: Kouvola

Re: Juhiksen '68 Restaurointiprojekti (varoitus: paljon kuvi

Viesti Kirjoittaja Juhis. »

Eipä ehtinyt korjauspeltiä kupeeseen löytyä, joten hitsailemaan ja tinailemaan nykyinen suoraksi.

Sisustaan ruiskaistiin vähän harmaata:
Kuva

Samaa sekoitusta myös ulkokuoreen:
Kuva

Siinä välissä hain Tradepartsilta Joulukuussa tilaamani konepellin ja takaluukunkannen, olivat ehtineet viimenään perille. Lokarit paikalleen ja mallailemaan miten osat istuu:
Kuva

Ovetkin sai säädeltyä uusilla sarannatapeilla suht koht kohdalleen:
Kuva

..kuten myös konepelti, samaa ei voinut sanoa vasemmasta etulokasuojasta joka oli todellinen Taiwanin osa, etupää kaartuu alas paljon enemmän kun konepellin kulma, joten ei kun työstämään kaarevuutta oikeaksi:
Kuva
Näin jälkeenpäin ajatellen olis ehkä päässyt selkeästi helpommalla jos olisi suoraan hankkinut uuden lokasuojan. Seuraavalla kerralla tietää tämänkin :-)

Samalla tuli keksittyä viimenään värikin kopalle. Turha mennä merta edemmäs kalaan, kivoja värejä löytyy lähempänäkin olevista autoista. Väriksi siis tuli BMW e36/e46 kopassa ollut Dakargelb II, aika lähellä tuota Mustangin väriä.
Kuva
Ex: '68 Mustang
Avatar
Juhis.
Hiljaisempi
Viestit: 28
Liittynyt: 07 Marras 2007, 11:05
Paikkakunta: Kouvola

Re: Juhiksen '68 Restaurointiprojekti (varoitus: paljon kuvi

Viesti Kirjoittaja Juhis. »

Seuraavalla viikolla ensimmäiset osat olivatkin jo ehtineet saada uutta pintaväriä:

Kuva
Väri vaikutti ainakin omaan makuun hyvältä joten hiekkapellit eivät tarvi heti perään uutta ylimaalausta. :-)

Vielä yksi kerros hiontaväriä pintaan ja läpihionta naarmujen hävittämiseksi:
Kuva

Kuva

Seuraavaksi oli tarkoitus maalata konehuone puolikiiltävällä mustalla, ovien ja luukkujen pielet, ja ulkokuori sitten seuraavana päivänä, joten taas luukut irti, ja auto uuniin:
Kuva

Vasen kylkikin tuli tosi suoraksi kovalla työstämisellä:
Kuva

Pielet saaneet väriä, ja auto työnnetty pihalle haistelemaan kevätalven tuulia:
Kuva

Ja konehuone tehtaan tyyliin tummana:
Kuva

Seuraavaksi Musse jäi odottelemaan viimeisiä pyyhkimisiä ja takaisin uuniin pääsyä:
Kuva
Ex: '68 Mustang
Vastaa Viestiin