Hyvä kysymys ja varmaan vain tullin henkilöstö pystyy tohon antamaan 100% vastauksen. Mutta itse olen asian tulkinnut, että koska autoveroalennus myönnetään vain yhdelle autolle per ajokortillinen ulkomailla asunut henkilö ja verotuspäätös tulee nimenomaan tälle henkilölle, niin tuo karenssi kuluu vain kun kyseinen henkilö on auto itse käyttämässä. Tarkoittaa siis kotimaassa. Tosin vaikka henkilö on ulkomailla pidempäänkin, niin samaan talouteen kuuluva perheenjäsen saa tätä autoa ajaa tai jopa luovuttaa ohjauksen toiselle ihmiselle kunhan itse pysyy kyydissä.Antti66HT kirjoitti:Kiitoksia selvennyksestä, hyvää faktaa. Näin asia oli jo kymmenen vuotta sitten, mutta jotenkin unohtunut... Mites jos autoa käyttää joku muu perheen jäsen, omistajan ollessa lukomailla, kuluuko maassa olo aika, eli kun auto on käytössä? ( esim. Vaimo tai muu talouteen kuuluva perheen jäsen)
Asian vierestä. Avopuolisoa ei käsittääkseni rinnasteta tässä perheenjäseneksi, mutta avoparin täysi-ikäiset lapset kylläkin.